Kohtauspaikka



Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6908 jäsentä  •  417089 viestiä  •  19928 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Anili, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Proteineille insuliinia?  (Luettu 13855 kertaa)

ERKKU

  • Aktiivinen
  • Viestejä: 536
Vs: Proteineille insuliinia?
« Vastaus #45 : Huhtikuu 28, 2013, 17:18:51 ip »

Moi
Ajattelin vähän lisätä. Bernsteinin kirjan mukaan ruokailun jokainen proteiinipitoinen annos( liha, juusto tms.) unssi (ounce) on jaettava kahdella, jolloin saadaan sen annoksen insuiinimäärä. Unssi (amerik. tapa ilm.) on n. 6 g proteiinia. Eli jokainen 6 g prot. kaipaa 0,5 yks. ins. ja 10 g->10/6*0,5=0,8 yks. Eli jos annos on 35 g prot-> 2,92 yks. ins. Ja sama annos sisältää 15 g hh/8 = 1,875 yks. eli yht. 4,8 yks. ...=5 yks. Eli tässä tapauksessa proteiini vaati enemmän kuin hiilihydraatti.
Tässä ruokavalio on seuraava: prot. tarvitaan elimistölle vähint. n. 1 g painokiloa kohti eli yleensä 70...90 g / vrk.
Hiilihydraatit (kirjan mukaan 32 g ) alle 50 g/ vrk. Kukin voi laskea oman tarpeensa. Edelleen suosittelen Bernsteinin kirjan hankintaa ja sen tutkimista.
Kirjattu

Konrad

  • Vieras
Vs: Proteineille insuliinia?
« Vastaus #46 : Huhtikuu 28, 2013, 18:45:32 ip »

Edelleen suosittelen Bernsteinin kirjan hankintaa ja sen tutkimista.

Samoin. Olen aikaisemmin itsekin antanut samaa suositusta useampaankin kertaan. Vaikka ei kirjaimellisesti noudattaisi Bernsteinin ohjeita, saa kuitenkin todella paljon tietämystä. Kirja on tarkoitettu sekä ykkösille että kakkosille.

Mielestäni proteiineista kuitenkin osa korvaa elimistön aminohappotarvetta eikä vaadi inskaa tällöin. Ylijäävästä maksa kehittää mm. glukoosia, joka vaatii insuliinia. Korjatkaa, jos olen väärässä.
Kirjattu

dadda

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 12263
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
Vs: Proteineille insuliinia?
« Vastaus #47 : Huhtikuu 28, 2013, 21:57:07 ip »

Joo eikös se niin mene, että vain lihasten yms. rakentamisesta ylijäävä proteiini sokeristuu. Kuten moni täällä on kertonut, eri proteiinilajit sokeristuu eri lailla, ja mulla ainakin viiveellä ja niin ettei suoraan voi aterian osana pistää. Luulen että tässäkin vaikuttaa ruokavalion ja elämäntavan kokonaisuus; todella alhaisilla hiilareilla kenties proteiinit sokeristuvat suoremmin ja niille on helpompi pistää, ja Bernstein myös on ymmärtääkseni aktiiviliikkuja, joten kenties sokeristuvan proteiinin osuus on sitäkin kautta vakiompi...? Muuten tuntuu että suoraan proteiinin määrästä laskettu inskamäärä ei voi toimia kaikilla! Todella asiaansa paneutuneelta ja paljon tietävältä Bernstein kyllä kertomanne perusteella muuten vaikuttaa.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

ERKKU

  • Aktiivinen
  • Viestejä: 536
Vs: Proteineille insuliinia?
« Vastaus #48 : Huhtikuu 29, 2013, 11:20:18 ap »

Moi
Mielestäni Bernstein ei erittele proteiinin tyyppejä. Joitakin aminohappoja saa vain lihasta, kasvispuolella ei kaikkia ole. Sillä tavalla diabetes on hankala tauti. Liikkuminen ehkä enemmänkin vaikuttaa insuliinin hyvään vaikuttamiseen elimistössä kuin eri tyyppisten aminohappojen toimintaan. Milestäni aineenvaihdunta on melkoisen monimutkainen toiminta, liekö kaikki edes selvillä. Jostakin luin, että proteiinien kierto elimistössä on n. 1 kg / vrk. Suoliston, luuston lihasten jne. uusinta. Eri henkilöillä insuliinimäärät suhteessa syöntiin lienevät erilaisia. Se on henkilökohtaista.
Veren sokerihuolto on yksi mielenkiintoinen. Laskemalla saadaan veren sokerin määräksi 2...3 g olkoot vaikka 5g. 10 g:n hh annos lisää n. 2 yksikkä veren sokeria eli vereen siirtyy "vain" 2g eli 20 % syödystä. Mihin loppu menee? Ok tästä syystä tauti on mielenkiintoinen. Proteiinilla on oma siirtymismekanisminsa.
Kirjattu

dadda

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 12263
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
Vs: Proteineille insuliinia?
« Vastaus #49 : Huhtikuu 29, 2013, 12:04:55 ip »

