Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Hyviä syitä anoa (ja saada) sensoroiva pumppu  (Luettu 19620 kertaa)

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
Hyviä syitä anoa (ja saada) sensoroiva pumppu
« : Helmikuu 17, 2013, 14:08:40 ip »

No niin, arvoisat d-kollegat...  :)

Ensi tiistaina, 19.2 on d-lääkäri jossa mietitään mulle uutta pumppua. D-hoitaja puoltaa sensoroivaa pumppua mutta koska kunta on säästölinjalla, niin pumpun saaminen ei olekaan ihan "piece of cake".  ::)

Ajattelin viedä lääkärille kirjallisen tuotoksen siitä, miksi tarvitsen sensoroivan pumpun ja haluaisin teiltä nyt hyviä vinkkejä...

Aloitan itse:

- arvaamattomat hypot, matalien tuntemus ajoittain huono
- sokerit nousevat korkeiksi milloin mistäkin syystä ja nopeasti (tunteet, hormonit, kipu...)
- epäsäännöllinen ja vastuullinen työ (yksin työvuoroissa, kiire ja vastuu suuri)
- sensoroiva pumppu helpottaisi liikuntaa ja
- auttaisi estämään silmänpohjamuutosten pahenemisen paremman tasapainon myötä...

Motivaatiosta homma ei todellakaan olsi kiinni...
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 17, 2013, 14:28:40 ip kirjoittanut Toukokuu1965 »
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Ultsi

• Lentävä kynä
Vs: Hyviä syitä anoa (ja saada) sensoroiva pumppu
« Vastaus #1 : Helmikuu 17, 2013, 14:21:58 ip »

Voiko lääkäri puuttua siihen, että et ole tällä hetkellä töissä. Jos olisit ja jatkossa tuo kohta mitä olet kirjoittanut on hyvä huomio.

Voiko laittaa hypotuntemukset usein huonoja, näissä hakemuksissa pitää liioitella, mutta ei liikaa.

Korosta motivaatiota itsesi hoitamisessa.

Toivottavasti saat pumpun! Ja kaupungilla on näin alkuvuodesta rahaa paremmin joten luulisi onnistuvan.
Kirjattu
Määrittämätön diabetes

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Helmikuu 17, 2013, 14:30:40 ip »

Voiko lääkäri puuttua siihen, että et ole tällä hetkellä töissä. Jos olisit ja jatkossa tuo kohta mitä olet kirjoittanut on hyvä huomio.

Voiko laittaa hypotuntemukset usein huonoja, näissä hakemuksissa pitää liioitella, mutta ei liikaa.

Tämän hetkinen koulutus tähtää myös työpaikkaan, lisäksi sairasloman loppumisen jälkeen olen lupautunut tekemään lyhyitä sijaisuuksia vanhustyössä.  ;)

Viime viikolla oli 6 päivän sensorointijakso ja siihen oli tallentunut myös näitä salakavalia hypoja joita en itse riittävän nopeasti aina tunnista.
Kirjattu

Ultsi

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Helmikuu 17, 2013, 14:37:23 ip »

Hyvä, sulla on mustaa valkoisella tai miten tuon sensoroinnin kuvaa esittää lääkärille dokumenttia.

Kirjattu
Määrittämätön diabetes

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Helmikuu 17, 2013, 15:40:45 ip »

Minulla sensoroiva pumppu tuli vähän yllätyksenä. Joten en osaa oikein neuvoa, mitä voisi vielä noiden sinun mainitsemasi asioiden lisäksi vielä mainita. Minullahan tuo pumppu tuli sen takia, kun jouduin jakamaan Levemirin kolmeen osaan. Mutta sinullahan on jo pumppu, eikö niin? Mielestäni luettelemasi asiat ovat aika kattavat.

