Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Hyviä syitä anoa (ja saada) sensoroiva pumppu  (Luettu 19531 kertaa)

emonen

• Lentävä kynä
Vs: Hyviä syitä anoa (ja saada) sensoroiva pumppu
« Vastaus #90 : Heinäkuu 27, 2013, 00:19:22 ap »

Me ei (vielä) ole alettu hankkia sensoreita itse maksaen. Jos alettaisi, voisi paikatkin loppua, nyt on pulaa. Toki rahakin olisi sitten tiukalla, mutta nyt eletään sillä mitä saadaan.
Meille sensorointi on erityisesti merkinnyt elämänlaatua. Toki se on myös mahdollistanut aktiivisemman hoidon säätämisen. Sillä aivan liian korkea hobis on vihdoin käännetty alaspäin...
Silti tärkeintä on elämänlaatu. Millään ei mittaa sitä onnistumisen tuomaa iloa että tyttö pärjäsi partioleiriin kuuluvalla haikilla päivät ilman että aikuinen (siis äiti) kulki mukana "vahtimassa". Yövyin ne kaksi yötä samassa paikassa. jonkun aikuisen piti yöpyä... Hoidin kyllä enemmän muiden asioita kuin omani  ;)
Ja joo, kumpanakin yönä nousin kahdesti tarkistamaan sensorin lukemat. Meni nappiin  ;D
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

Nainen57

• Aktiivinen
« Vastaus #91 : Elokuu 02, 2013, 13:43:16 ip »

Sensoroimalla myös oppii PALJON siitä miten oma diabetes näkyy verensokereissa, ja sitä oppia on hyvä käyttää silloin kun sensori ei ole neuvomassa :)
Kirjattu
D1 vuodesta 1991, 670g 21.11.2019 (sitä ennen 640g ja Veo)

Cane

• Vanha tekijä
  • T1 D '90
« Vastaus #92 : Elokuu 14, 2013, 19:34:05 ip »

On nyt toinen (sokea) sensorointi takana, ja kohta lääkärille kuulemaan, onko mahdollista saada pumppua. Korjaan: Lähetettä pumppuarvioon.
Terveydentila on alamäessä, silmissä ekat muutokset, munuaisissa myös, liikuntaa ei kroppa kestä kettuilematta hypoilla (joko aikana, jälkeen tai seuraavana päivänä). Ylipainoa josta pitäisi päästä eroon, on. Ruokailupuoli ei enää selitä asiaa, eikä liikuntakaan, diabeteshoitaja veikkaa syyksi lääkitystä ja hypo/hyper-kierrettä. Olen petrannut ja petrannut ja pakko on vaan sanoa, että ei ole enää välineitä taikka osaamista tähän tasapainottamiseen. Se on aikalailla sanottu (ainakin omasta mielestäni), kun takana 22 vuotta ykköstä.

Harras toiveeni olisi saada sensoroiva pumppu. Tämä siksi, koska a) haluan liikkua (ja sivussa laihtua), pelkään hypoja, haluan saada silmämuutokset ja munuaismuutokset hallintaan. Ei kuulosta oikealta, että liikuntaa tulisi rajoittaa diabeteksen vuoksi? Olen miettinyt, että millä konstilla sen sensoroivan saisi (pitääkö erotus maksaa itse?) jos lääkärit kieltäytyvät? Mittaan 10-12 krt päivä, 2-4 krt yöllä, sensorointi ei aiemmin ainakaan selventänyt karikoita, tuskin nytkään (kun sokea). Hobis on yli yhdeksän... Parhaani mukaan olen ruokapäiväkirjan, diabetesvihkosten ja ties minkä artikkeleiden kanssa asiaa selventänyt, mutta ei... (soitin itku kurkussa hoitajalle, sain postissa artikkelin "avuksi". Artikkeli valaisi joitakin asioita, mutta ei auttanut). Välillä kuulemma mittaaan liian useasti (vähennän mittauksia), seuraavaksi sanotaan että voisin mitata enemmänkin (jotta näkisin, mihin suuntaan tilanne kehittyy), mutta sensorihan ajaisi juurikin tätä asiaa, eikö?

Nyt pistospaikkoihin on alkanut ilmestymään äkäisiä paukamia pistosten jälkeen, kovettuvatkin kovin nopeasti vaikka kierrätän, ja kunnolla. On sellainen fiilis, että kun mennään alamäkeen, mennään lujaa! En odota pumpusta ihmevälinettä parantumiseen, vaan renkiä parempaan arkeen. Halua, tahtoa, kiinnostusta ja huolta on, vaan ei keinoja.

T: Loppuvuoden säästökuureja (sairaanhoitopiiri) pelkäävä
Kirjattu
Animas Vibe + Dexcom Platinum G4, metformiini & levotyroksiininatrium + Neurobion Forte

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #93 : Elokuu 14, 2013, 19:47:33 ip »

Kyllä sulla on oikein hyvät perustelut saada sensoroiva pumppu, Cane! Eri asia on sitten se, montako sensoria saisit hoitotarvikejakelusta ja jos et saa tarpeeksi, niin oletko ajatellut maksavasi osan itse?

Tee kunnon perustelulista lääkärille, käytä vapaasti tätä aloittamaani ketjua apuna! Jos pumppuasiasi lähtisikin liikkeelle nyt taikka edes myöhemmin syksyllä, niin alkuvuodesta on taas sairaanhoitopiireillä rahaa käytössä ja silloin voi hyvinkin olla sinun hetkesi!  :)

Olet yrittänyt kaikkesi ja motivaatio on kohdillaan, en siis oikein keksi järkevää syytä mikset saisi pumppua? Vetoa erityisesti alkaneisiin muutoksiin silmissä ja munuaisissa. Niitähän voidaan hidastaa parantuneella tasapainolla. Myös pistosmäärien väheneminen on tärkeä pointti jos esim. pitkävaikutteinen insuliini aiheuttaa reaktioita pistospaikoissa.

