Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6972 jäsentä  •  418229 viestiä  •  19999 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi beret, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Pumppulainen matkalla  (Luettu 9910 kertaa)

Seibe

• Jäsen
Vs: Pumppulainen matkalla
« Vastaus #30 : Huhtikuu 28, 2013, 22:20:49 ip »

Ollaan lähdössä ekan kerran pumpun kanssa matkalle, viikoksi Kyprokselle. Muistan lukeneeni jostain, että bluetooth on kytkettävä lentokoneessa pois. Onko jotain muuta erityistä? mies muisteli kuulleensa, että ilmanpaineen vaihtelun vuoksi ilmakuplia tulisi enemmän, oletteko kuulleet asiasta tai peräti huomanneet? Miten olette ajoittaneet kanyylinvaihdon, itse ajattelin vaihtaa uuden setin edellisenä iltana. Minkä varajärjestelmän olette ottaneet mukaan, lähinnä kiinnostaa, oletteko ottaneet Levemiriä tai vastaavaa mukaan reissuun? monipistoshoitoaikana ollaan reissattu paljonkin, mutta nyt pumppu ja useiden tuntien uimareissut asettavat omat haasteensa. Kanyylejä ajattelin otttaa PALJON mukaan, en ihmettelisi, vaikka kanyylit joutuisi vaihtamaan päivittäin.
Kirjattu
Poika -06, jolla 1DM -08, A-C Combo cum Novorapid 9/12 lähtien.

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #31 : Huhtikuu 28, 2013, 22:25:13 ip »

Mikä teillä on normaali varajärjestelmä kotona? Se mukaan. Mulla taitaa olla prota ja humalog, prota siksi että jos pumppu on vain väliaikaisesti pois pelistä, voi pumppuun palata helpommin kun "pitkä" ei ole kovin pitkä. Mutta joku pitkävaikutteinen pitää mukana olla, jos ei sitten ole ihan varapumppua.

Säännöt kai menee niin ettei mitään lähettimiä sais päällä olla, mutta käytännössä sensoreilla ei lentokonetta saa sekaisin.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #32 : Huhtikuu 28, 2013, 23:02:37 ip »

Bluetoothilla tässä tapauksessa kai hoidetaan yhteyttä Combon ja kaukosäädin-mittarin välillä? Tarkkaan ottaen sitä ei saisi lentokoneessa käyttää, mutta lähetysteho on kai niin pieni, ettei sillä käytännössä ole merkitystä.

Ilmakuplia saattaa muodostua ja ainakin Veon ohjeissa käsketään tarkistamaan nousujen ja laskujen jälkeen ja ajamaan kuplat pois katetrista. Minä vaihdan kanyylin hyvissä ajoin ennen lentoa, että näen lähteekö toimimaan kunnolla.

Varajärjestelmänä minulla on matkoilla Levemir- ja Humalog-kynät, samat jotka olivat käytössä pistosaikoinakin. Insuliineja ja pumpputarvikkeita otan mukaan noin kolminkertaisen määrän normaalitarpeeseen verrattuna. Kanyyleja voi tosiaan joutua vaihtamaan usein, joten niitä voi olla mukana reilumminkin. Jos olette kokeneita matkailijoita, ei se pumpun kanssa välttämättä vaikeampaa ole. Nautinnollista ja rentoa lomaa!  8)
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #33 : Huhtikuu 28, 2013, 23:56:27 ip »

Ostin viikko sitten insuliinia e-reseptillä enkä tietenkään muistanut pyytää siitä mitään printtiä lentokonetta varten ja täytyy kai se laivallakin olla mukana, jos menee maasta toiseen. Eli ei niitä anneta,jos ei itse huolehdi. No, en ole nyt ihan heti lentämässä, mutta täytyy seuraavalla kerralla muistaa pyytää.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #34 : Huhtikuu 29, 2013, 08:54:10 ap »

Ostin viikko sitten insuliinia e-reseptillä enkä tietenkään muistanut pyytää siitä mitään printtiä lentokonetta varten ja täytyy kai se laivallakin olla mukana, jos menee maasta toiseen. Eli ei niitä anneta,jos ei itse huolehdi. No, en ole nyt ihan heti lentämässä, mutta täytyy seuraavalla kerralla muistaa pyytää.

Tarviiko turvatarkastusta varten muuten olla erikseen resepti, eikö riitä, jos on se englanninkielinen todistus, jossa mainitaan pumppu, insuliinit ja neulat ym.? Minulla kyllä kulkee mukana myös respti, mutta enemmän sitä varten, jos sattuisi insuliini loppumaan ja pitäisi sitä yrittää ostaa ulkomailla.
Kirjattu

Nainen
D1 vuodesta 1991
KHH - Humalog

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #35 : Huhtikuu 29, 2013, 10:36:19 ap »

Tästähän väännettiin silloin, pitääkö lääkkeet olla pakkauksissaan yms., niin muistelen että kaikille mukana oleville lääkkeille piti olla reseptit, että voi todistaa että ne on ko. henkilön käyttöön.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Nainen57

• Aktiivinen
« Vastaus #36 : Toukokuu 10, 2013, 10:14:02 ap »

Täällä varoitetaan pumppulaisia sillä lentokoneen ilmanpaine vaihtelun takia voi syntyä suurenevia ilmakuplia insuliinisäiliöön, ja pumpun mäntä voi liikkua. Tietenkin mitä pidemmät lennot sitä tarkempi kantsii olla, ensimmäinen väillasku voi täältä lähdettäessä olla jopa 16 tunnin päässä :)

Ohjeet (flying tips for pumpers):
1 täytä säiliö vain lentomatkan verran
2 irroita pumppu kanyylista nousun ja laskun ajaksi
3 lentokorkeuden saavutettua irroita säiliö ja tutki onko ilmakuplia, jos on niin poista.
4 kun olet laskeutunut määränpäähän tai välilaskupaikkaan niin irroita pumppu ja täytä johto uudelleen (Veossa esim setin vaihdon yhteydessä 'täytä setti'/ 'fill tubing' komento ja kiinnitä sen jälkeen uudelleen.
5 jos tulee hätätilanne lentokoneessa irroita pumppu. Siis esim jos on intensiivinen turbiulenssi.

