Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6905 jäsentä  •  417062 viestiä  •  19929 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi jeminal, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Proteineille insuliinia?  (Luettu 13824 kertaa)

Erja80

• Jäsen
Vs: Proteineille insuliinia?
« Vastaus #15 : Helmikuu 23, 2013, 10:01:58 ap »

Tänäkin aamuna ihan älytöntä kun herätessä 7.00 oli vs 9.9, laitoin 3 yksikköä novorapidia ja siitä syömättä vettä ja kahvia (makeutusainetta) juoneena 08.45 vs 11.3..
pitää ottaa tarkempaan syyniin tuo ruokavalio ja alkaa aamupuolella mittailemaan jne..
Kirjattu
D1 5/12
monipistoshoito Levemir ja Novorapid

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #16 : Helmikuu 23, 2013, 13:00:34 ip »

No tuo kyllä kuulostaa selvälle aamunkoittoilmiölle tuo. Mikä perusinska sulla olikaan?

Mulla ei sitten ollut se punaviini, sillä eilen join sitä illalla samanverran mut ilman iltaproteiineja, ja aamusokeri oli hyvä :)
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Erja80

• Jäsen
« Vastaus #17 : Helmikuu 23, 2013, 13:23:21 ip »

mulla on Levemir ja taidan sen ilta-annosta nostaa vielä pari pykälää. nyt jo hirvittää toi miten oon sitä joutunu nostaan esim. vielä marraskuussa aamuin illoin 20yks ja nyt 34! ja päivä pysyy nyt suht koht kuosissa 5-7 välillä mutta iltasin ja aamusin tulee ihme nousut. Tää mun napostelu ei tee sille ilmeisestikkään hyvää. Mutta oppia kai se on ikä kaikki, taival on vielä lyhyt että oliskos mulla voinu yhdenlainen honeymoonkin loppua ja aiheuttaa nämä noston tarpeet..
Kirjattu
D1 5/12
monipistoshoito Levemir ja Novorapid

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #18 : Helmikuu 23, 2013, 14:06:21 ip »

Ok. Tosiaan voihan olla vasta honeymoonin loppua. Jos tietäis mitä se on aamuyöstä...mullahan nimittäin oli niin että aamuyöstä inskantarve oli vuorokauden matalin, heti perään vuorokauden korkein, joten iltainskan lisäys ei tullut kysymykseen, ainoastaan pumppu.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Sailor

• Jäsen
« Vastaus #19 : Maaliskuu 01, 2013, 11:08:25 ap »

Tänäkin aamuna ihan älytöntä kun herätessä 7.00 oli vs 9.9, laitoin 3 yksikköä novorapidia ja siitä syömättä vettä ja kahvia (makeutusainetta) juoneena 08.45 vs 11.3..
pitää ottaa tarkempaan syyniin tuo ruokavalio ja alkaa aamupuolella mittailemaan jne..
Mulla on välillä ihan samanlainen tilanne. Sensoroinnissa kuitenkin selvisi, ettei kyse ole varsinaisesti aamunkoitosta. Sokerit kun lähti nousemaan vasta heräämisen jälkeen, riippumatta heräämisajasta. Käytännössä nousu alkoi heti heräämisestä. Lääkäri epäili, että kyse olisi stressihormooneista, jotka alkavat jylläämään heti heräämisen jälkeen.
Kirjattu

vivianv

• Veteraani
« Vastaus #20 : Maaliskuu 01, 2013, 11:28:57 ap »

Minulla ei ilmeisesti ole varsinaista aamunkoittoa, mutta omaan silti monipuoliset mahdollisuudet kehittää voimakkaasti nousevat sokerit sekä aamuyöhön että aamupäivään. Näihin on auttanut oikeastaan vain ruokavaliomanipulointi pienellä lääkelisällä (metukka).

Proteiinin suhteen päällä on jatkuva käänteinen ramadan, eli lihaa (ja kalaakin) vain valoisan aikaan niin että ehdin reagoida niihin vielä hereilläoloaikana. Myöhäisillallisen pihvi vie sokerit aamuyöllä takuuvarmasti pariinkymppiin tekipä asialle hereilläollessa mitä hyvänsä.

Aamupäivä on haastavampi. Sen nousua on loiventanut oikeastaan vain jatkuva hiilihydraattien määrän merkittävä rajoittaminen. Siitä huolimatta pari viikkoa kuukaudessa aamusokerit nousevat ilman lisäinsuliinia lounaaksi helposti 7-10 millimoolia. Yritin tähän aamumetformiiniakin, mutta se teki arvaamattomia hypoja, joten se on jäänyt yön sokereiden täsmätasaajaksi.

Ja vielä on sanottava, että yleinen hiilarinsieto vaikuttaa hipihiukkasen kohentuneen kilpirauhaslääkityksen alkamisen jälkeen. Ehkä yleinen stressitaso on matalampi, kun pelkkään elämiseen ja hengittämiseen ei tarvitse tsempata niin paljon.
Kirjattu
D1 v:sta -77, karppaaja, kynäilijä ja kilpparivaivainen
Levemir&Humalog&Thyroxin

Vox audita perit, littera scripta manet.

