Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Avustaja ekaluokkalaiselle  (Luettu 5811 kertaa)

Seibe

• Jäsen
Avustaja ekaluokkalaiselle
« : Helmikuu 11, 2013, 14:21:34 ip »

Poika aloittaa syksyllä koulun ja päätin olla ajoissa asialla avustajan suhteen. Laitoin koulutoimenjohtajalle sähköpostia ja sain varsin niukan vastauksen, jossa vain sanottiin, että huhtikuun alussa päättävät avustajista ja tarvitsevat lääkärintodistuksen ennen sitä. Olin henkisesti varautunut kirjoittamaan romaanin, jossa vuolaasti kertoisin perusteluja ym. Miten muissa kunnissa toimitaan? Onko teidän pitänyt tehdä virallinen anomus?
Kirjattu
Poika -06, jolla 1DM -08, A-C Combo cum Novorapid 9/12 lähtien.

hymyhuuli

• Matkailija
Vs: Avustaja ekaluokkalaiselle
« Vastaus #1 : Helmikuu 12, 2013, 07:50:52 ap »

Lääkärintodistus täytyy olla.Siinä on hyvä olla tarkasti kirjoitettuna miksi tarvitsee avustajan.Pelkkä diabetes ja ettei tunnista matalaa verensokeria (niin kun meillä)ei riittänyt.Ole myös rehtoriin yhteydessä.Minä olin rehtoriin yhteydessä ,hän oli tietonen asiasta..mutta mutta eipä uskonut meitä.Koulutoimenjohtaja oli sitä mieltä ette meidän kunnassa saa omaa avustajaa kun vammaiset..Näin minulle sanottiin.No koulu alkoi ja totuus kaikille selvisi että opettaja ja sen hetkinen ekaluokan avustaja eivät pärjää.Meillä on nimittäin insuliinipumppu.Eikä tuo ruokaakaan aina ihan mielellään mene alas..ymn..Minulta alkoi loppua kesäloma.Jouduin soittamaan parille kunnanvaltuutetulle että otammeko pojan pois koulusta?
sitten alkoi avustaja löytymään.Tosin jouduin vielä hommaamaan uuden lääkärintodistuksen jossa oli tarkasti selvitetty minkä tyyppinen diabetes on..Kaikilla kun Se ei todellakaan ole samanlainen!!!
Sama rumba oli edessä nyt kun toinenluokka alkoi.Mutta nyt oli niin hyvä lääkärintodistu.Rehtori vaan on ihmetellyt miten voi olla noin hankala diabetes..Meillä ei todellakaan poika tunnista matalaa verensokeria ihan mennään arvolla 1.7 taitaa olla alin mitattu arvo..Nämä ovat niin koulu ja kuntakohtaisia asioita.Toivottavasti teillä menee kaikki helpommin.
Kirjattu

aronja

• Matkailija
« Vastaus #2 : Helmikuu 12, 2013, 08:20:01 ap »

Meillä poika sairastui viime keväänä ollessaan nelosluokalla. Laitoin sairaalasta viestiä rehtorille että tämmöinen on tilanne ja hän laittoi viestiä takaisinpäin että ei hätää, meillä on pätevät avustajat ja poika hoidetaan kyllä. Sen kummempia anomuksia ei ole tarvittu ja tälläkin hetkellä pojalla on kaksi vastuuavustajaa jotka toimivat päivittäin tukena ja turvana. Alakoulun ajan avustetaan meillä koko ajan tarpeen mukaan diabeetikoita. :)
Kirjattu

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Helmikuu 12, 2013, 08:49:12 ap »

Meillä on vuosittain pitänyt perustella lääkärintodistuksella tms. Käytännössä vielä tärkeämpää on ollut suora kommunikointi virkamiehen kanssa joka asiasta päättää. Sekä opettaja että minä olemme lähettäneet kuvauksia todellisista tilanteista. Rauhallinen keskustelu on ollut a ja o.
Avustaja on saatu.
Linjaus kaupungissa on, että 1-2-luokkalainen diabeetikko voi saada avustajan (ei omaksi yleensä). Meillä nelosluokkalaisellakin avustaja vielä on apuna. Perusteluina mm oireettomat hypot ja heittelehtivät vs:t.
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

Seibe

• Jäsen
« Vastaus #4 : Helmikuu 12, 2013, 09:18:42 ap »

