Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6950 jäsentä  •  417771 viestiä  •  19977 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi baltrem60, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Voiko lapsen sairastumisesta päästä yli?  (Luettu 4869 kertaa)

mohvi

• Vieras
Voiko lapsen sairastumisesta päästä yli?
« : Helmikuu 19, 2013, 13:56:44 ip »

Tervehdys palstalaiset,

täällä kirjoittelee suruissaan uusi diabetes-äiti, joka miettii em. kysymystä.

Nyt 12-vuotiaan pojan diagnoosi on tammikuulta, mutta D on tavallaan jo vanha tuttu. Olemme olleet mukana DIPP-tutkimuksessa, ja pojalla on ollut vasta-aineita jo alle 1-vuotiaasta. Käsipäivää läheisempiin väleihin emme ole kuitenkaan vielä päässeet/joutuneet, sillä tauti todettiin niin varhaisessa vaiheessa (vain muutama korkea mitattu kotona, hba1c 44 mmol/l) että nyt mennään jonkin aikaa vain yhdellä levemir pistoksella ja sokereiden mittailulla.

Tiedän itsekin, että tämän loivempaa liukumaa ei tähän tautiin varmaan saa. Paljon vaikeampikin voisi meidän perheen tilanne olla. Fyysisesti kaikki on hyvin. Henkinen puoli (lähinnä minulla) onkin sitten toinen juttu..

Päivät menee murehtiessa, diabetes-juttuja lukiessa, itkeskellessä. Ei shokkia tai itsesyytöksiä, vain lohduton suru, että nyt se vuosikausia vaaninut mörkö astui elämäämme. Ja lamauttava kauhu lisäkomplikaatioita miettiessä. Ja miettimistä riittää, tämä on kuin märkäinen rupi kyljessä, jota en voi olla nyppimättä..

Palstalla käy kuitenkin ihanan aurinkoisia, "ihan normaalin oloisia" ihmisiä eli ei tämä kai ole maailmanloppu. Varmaan joskus vielä aurinkokin paistaa - miten sinne saakka jaksaisi? Voiko lapsen sairastumisesta siis päästä yli, miten tästä surusta selviäisi?
Kirjattu

MiniMi

• Lentävä kynä
Vs: Voiko lapsen sairastumisesta päästä yli?
« Vastaus #1 : Helmikuu 19, 2013, 14:22:44 ip »

Hei mohvi, ja lämpimästi tervetuloa palstalle! Ensinnäkin, mulla ei ole omia lapsia (joten joku voi miettiä että "älä sit kommentoi mitään, ku et tiedä"), mutta voin kyllä snoa sulle varmuudella, että lapsen sairastumisesta voi päästä yli!!!!! Ja ihan yksinkertaisesti siitä erittäin tärkeästä syystä, että ON PAKKO! Tässä selviytymisessä auttaa minun kokemusteni mukaan, kun ei maalaile kaukaisia uhkakuvia horisontille, vaan keskittyy ajattelemaan tulevaisuutta ihan pieninä etappeina kerrallaan, ts. suunnittelee ihan muutamia tunteja, päiviä ja viikkoja eteenpäin diabeteselämää. Erittäin tärkeää on mielestäni myös nähdä jokaisessa päivässä (jos nyt ei kykene joka hetkeen sitä soveltamaan) jotain positiivista ja kyetä iloita pienistä onistumisista ja saavutuksista.
Mitä tärkeintä: älä anna poikasi huomata epätoivoasi ja pelkojasi. Lapsi syyllistää itseään todella helposti ja saattaa saada elinikäisiä traumoja ilman ansiotaan.
Toinen tärkeä "lohtu": Diaeetikko voi elää melko normaalia ja hyvinkin täyttä elämää, eikä kaikille kehity lisäsairauksia, vaikkei aina niin loistavasti itseään hoitaisikaan.
Tsemppiä ja jaksamista sinulle ja pojallesi sekä koko perheelle :)
Kirjattu
D1 vuodesta -72 + "kaikki" liitännäiset + vähän muitakin juttuja
Kokemus on hyvä opettaja,joka lähettää sikamaisen kalliita laskuja

sanni68

• Intoilija
« Vastaus #2 : Helmikuu 19, 2013, 14:41:00 ip »

Hei!