Josta tuli mieleen vielä; En varmaan oikein osaa tarpeeksi arvostaa tätä sensoroivaa pumppuani.  ::) Koska enhän minä sensoroi kuin silloin tällöin ja sensoreitakaan ei saa kovin usein. En jaksa sitä paitsi etsiä aina uutta paikkaa sensorille, kun se pitää olla vielä aika kaukana pumpun kanyylista. Lisäksi ne teipit yms. kutittaa ihan kamalasti. Minulla on pysyvästi tuo vatsakalvokanyylikin viemässä tilaa vatsan seudusta, joten siksikään en sensoroi mielelläni.
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Helmikuu 17, 2013, 17:18:37 ip »

Toukkis, sinuna korostaisin
- hypo-tuntemuksien katoamista -> arvaamattomia hypoja
- aikaisempaa pahaa hypo-kokemusta
- liikunnan tarvetta sekä vs-hallinnan että reumakipujen ehkäisyssä
- heittelevän verensokerin vaikutusta kipuihin
- vastuullisen vuorotyön helpompaa hallintaa

Jos muu ei auta, voitko ehdottaa, että jos saat sensoroivan pumpun, voit jopa itse hankkia lisää sensoreita osallistuaksesi kustannuksiin?  ;)
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Helmikuu 17, 2013, 17:56:48 ip »

Jos muu ei auta, voitko ehdottaa, että jos saat sensoroivan pumpun, voit jopa itse hankkia lisää sensoreita osallistuaksesi kustannuksiin?  ;)

Kiitti äskoo!  :)

Olen tämän jo lääkärille aikaisemmin kertonutkin mutta lisään sen vielä tuohon mun "anomukseen".  ;)

Keiju, onhan mulla pumppu ollut kohta kuusi vuotta. Sensorit, silloin kun niitä vajaaksi viikoksi saa, on olleet viimeksi käsivarressa. Toimi tosi hyvin. Ja mulle on aiemmin  luvattu 30 sensoria vuodessa mutta nyt tilanne on kiristymässä. 15 on varmaan lähempänä totuutta.  ::)
Kirjattu

VUORISTORATA

• Jäsen
  • Aurinko paistaa pilviverhonkin takana :)
« Vastaus #7 : Helmikuu 17, 2013, 19:27:25 ip »

En varmaan oikein osaa tarpeeksi arvostaa tätä sensoroivaa pumppuani.  ::) Koska enhän minä sensoroi kuin silloin tällöin ja sensoreitakaan ei saa kovin usein. En jaksa sitä paitsi etsiä aina uutta paikkaa sensorille, kun se pitää olla vielä aika kaukana pumpun kanyylista. Lisäksi ne teipit yms. kutittaa ihan kamalasti. Minulla on pysyvästi tuo vatsakalvokanyylikin viemässä tilaa vatsan seudusta, joten siksikään en sensoroi mielelläni.
Hei!
Sensoroiva pumppu on hyvä. Mulla on ollut kohta vuoden ja nyt alan oppimaan jo aika hyvin. Toistaiseksi olen saanut aika paljon sensoreita. Olisin jo syksyllä saanut mutta en ottanut kuin pari, ehkä, en muista koska työni oli aivan mahdotonta enkä pystynyt keskittymään kunnolla mihinkään, varsinkaan omaan hoitooni :'(. Mitä tulee kanyylin ja sensorin väliseen "matkaan", ei mulla nyt taida olla kuin noin 12 senttiä ja hyvin toimii. Suosittelen sensoroivaa pumppua! Se oikeesti auttaa kun haluaa selvittää monia tilanteita. Itse olen selvittänyt mm. yöllisen insuliinin tarpeen, tarpeen töissä, tarpeen ratsastuksen aikana sekä muun liikunnan aikana muutamia mainitakseni  :)
Kirjattu
Liikunta on hauskaa, mutta se vaatii "säätämistä"

Humalog & Levemir

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Helmikuu 17, 2013, 20:17:25 ip »

Mitä tulee kanyylin ja sensorin väliseen "matkaan", ei mulla nyt taida olla kuin noin 12 senttiä ja hyvin toimii.

Jos minulla on inskapumpun kanyylin ja sensorin väli noin pieni, niin ongelmia tulee! Siis olen kokeillut ja sensori huutaa koko ajan rajua sokereiden pudotusta yms. Ei kiva.
Kirjattu

BlueDeath

• Vieras
« Vastaus #9 : Helmikuu 17, 2013, 21:01:26 ip »

Mitä tulee kanyylin ja sensorin väliseen "matkaan", ei mulla nyt taida olla kuin noin 12 senttiä ja hyvin toimii.

