Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Hyviä syitä anoa (ja saada) sensoroiva pumppu  (Luettu 19546 kertaa)

Kide

• Veteraani
Vs: Hyviä syitä anoa (ja saada) sensoroiva pumppu
« Vastaus #75 : Heinäkuu 21, 2013, 20:48:00 ip »

Joo, hieman jo odottelin tämmöisiä vastakommentteja  :)
...
Kuinka paljon sensorit tulee sinulle maksamaan ?

Saatko todella vs tason näytön luotettavaksi ja näyttämään edes +/- 1 mmol/l tarkkuudella samoja mitä kalibrointi mittaukset ?

Uskallatko bolustaa sen sensorin arvojen perusteella ?

Heh Reiska. Tartuin siis syöttiin.  :D

Viimeisin lasku 5 kappaleelta oli 326 euroa. Yhden sensorin käyttöikä on 6 vrk.

Pitkä ja turhauttava taisteluni sensoreiden saamisen puolesta on luettavissa ketjusta: Sensoroinnin saatavuus ja hoito-organisaation nihkeys loppupuolelta.

Tällä hetkellä saan 3 sensoria kuukaudessa hoitotarvikejakelusta ja 2 per kk maksan itse. Syksystä alkaen ehkä saan kaikki tarvitsemani kaupungilta, mutta puolisen vuotta olen maksanut 5 sensoria per kuukausi itse.

Kyllä parhaimmillaan on jopa desimaalin tarkkaa. Aina ei ole, ja tuskaa on tähän pääsyssä ollut KP:laisten riesaksi asti.  ::) Kudoksen sokeripitoisuus muuttuu eri tahdissa kuin veren, mutta yllättävän usein on kyllä ihan justiinsa samoja arvoja sensorilla ja mittarilla. Juuri äsken sensori hälytti korkeaa, ja sormi antoi desimaalilleen saman tuloksen.

Ei. Käyttöopas nimenomaan KIELTÄÄ tekemästä korjauksia sensoriarvojen perusteella. Toki, jos arvot ovat olleet linjassa verinäytteiden kanssa ja on suht tasaista oloa ja käyrää, niin saatan aterialle bolustaa sensoriarvoa lähtötasona käyttäen.

Sormenpäämittauksia on silti pakko tehdä 6 - 10 krt vrk. Parina päivänä, kun olin pakosta ilman sensoria, mittasin 15 krt/vrk (yöllä jopa kolmesti). Mutta liuskoja kyllä säästyy sensorin avulla, vaikka niitä edelleen paljon meneekin. Mullahan on käynnissä siirtyminen uuteen insuliiniin, joten siksikin liuskoja menee. Ja sensori ON tässäkin korvaamaton apu!  ;)
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 21, 2013, 20:55:32 ip kirjoittanut Kide »
Kirjattu
♀, labiili D1 vuodesta 77,
09/2012 alkaen Paradigm Veo, jossa ensin Humalog, 29.6.2013 alkaen NovoRapid
5.6.2019 alkaen 640G, Guardian™ Link 3 -lähetin ja Guardian Sensor(3)
Matala-annoksinen naltreksoni (LDN) 04/2014, jolla S-Insu-Ab  pudonnut 56 % -> 12 %

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #76 : Heinäkuu 21, 2013, 21:06:57 ip »

Minäkin vastaan, vaikka minulta ei mitään kysyttykään.  ;D

Minulla on sama sensoroiva pumppu (Paradigm Veo) kuin Kidellä/Kiteellä(?). Olen sensoroinut jatkuvasti 2vuotta 3 kk ja maksan suurimman osan sensoreistani itse. Minulla yksi sensori kestää (pienen kikkailun avulla) 7-8 vrk. Ongelmia ei ole sensorinpaikkojen kanssa, eikä myöskään hälytysten kanssa, koska olen poistanut suurimman osan hälytyksistä.  ;)

Sensori näyttää minulla enimmäkseen samaa tai melkein samaa kuin sormenpäämittaus. Ero on pääasiassa luokkaa 0,1-0,2 mmol/l, poislukien ne tilanteet, jossa vs. nousee tai laskee todella nopeasti. Hyvin harvoin virhe on silloinkaan ollut 1 mmol/l:n luokkaa. Luotan tuntemuksiini ja sensoriin niin hyvin, että mittaan mittarilla 2-4 krt/vrk.