Tsemppiä arkeen.

Meillä poika sairastui 3.2.2005, 3,5-vuotiaana ja Dipp-tutkimuksissa oltiin mukana...
Siitä se sitten lähti... Tänä vuonna oli ensimmäinen kerta kun en muistanut d:n "syntymäpäivää" eli lapsen sairastumisesta voi ilmeisesti päästä yli.  :)

Muistan kuinka lohduton/surullinen olin kun poika sairastui. En miettinyt, että miksi meille tms. koska paljon huonomminkin olisi voinut käydä, mutta toki olin surullinen.

Pahimpia ovat hetket, kun vs. pomppii taivaisiin ja teet kaikki kommervenkit ja "mikään ei tunnu auttavan" ja samaan syssyyn saat hyvää tarkoittavia vinkkejä "kuinka d olisi voitu välttää", liikkukaa enemmän niin lapsi paranee tms.  >:(

Ja yön pimeinä tunteina hiipivät kauhukuvat lisäsairauksista : maksa ja verisuonet poksahtaa, näkö nyt ainakin menee ja jalat on menetetty jo alku metreillä  :( ...kunnes uusi aamu koittaa ja aurinko pilkistää pilven raosta, poika nukkuu levollista 12-vuotiaan unta ja on herätessään iloinen oma itsensä!  :D

Äidin surukin on väistynyt taka-alalle ja d roikkuu arjessa mukana, vaikka kovasti koitammekin elää niin, että diabetes on osa elämää, mutta me määräämme elämän suunnan.  :)

Anna siis aikaa itsellesi ja surullesi.
Ja muista: jaettu huoli on puolet pienempi, eli kannattaa puhua omista tunteistaan. Joskus on hyvä käydä ihan ammattiauttajalle juttelemassa.

Tämän paremmin en osaa sinua lohduttaa, minulla auttoi aika ja pojan asenne diabetekseen. Huomasin, että lapsi ei ole muuttunut ja jos d ei ole hänelle ongelma, niin minunkaan ei tule siitä ongelmaa tehdä.  :)

Tsemppiä teille ja virtuaali halaus  :)

-Sanni
Kirjattu

mohvi

• Vieras
« Vastaus #3 : Helmikuu 19, 2013, 16:09:25 ip »

Kiitos kannustuksesta ihanat ihmiset!

Tiedän, aikaa tämä ottaa ja elämää ei voi hallita, oli D1 tai ei. Jaksaisipa uskoa, että elämä kantaa..

Onneksi poika on ihan toisella tapaa hetkessä kiinni, eikä tällainen murehtija kuin äitinsä.
Kirjattu

Seibe

• Jäsen
« Vastaus #4 : Helmikuu 19, 2013, 20:45:41 ip »

Meillä poika sairastui 2½-vuotiaana ja se oli meidän perheelle todellinen shokki! Vasta jälkikäteen olen tajunnut, että masennuin pojan sairastumisen jälkeen, mutta en sitä osannut erottaa infernaalisesta univelasta, jota jatkuvat valvomiset kerryttivät. Minut auttoi ylös suosta pojan elämänilo, hänen menoaan ei yksi d hidastanut. Itse olen asettanut tavoitteeksi turvata pojalle mahdollisimman normaalin elämän. En ehkä täysin ole asiaa hyväksynyt (mahdanko hyväksyäkään), mutta sairauden kanssa kanssa oppii elämään. Jos saisin valita, antaisin d:n heti pois, mutta muuhun sairauteen en vaihtaisi! Teillä vielä omat haasteensa sairauteen tuo murkkuikä... Toivottavasti löytäsitte jostain vertaistukea, jonka kanssa voisitte jakaa arjen huolia. Ja muistakaa nauttia elämän pienistä iloista  :)
Kirjattu
Poika -06, jolla 1DM -08, A-C Combo cum Novorapid 9/12 lähtien.