Jos minulla on inskapumpun kanyylin ja sensorin väli noin pieni, niin ongelmia tulee! Siis olen kokeillut ja sensori huutaa koko ajan rajua sokereiden pudotusta yms. Ei kiva.
Mielenkiintoista! Vaikuttaakohan se insuliini paikallisesti rasvakudoksessa ja sokeripitoisuus vähenee sillä alueella melko nopeasti, vai liittyyköhän jotenkin signaaleihin?
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Helmikuu 17, 2013, 21:03:51 ip »

Jos pystyy, kannattaa ottaa reidet käyttöön joko kanyylia tai sensoria varten. Kun sensoroi enemmän oppii myös sensoroinnin metkut. MUTTA sekin pitää ottaa huomioon, ettei kaikkien iho ja kudokset tykkää sensorista! :(

Eikä sensorointikaan takaa autuutta, kuten ei pelkkä pumppukaan. Kummankin eteen pitää tehdä töitä ja silti jää aika paljon selvittämätöntä.  :-\
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

MiniMi

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Helmikuu 17, 2013, 21:12:22 ip »

Toukkis, sinuna korostaisin
- hypo-tuntemuksien katoamista -> arvaamattomia hypoja
- aikaisempaa pahaa hypo-kokemusta
- liikunnan tarvetta sekä vs-hallinnan että reumakipujen ehkäisyssä
- heittelevän verensokerin vaikutusta kipuihin
- vastuullisen vuorotyön helpompaa hallintaa

Mun mielestä tämä oli äskoolta loistavasti kirjotettu ja olen täysin samaa mieltä. Aikoinaan, kun sain ensimmäisen sensoroivan pumppuni (n. 8 vuotta sitten) oli syy juuri tuo, että mulla oli todella paljon rankkoja hypoja, joten neuvoisin muitakin vetoomaan sellasiin tilanteisiin.
Todella paljon onnea ja tsemppiä Toukkis tiistain lekurikäynnille  :-*
Kirjattu
D1 vuodesta -72 + "kaikki" liitännäiset + vähän muitakin juttuja
Kokemus on hyvä opettaja,joka lähettää sikamaisen kalliita laskuja

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Helmikuu 17, 2013, 22:07:24 ip »

Suosittelen sensoroivaa pumppua! Se oikeesti auttaa kun haluaa selvittää monia tilanteita. Itse olen selvittänyt mm. yöllisen insuliinin tarpeen, tarpeen töissä, tarpeen ratsastuksen aikana sekä muun liikunnan aikana muutamia mainitakseni  :)

Kerran jo aikaisemminkin pyysin sensoroivaa pumppua noin kolme vuotta sitten. Homma kaatui keskussairaalan ylilääkärin lausuntoon, (minua näkemättä/kuulematta), jossa hänn ilmoitti etten tarvitse sensoroivaa pumppua.   >:( Aina ei saa vaikka haluaiskin ja siksi kirjoitankin perustelut nyt paperille.  ;)
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #13 : Helmikuu 18, 2013, 20:36:55 ip »

Multa kysyi viimeksi psykiatri, miksei mulla ole sensoroivaa pumppua, kun kerroin suuresta hiilari- ja inskaherkkyydestäni. Menin sanattomaksi. Että jos miettisit etukäteen anti-perusteluita, miksi joku sanoisi ettet sitä tarvitse ja niihin vastaperusteluita?! Eikös sullakin ollut juuri näitä samoja ns. labiiliustekijöitä..?

Voiko sensoripumpun saanti, jos ratkaisee osan ongelmista, olla este kuntoutuksen etenemiselle, tai eläkkeen...?
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

santsu.

• Veteraani
« Vastaus #14 : Helmikuu 18, 2013, 21:36:52 ip »

Mä myös vetoaisin mataliin sokereihin ja siis ylipäänsä hoidon parantamiseen ja elämän laadun   :D katsos kun kesken kokeenkin voi kurkata missä mennään, ainakin suunilleen  ;)
Kirjattu
*Saat sen mistä luovut*

Linkkejä