Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6974 jäsentä  •  418246 viestiä  •  20001 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Riikka Lindholm, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Lähteekö lapsi yksin aamuisin kouluun.  (Luettu 2686 kertaa)

hymyhuuli

• Matkailija
Lähteekö lapsi yksin aamuisin kouluun.
« : Helmikuu 06, 2013, 16:18:26 ip »

Hei,te kaikki joilla on ala-aste ikäinen diabeetikko.
Miten teillä toimitaan aamuisin??Herääkö lapsi yksin aamulla syö aamupalan ja ottaa inskan ja huolehtii että kaikki tarvittavat tavarat on repussa ja lähtee kouluun?
Meillä on tokaluokkalainen edetä takana jo kohta kahdeksanvuotta.Eli tää ongelma ei todellakaan ole meille uusi eikä edellä ole uusi asia..
Lapsi ei tunnista matalaa verensokeria.Paasto voi olla joko 2tai 15.Tai tuolta väliltä.Ei mitenkään voi luottaa että hän nyt varmasti syö kaikki hiilarit.Saatikka että muistaa ottaa pussukkan jossa on  tankkaus mehu mittari seurantavihko ruikkari..ymn..mukaan kouluun..Vaikka kuinka soittamalla muistuttaa..On vähän jossainmäärin sellainen taivaanrannanmaalari..Olemme miehen kanssa vuorotöissä ja nyt on ongelmana ettei enää yhteisien aamujen vaihto onnistu!Jos ei mummo tule avuksi niin mitä tehdään..Apua!Olisiko teillä ideoita??Todella kiitollinen vinkeistä,Pojalla on muuten insuliinipumppu jossa on käytössä annosehdotus.Joka välillä osuu just nappiin mutta nyt ei taas mikään pidä paikkaansa..
Kirjattu

Pussukka-81

• Vanha tekijä
Vs: Lähteekö lapsi yksin aamuisin kouluun.
« Vastaus #1 : Helmikuu 06, 2013, 16:27:32 ip »

Hei,
minulla on vastaavasta vain omakohtainen kokemus siltä ajalta, kun olin itse alakoululainen diabeetikko (eli 80-luvun lopulta alkaen). Minä sain osa-aikaisen (en tiedä mikä oli virallinen nimitys) perhepäivähoitopaikan. Minut vietiin hoitoon aamulla, jos koulupäiväni alkoi myöhemmin kuin vanhempieni työt ja perhepäivähoitaja lähetti minut kouluun. Koulupäivän jälkeen menin myös perhepäivähoitajalle iltapäivähoitoon siihen asti, kunnes vanhempani pääsivät töistä. En muista, milloin sain alkaa lähteä yksin kouluun ja olla koulun jälkeen yksin kotona, muta luultavasti tämä osa-aikainen perhepäivähoito päättyi viimeistään kolmannella luokalla. Mutta tarve on varmasti yksilöllinen.

Toivottavasti teidänkin tilanteelle löytyy jokin hyvä ratkaisu. :)
Kirjattu
DM1 vuodesta 1986
Pumpussa Humalog

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Helmikuu 06, 2013, 21:08:25 ip »

Meillä tyttö sairastui eskaritalvena. Nyt on jo neljännellä.
Aamuisin on vasta tänä talvena joutunut selviämään ihan yksin, pari isompaa sisarusta kun on muuttanut omilleen ja kotona ollessaan ainakin herättivät ennen lähtöään.
Isällä ei ole kiinteää töihinmenoaikaa, ehtii aamuisin katsoa tytön ainakin aamupalapöytään. Reissussa kun on, ei onnistu... Minulla on vuorotyö eli kovin usein ei tytön tarvii itse herätä, vain aamuvuoropäivinä.
Onnistuu onneksi hienosti. Herääminen kännykkään oli isoin pelko, mutta herää kyllä.
Pumppu meilläkin ja annosopas ihan ehdoton. Hiilarit syö kyllä aina, inskat vaan turhan usein unohtuu bolustaa. Mittaaminenkin välillä unohtuu.
Matalia ei meilläkään juuri tunne. Yöllä ei ikinä, päivällä tuntee n puolet matalista.
Toivottavasti saatte aamut sujumaan.
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Helmikuu 07, 2013, 07:44:09 ap »