cirkus

• Jäsen
« Vastaus #5 : Helmikuu 20, 2013, 11:00:02 ap »

Luettuani kysymyksesi jäin oikein miettimään olenko päässyt yli lapseni/lasteni sairastumisesta. Toisaalta kyllä ja toisaalta ei.
Nyt 15-v poika sairastui 1,5 vuotiaana. Lapsi oli meidän neljäs ja minä neljänkymmenen hänen syntyessään, joten olin henkisesti valmistautunut, että poika voisi esim. olla down. Lisäksi meillä oli kolme tervettä lasta, joten ajattelin, että ei ikään ihme, jos tämän neljännen kohdalla ei kaikki ihan sujuisikaan niin hyvin. Joten ei minulle sitten niin suuri yllätys ollut, että poika sairastui.
Poika ja itse asiassa koko perhe tutkittiin ja osallistuimme silloin monenlaisiin d-tutkimuksiin. Pojalla on vahva geeniperimä diabetekseen. Tiesimme, että muillakin lapsilla saattaa olla riski sairastua mutta emme koskaan kysyneet heidän tuloksiaan riskistä.
Tytär sairastuikin kuusi vuotta myöhemmin, 15-vuotiaana. Minä olin yllättynyt, sillä olin jotenkin hassusti ajatellut, että meidän perheessä se on poikien sairaus, koska sairauden geenit tulevat mieheni suvusta. Minä siis olin miettinyt kumpi vanhemmista pojistani selviytyisi paremmin diabeteksen hoidosta: pikkutarkka, perfektionisti -esikoinen vai hälläväliä -keskimmäinen. Ei siis yhtään mieleen tullut, että tyttö voisi sairastua.

Tällähetkellä diabetes on vain osa elämäämme. Se ei rajoita tekemisiä mutta se pitää ottaa silti huomioon. Molemmat diabeetikot ovat harrastaneet kilpaurheilua. Lisäksi he ovat olleet leireillä ja ulkomaanmatkoilla joukkueidensa kanssa ilman rajoituksia. Tytär sairastui keväällä ja oli juuri varannut kielikurssin englannissa. Minä olisin sen mieluusti perunut, mutta tytär piti päänsä ja hyvä niin.

Tällähetkellä 15-vuotias poika elää myöhäistä murrosikää, verensokeri ja mieliala heilahtelee ja inskamäärät on hurjat. Yöt valvotaan ja päivät nukutaan silloin kun ei ole koulua. Tässä tilanteessa sitä tietysti tulee mieleen kaikki oheisjutut ja itsellä on huono omatunto kun ei tunnu saavan tilannetta haltuun. Lisäksi poika pähkäilee tulevaa ammattia ja siinä tietysti on otettava tämä diabetes huomioon.
Tytär on jo aikuinen ja hoitaa tietysti itsensä. Hän tekee sairaanhoitajana kolmivuorotyötä ja se tosiaan vaikeuttaa jonkin verran omaa hoitoa. Lisäksi on ajankohtaiseksi tullut lapsen hankinta ja kyllä minua jo nyt mietityttää miten tytär selviää raskausajasta. (En kyllä tytölle ole mitään puhunut.  ::)

Vertaistuki on ihan tärkeää. (Paitsi että minä inhoan tuota vertaistuki sanaa - se on jotenkin niin teennäinen.) Miehen työkaverin poika sairastui diabetekseen ja kun hän sitten kuuli, että meilläkin on pojalla diabetes, hän totesi iloisesti "ihan totta, kiva juttu". :P
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 20, 2013, 12:34:13 ip kirjoittanut cirkus »
Kirjattu

Tirtukka

• Vieras
« Vastaus #6 : Helmikuu 20, 2013, 21:19:37 ip »

Meillä juuri 5 vuotta täyttänyt d-poika.  Minulla maailma romahti kun diagnoosi tuli, niin itkun täyttämiä oli ne päivät jotka alkuun osastolla oltiin että en olisi uskonut että se siitä vielä helpottaa. Tuska lapsen puolesta oli niin valtava.

