Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6906 jäsentä  •  417074 viestiä  •  19928 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Myymeli, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Proteineille insuliinia?  (Luettu 13840 kertaa)

Minnu

• Aloittelija
Proteineille insuliinia?
« : Helmikuu 14, 2013, 14:58:45 ip »

Tänään valkeni että korkeat aamusokerit alkoivat täsmälleen viikko sitten kuin vaihdoin aamupalarahkan syömisen iltapalalle harkkojen jälkeen :o

Onko tosiaan niin että proteiinit nostavat sokereita? Eli jos syön 250 rahkaa, jossa on siis 25-30g proteiinia(rahkasta riippuen) ja 10 hiilaria, minun pitäisi pistää 4 yksikköä pikainsuliinia yhden yksikön sijasta?

Huomioitteko proteiinin määrän insuliinin annostelussa?
Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
Vs: Proteineille insuliinia?
« Vastaus #1 : Helmikuu 14, 2013, 15:12:05 ip »

Täälläkin on paljon keskusteltu proteiinin verensokereita nostavasta vaikutuksesta. Varmaan löytyy myös haku-toiminnolla.
Minä en syö proteiinipläjäyksiä koskaan iltaisin juuri tuosta syystä, Nostavat automaattisesti aamun sokereita. Vain hitaat hiilarit iltapalalla ja niitäkin max 20g, pitää aamun sokerit kuosissa.

Mutta jos syön paljon proteiinia kerralla esim. ravintolassa, huomion ne siten, että laitan pumpun lisäinskan (boluksen, ateriainskan) jatketulla annoksella. Tosin on vaikeaa välillä arvioida, kuinka paljon tarvitsee inskaa proteiinille. Aika paljon menee siis mutu-tuntumalla.  ::)
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #2 : Helmikuu 14, 2013, 17:15:03 ip »

Jep isot iltaprodet nostaa aamuksi. Vaikea pistää sille, syön sitten näin harvoin ja korjaan vahingot jälkikäteen. Basaalia nostan ehkä yöksi mutta ei sitäkään paljoa uskalla, itsellä ei mene prodeille pika yks-yhteen grammamäärän kanssa. Ja ongelma on just tuo että nostaa vasta aamuksi...ehkä jos heräis yöllä ja nostais aamuyöksi basaalia...? Ja usein tuota runsasta iltalihansyöntiä on juhlatilaisuuksissa, pieni punaviinilisä ehkä tasoittaa aamua...jos näin saa täällä sanoa.

Proteiinien sokereita nostava vaikutus, varsinkin aamuksi on yleistä ykkösillä. Riippuu myös prodelajista, joillain lohi nostaa nopeasti ja reippaasti ja sille pitää pistää kuin hiilareille.

Mitkä harkat sulla on? Joku joskus sanoi että prtoteiinista sokeristuu vain se osa, mitä ei lihasten rakentamiseen tarvita - luulis että treenit nostaisi proden tarvetta siihen tarkoitukseen...?
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Helmikuu 14, 2013, 18:04:36 ip »

Ihan sama juttu täälläkin. Iltapalaksi syön lähes joka kerta kaksi palaa ruisleipää vihanneslisukkeilla + ohuella juustosiivulla. Tää pitää sokerit hyvinä koko yön ja aamun arvokin on ok.

Pitsa, lohi, pihvi tms. pistää paletin ihan sekaisin illalla varsinkin ja vielä yötä vasten. Monet kerrat olen tyytynyt leipään kun muu perhe iltaherkuttelee yksinkertaisesti siitä syystä, että olo on parempi ja säästyn hitonmoiselta säätämiseltä.  ::) (No, kyllä mä joskus...  ;)).