Toivon tuhannesti sulle onnea pumpun metsästykseen!  :) :) :)
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #94 : Elokuu 14, 2013, 19:55:38 ip »

Toukkiksen kanssa samoilla linjoilla: tee lista ongelmista painottaen liikunnan vaikeutta ja pistospaikkojen kestämättömyyttä. Pikkuisen voisit vilauttaa jaksamistakin. Sano, että olet lopenuupunut säätämiseen ja hypopelkoihin.

Tsemppiä "taistoon"!  :)
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Cane

• Vanha tekijä
  • T1 D '90
« Vastaus #95 : Elokuu 16, 2013, 13:31:01 ip »

Kiitos tsemppaajille!

Ei tullut lähetettä.
Kirjattu
Animas Vibe + Dexcom Platinum G4, metformiini & levotyroksiininatrium + Neurobion Forte

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #96 : Elokuu 16, 2013, 13:37:37 ip »

Kiitos tsemppaajille!

Ei tullut lähetettä.

Voi ei!  :( Miksei, perusteltiinko asiaa?
Kirjattu

Cane

• Vanha tekijä
  • T1 D '90
« Vastaus #97 : Elokuu 16, 2013, 13:58:02 ip »

Vuodattelin fiiliksiä tuonne toiseen ketjuun ( http://keskustelu.diabetes.fi/index.php/topic,1875938.45.html ) kun en ihan off-topic halunnut mennä.

Jäi fiilis, etten ole tarpeeksi hyvä potilas ja vaadin liikaa mukautuvuutta hoidolta (esimerkiksi liikunnan suhteen). Kyse ei varmaan ole siitä, ettenkö olis hyvä hoitamaan mutta pettymys on kova, kova... Ja nyt olen itsekin vähän sekasin, että uskaltaako sitä pumppua edes toivoa ja millä perustein ja ja ja...
Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #98 : Huhtikuu 11, 2014, 18:52:36 ip »

Mun vissiin pitäisi kehitellä syitä, miksi voisivat harkita edes sensoreita. D-hoitaja vaan ihmetteli, miksi minulla on Veon pumppu, muttei sensoreita käytössä ja nyt oli sensorointi siis menossa, liikunta oli kivaa, kun ei tarvinnut juosta mittaamassa sokereita, sai keskittyä olennaiseen :) Onhan se pieni ongelma sekin, ettei kovin hyvin tunne matalia, eikä korkeita ja asustelee yksin. Tähän asti kuitenkin selvinnyt, eikä shokkeja ole ollut liki 15 vuoteen, aika monta matalaa nukkunut yli.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #99 : Huhtikuu 11, 2014, 21:43:55 ip »

Friita, mustaa valkoiselle vaan!  ;)

Luettelit tuossa edellä jo monta hyvää syytä saada sensoreita. Lisää siihen listaan vielä ainakin se, että sensoreitten kanssa saat tasapainoa parannettua ja mahdolliset silmäongelmat voivat siirtyä myöhemmäksi. Tulet yhteiskunnalle halvemmaksi kun saat sensoreita eikä tarvitse hoitaa liitännäisiä!  ;)
Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #100 : Huhtikuu 12, 2014, 07:10:42 ap »

Niinpä, noi silmäongelmat on kyllä semmosia, että toivottavasti eivät pahene, mutta tällä nykyisellä tasapainolla vaan ei taida olla mitään tehtävissä. Toisaalta jo se, miten kitsaasti oma kunta suhtautuu liuskoihin, niin miten sitten sensoreihin ;D Niin, sain alle 4 liuskaa päivä ja tk:sta intettiin vastaan, että sain 7 liuskaa per päivä. Mää laskin arkipyhät ja viikonloput mukaan, kun jaoin saamaani liuskamäärää päivillä, he eivät tainneet :P
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #101 : Huhtikuu 12, 2014, 10:39:02 ap »

Älä anna periksi Friita. Mä vein oman perustelukirjeeni suoraan pumppuasioista päättävälle sisätautien erikoislääkärille.  ;) Laitoin hälle sitten kiitoskortin kun sain sensoroivan pumpun ja sensorit.  :)
Kirjattu

ellinoora

• Vanha tekijä
« Vastaus #102 : Huhtikuu 14, 2014, 09:03:03 ap »

Niin, sain alle 4 liuskaa päivä ja tk:sta intettiin vastaan, että sain 7 liuskaa per päivä. Mää laskin arkipyhät ja viikonloput mukaan, kun jaoin saamaani liuskamäärää päivillä, he eivät tainneet :P

Mitä häh?!? TK:ssa ajatellaan, että mittaat vain arkipäivinä. Melkoinen ajattelumalli siellä käytössä...
Kirjattu
D1 vuodesta 1992

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #103 : Huhtikuu 14, 2014, 18:34:06 ip »

No, varastonhoitajalle on joku diabeteshoitaja tehnyt laskelman seinälle, mitä hän toteuttaa 7 purkkia on 350 liuskaa ja se on hänen mielestään 3 kuukauden määrä. Ja he ovat niinkin runsaskätisiä, että antavat 7 liuskaa päivä, yritin intää vastaan, että käypähoitosuositus on 8 liuskaa päivä  ;D
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #104 : Maaliskuu 19, 2015, 06:10:08 ap »

Pari viikkoa aikaa, miettiä taas perusteluja tähän asiaan.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59