Nyt d-elämää pari vuotta takana ja kyllä siitä vaan tuli jotenkin ihmeen kautta ihan vaan osa meidän elämää.

Totta kai äidin huoli ja suru aina vaanivat nurkan takana mutta näyttäytyvät ihmeen harvoin tätä nykyä. Eli kyllä, omasta puolestani vastaan että siitä pääsee yli, elämä jatkuu näillä eväillä ja parhaamme teemme. Lapsen oma suhtautuminen kyllä vaikuttaa myös omaan mielentilaan, ja päinvastoin, joten tsemppiä  :)
Kirjattu
Poika -08, D1 -11, Levemir ja Novorapid, näillä eväillä mennään..

aronja

• Matkailija
« Vastaus #7 : Helmikuu 21, 2013, 19:28:56 ip »

Meillä on syksyllä 12v täyttävä poika joka sairastui diabetekseen viime huhtikuussa. Olen itse sairastunut diabetekseen 10-vuotiaana ja on pakko sanoa että jotenkin sitä luotti tuuriinsa että vaikka itse olen diabeetikko niin lapset eivät sairastu. Joten olihan se järkytys kun ihan vain varmuustoimenpiteenä mittasin flunssan jälkeen pojalta sokerit ja mittariin lävähti lukema 23. Itku pääsi mutta siitä se. Poika itse otti asian ihan rauhallisesti ja sehän se tärkeintä on. Toisaalta on siunaus ja toisaalta kirous että itse tietää mitä elämä diabeteksen kanssa on  -mutta elossahan tässä ollaan eikä mitään ole jäänyt elämässä kokematta tai tekemättä diabeteksen takia.

Jos minun pitäisi valita otanko pojan jolla on diabetes vai en poikaa ollenkaan niin vastaustahan ei tarvitse miettiä. Diabetes on kuitenkin hyvin hoidettavissa oleva sairaus joka ei estä elämästä täyttä elämää. Omalta kohdaltani voisin sanoa että kyllä, lapsen sairastumisesta voi päästä -ja pääseekin- yli. Alkuvaiheessa tulee väistämättä kiinnitettyä huomiota paljon kaikkeen ikävään mitä sairaus voi tuoda tullessaan mutta silti pitää vain elellä päivä kerrallaan. Kauhukertomuksia löytyy mutta ei pidä murehtia liikaa. Niin minuakin -ja äitiäni- aikanaan peloteltiin että vähänkin korkeat sokerit ja munuaiset on mennyttä, näkö menee ja raajoja amputoidaan. Tasapaino ei kyllä ole koko elämän ajan ollut kuosissaan mutta 34 vuotta tulee diabeetikkona täyteen eikä minkäänmoisia elinmuutoksia. Uskon ja luotan siihen että hoitomenetelmät kehittyvät tulevaisuudessa entisestään ja helpottavat lapseni elämää tulevaisuudessa entisestään. Ja vaikkei näin kävisikään niin nykysysteemeilläkin pärjätään.

Sinulla on edelleen se sama, ihana ja rakas lapsesi. Nyt hän vain on diabeetikko ja se vaatii vähän lisähuomiota. Pikkuhiljaa eteenpäin, pääasia että lapsi nauttii elämästään edelleen eikä diabeteksestä tule hänelle mitään peikkoa joka estää elämää. Kun huomaat että lapsi pärjää niin siitä se lähtee elämä menemään eteenpäin edelleen. Tsemppiä!
Kirjattu

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Helmikuu 21, 2013, 21:39:07 ip »

Meillä tulee ensikuussa täyteen 4 vuotta D-elämää. Tyttö oli 6 kun sairastui. Takana oli toisen lapsen sairauksien vuoksi järjettömän hankala syksy-talvi. Kun sitten tajuttiin että tytöllä on D, kieltäydyin uskomasta vaikka tiesin (klassisista oireista me vanhemmat tajuttiin) kunnes lääkärissä mitattiin vs joka oli yli 22. Ajattelin heti että tästä minä en enää selviä. Seuraava ajatus oli että ei ole vaihtoehtoja, selvitään me!
Ja joo, selvitty on.
Saatat suuttua, mutta meillä D silti on ollut helpompi kuin ne muut mitä on... Nyt on kääntymässä toisinpäin, autistisen pojan asiat ovat vihdoin paremmin...
Ja suru on jäänyt taakse ja arki asettunut uomiinsa, vaikka hankaluuksia D on jo nyt tarjoillut ihan riittämiin...
Voimia sinulle ja yritä iloita lapsestasi niinkuin ennenkin!
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