Joskus puoli vuosisataa sitten minä hoidin kaikki diabetekseeni liittyvät aamutoimet ihan itse. Matka kouluun oli sen verran lyhyt, että siitä ei koskaan muodostunut mitään ongelmaa, mutta minulla oli myös koulutoveri, jonka koulumatka oli verrattain pitkä - ja hän käytti lähes tarkalleen samanlaista insuliiniannostusta kuin minä (s.o, yksi- tai korkeintaan kaksipistoshoitoa eikä tietoakaan mistään insuliinipumpuista, ei edes verensokerimittareista...) Siitäkään huolimatta ei hänelläkään ilmennyt koskaan mitään diabeteksesta johtuvia vaikeuksia. Tuo toverini elelee edelleenkin jokseenkin terveenä, joten kaikesta päätellen diabeteksen ei tarvitse olla mikään erityinen syy koulunkäynnissä ilmeneviin mahdollisiin vaikeuksiin.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 07, 2013, 07:45:50 ap kirjoittanut E O J »
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

vivianv

• Veteraani
« Vastaus #4 : Helmikuu 07, 2013, 13:49:02 ip »

Mutta voiko vanhan liiton lapsidiabeetikkoja oikeastaan verrata nykypäivän d-lapsiin? Kuten EOJ totesi, diabetekseen liittyviä toimia oli aika vähän, piiikki tai pari päivässä ja sitten syötiin mitä piti. Ja vs oli mitä oli, tietenkin. Kyllä nykyhoito, vaikka sillä päästään ehkä parempiin tuloksiin, vaatii enemmän osaamista jaksamista ja muistamista. Se on aikuisellekin hankalaa, motivaation kokoaikainen ylläpito.

Ikävä tosiasia kuitenkin on, että d-lapsen on väistämättä otettava paljon vastuuta itselleen, ainakin silloin kun on pakko ja homman edes teoriassa osaa. Eikä se asia tule muuttumaan myöhemminkään. Elämä imee, niinsanotusti, enkä lähtisi elättelemään ruusupunaista ideaalia siitä, että d-lapsen elämä on lapsena tai myöhemminkään jotenkin samanlaista ja yhtä huoletonta kuin terveiden vertaisten. Kasvatuksessakin kyse on pitkälti siitä, millaiset henkiset eväät tämän kaiken kestämiseksi tarjotaan.

Aloittajan tilanne on sikäli selkeä, vaikka karu, että jos aamun aikuisapua ei ole mahdollista saada, on lapsen selvittävä itse. Ja tokaluokkalainen kyllä selviää siitä kun hoksaa, ettei paikalla ole muita asiaa hänen puolestaan huolehtimassa.
Kirjattu
D1 v:sta -77, karppaaja, kynäilijä ja kilpparivaivainen
Levemir&Humalog&Thyroxin

Vox audita perit, littera scripta manet.

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Helmikuu 07, 2013, 14:33:33 ip »

Kyllä nykyhoito, vaikka sillä päästään ehkä parempiin tuloksiin, vaatii enemmän osaamista jaksamista ja muistamista.

Kovin sinä nyt aliarvioit entisaikojen hoitoa...
Voin vakuuttaa, että hyvään tasapainoon pääsy vaati aikoinaan vähintään yhtä paljon osaamista ja jaksamista kuin nykyisinkin. Välineet ja menetelmät olivat hieman toisenlaiset, mutta osaamista ja jaksamista vaadittiin aivan samalla tavoin kuin nykyisinkin.

Todisteena tästä ovat ne lukemattomat insuliinidiabeetikot, jotka menehtyivät (lisätauteihin) jo aikoja sitten.
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

aronja

• Matkailija
« Vastaus #6 : Helmikuu 07, 2013, 20:23:36 ip »

Entisajasta: asuin maatilalla joten aina oli äiti laittamassa kouluun. Siitä olen eri mieltä että hoito olisi mitenkään ollut vaivattomampaa kuin nyt. Kun muistaa ajat jolloin eväät mitattiin kirjevaakalla ja oli pakko syödä kaikki maistui tai ei niin eipä se helppoa ollut. Plus että silloin ei siirrelty ruoka-aikoja vaan sitä piti olla just sillä tietyllä kellonlyömällä syömässä. Jäi pelit ja leikit kesken että heilahti. Puhumattakaan siitä että verensokereitahan ei mitattu vaan heitettiin huntturissa arviota pissakokeella. Jos oli nollat niin hurraa ja jos vitosta niin lenkille. Ei puhettakaan että olisi pistetty lisää vaan liikkumaan vain. Ketoaineitakaan ei muistini mukaan silloin alkuun mitattu kotona koska ei ollut välineitä. Piti kuullostella itseään huomattavasti enemmän kun ei voinut mitata missä mennään.