Hobis on sensorin ja annosppaan ansiosta pudonnut lähes 2 mmol/l:lla 2 vuodessa ja ennenkaikkea keskihajonta on pienentynyt huomattavasti. Öisin sensorinkäyrä on lähes aina vaakasuora viiva, mutta päivisin on edelleen sahausta, sillä minulla liikunta ja mielenliikkeet vaikuttavat verensokeriin todella paljon.

Täydellistä diabeetikkoa minusta ei ole sensoroivan pumpunkaan kanssa tullut, mutta voin jatkaa hyvin vaihtelevaa ja seikkailevaa elämäntapaani huolettomammin.  :D

Sensori sopii minun elämäntavalleni ja kudoksilleni hyvin, mutta uskon kyllä, ettei kaikilla ole samanlaisia tuntemuksia.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Kide

• Veteraani
« Vastaus #77 : Heinäkuu 21, 2013, 21:13:59 ip »

Minäkin vastaan, vaikka minulta ei mitään kysyttykään.  ;D

Minulla on sama sensoroiva pumppu (Paradigm Veo) kuin Kidellä/Kiteellä(?).

Hyvä, kun vastasit. Hyvin vastasit. Minä olen paljon ongelmaisempi sensoroija (ja kyllä, sensoroinnissakin minulla on enemmän ongelmia kuin sulla äskoo  ::)), mutta silti äänestän täysillä sensoroinnin puolesta.  ;D

Itse taivutan "Kidellä".
Kirjattu
Matala-annoksinen naltreksoni (LDN) 04/2014, jolla S-Insu-Ab  pudonnut 56 % -> 12 %

BlueDeath

• Vieras
« Vastaus #78 : Heinäkuu 21, 2013, 21:16:11 ip »

Sori, ihan asiaan liittymätöntä mutta saako sua Kide taivuttaa (joo, aatelkaa vaan monimielisesti ;) ) "Kiteellä"? Kidellä ei kuulosta yhtään luontevalta ;D
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #79 : Heinäkuu 21, 2013, 21:38:46 ip »

Sensori sopii minun elämäntavalleni ja kudoksilleni hyvin, mutta uskon kyllä, ettei kaikilla ole samanlaisia tuntemuksia.
Uskon kyllä että tekemällä kalibroinnit tietyllä tavalla ja tasaisina aikoina niin sensorin vs tulokset saa tolkulleen. Minulla vaan käy aina jossain vaiheessa niin että se värkki naukuu uutta kalibrointiia ja vs on juuri silloin liian jyrkässä nousussa tai laskussa ja senjälkeen sensori on hakoteillä. Nyt niitä kalibrointihetkiä joutuu liikaa suunnittelemaan ja kun ei tässä jo muutenkin olisi kaikenlaista D1-pohdiskelua. Toiveena olisi että kalibroinnit voisi tehdä vapaammin eikä tiettyinä aikoina.

Ei se oikein tunnu toimivalta jutulta että homman saa toimimaan silloin kun vs tasot on tasasta muutenkin  :)

Toinen juttu sitten ne "yhteys sensoriin katkennut" tai jotain vastaavaa: En minä haluasi sellaisia hälyjä roskiinkaan laittaa, onhan tärkeää että tietää että yhteys toimii. Minulla vaan on jokaisessa sensoroinnissa pari ekaa yötä mennyt kokeillessa millä kyljellä saa nukkua jotta ei tulisi noita hälyjä  :)

Ja kolmanneksi se tunne käsivarressa: En usko että minulta parempaakaan paikkaa sille löytyy ja joka kerta se alkaa jossain vaiheessa tuntua tuskalliselta ja sitä vaan laskee päiviä siihen kun pääsee siitä otukssta eroon käsivarressa.

Nuo kolme aluetta kun hommassa saadaan huomattavasti paremmaksi niin voin harkita jatkuvaa sensorointia. Kaikista tärkeintä olisi se luotettavuus.
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo + Aviva Combo vuodesta 2012. A-C Insight 3/2020.
Humalog vuodesta 1996, vastaava Liprolog 9/2019. PumpCart/Novorapid 3/2020.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Dexcom G6 sensori/G6 appi/xDrip+ 3/2020.
Nightscout ja Android APS 12/2018.