Aluss tein kaikki ylläolevat, nykyisiin enää 1 ja 2. Mittailen sokereita säännöllisesti. Hyvin on mennyt.

Sensori ei saa olla lentokoneessa. Ja Minilink lähetin kannattaa kuljettaa joko taskussa tai matkalaukussa, sillä se ei tykkää käsipakaasien läpivalaisukoneesta, sanoo täkäläinen Medtronicin edustaja.

Pitkille matkoille kannattaa pyytää varapumppu mukaan, ja muitakin tavaroita tarpeeksi. Minulla on yleensä 3 settiä käsimatkataroissa ja sen verran insuliinia. Muut tavarat matkalaukussa. Minä sain juuri tänään varapumpun Medtronikcilta monen kuukauden suomenmatkaani varten.
Kirjattu
D1 vuodesta 1991, 670g 21.11.2019 (sitä ennen 640g ja Veo)

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #37 : Toukokuu 10, 2013, 12:19:54 ip »

Tervetuloa Suomeen!  :)  Ehditkö johonkin D-tapaamiseen?

Lensin just Pekingin kautta tänne Mongoliaan, enkä häpeäkseni tehnyt muita varotoimenpiteitä kuin tarkastin nousun ja laskun jälkeen, ettei pumpussa/katetrissa olisi paljon kuplia, eikä ollut.Myös sensori oli koko ajan toiminnassa.  :-[ Varapumppua en ole älynnyt edes kysyä, varajärjestelmänä on pitkävaikutteista ja pikaa kynissä.
Kirjattu

Nainen
D1 vuodesta 1991
KHH - Humalog

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #38 : Toukokuu 10, 2013, 14:44:52 ip »

Minä en ainakaan ole saanut varapumppua, vaikka olen kysynyt.
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #39 : Toukokuu 10, 2013, 14:46:11 ip »

Tästähän väännettiin silloin, pitääkö lääkkeet olla pakkauksissaan yms., niin muistelen että kaikille mukana oleville lääkkeille piti olla reseptit, että voi todistaa että ne on ko. henkilön käyttöön.

Kyläl kaikille reseptilääkkeille tietääkseni pitää olla resepti ja joillekin sitten vielä se Schengen-paperi, jos liikkuu Schengen-alueella.
Kirjattu

Nainen57

• Aktiivinen
« Vastaus #40 : Toukokuu 11, 2013, 02:23:24 ap »

Mikä on schengen paperi/alue?
Kirjattu

Nainen57

• Aktiivinen
« Vastaus #41 : Toukokuu 11, 2013, 02:56:28 ap »

Minä en ainakaan ole saanut varapumppua, vaikka olen kysynyt.

Kysyitkö pumpun valmistajalta suoraan?

Täällä varapumpun antoi minulla lainaksi Medtronic, sillä ehdolla että heillä liikeni sellainen lainattavaksi. Jouduin maksamaan noin 40 euron vakuutusmaksun.. Pumppuni on minun (ei terveyskeskuksen kuin ilmeisesti on Suomessa), sairaskuluvakuuteuksen maksama. Täällä on siaraskuluvakuutus lähes 'pakollinen' sillä muuten tulee veron mukana kerättävä korkeampi terveydenhoiyomaksu. Muuten terveydenhoito on samanlaista kuin Suomessa, siis potilaalle 'ilmaista'. Australialla ja Suomessa on vuodesta 2009 lähtien yhteistyösopimus, kansalaiset saavat samat edut kuin kotimaassa. Se pätee esim minun kohdalla insuliinin ostoon.
Kirjattu

Nainen57

• Aktiivinen
« Vastaus #42 : Toukokuu 11, 2013, 03:17:08 ap »

Kiitos! Onko kesällä mitään D tapaamisia? Mielelläni tulisin mukaan  :)
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #43 : Toukokuu 11, 2013, 08:08:29 ap »

Muistaakseni kysyin myös valmistajalta sen jälkeen, kun olin ensin kysynyt hoitopaikasta. Mutta minun kannattaa ehkä kysyä uudestaan nyt, kun olen kaikenlaista veneilyä tulossa ja tähän pumppumalliin ei saa vedenpitävää pussia (aquapackin pussia eri saa tilattua Suomeen tai ei saanut, kun viimeksi yritin)

Kiitos! Onko kesällä mitään D tapaamisia? Mielelläni tulisin mukaan  :)

13.6. ois Helsingissä ja varmasti myöhemminkin, mutta päivämäärät ei vielä tiedossa.
Kirjattu

Nainen57

• Aktiivinen
« Vastaus #44 : Toukokuu 11, 2013, 11:54:13 ap »

13.6. ois Helsingissä ja varmasti myöhemminkin, mutta päivämäärät ei vielä tiedossa.

Kivaa! Missä ja mihin aikaan silloin 13.6 Helsingissä?
Kirjattu

Linkkejä

Haastaako korona arkea diabeteksen kanssa?

Julkaistu 02.04.2020 | 10:14