Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6906 jäsentä  •  417074 viestiä  •  19928 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Myymeli, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Proteineille insuliinia?  (Luettu 13839 kertaa)

Susihukka65

• Veteraani
Vs: Proteineille insuliinia?
« Vastaus #30 : Maaliskuu 02, 2013, 15:17:41 ip »

Pistättekö juustolle insuliinia? Mä syön kalaa ja lihaa yleensä niin pieniä määriä kerralla, ettei tarvi pistää, mutta juustoa taas isoja määriä ja kyllähän sekin viiveellä sokruja nostaa.

Minä syön juustoa joka päivä mutta vähän. En ollut ajatellut, että sille tarvitsisi pistää, mutta ne kerrat, kun juusto on jäänyt kokonaan pois, on mennyt matalille. Eli hiukan insuliinia sekin vaatii.
Kirjattu
D1 vuodesta 1971
Medtronic MiniMed 640G ja Humalog

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #31 : Maaliskuu 02, 2013, 17:40:37 ip »

Niin, kunnon juustobiitissä on äkkiä paljon enemmän kaloreita kuin kala- tai lihapalassa.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #32 : Maaliskuu 02, 2013, 18:03:56 ip »

Niin, kunnon juustobiitissä on äkkiä paljon enemmän kaloreita kuin kala- tai lihapalassa.

Monessa muussakin ruoassa, mutta niissä ei kuitenkaan välttämättä ole hiilareita.  ;)
Kirjattu

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #33 : Maaliskuu 02, 2013, 22:09:27 ip »

Me ei toistaiseksi ole pistetty proteiineille.
Yleensä tyttö ei myöhään illalla ole paljoa niitä syönyt ja muulloin tiheä mittaustahti on auttanut korjaamaan jos menee korkealle.
pitäisi ihan varmaan myös isoille/arjesta isommille protskuille pistää.
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #34 : Maaliskuu 02, 2013, 22:39:36 ip »

Monessa muussakin ruoassa, mutta niissä ei kuitenkaan välttämättä ole hiilareita.  ;)

Kuten ei juustossakaan, mutta silti mietin, pitäisikö juustolle pistää inskaa.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #35 : Maaliskuu 02, 2013, 22:45:05 ip »

Kuten ei juustossakaan, mutta silti mietin, pitäisikö juustolle pistää inskaa.

Ajattelen niin että SEKÄ rasvalle ETTÄ ETENKIN proteiinille pitää ellei hiilareita mene SAMAAN aikaan.
No joo, kyse on myös määristä. JOS hiilarimäärä on pieni/iso - silloin on ijan eri juttu paljonko muuta menee...
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

Susihukka65

• Veteraani
« Vastaus #36 : Maaliskuu 02, 2013, 23:57:06 ip »

Ajattelen niin että SEKÄ rasvalle ETTÄ ETENKIN proteiinille pitää [...]

Olen huomannut saman: myös RASVAT vaativat hiukkasen insuliinia. Tämän huomaa jo pienillä rasvamäärillä (tai pikemminkin silloin, kun se pienikin rasvamäärä jää pois - eli matalille mennään taas).
Kirjattu
D1 vuodesta 1971
Medtronic MiniMed 640G ja Humalog

vivianv

• Veteraani
« Vastaus #37 : Maaliskuu 03, 2013, 09:46:44 ap »

Minä syön hyvin rasvaista ruokaa, enkä ole huomannut, että itselläni mikään rasva vaikuttaisi mitenkään mihinkään. Eikä se myöskään hidasta hiilareiden imeytyimstä.

Proteiineille sen sijaan pisätn laadusta riippuen vaihtelevasti. Pahin on lohi, johon suhtaudun kuin samanpainoiseen leipäpalaan. Punainen liha vaikuttaa viiveellä mutta suunnilleen samalla tavalla. Kana ja kananmuna tai juusto/rahka/muut maitoproteiinit eivät puolestaan heiluta vs:a mitenkään.

Proden käyttäytyminen on syytä tiedostaa, koska mun vs:n nousutaipumuksella 1-2 lepäpalaa (joka vastaa tyypillisen työpaikkaruokalan lohipalaa) riittää pistämättömänä nostamaan sokerit vitosesta kahteenkymppiin.
Kirjattu
D1 v:sta -77, karppaaja, kynäilijä ja kilpparivaivainen
Levemir&Humalog&Thyroxin

Vox audita perit, littera scripta manet.