Nykyajasta: viime keväänä sairastunut poikani (11v) lähtee toisinaan yksin kouluun MUTTA olemme pystyneet järjestämään työt niin että aamulla on katsottu sokerit ja laskettu hiilarit +inska-annos valmiiksi. Sitten vielä soittelua perään. Jos mittari ja vihko jää kotiin niin koululla on varavermeet. Ja joskus on koulussa muistanut että jäi muuten se pikainskakin ottamatta niin avustajien kanssa hoituu. Itse koen nykyisen hoidon helpommaksi kuin tuon entivanhaisen.

Onko paikkakunnallanne aamuhoitoa tarjolla? Yleensä jos on ip-kerho niin voi olla mahdollista saada myös aamuhoitoa. Riippuu paikkakunnasta. Toinen vaihtoehto tosiaan on -kuten joku jo mainitsikin- päivähoidon apu. Eli lapsi menisi ryhmikseen/pphlle/päiväkotiin aamulla ja sieltä kouluun. Toki tässäkin sitten on paljon kuntakohtaisia eroja, jossain onnistuu ja jossain ei millään. Monesti tämä vaihtoehto sitten voi aiheuttaa "emmäää..." ilmiön jos diabetes ei ole yhtään tuttu hoitajille eivätkä halua alkaa opettelemaan hoitoa. Vielä yksi oljenkorsi voi olla kotipalvelu -eli kävisivät aamulla katsomassa että kaikki on ookoo. Mutta tämä sitten on luultavasti maksullista palvelua.
Kirjattu

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Helmikuu 07, 2013, 22:21:45 ip »

Kyllä toisluokkalainen pystyy hoitamaan aamuhommat itse jos on muuten ns normaali lapsi...
Mutta ihan joka perheessä pitää pohtia miten selvitään. Ei siinä poikkea onko diabeetikko tai muuten erityinen... Ja tämän sanon, kun meillä on perheessä myös muuta erityisyyttä...
Sitähän ominpäin selviäminen vaatii, että harjoitellaan. Ja on varajärjestelmiä - meillä on ollut alusta asti varamittari koulussa. JA pohditaan mitä voi mennä pieleen ja mitä siitä seuraa...
Inskat ei unohdu kun on pumppu...
Ensimmäiset kerrat kun aamupalainska oli jäänyt laittamatta, avustaja soitti melkein hädissään (vs 28, mitä tehdään tms). Nyt sekä lapsen että avustajan osaaminen riittää jo paljon paremmin  :D (katsovat AINA vs:n ennen 10-välkkää) ja korjaavat vaan suvereenisti jos toteavat aamupalainskan unohtuneen.
Me onnistuimme neuvottelemaan tokaluokkalaisen iltikseen. Meillä ongelma oli - ja on - iltapäivähypot. Emme todella halunneet että tyttö on yksin kotona. Emme nytkään haluaisi, mutta vaihtoehtoja ei ole. No se ongelma on hoitunut sillä, että tyttö on niin sosiaalinen, että kaverit melkein "jonottavat" kuka saa olla...

Mietin vielä tuota teidän aamuvs asiaa. Jos paasto voi olla ihan mitä vaan, olisiko siitä apua että viimeisenä kotoa lähtevä aikuinen mittaa vs:n?
Niin me teimme alkuun, kun lapsi harjoitteli yksin lähtemistä. Mittasin vs:n noin klo 5.30, kun lapsella oli herätys 7.30. Meillä korkeintaan nousee sen jälkeen, yhtään laskua ilman bolustusta ei ole nähty...
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Helmikuu 07, 2013, 22:52:52 ip »

Ihan oma ja erityinen ongelma on meidän aikuisten uskallus ja kyky luottaa lapsen pärjäämisen...
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

Linkkejä