Hmm tuostako johtuu että mulla 10hhg nostaa 5 pykälää verensokeria? Voiko eri ihmisillä olla eri hyötysuhde? Sitäkö on tämä mun ns. hiilariherkkyys?!

Toki inska-hiilarisuhde on eri ihmisillä erilainen. Mulla se on erilainen myös eri päivän aikoina. Ilmeisesti hormonit vastavaikuttaa erilailla eri aikoina. Ja tosiaan proteiinit, tämän ketjun aihe, vaikuttaa erilailla eri aikoina. Ilmeisesti niitä yötä vasten keho tarvii vähemmän korjauksiin yms. ja isompi osa sokeristuu. Viime yö oli hyvä esimerkki, mässäilin pitkin iltaa vastavalmistuneella kuivalihalla, ja aamuyön korjauksesta huolimatta varhaisaamulla yli 14.. :o

Ajattelin, että ainakin tietyn tyyppinen liikunta aiheuttaa lihassolujen uusiutumista/kasvua, eikös siihen vaikka kuntosaliharjoittelu perustu. Että siihen menisi sitten aminohappoja.

Olisiko tässä muuten taas yksi tekijä, miksi ykkösdeen hallinta saattaa vaikeutua iän myötä - kehohan korjaa itseään vähemmän, tarvitaanko aminohappoja vähemmän ja siksi isompi osa proteiinista sokeristuu kuin nuorena?!

Nyt kun on 2 bernstein-asiantuntijaa, ja vielä ykkönen ja kakkonen, olisi kiva lukea lisää vaikka omassakin ketjussaan! Miten olette soveltaneet, mikä osuu teille ja mikä ei. Kun tauti on edelleenkin -öh- yksilöllinen :D
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

dadda

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 12263
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
Vs: Proteineille insuliinia?
« Vastaus #50 : Toukokuu 21, 2013, 23:44:32 ip »

Tulipa tehtyä mielenkiintoinen ihmiskoe. Päiväsuunnitelma meni uusiksi, ja kaappiin jäi liikaa sulamaan notettua lihaa. Niinpä laitoin vielä iltaa vasten uuniin possufileen. Puolenyön aikaan se oli valmis ja niin huumaavan tuoksuinen, ihan kuin jouluyönä :D , että maistoin pari siivua. Ehkä parisataa grammaa? Ihan reilusti kuitenkin. Sokerit meni tismalleen samoin kuin edellisnä yönä - nukkumaanmeno viiden pintaan, aamulla 3,8 (yössä liikaa basaalia). Että tällä kertaa tämä proteiini yöllä syötynä ei nostanutkaan... ::)
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

DamDam

  • Matkailija
  • Viestejä: 53
Vs: Proteineille insuliinia?
« Vastaus #51 : Maaliskuu 05, 2014, 17:58:51 ip »

Olipa ihan mahtavaa löytää uutena palstalaisena täältä tällainen ketju! Mä kun oon jo vuosia kuvitellut olevani jotenkin "viallinen" :D yksilö tai muuten vaan jotain on pielessä, kun proteiinitkin vaikuttaa verensokereihin. Punttaajana ja muutenkin aktiivisesti  liikuntaa harrastavana olen jo vuosia syönyt melko proteiinipitoista ruokaa. Vuosia sitten verensokerit oli aivan sekaisin, eikä niissä tuntunut olevan pienintäkään logiikkaa (edes lääkärin mielestä). Lääkäri olikin sitten sitä mieltä, että lasken varmasti hiilikset väärin tai huijaan mittauksissa. Lääkärille siis näytin tarkan kirjanpitoni usean viikon ajalta siitä, mitä olin milloinkin syönyt ja kuinka paljon,kuinka paljon pistänyt insuliinia ja paljonko sokerit oli olleet.