Kide

• Veteraani
« Vastaus #80 : Heinäkuu 21, 2013, 21:58:05 ip »

Sori, ihan asiaan liittymätöntä mutta saako sua Kide taivuttaa (joo, aatelkaa vaan monimielisesti ;) ) "Kiteellä"? Kidellä ei kuulosta yhtään luontevalta ;D

Tämähän kuuluu aivan tavattoman keskeisesti asiaan. Erisnimet taipuvat eri tavalla kuin yleisnimet. Satu, Satulla, mutta satu, sadulla. Näin ainakin opetettiin silloin, kun minä suomen kielioppia opiskelin. Näin ollen myös Kide, Kidellä ja kide (esim. lumikide), kiteellä. Kitee ja Kiteellä onkin sitten eri asia.  :P

Kyllä oikea muoto on siis Kidellä, Kidestä, Kidelle jne.  :) Mutta kaipa tuota Paken mielestä luontevaa taivutusta voi käyttää, jos ei muuta opi. ;)

Ja mitä tulee itse aiheeseen, niin jos vain pärjää ilman sensorointia, niin en tosiaankaan suosittele. Hermoja raastavaahan tämä on pahimmillaan. Itselle kun hälyt ym. sensorin tuomat avut ovat elinehto ja kun kerran mulla homma toimii, niin näillä räpiköin siihen asti, kunnes jotain uutta ja parempaa kehitetään. 

« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 21, 2013, 22:00:06 ip kirjoittanut Kide »
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #81 : Heinäkuu 21, 2013, 21:58:20 ip »

Mä vastaan samoin kuin äskoo paitsi että vielä ainakin olen saanut sensorit "ilmaiseksi" kaupungilta.

Sensorointi vaatii opettelua kuten pumppailukin. Kaikkia kikkoja ei opi viikossa eikä kahdessakaan vaan puhutaan mieluummin kuukausista. Jo tämä olisi peruste sille, että kaikki jotka sensoreita käyttävät, myös saisivat niitä tarpeeksi. Mutta tasan ei käy onnenlahjat kuten olemme huomanneet.

Sensorin suurin hyöty minulla on verensokeriarvojen tasaantuminen. Hurjat vuoristoradat ovat jääneet pois. Mahtihypoja tulee harvoin ja niille löytyy selitys. Huippukorkeat ovat historiaa.

En tavoittele täydellistä hobista, mutta mielelläni pitäisin sen seiskan tuntumassa ja vaikka vähän alle.
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #82 : Heinäkuu 21, 2013, 22:07:48 ip »

Ja mitä tulee itse aiheeseen, niin jos vain pärjää ilman sensorointia, niin en tosiaankaan suosittele. Hermoja raastavaahan tämä on pahimmillaan. Itselle kun hälyt ym. sensorin tuomat avut ovat elinehto ja kun kerran mulla homma toimii, niin näillä räpiköin siihen asti, kunnes jotain uutta ja parempaa kehitetään.
Kyllähän sensorille selvä tarve on, ei epäilystäkään. Siitä on puhuttu jo 80-luvulta asti mutta tuon ihonalaisen anturin osalta homma on osoittautunut yllättävän vaikeaksi. Jostain asiantuntijoiden kommenteista olen lukenut rivien välistä että tuon anturin toimintaan ei odoteta olennaista parannusta vielä pitkään aikaan.
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #83 : Heinäkuu 21, 2013, 22:08:50 ip »

Mullakin ne yksittäiset sensoroinnit meni yleensä aikalailla p***iilleen ja meinasin heittää koko vehkeen seinään kyllästyttyäni jatkuvaan piipitykseen. Sitten, kun aloin sensoroimaan jatkuvasti, opin vähitellen tuntemaan sensorin metkut. Kyllä niitä hälyjä vieläkin toisinaan tulee, mutta nykyään pääsen niistä eteenpäin, eikä sensorointi kaadu siihen. Esim. "Yhteys sensoriin katkennut" tai vast. jälkeen kuittaan kalibroimalla uudelleen, jolloin sensorointi jatkuu yleensä hetken päästä.