Lupita

• Vanha tekijä
« Vastaus #9 : Helmikuu 21, 2013, 22:50:23 ip »

Hyvä asia on, että diagnoosi on oikea ja tehty ajoissa.

Näinkin voi käydä - nytkin on vaikka mitä noroa liikkeellä, jotka voi viivästyttää : http://diabetesawarenesssite.com/?p=1438
Kirjattu

mohvi

• Vieras
« Vastaus #10 : Helmikuu 22, 2013, 10:06:08 ap »

Vai voisiko olla että "ongelma" on vain sinun päässäsi ja sitä kautta keskuudessanne myös jatkuvasti?

Ehdottomasti nyt - kun vielä yksipistohoidolla mennään - ongelma on vain ja ainoastaan minun päässäni. Sitä yritän täällä palstalla pistää palasiksi, mutta ikävä kyllä tunteet eivät muutu napista painamalla.

Lohdullista lukea rohkaisuviestejä kokeneemmilta. Tiedän, että tämän saman joutuu kokemaan yli 500 perhettä vuosittain yksistään Suomessa. Eikä meidän tilanteemme ole edes vaikeammasta päästä. Muuta minkäs teet - tuntematon pelottaa ja D lisää tulevaisuuden epävarmuustekijöitä niin että ahistaa, ahistaa..
Kirjattu

aronja

• Matkailija
« Vastaus #11 : Helmikuu 22, 2013, 12:01:32 ip »

Mohvi, ei sinulla ole mitään ongelmaa. Ihan normaaleja tunteita joita nousee pintaan ja kun aikaa kuluu niin huomaat että päivä päivältä on helpompaa. Tuo edellä esiin pompahtanut nimimerkki valitettavasti ilmaantuu toisinaan tänne korostamaan omaa erinomaisuuttaan ja filosofoi omiaan. Jätä omaan arvoonsa.  ;)
Kirjattu

Sailor

• Jäsen
« Vastaus #12 : Helmikuu 25, 2013, 13:20:53 ip »

D1 on iloinen asia täällä ;D

Minä olen aivan varma siitä, että isämeidän on vain trolli, jonka kirjoituksiin ei pitäisi tarttua. Silti, kun kyseessä on vertaistukea tarjoava keskustelupalasta, jolla todelliset ihmiset painivat todellisten ongelmien kanssa, on hävytöntä kirjoittaa, että D1 on iloinen asia. Sitä se ei ole oikeassa elämässä, oikeilla ihmisillä kenellekään.
Kirjattu

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Helmikuu 25, 2013, 23:33:21 ip »

Mohvi,
Lämpimin ajatuksin täältä.
Älä anna periksi äläkä lakkaa kyselemästä täällä palstalla, jos tuntuu, että on jotakin johon osaisimme vastata!
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Helmikuu 25, 2013, 23:38:05 ip »

Mohvi,
Lämpimin ajatuksin täältä.
Älä anna periksi äläkä lakkaa kyselemästä täällä palstalla, jos tuntuu, että on jotakin johon osaisimme vastata!

Kuin myös!  :)

Aikanaan kun sairastuin vuosikymmeniä sitten, niin vanhempani selvisivät hienosti! Muistan vieläkin kun olin kotiutunut kuukauden sairaalareissulta ja isä otti mut syliin ja sanoi: "Kyllä me Toukkiksen kanssa pärjätään!"  :)
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Linkkejä

Tule meille toimistoassistentiksi!

Julkaistu 13.01.2020 | 12:22

Tule meille suunnittelijaksi!

Julkaistu 13.01.2020 | 12:16