Rehtoriin olinkin aluksi yhteydessä ja häneltä sain koulutoimenjohtajan yhteystiedot. Toukokuussa selviää opettaja, häneen olen yhteydessä heti kunhan vain nimi selviää. Poika menee pieneen (yht. neljä luokkaa) kouluun, jossa on jo yksi ryhmäavustaja, mutta hän toimii jo nyt yhden pumppulapsen avustajana. Eli olen asennoitunut, että joudutaan vielä vääntämään, että toinen avustaja pieneen kouluun saadaan. Meillä poika pärjää nyt hyvin pumpun kanssa, mutta eihän hän toki ruokailuista selviä itse, myös liikuntatunnit ja välitunnit tulevat olemaan haasteellisia, sillä liikunta laskee sokereita rajusti. Kotioloissa otamme pumpun pois kun menemme futistreeneihin, mutta koulussa ei välttämättä uskalla ottaa, ettei pumppu unohdu pitkäksi aikaa pois. Itse pidän myös lomaa elo-syyskuussa ainakin 4 viikkoa - ehtii vähän katsoa, miten koulussa ja ip:ssa lähtee.
Kirjattu

cirkus

• Jäsen
« Vastaus #5 : Helmikuu 14, 2013, 15:48:33 ip »

Rehtoriin olinkin aluksi yhteydessä ja häneltä sain koulutoimenjohtajan yhteystiedot. Toukokuussa selviää opettaja, häneen olen yhteydessä heti kunhan vain nimi selviää. Poika menee pieneen (yht. neljä luokkaa) kouluun, jossa on jo yksi ryhmäavustaja, mutta hän toimii jo nyt yhden pumppulapsen avustajana. Eli olen asennoitunut, että joudutaan vielä vääntämään, että toinen avustaja pieneen kouluun saadaan.

Teillähän on hyvä tilanne, jos kerran koulussa on jo avustaja, jolle diabetes ja insuliinipumput ovat tuttuja. Toki hän hoitaa myös teidän lapsenne. Isoissa kouluissa saattaa yhden avustajan vastuulla olla jopa 4-5 diabeetikkolasta - ja hekin eri luokilla. Kyllä yksi avustaja selviää kahden diabeetikon hoidon avustamisesta.
Eri asia on sitten tarvitaanko kouluunne toista avustajaa muista syistä ja muille oppilaille, mutta sepä on sitten rehtorin ja opettajien ongelma. Se, että koululta löytyy ihminen, jolle diabetes on ennestään tuttu asia, on iso helpotus teille.

Ja vielä näistä henkilökohtaisista avustajista. Yleensä ihmiset sekoittavat henk. kohtaisen avustajan ns. tavallisiin avustajiin. Henkilökohtainen avustaja on yleensä vain sellaisilla oppilailla, jotka tarvitsevat aikuisen jatkuvaa ja välitöntä läsnäoloa (eli lähes 100% vieressä oloa) esim. vamman, sairauden tai esim. erittäin vaikean agressiivisuuden takia. Monet diabeetikkovanhemmat kertovat saaneensa lapselleen henkilökohtaisen avustajan vaikka kyseessä on siis koulunkäyntiavustaja, jolle on yhdeksi tehtäväksi muiden tehtävien ohella annettu diabeetikkolapsen avustaminen koulupäivän aikana. 

Itse toimin siis yhden tokaluokkalaisen diabeetikon tukena ihan normaalin opetustyön ohella. Meidän koulussa on tämä järjestely siksi että avustajamme ei halunnut(pelkäsi) ottaa vastuuta diabeetikosta. Minulla taas on itselläni kaksi diabeteslasta (nyt murkkuikäinen ja aikuinen) ja kokemusta diabeteksesta, joten olin seuraava vaihtoehto. Hyvin on sujunut vaikka en ole samassa luokassa oppilaan kanssa kuin pari tuntia viikossa.

Kirjattu

aronja

• Matkailija
« Vastaus #6 : Helmikuu 15, 2013, 13:31:59 ip »

Ja vielä näistä henkilökohtaisista avustajista. Yleensä ihmiset sekoittavat henk. kohtaisen avustajan ns. tavallisiin avustajiin. Henkilökohtainen avustaja on yleensä vain sellaisilla oppilailla, jotka tarvitsevat aikuisen jatkuvaa ja välitöntä läsnäoloa (eli lähes 100% vieressä oloa) esim. vamman, sairauden tai esim. erittäin vaikean agressiivisuuden takia. Monet diabeetikkovanhemmat kertovat saaneensa lapselleen henkilökohtaisen avustajan vaikka kyseessä on siis koulunkäyntiavustaja, jolle on yhdeksi tehtäväksi muiden tehtävien ohella annettu diabeetikkolapsen avustaminen koulupäivän aikana. 

Itse toimin siis yhden tokaluokkalaisen diabeetikon tukena ihan normaalin opetustyön ohella. Meidän koulussa on tämä järjestely siksi että avustajamme ei halunnut(pelkäsi) ottaa vastuuta diabeetikosta. Minulla taas on itselläni kaksi diabeteslasta (nyt murkkuikäinen ja aikuinen) ja kokemusta diabeteksesta, joten olin seuraava vaihtoehto. Hyvin on sujunut vaikka en ole samassa luokassa oppilaan kanssa kuin pari tuntia viikossa.