Jossain vaiheessa myöhemmin ITSE tajusin, että proteiinitkin nostaa sokereita. Tämän huomion jälkeen sain hieman paremmin sokerit kuriin, vaikka selittämätöntä heittelyä olikin edelleen. Seuraavalla lääkärikäynnillä kerroin huomiostani, mutta lääkäri pysyi kannassaan, ettei proteiinit nosta sokereita, ja että mä en vain osaa (15 vuoden kokemuksella) laskea hiiliksiä.  >:(

No, yksin tässä on siis saanut opetella sitä proteiinien vaikutusta, minkä uskon edelleen olevan yksi sokereiden heittelyyn vaikuttava tekijä. Eri proteiinit vaikuttavat niin eri tavoilla, eri määrät vaikuttavat suhteessa aivan eri tavoin ja samat määrät samanlaista protskua vaikuttavat eri tavoin yhdistettynä eri määriin hiiliksiä. Yritäpä siitä sitten ottaa jotain selvää. huoh. Lisäksi on aika hankala arvioida, kuinka paljon proteiinista sokeristuu ja kuinka paljon menee lihaksien hyväksi minäkin päivänä ja kellonaikana. Sitä tosin taitaa olla aika mahdottomuus edes mitenkään arvioida.

Kamala avautuminen, mutta kyllä ärsyttää, ja vielä enemmän ärsyttää se, että kaiken tämän pohdiskelun joutuu tekemään yksin, samalla kuunnellen lääkärin saarnaa siitä, miten mun pitäis vähän tsempata hoitotasapainoni kanssa.
Kirjattu

Reiska

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 3036
Vs: Proteineille insuliinia?
« Vastaus #52 : Maaliskuu 05, 2014, 18:48:38 ip »

Yritin juuri viime viikolla tutkia tätä protsku/rasva vaikutusta vs tasoihin. Kyllä tästä tutkimuksia on, joitain ihan tutkijoidenkin tekemiä. Homma on kuitenkin niin sekavaa ja tieteellistä että en saanut kunnollista yhteenvetoa. Kyllä mielipiteetkin eroavat jonkin verran taikka kyse voi olla miten ne esitetään, esim. Se miksi rasvaa vaatisi hieman lisää niskaa. Aika moni esittää että protskun grammoista noin 50 % pitäisi laskea bolukseen mutta laittaa se osuus jatkettua boluksena. Se iso probleemi sitten on kuinka pitkälle ajalle jakaa, puhuvat 2 ... 8h. Siitä en löytänyt yhtään juttua miten tämä homma mutkistuu jos hiilarien määrä aletaan vähentää.


Sent from my iPad using Tapatalk
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo / Humalog + Aviva Combo vuodesta 2012.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Android APS 12/2018.

Matti H

  • Matkailija
  • Viestejä: 93
Vs: Proteineille insuliinia?
« Vastaus #53 : Maaliskuu 06, 2014, 14:21:22 ip »

Tässä tutkimus, jossa oli analysoitu terveiden ihmisten insuliinineritystä erilaisten ruokien syömisen jälkeen. Terve keho erittää insuliinia myös kananmunan, kalan, naudan yms. proteiinin syömisen jälkeen.

http://ajcn.nutrition.org/content/66/5/1264.full.pdf

Kumma kyllä en ole itse joutunut pistämään proteiineille insuliinia.

Kirjattu

Zuhis83

  • Jäsen
  • Viestejä: 120
Vs: Proteineille insuliinia?
« Vastaus #54 : Maaliskuu 06, 2014, 16:02:09 ip »

Kyllähä tuota välillä huomaa että protskutkin sokereita nostaa. Tosin nykyään harvemmin ja ellen sitte syö pelkkää proteinia ja reilusti.
Tosin niille en oo sillonkaan mitään pistämässä, pistän sitte parin tunnin päästä jos sokerit on korkeella ja hyvin maltillisesti. Esim. jos protsun vuoksi sokerit on korkeella ja haluun ne alas niin 1ky laskee noin 4mmol sokereita ja tekee sen...sanotaanko...yllättäen.

Mutta selevähän se on että proteiinistakin osa sokeristuu, sitä kun ei vain tiedä että kuinka suuri osa milloinkin.
Muistan lukeneeni täältä jonkun neuvon, että syö hiilarit erikseen ja protskut erikseen niin on helepompaa ennakoida sokerin nousuja. Toimii kyllä näinkin, mutta itselläni toimii paremmin että syö maltillisesti proteiinia hiilareiden kanssa nin ei tarvi välittää protskuista ollenkaan.
Se että mikä kellekin on se sopiva määrä, onkin sitten jokaisen itse kokeilemalla löydettävä.
Kirjattu
D1 11/2012 lähtien
Lantus & Novorapid