Cane

• Vanha tekijä
  • T1 D '90
« Vastaus #38 : Huhtikuu 27, 2013, 18:16:56 ip »

Voi käkönen, miksei mulle kukaan koskaan kerro tuolla lääkäripuolella että protskut ja rasvat tulee huomioida?!  >:(
Tosin, sain tietää mikä tää diabetes on mennessäni Tampereelle kurssille kun sairaustaustaa oli takana jo 6,5 vuotta. ::)

Täytyy tsiikatakin miten noi antaumuksella nautitut juustot sekä proteiinit vaikuttaa, olen vaan tuijotellut niitä hiilarimääriä... ja yöksi tankannu protskulla etten herää yösyöpöttelemään.  :-X
Kirjattu
Animas Vibe + Dexcom Platinum G4, metformiini & levotyroksiininatrium + Neurobion Forte

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #39 : Huhtikuu 27, 2013, 19:51:47 ip »

Tosiaan huomioi se että eri proteiinilajit saattaa käyttäytyä eri lailla. Että esim. maitoproteiinit ei vaikutakaan. Eikä kaikilla vaikuta ollenkaan, riippuu varmaan siitäkin miten tasaiseti noita syö. Iltaprodetankkaushan voi olla hyväkin, jos se osuu yksiin yön inska-annoksen kanssa.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #40 : Huhtikuu 27, 2013, 19:56:26 ip »

Minä olen oppinut proteiinin verensokeria nostavan vaikutuksen vasta täällä KP:lla. Ja se on minulla todella suuri nimenomaan iltaisin ja punaisen lihan/lohen kanssa. Nykyinen d-lääkärinikin sen tuntee ja tunnustaa, mutta kukaan entisistä ei koskaan maininnut halaistua sanaa asiasta. Itse olen käyttänyt iltapalan yhteydessä sen tasaavaa vaikutusta. Pari kalkkunaleikesiivua tai rahka toimii pienimuotoisesti tasaten. 
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #41 : Huhtikuu 27, 2013, 20:01:55 ip »

Niin, tämä on taas noita yksilöllisyyksiä joista toisessa ketjussa vaahtosin. Koskee monia mutta lekurit ottaa sen selittäväksi tekijäksi tai myöntää/toteaa sen olemassaolon vasta kun sen itse huomaat tai opit toisilta diabeetikoilta tai netistä. Ja sitten ihmetellään kun sokerit heittelee ja tasapaino on huono ja ajatellaan, että diabeetikko on "huono", movaatio on huono, ei välitä sokereistaan...miksei aktiivisesti etsitä syitä ja ratkaisuja vaikka näistäkin, kun/jos lekurit ne kuitenkin tietää?
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #42 : Huhtikuu 27, 2013, 23:56:57 ip »

Voi käkönen, miksei mulle kukaan koskaan kerro tuolla lääkäripuolella että protskut ja rasvat tulee huomioida?!  >:(
Tosin, sain tietää mikä tää diabetes on mennessäni Tampereelle kurssille kun sairaustaustaa oli takana jo 6,5 vuotta. ::)

Täytyy tsiikatakin miten noi antaumuksella nautitut juustot sekä proteiinit vaikuttaa, olen vaan tuijotellut niitä hiilarimääriä... ja yöksi tankannu protskulla etten herää yösyöpöttelemään.  :-X

Jos mä syön illalla vaikka homejuustoa reilumman setin, enkä nosta Levemiriä ihan kunnolla, sokerit on aamulla jossain 15-20 välillä. Että jos näin on sullakin Cane, voi selittää ison osan sun heittelyistä, varsinkin jos hiilareita (+ niille pistettyä pikaa) ei ole kuvioissa mukana.
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #43 : Huhtikuu 28, 2013, 13:57:33 ip »

Joo hiilareita vähentämällä jos koittaa apua hakea, pitää hoksata pistää myös kasviksille yms. jotka ennen meni siinä hiilarien siivellä.
Kirjattu

ERKKU

• Aktiivinen
« Vastaus #44 : Huhtikuu 28, 2013, 15:45:23 ip »

Moi
Olen muutaman kerran kirjoittanut joihinkin aiheisiin. En aivan aktiivisesti ole lukenut näitä kirjoituksia. Nyt näin kyllä niin yllättävän asian, että on pakko kirjoittaa. Ehdottomasti proteiineille on pantava ruoka-insuliinia !!! Tästä ei yleensä puhuta joka johtunee siitä, että hh:t ovat niin isossa roolissa ja heitot määrissä ovat niin suuret että proteiinien osuutta ei haluta siihen sotkea. Kyllä lääkärit tämän tietävät mutta eivät puhu. !!! ? Jos "normaaleissa " ruoka-annoksissa hh-määrät poikkeavat 50 % on turha sotkea proteiinien 2...4 yksikön osuutta kokonaisuudesta. Tietoa tarvitaan ja sitä saa RICHAD K. BERNSTEININ kirjasta. Se ei kaupittele pillereitä tms. Vain tietoa hyvin kohteliaaseen sävyyn. Ko. heppu on kohta 80 v 65 vuotta 1-stä sairastanut jne...
Tietoa pitää tässä taudissa olla.
Kirjattu

Linkkejä