Hyvä huomio! :) Henkilökohtainen avustaja on todellakin eri asia kun koulunkäynnin ohjaaja joka ottaa vastuuta muiden töiden ohessa diabeetikkolapsesta. Ja tuokin on valitettavan tuttu ilmiö että ei haluta ottaa sitä vastuuta hoidosta. Olisi mielenkiintoista tutkia mitä laki asiasta sanoo sillä esim. päivähoidon puolellahan on niin että ltolla on lakisääteinen oikeus olla hoitamatta diabeetikkoa (eli näin siis myös opettajalla). Olin sijaistamassa koulunkäynnin ohjaajaa samassa koulussa jossa poikani on ja törmäsin tähän ilmiöön että "hui kamala, en minä". Ja sitten on toisena ääripäänä ohjaaja joka toteaa että "kyllä osaan ruokailut katsoa kun olen ollut hiilaritietoisella dieetillä" -mutta loppukädessä ei ollut hajuakaan lapsen aterian hiilareista saati siitä minkä verran insuliinia tarvitaan.

Ja kylläpä pitää sanoa että ellei nyt ihan kertakaikkisen mahdottoman epätasapainossa diabetes ole niin riittää ihan se koulunkäynnin ohjaaja avuksi lapselle, ei tarvita henkilökohtaista avustajaa. Varsinkin kun asia on etukäteen tiedossa niin voi painottaa ohjaajan työpanosta sille luokalle jossa lapsi on.
Kirjattu

Alyyna

• Vieras
« Vastaus #7 : Helmikuu 18, 2013, 13:16:33 ip »

Meidän diabeetikon luokalla oli ekalla ns. yleinen koulunkäyntiavustaja, joka ei muistaakseni juurikaan puuttunut diabetekseen. Opettaja ystävällisesti muistutti vs-mittauksista, hänellä soi itsellä kännyhälytys asiasta ennen ruokaa ym. Kun saatiin pumppu, avustaja tuli kuvioihin hiilareiden laskemisen ja pumpun näpyttelyn ajaksi, eli n. 5 min/päivä. Meidän tapauksessa tuki on ollut riittävä. Kaikki eivät näin vähällä pärjää, mutta onneksi edes jotkut.
Isossa pääkaupunkiseudun kunnassa lääkärinlausunnot henkilökohtaisesta avustajasta ovat vessapaperia. Olen niitä opettajana nähnyt vaikka kuinka monia, ja tiedän yhden avustajan, joka nimettiin 2 oppilaan avustajaksi, toinen lapsi oli diabeetikko. Jos ei ole aisti- tai liikuntavammaa (pyörätuoli), avustajaa ei heltiä, oli tarve mikä tahansa.
Kirjattu

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Helmikuu 18, 2013, 16:05:03 ip »

Kaikki eivät näin vähällä pärjää, mutta onneksi edes jotkut.

Ja jotkut ovat kyllä pärjänneet tuotakin vähemmällä.
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

BlueDeath

• Vieras
« Vastaus #9 : Helmikuu 18, 2013, 17:37:16 ip »

Kaikki eivät näin vähällä pärjää, mutta onneksi edes jotkut.

Ja jotkut ovat kyllä pärjänneet tuotakin vähemmällä.
Niin on.
Kirjattu

Seibe

• Jäsen
« Vastaus #10 : Helmikuu 19, 2013, 21:02:02 ip »

Joo ei poika mitään henkilökohtaista avustajaa tarvitse, mutta ruokailuille ja liikuntatunneille tarvitsee.  Mikäli retket ovat ajoissa tiedossa, pystyn järjestämään itseni retkille mukaan valvojaksi. Hiilareiden laskua hän harjoittelee. Osaa perusjutut, mutta laatikkoruuista, perunasoseista ja keittoruuista ei hänellä ole hajuakaan, eikä yhteenlasku vielä onnistu. Pumpun annosopaan käyttämistä ollaan harjoiteltu. Nyt koulussa oleva avustaja on minulle ennestään tuttu ja uskon, että hän hoitaisi poikaa huolella. Kuulostaa hurjalta, että yhden avustajan pitäisi pystyä hoitamaan 4-5 diabeetikon ruokailut :(
Kirjattu

cirkus

• Jäsen
« Vastaus #11 : Helmikuu 20, 2013, 10:15:30 ap »

Kuulostaa hurjalta, että yhden avustajan pitäisi pystyä hoitamaan 4-5 diabeetikon ruokailut :(

