Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6972 jäsentä  •  418229 viestiä  •  19999 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi beret, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Pumppulainen matkalla  (Luettu 9909 kertaa)

äskoo

• Lentävä kynä
Vs: Pumppulainen matkalla
« Vastaus #15 : Maaliskuu 16, 2013, 18:30:30 ip »

Ameriikan ihmemaahan ei saa viedä mitään elintarvikkeita, varsinki ku oli vielä epäilyttävää Fazerin suklaata eikä mitään heille tuttua merkkiä.. Oli vähän virkaintonen se maahantulotarkastuksen tyyppi, haastatteli meitä yli 10min  ;D Eipä se nyt maata kaatanu, ostin sitte ekalta kiskalta uuden  ;)
Joo, jenkkilään tulo muistuttaa joskus ristikuulustelua! Sama Israelissa, jos erehtyy tulemaan jostakin arabimaasta. Pahimmat tarkastukset elintarvikkeiden osalta olen kohdannut Australiassa ja Uudessa Seelannissa. Koira kiersi miestä kuin kuumaa puuroa, kun salkussa oli ollut jotain evästä noin kuukausi aikaisemmin!  ::)
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #16 : Maaliskuu 16, 2013, 21:47:41 ip »

Tiesittekö muuten, että jos mukana on huumausaineeksi luokiteltavia lääkkeitä (esim diapam), ei riitä pelkkä resepti, vaan pitää olla myös ns Schengen-todistus, vaikka lääkkeitä olisi kuinka pieni määrä?

Diapam ei ole huumausaine.

http://fi.wikipedia.org/wiki/PKV-l%C3%A4%C3%A4kkeet

Oikeassa olet, näyttä virallinen nimitys olevan pvk-lääke vai oliko se pkv, mutta huumausainerikoksesta kuitenkin tulee syyte, jos niitä on laittomasti hallussa, kun se on niin yleinen katukaupassa ja päihdyttävässä käytössä.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

ellinoora

• Vanha tekijä
« Vastaus #17 : Maaliskuu 18, 2013, 08:47:33 ap »

Ameriikan ihmemaahan ei saa viedä mitään elintarvikkeita, varsinki ku oli vielä epäilyttävää Fazerin suklaata eikä mitään heille tuttua merkkiä.. Oli vähän virkaintonen se maahantulotarkastuksen tyyppi, haastatteli meitä yli 10min  ;D Eipä se nyt maata kaatanu, ostin sitte ekalta kiskalta uuden  ;)
Joo, jenkkilään tulo muistuttaa joskus ristikuulustelua! Sama Israelissa, jos erehtyy tulemaan jostakin arabimaasta. Pahimmat tarkastukset elintarvikkeiden osalta olen kohdannut Australiassa ja Uudessa Seelannissa. Koira kiersi miestä kuin kuumaa puuroa, kun salkussa oli ollut jotain evästä noin kuukausi aikaisemmin!  ::)

Australia on kyllä tiukka, ihan ymmärrettävästi kyllä. Oli niillä ihmettelemistä, kun mulla oli iso pussi salmiakkia mukana ;D. Eivät oikein meinanneet uskoa, että musta pussi oli karkkia :). Mutta uskoivat sitten ja kaveri sai kilon pussin irtsarisalmiakkia tuliaisiksi. Muuten mulla on aina ollut reseptit ja englanninkielinen medical certificate ja niillä on pärjätty. Mutta olen kyllä sitä mieltä, että hyvä on olla kaikesta dokumentaatio.
Kirjattu
D1 vuodesta 1992

Pussukka-81

• Vanha tekijä
« Vastaus #18 : Maaliskuu 18, 2013, 17:06:57 ip »

Koskee nuo nesterajat sitten lääkkeitä tai ei, niin rajathan ovat vain käsimatkataroihin eikö vain? Toisaalta muutaman päivän matkalle tuskin muuta tarvitseekaan.
Toki, mutta ei kai kukaan aiokaan laittaa inskoja ruumaan? :o Toivottavasti ei.
Kyllä olen aina laittanut. Matkoille otan yleensä noin tuplamäärän tarvittavista insuliineista ja laitan puolet ruumaan ja puolet käsimatkatavaroihin. Lisäksi mukana reseptit, mutta mitään muita todistuksia ei ole ikinä ollut. Harvoin lääkkeistä on mitään kysymyksiä edes tullut. Enemmän silloin, kun vielä kaytin ruiskuja.
Oot rohkea! ;) Minä en uskaltaisi ruumaan pakata inskoja...tuskin siellä niin kylmä on, että jäätyisivät, mutta en halua sitä riskiä silti ottaa. Huomattavasti suurempana riskinä pidän laukun katoamista ja/tai hajoamista. Eipä paljon lohduta, jos minä olen toisaalla kuin kadonnut laukkuni ja varainskani. ::) Ja kerran olen ottanut matkalaukkuni avonaisena hihnalta vastaan...oli mennyt rikki ympärillä olevaa matkalaukkuhihnaa myöten ja siinä tilanteessa ei paljon olisi naurattanut, jos olisi pitänyt inskatkin kerätä hihnalta. ;) Eli mulla inskat kyllä kulkevat tästä eteenpäinkin käsimatkatavaroissani (plus matkakumppanini käsimatkatavaroissa).
Kirjattu
DM1 vuodesta 1986
Pumpussa Humalog