äskoo

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 13360
Vs: Proteineille insuliinia?
« Vastaus #55 : Maaliskuu 06, 2014, 16:19:59 ip »

Päivällä proteiinit menettelevät, mutta illalla eivät. Liikkumattomuusko vaikuttaa vai mikä, että sokereiden nousu jatkuu koko yön.  Sensijaan iltahiilareille joudun pistämään vähemmän kuin aamulla/päivällä.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

DamDam

  • Matkailija
  • Viestejä: 53
Vs: Proteineille insuliinia?
« Vastaus #56 : Maaliskuu 06, 2014, 18:37:57 ip »

Päivällä proteiinit menettelevät, mutta illalla eivät. Liikkumattomuusko vaikuttaa vai mikä, että sokereiden nousu jatkuu koko yön.  Sensijaan iltahiilareille joudun pistämään vähemmän kuin aamulla/päivällä.

Tämä on kyllä kutakuinkin ainut asia proteiinien vaikutuksista, josta minäkin olen saanut varmuuden. Illalla nautittu runsas proteiinimäärä, hiilareiden kanssa tai ilman, nostaa sokerit pilviin aamuksi tai vaihtoehtoisesti aiheuttaa melko rivakan hypon heti alkuyöstä. Ei tunnu pistoshoidolla mun lemppari iltapala maitorahkoineen onnistuvan mitenkään päin. Ja mun kohdalla liikkumattomuus ei ainakaan ole syyllinen  :D
Kirjattu

äskoo

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 13360
Vs: Proteineille insuliinia?
« Vastaus #57 : Maaliskuu 06, 2014, 20:58:56 ip »

Päivällä proteiinit menettelevät, mutta illalla eivät. Liikkumattomuusko vaikuttaa vai mikä, että sokereiden nousu jatkuu koko yön.  Sensijaan iltahiilareille joudun pistämään vähemmän kuin aamulla/päivällä.

Tämä on kyllä kutakuinkin ainut asia proteiinien vaikutuksista, josta minäkin olen saanut varmuuden. Illalla nautittu runsas proteiinimäärä, hiilareiden kanssa tai ilman, nostaa sokerit pilviin aamuksi tai vaihtoehtoisesti aiheuttaa melko rivakan hypon heti alkuyöstä. Ei tunnu pistoshoidolla mun lemppari iltapala maitorahkoineen onnistuvan mitenkään päin. Ja mun kohdalla liikkumattomuus ei ainakaan ole syyllinen  :D

Minkäslaista yöliikuntaa sinä oikein harrastat?   ;)  Tarkoitin liikkumattomuudella, että myöhään illalla nautittu proteiini ei nukkuessa saa liikuntaa tehosteekseen.  ;D
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

DamDam

  • Matkailija
  • Viestejä: 53
Vs: Proteineille insuliinia?
« Vastaus #58 : Maaliskuu 06, 2014, 22:59:25 ip »

Päivällä proteiinit menettelevät, mutta illalla eivät. Liikkumattomuusko vaikuttaa vai mikä, että sokereiden nousu jatkuu koko yön.  Sensijaan iltahiilareille joudun pistämään vähemmän kuin aamulla/päivällä.

Tämä on kyllä kutakuinkin ainut asia proteiinien vaikutuksista, josta minäkin olen saanut varmuuden. Illalla nautittu runsas proteiinimäärä, hiilareiden kanssa tai ilman, nostaa sokerit pilviin aamuksi tai vaihtoehtoisesti aiheuttaa melko rivakan hypon heti alkuyöstä. Ei tunnu pistoshoidolla mun lemppari iltapala maitorahkoineen onnistuvan mitenkään päin. Ja mun kohdalla liikkumattomuus ei ainakaan ole syyllinen  :D

Minkäslaista yöliikuntaa sinä oikein harrastat?   ;)  Tarkoitin liikkumattomuudella, että myöhään illalla nautittu proteiini ei nukkuessa saa liikuntaa tehosteekseen.  ;D

Yleensä menen salille siinä 22-00 aikaan, ja treenaan tunnista kahteen, joten kyllähän tuo yön puolelle menee :) nyt olen tosin yrittänyt saada aikaiseksi treenata aamuisin juurikin tuon ruokaongelman takia. Punttitreenin jälkeen kun pitäisi kuitenkin niitä protskujakin saada. Myöhällä on vaan niin kiva treenata, kun saa ihan rauhassa tehdä, eikä aikaa mene jonotteluun ja odotteluun  ;D
Kirjattu
 

Linkkejä