Ei se niin hurjaa ole miltä kuulostaa. Ruokailuaikoja voidaan tarvittaessa porrastaa. Ekaluokkalaisia täytyy tietysti avustaa enemmän mutta jo kolmas-neljäsluokkalaiset voivat ovat tosi taitavia hoitamaan itseään ja heille aikuinen toimii varmistajana ja tukena hiilarilaskennassa. Toki eroja löytyy, joku kuudesluokkalainen voi tarvita paljon enemmän apua kuin esim. tokaluokkalainen. Ihmiset ja tilanteet vaihtelevat mutta täytyy muistaa että lapset kehittyvät ja diabeetikkolapset oppivat yllättävän nopeasti hoitamaan itseään. Toki täytyy aina olla aikuinen turvana eikä lapselle saa tulla sellaista oloa, että hänen on selvittävä koulupäivästä yksin.

Esim. oma tokaluokkalainen avustettava tyttö on tosi tomera. Syömme yleensä samaan aikaan ja samassa pöydässä. Hän laskee itse hiilareita mutta minä varmistan. Minä myös arvioin hänen kanssaan ruuan määrän. Pumpun hän hoitaa itse mutta minä seuraan vierestä, että luvut menevät oikein.
Liikuntatunneilla en ole mukana, mutta mittautan verensokerin ennen liikuntaa, jos lähtevät kauemmas koululta esim. urheilukentälle tai hiihtämään. Tytöllä on mukana liikunnassa siripiriä ja omalla opella taskussa pikkumehu. Jos ovat liikuntatunnilla koululla tai koulun pihassa, emme tee mitään varmistusmittauksia. Tyttö tulee tarvittaessa minun luokseni eli jos hänelle tulee "huono olo". Usein liikunta vaikuttaa verensokereihin vasta jälkikäteen.
Koulun retkille (joita nykyresursseilla on tosi vähän) minä lähden aina mukaan.

Sitten vielä näistä henkilökohtaisista avustajalausunnoista. Ne todellakin ovat sikäli turhia, että ei niillä yleensä sitä henk. koht. avustajaa saada. Mutta toisaalta ne ovat ihan tarpeellisia ja usein oppilaiden vanhemmille sanommekin koululta, että pyytäkää ko. lausuntoa. Kun luokassa/koulussa on useampi oppilas, jolla on tällainen lausunto, on koulun huomattavasti helpompi saada yleensä koulunkäyntiavustajaresursseja käyttöönsä ts. saa yhden tai kaksi avustajaa lisää. Eli näin välillisesti sillä avustajalausunnolla on merkitystä. Tällaista tämä byrokratia vain on.  ;)

Kirjattu

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Helmikuu 20, 2013, 11:34:15 ap »

...täytyy muistaa että lapset kehittyvät ja diabeetikkolapset oppivat yllättävän nopeasti hoitamaan itseään...

Näin on.
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

isämeidän

• Jäsen
« Vastaus #13 : Helmikuu 22, 2013, 00:02:16 ap »

En edes harkinnut "avustajia" vaan otin töistä aina raon ja marssin ruokatunnille pistämään itse.

Prioriteetti-järjestyksessäni siis D1 lapseni jatkuva paras hoito ohitti "työ-minäni".

Eikä ollut edes vaikeaa ;D

Niin kauan kunnes D1 lapseni jossain ylemmillä luokilla itse sanoi "ettei tarvi tulla enää, pistää itse mielummin koulussa".

---
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 22, 2013, 09:20:47 ap kirjoittanut Diabetesliiton tiedotus »
Kirjattu

aronja

• Matkailija
« Vastaus #14 : Helmikuu 22, 2013, 11:56:33 ap »

En edes harkinnut "avustajia" vaan otin töistä aina raon ja marssin ruokatunnille pistämään itse.

Prioriteetti-järjestyksessäni siis D1 lapseni jatkuva paras hoito ohitti "työ-minäni".

Eikä ollut edes vaikeaa ;D

Niin kauan kunnes D1 lapseni jossain ylemmillä luokilla itse sanoi "ettei tarvi tulla enää, pistää itse mielummin koulussa".

---

Miksi tulet vastaamaan tänne yhtään mitään kun ei sinulla ole kokemuksia avustajista tai avustajan hakemisesta? Sitäpaitsi vaikka kuinka omaa erinomaisuuttasi korostat niin tosiasiassahan olet tehnyt lapsellesi karhunpalveluksen kun olet kulkenut siellä lastasi paapomassa ja pistämässä. Kyllähän koululainen pistää insuliininsa jo itse -paitsi teillä. Prioriteetti siis ei ole ollut lapsesi vaan se että saat esittää olevasi huolehtiva.
Kirjattu

Linkkejä