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #21 : Maaliskuu 01, 2013, 14:16:21 ip »

Kuulostaa hyvältä!

Hmm tuosta aamumetusta. Olet varmaan nämä jo miettinyt mutta kuitenkin. Metuhan ei laske sokereita vaan estää niiden tuloa maksasta. Jos tuo aamunousu oli kokonaan maksaperäistä, metu saattaisi estää sen jopa kokonaan. Tällöin inskaa olis liikaa helposti, ja inskahan sen hypon aiheuttaa.

En tiedä, onko nimityken suhteen eroa, nostaako stressihormonit sokereita ukkuessa vai sen jälkeen. Heräämishormoneiksi mun lääkäri niitä kutsuu...
Kirjattu

vivianv

• Veteraani
« Vastaus #22 : Maaliskuu 01, 2013, 14:24:04 ip »

Niin, minä olen niin pahimmoisen aamu-uninen, että heräämishormoneita alkaa erittyä varmaan vasta kun duunimatkaa on tehty vartista puoleen tuntiin.  ;D
Kirjattu
D1 v:sta -77, karppaaja, kynäilijä ja kilpparivaivainen
Levemir&Humalog&Thyroxin

Vox audita perit, littera scripta manet.

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #23 : Maaliskuu 01, 2013, 19:14:20 ip »

;D
Kirjattu

kriisikko

• Vieras
« Vastaus #24 : Maaliskuu 02, 2013, 07:01:21 ap »

Kala on sellainen mille laitan insuliinia 1ky/100g. Varsinkin lohi nostaa sokereita nopeasti ja paljon.

Söin eilen myöhäisellä päivällisellä aika ison palan lohta, lisukkeena vain salaatti. Muistin tuon arviosi 1ky/100g ja pistin sen mukaan. Eipä riittänytkään. Vs oli aamulla varhain 17.4. :o
Minun pitää varmaan kaksinkertaistaa inska-annos iltalohelle.
Tai sitten jättää juhlasyömiset pois. >:( Tosin siihen en kyllä ala.
Kirjattu

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #25 : Maaliskuu 02, 2013, 07:47:07 ap »

Kala on sellainen mille laitan insuliinia 1ky/100g. Varsinkin lohi nostaa sokereita nopeasti ja paljon.

Söin eilen myöhäisellä päivällisellä aika ison palan lohta, lisukkeena vain salaatti. Muistin tuon arviosi 1ky/100g ja pistin sen mukaan. Eipä riittänytkään. Vs oli aamulla varhain 17.4. :o
Minun pitää varmaan kaksinkertaistaa inska-annos iltalohelle.
Tai sitten jättää juhlasyömiset pois. >:( Tosin siihen en kyllä ala.

No siis itse lisään nimenomaan pitkää illalla jos syön tuollaisen satsin tai punaista lihaa reippaammin (pihvi), en niinkään pikaa. (ja toivottavasti ei mennyt nyt hoitomuodot sekaisin)
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

BlueDeath

• Vieras
« Vastaus #26 : Maaliskuu 02, 2013, 08:53:48 ap »

Kriisikko, jos mittaisit 2-3 h päästä onko arvo ok ja laittaisit joka tapauksessa TBA:n yöksi, mutta jos tosi korkea voisit hieman korjatakin?
Kirjattu

kriisikko

• Vieras
« Vastaus #27 : Maaliskuu 02, 2013, 12:05:27 ip »

Kriisikko, jos mittaisit 2-3 h päästä onko arvo ok ja laittaisit joka tapauksessa TBA:n yöksi, mutta jos tosi korkea voisit hieman korjatakin?

Muuten kävisi,mutta eilen olin jo unten mailla pari tuntia syömisen lopettamisesta.
Syötiin nin myöhään ja kala nukuttaa niin makeasti. :D
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #28 : Maaliskuu 02, 2013, 13:37:33 ip »

Pistättekö juustolle insuliinia? Mä syön kalaa ja lihaa yleensä niin pieniä määriä kerralla, ettei tarvi pistää, mutta juustoa taas isoja määriä ja kyllähän sekin viiveellä sokruja nostaa.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Sailor

• Jäsen
« Vastaus #29 : Maaliskuu 02, 2013, 14:05:31 ip »

Pistättekö juustolle insuliinia? Mä syön kalaa ja lihaa yleensä niin pieniä määriä kerralla, ettei tarvi pistää, mutta juustoa taas isoja määriä ja kyllähän sekin viiveellä sokruja nostaa.

Jos tulee herkuteltua kunnolla juustoja, niin sitten täytyy ehdottomasti pistää. Yleensä pistän vasta reippaasti juustojen syömisen jälkeen, sen verran hitaasti se verensokeri nousee. Joskus tämä on haastavaa, jos tulee herkuteltua juustoilla myöhään illalla.
Kirjattu

Linkkejä