Suurin kehitys tapahtui, kun sensorit vaihtuivat nykyisiin (Enlite): ne ovat paljon helpompia asentaa ja toimivat varmemmin kuin entiset. Sensoria pidän enimmäkseen reidessä, jossa se toimii minulla hyvin, muut paikat säästän kanyyleille.

Minä myös kalibroin useimmiten silloin, kun se sopii minun aikatauluuni, en odottele, että 12 tuntia edellisestä kalibroinnista on mennyt. Virheilmoituksia tulee myös sen takia paljon vähemmän, kun hoksasin asentaa sensorin illalla ja ottaa sen käyttöön vasta aamulla. Silloin se on sopivasti kostuneessa kudoksessa ja lähteekin toimimaan yleensä noin 2 minuutissa ilman sitä 2 tunnin aloitusta.
Kirjattu

Nainen
D1 vuodesta 1991
KHH - Humalog

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #84 : Heinäkuu 21, 2013, 22:32:21 ip »

Suurin kehitys tapahtui, kun sensorit vaihtuivat nykyisiin (Enlite): ne ovat paljon helpompia asentaa ja toimivat varmemmin kuin entiset.
Tiedätkö onko tuo Enlite sitten käytössä kaikille ja kaikkialla vai käyttävätkö sairaalat näissä viikon sensoroinneissa jotain vanhempaa ja halvempaa mallia ?
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #85 : Heinäkuu 21, 2013, 22:42:44 ip »

Suurin kehitys tapahtui, kun sensorit vaihtuivat nykyisiin (Enlite): ne ovat paljon helpompia asentaa ja toimivat varmemmin kuin entiset.
Tiedätkö onko tuo Enlite sitten käytössä kaikille ja kaikkialla vai käyttävätkö sairaalat näissä viikon sensoroinneissa jotain vanhempaa ja halvempaa mallia ?

Ei mitään käsitystä, onko enää muita kuin Enliteä edes saatavilla. Ennen vaihteli paikkakunnittain ja säästösyistä, koska hintaero oli yli 10e/kpl.
Kirjattu

Nainen
D1 vuodesta 1991
KHH - Humalog

jester

• Veteraani
« Vastaus #86 : Heinäkuu 22, 2013, 02:00:56 ap »

onko mitaan muita  syita pumpun  haluamiseen.  kuin  etta  syotte ohjeitten ja neuvojen mukaan...............    leipaa,  puuroa, perunoita,  marjoja, mehua...........
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #87 : Heinäkuu 22, 2013, 10:19:17 ap »

onko mitaan muita  syita pumpun  haluamiseen.  kuin  etta  syotte ohjeitten ja neuvojen mukaan...............    leipaa,  puuroa, perunoita,  marjoja, mehua...........

Lue ketju alusta asti niin tiedät.
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

annami

• Intoilija
« Vastaus #88 : Heinäkuu 22, 2013, 11:08:01 ap »

Hei Kide ja äskoo ja muutkin, jotka ostavat sensoreita itse. Mistä/miten niitä hankitte? Kun siis mullehan ei luvattu edes sensoroivaa pumppua, mutta ajattelin vielä vähän vääntää siitä, että jos itse hankkisi sensorinsa niin mites sitten. Reilun viikon päästä on jutteluaika d-hoitajan kanssa aiheesta.

Ja kiitos kaikille onnitteluista  :)
Kirjattu
Ykköstyyppi v:sta 1985. Animas Vibe & Humalog 3.9.2013 alkaen, Dexcom-sensorointia.
Hypotyreoosi ja nivelreuma.

Kide

• Veteraani
« Vastaus #89 : Heinäkuu 22, 2013, 11:19:11 ap »

Annani, olen tilannut sensorini suoralla puhelinsoitolla paikalliselle edustajalle tai Medtroniciin. Posti tuo sensorit laskun kanssa eli tilatessa en ainakaan itse ole maksanut.

Suomessa on kurjaa, kun noista pitää maksaa täysi alv. Kas, kun ei huviveroa.  ???
Kirjattu

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59