Tepa88

• Jäsen
« Vastaus #19 : Maaliskuu 18, 2013, 17:35:07 ip »

Ihmiset tuntuu tosi usein pelkäävän, että insuliinit (tai ylipäätään yhtään mikään) jäätyy siellä ruumassa. Mies pakkailee rahtia koneisiin ja pari kaveria on heittämässä laukkuja ja siellä ruumassa on kuulemma jääkaappilämpötila (n. +4 astetta) ja missään nimessä siellä ei pitäis lämpötilan laskea pakkaselle, koska esim. lemmikit lentää niitten laukkujen kanssa. Toki se laukku joutuu Xmin. olemaan ulkona, että jos on 40 astetta pakkasta..
Ite en kuitenkaan ruumaan laita mitään tärkeetä, just sen takia että niitä laukkuja kuitenki häviää aika paljon. Mulla on muutenki sellanen muistikuva, että lääkkeet pitäis aina pakata käsimatkatavaroihin. Tai siis, mistä kukaan tietää turvatarkastuksessa (siis matkalaukkujen läpivalasussa), että mitä pillereitä ja litkuja ne on jos reseptit ja setifikaatit on matkustajalla..?
Kirjattu
DM1 vuodesta -96.
Pumppu vuodesta -05, nyt Paradigm 715 + Humalog.

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #20 : Maaliskuu 18, 2013, 17:55:10 ip »

Joo, insuliinit ei tosiaankaan niin paljon tilaa vie, että pitäisi ruumaan laittaa eikä koskaan tiedä, kuinka kauan laukku seisoo ulkona, jos on jotain yllättäviä ongelmia kentällä. Jos on kunnon pakkanen, niin jämähtää aika äkkiä. Ja niistähän ei siten näe, ovatko ne käyneet jäässä vai eivät, niin tylsä sellaista sitten lomakohteessa arvailla.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

N

• Aloittelija
« Vastaus #21 : Maaliskuu 18, 2013, 21:25:47 ip »

Sanoinkin, että mulla on tuplamäärä lääkkeitä mukana ja puolet ruumassa.

Tosiaan ei siellä koneessa pakkasta ole ja olen minäkin seissyt 30 asteen pakkasessa insuruisku taskussa. Jos esim yksin matkustaa ja haluaa jakaa lääkkeet kahteen paikkaan, siltä varalta jos vaikka joku varas nappaa käsimatkat, ei paljon muita vaihtoehtoja jää.

Olen käynyt mm thaimassa, espanjassa, portugalissa, yhdysvalloissa sekä lentänyt useta kertoja yhdysvaltojen sisäisiä lentoja ja ainut kerta kun on insuliinien takia tarvinnut tullissa pysähtyä on ollut suomen päässä ja silloin mukana oli vielä ruiskuja.

Nyt kun on noita kyniä eikä enää lasisia ampulleja, niin täytyy kyllä laukut aikamoisen kätujyrän alle jäädä, että rikki menisivät vaikka laukku kolhiintuisikin.
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #22 : Maaliskuu 18, 2013, 22:01:09 ip »

Kyllähän tosiaan käsimatkatavaratkin voidaan napata...resepteineen :(
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Pussukka-81

• Vanha tekijä
« Vastaus #23 : Maaliskuu 19, 2013, 11:16:29 ap »

Jos esim yksin matkustaa ja haluaa jakaa lääkkeet kahteen paikkaan, siltä varalta jos vaikka joku varas nappaa käsimatkat, ei paljon muita vaihtoehtoja jää.
Totta, yksinmatkustavalla tuskin muuta vaihtoehtoa on. Ootko silloin pakannut ruumaan myös todistukset ja reseptitkin? Viimeksi kun olin ystävieni kanssa reissussa, yhden ruumalaukusta oli poistettu "vaarallisia esineitä" (kaksi sytkäriä), jotka olivat unohtuneet housuntaskuihin. Mukana oli vain A4-lappunen, jossa oli poistoviesti ja ruksittu poistetut esineet. Mietin vain, että miten mahtaisi reseptilääkkeiden tai hoitovälineiden käydä vastaavassa tilanteessa (mulla ainakin on nimittäin ruiskujakin aina mukana)...

Nyt kun on noita kyniä eikä enää lasisia ampulleja, niin täytyy kyllä laukut aikamoisen kätujyrän alle jäädä, että rikki menisivät vaikka laukku kolhiintuisikin.
Mulla olis kyllä ollut aivan sama, mitä matskua inska-ampullit oisivat olleet, kun laukkuni köllötteli aukinaisena hihnalla vastaan... ;) En tiedä, oliko ollut katujyrä vai mikä, joka oli laukun rikkonut, mutta rikki se oli. Ja auki. ;D
Ja pumppulaisena mulla on kyllä käytössäni lasiset ampullit...