Rahka/viili/jukurtti on kanssa hankala juttu illalla, etenkin rahka. Tykkäisin siitä mutku ei...  :P
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Helmikuu 15, 2013, 00:40:36 ap »

Mulla onnistuu rahka illalla, mutta nuo pihvi-illalliset on pahoja. Ne joutuu yleensä vain korjaamaan jälkikäteen. Kala on sellainen mille laitan insuliinia 1ky/100g. Varsinkin lohi nostaa sokereita nopeasti ja paljon.
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Helmikuu 15, 2013, 07:38:36 ap »

No minä itse hyödynnän tuota proteiinin nostavaa vaikutusta tasaamaan liikunnan vaikutusta eli punainen liha lounaaksi taittaa illan liikunnan mukavasti. Mutta, samaan aikaan pistän siis pitkän (olen kynäilijä) ns. normisti ja hiilareille normi-pikat.

Yöksi sitten pitkän määrä normisti tai aavistuksen alakanttiin treenien jälkeen. Pikaa pistän sen mukaan, millaisesta liikunnasta on ollut kyse (iltapalalle) - esim. reippaat 2.5h capoeiratreenit yleensä nostaa sokereita eli tasaan sitäkin pikalla vielä. Ja reippaan liikunnan jälkeisenä päivänä sitten saa olla varovainen sekä pitkän että pikan kanssa.

Eli joo, proteiinit (reippaat sellaiset ja tietyntyyppiset enempi kuin toiset) pitää huomioida. Mutta niillä voi siis myös tasapainottaa sokerien vaihteluita. (ja koska en harrasta mitään salihommia, tms., en osaa sanoa onko lihasten kasvattamisella merkitystä sen osalta, milloin sen rahkan syö, mutta näin maalaisjärjellä: entäpä jos söisit sen ennen treenejä & hyödyntäisit tuon nousun tai sitten söisit sitä vaan vähemmän yötä vasten, jolloin huomioitavaa insuliinin osalta on vähemmän?)
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

Minnu

• Aloittelija
« Vastaus #6 : Helmikuu 15, 2013, 13:53:47 ip »

Mitkä harkat sulla on? Joku joskus sanoi että prtoteiinista sokeristuu vain se osa, mitä ei lihasten rakentamiseen tarvita - luulis että treenit nostaisi proden tarvetta siihen tarkoitukseen...?

Lajina on lentopallo + lihaskunto ja venyttelyt tietenkin vielä treenin päälle ;D Aikaisemmin söin rahkaa aina ennen harkkoja, mutta hiilareita pitää syödä myös että jaksaa ja tuloksena on kaikki veri mahassa ja sekava pää  ::) Voih, miksi tän pitää olla näin vaikeata :-\

Ehkä syön siis liikaa proteiinia ja se sokeristuu ??? Olen aina vakuuttanut kaikille että ei diabetes vaikuta normaalielämään mitenkään, hba1c on ollut viimeiset neljä vuotta kuuden ja kahdeksan väliä, sokereita mittaan vähintään viidesti päivässä, pumppu käytössä, eilen tuli postissa kirje lievästä taustaretinopatiasta molemmissa silmissä ja ikää siis 20+. Nyt otan teidän neuvoista vaarin ja alan syömään iltaisin kaksi palaa ruisleipää, hedelmän ja maitolasin ;) Josko aamusokerit olisivat sitten nukkumaan meno sokereiden kanssa yhtäläiset. Pitkään olen siis syönyt ja laittanut boluksen väh kaksi tuntia ennen nukkumaan menoa, että näen milla sokereilla yöni vietän ::)

Hassua en ole kyllä koskaan kiinnittänyt huomiota että liha tai kala nostaisi sokereita erityisemmin. Pitääkin alkaa nyt kiinnittämään huomiota siihenkin :o
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Helmikuu 15, 2013, 17:42:41 ip »

Jos määrät on suht samat joka aterialla, ne saattaa mennä varsinkin pumpulla basaalin piikkiin. Tai sitten yön aineenvaihdunta on sen verran erilaista että just illalla syötynä on ongelma, eli päivällä eivät sokeristu...?
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Pete²

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Helmikuu 17, 2013, 22:04:54 ip »

mulla puhdas proteiiniateria (esim kana) laskee sokruja (ei paljon mutta mitattu monta kertaa)
Kirjattu
D2 tod 98,
ennen paljon pillereitä nyt vain pikaa ja pitkää
YHH max 100 g/vrk miel alle 50 g/vrk

rasvis

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Helmikuu 18, 2013, 11:07:04 ap »

Joo,vaikka mä oon ykkönen,niin mulla proteiinit (siis jos ovat suht hiilarittomia,esim.maitorahkassahan on hiilareitakin ) eivät useimmiten sokruja nostele yöksikään.
Eli ei kannata puhua mistään yleisestä automaattisesti tapahtuvasta jutusta.
Toki liikunta/ym.aktiivisuus sun muut tekijät vaikuttaa tähän (kin).
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Helmikuu 18, 2013, 21:00:59 ip »

Pete, saanko kysyjälle selventää että olet kakkostyyppiä. Teillä kokonaisuus toimii onneksenne erilailla kuin meillä ykkösillä. Konradkinhan on ansiokkaasti kertoillut kokeistaan.

Mulla oli oikein tyylipuhdas tapaus lauantaina. Tehtiin vapaaillan kunniaksi naudanpihviä lämpimillä kasviksilla ja salaatilla. Jälkkäriksi oli nopeasti sokeria nostava pieni makea. Kaksi tuntia ateriasta sokeri oli 5,4. Ateria ei ollut kovin rasvainen, että se olisi hiilarin imeytymistä hidastanut, olin vain pistänyt reilusti. Yötä vasten söin varmuudeksi 5hhg, kun oli vielä aktiivista inskaa ja viiniäkin otettu. Yöllä heräsin janoon, sokeri 14,7. Korjausta annosoppaan mukaan. Herätessä kympin aikaan sokerit edelleen 11,6. Mutta maukas oli pihvi ;) Lounasaikaan vastaava annos olisi ollut mulle ideaali.
Kirjattu

Erja80

• Jäsen
« Vastaus #11 : Helmikuu 20, 2013, 03:42:03 ap »

yksi kysymys tuli mieleen (ehkä vähän tyhmäkin)... mä oon tässä pari kk miettiny että mikä ihme on tullu kun aamulla on aina sokerit 10-15 ja lähtee nousuun joskus 4 jälkeen mittauksien mukaan.. joko aamunkoittoilmiö on tullut myöhemmin kuvioihin tai sit mun iltasyömiset aiheuttais sen. mun on pakko myöntää paha tapa syödä juustoa ja salaattia iltaisin ennen nukkumaan menoa ja kun mä katon niistä vaan sen ettei ole hiilareita enkä sitten tietenkää pistä niille mitään...
Kirjattu
D1 5/12
monipistoshoito Levemir ja Novorapid

BlueDeath

• Vieras
« Vastaus #12 : Helmikuu 20, 2013, 07:16:21 ap »

Kovasti aamunkoitolta kuulostaa :( Mutta kannattaa toki ensin syödä jotain muuta illalla.
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Helmikuu 20, 2013, 10:35:12 ap »

Joo, jos nousu alkaa vasta neljän maissa niin aamunkoitto mullakin tulee meleen. Mulla aamunkoitto on vuosien kuluessa muuttunut, siirtynyt, ja mitä vielä...

...mutta toki kannattaa testailla eri iltapaloilla.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 20, 2013, 10:38:10 ap kirjoittanut dadda »
Kirjattu

BlueDeath

• Vieras
« Vastaus #14 : Helmikuu 20, 2013, 18:18:04 ip »

Ja tosiaan, aamunkoitto on kyllä pirullinen. Pistoshoidolla et voi oikein mitään sille tehdä, paitsi herätä yöllä mittaamaan ja pistämään pikaa. Mutta ei sekään elämänlaadun kannalta ole hyväksi  :-\

Esimerkiksi mulla on pumpulla yöllä 0,50 ky josta kohoaa aamunkoittoon 1,05 ky.
Kirjattu

Linkkejä