Onkin pakko linkittää tää mainos vielä loppuun (vakuutusyhtiötä en mainosta!), tää nimittäin tuo hersyviä muistoja mieleeni. ;)
http://www.youtube.com/watch?v=EpGzm5LqwLQ
Kirjattu
DM1 vuodesta 1986
Pumpussa Humalog

Stumppi

• Intoilija
« Vastaus #24 : Maaliskuu 19, 2013, 11:23:33 ap »

Sehän jo pelkästään riittää että kone joutuu diverttaamaan reitiltä toiselle kentälle, jossa joudutaankin olemaan esimerkiksi yön yli. Insuliinit on ruumassa, kontissa, eikä kentällä ole kontinpurkualustaa/tarvittavaa henkilöstöä. Mielestäni siinä on nauru kaukana? Suhteellisen kaukaa haettua, mutta kuten on tullut elämästä opittua; Mikään ei ole niin varma kuin epävarma.  :P

Mutta tässä minun, aivan liian vähän matkustavaisen elollisen, kaksi senttiäni.  ;D
Kirjattu
Turkkulaine ykköstyyppi, muuten terve!
Levemir&NovoRapid&Positiivinen elämänasenne

Pussukka-81

• Vanha tekijä
« Vastaus #25 : Maaliskuu 19, 2013, 11:57:48 ap »

Juu, en minäkään kyllä tuonne ruumaan inskoja pakkaisi. Onhan niitä riskejä aina käsimatkatavaroidenkin kanssa, mutta oletettavasti kuitenkin vähemmän kuin ruumassa. Ja jos matkustaa jonkun kanssa, voi lääkkeitä jakaa kaverinkin käsimatkatavaroihin (ehkä silloin kantsii olla todistuksetkin tuplana).
Kirjattu
DM1 vuodesta 1986
Pumpussa Humalog

N

• Aloittelija
« Vastaus #26 : Maaliskuu 19, 2013, 17:42:48 ip »

Totta, yksinmatkustavalla tuskin muuta vaihtoehtoa on. Ootko silloin pakannut ruumaan myös todistukset ja reseptitkin? Viimeksi kun olin ystävieni kanssa reissussa, yhden ruumalaukusta oli poistettu "vaarallisia esineitä" (kaksi sytkäriä), jotka olivat unohtuneet housuntaskuihin. Mukana oli vain A4-lappunen, jossa oli poistoviesti ja ruksittu poistetut esineet. Mietin vain, että miten mahtaisi reseptilääkkeiden tai hoitovälineiden käydä vastaavassa tilanteessa (mulla ainakin on nimittäin ruiskujakin aina mukana)...
Reseptit on aina ollut käsimatkatavaroissa ja tosiaan kuten jo pariin kertaan kirjotin, niin käsimatkoissa on myös reissuun tarvittava määrä insuliineja. Ei siis haittaa jos esim itse myöhästyy jatkolennolta jonne matkatavarat ehtivät. Näinkin on käynyt.
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #27 : Maaliskuu 19, 2013, 18:28:19 ip »

Reseptit on aina ollut käsimatkatavaroissa ja tosiaan kuten jo pariin kertaan kirjotin, niin käsimatkoissa on myös reissuun tarvittava määrä insuliineja. Ei siis haittaa jos esim itse myöhästyy jatkolennolta jonne matkatavarat ehtivät. Näinkin on käynyt.

Tai sitten niin, kuten minulla kerran kiertomatkalla (vain yksi yö yhdellä paikkakunnalla), kun matkalaukku tuli 4 päivää aina vuorokauden perässäni. Onneksi oli sellainen vakuutus, joka korvasi kaikki, joten uusin toilettivälineistön, vaatteet ja kengät!  ;D Inskat kulkivat mukanani käsilaukussa.  Mutta jokainen matkustavainen keksii ne omat tapansa pakata tavaransa ja oppii käytännössä, mikä on turvallisinta ja helpointa.  8)
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Neulanen

• Jäsen
« Vastaus #28 : Maaliskuu 30, 2013, 16:18:57 ip »

Reissu meni hyvin. Suomen päässä insuliinit ja muut vehkeet ei ihmetyttäneet yhtään mikä lienee ihan luonnollista. Saksassa turvarkastuksessa otin nesteet ja insuliinit kiltisti linjalle ja kerroin, että minulla on pumppu. Läpivalaisun jälkeen toinen virkailija vilkaisi insuliineja hetken, muttei edes sanonut mitään. Yhtään lappua en esittänyt, mutta ne oli kassissa valmiina, jos alkavat kyselemään. Siripirit ja hapankorput eivät aiheuttaneet mitään kyselyitä.
Kirjattu
D1 -87, pumppu Paradigm Veo Humalogilla -11

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #29 : Maaliskuu 30, 2013, 17:23:14 ip »

Hieno juttu! Matkailu on kivaa.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Linkkejä

Haastaako korona arkea diabeteksen kanssa?

Julkaistu 02.04.2020 | 10:14