Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Vaihtelut verensokereissa toisen vanhemman luona.  (Luettu 3345 kertaa)

KaisaM

• Vieras
Vaihtelut verensokereissa toisen vanhemman luona.
« : Tammikuu 20, 2013, 17:45:17 ip »

Onko täällä muita eronneita db-lapsen vanhempia?

Meillä seuraavanlainen ongelma:
Kotona (minun luona) ollessaan pojan verensokerit vaihtelevat 3-8 välillä - korkein mitattu arvo viime kuukausina on ollut 13. Osaan jo jonkin verran "lukea" poikaa; tunnistan matalat ja osaan ennakoida esimerkiksi liikkumisen vaikutuksia sokeriin.
Poika viettää isänsä luona keskimäärin 8päivää kuukaudessa, ja näinä päivinä verensokerit sahaa 2-20 välillä.
Korkein isän luona mitattu vs on ollut yli 25.
Poika ei hirveän mielellään edes lähde isälleen, koska sanoo että siellä on "tylsä olo" tai "paha olo".
Villi veikkaus on se, että pojan "tylsä olo" johtuu korkeista verensokereista.

Isä ei ota kuuleviin korviinsa minun huoltani pojan hoitotasapainon säilymisestä, vaan sanoo että "diabeetikolla nyt vaan joskus on mystisen korkeita verensokereita ilman varsinaista syytä". Mutta miten on mahdollista että nämä korkeat esiintyvät yleensä vain isän luona?  ???

Alan oikeasti olla huolissani pojasta, ei voi olla kovin hyväksi pienen elimistölle että veresokerin vaihtelut on noin rajuja.  :-\
Hyviä neuvoja ja vinkkejä kaivataan!
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 20, 2013, 18:58:43 ip kirjoittanut KaisaM »
Kirjattu

säde

• Jäsen
Vs: Vaihtelut verensokereissa toisen vanhemman luona.
« Vastaus #1 : Tammikuu 20, 2013, 20:33:30 ip »

Meillä ei ole sama tilanne, mutta tosi herkkä tyttö liikunnalle, insuliinille ja ruoalle.
Tyttö kävi monta kertaa isänsä kanssa reissussa ja kerran sokerit lähenteli 30, soitti mies sairaalaankin sieltä ja minulle ja lopulta saatiin sokerit laskemaan. Eka kerta pelästytti, toisella kertaa otti päähän...taasko? Epäilin miehen hiilarinlaskutaitoja ym.
Lopulta syy löytyi siitä, että tyttö on vaan niin herkkä, että jos istuvat autossa 4h ja syövät siinä puolimatkassa, niin perillä sokerit on aina korkeat. Ja ne on vaikea saada taas alas. Myös (matka)stressi voi vaikuttaa, pienelläkin lapsella.

Rokotuksesta meillä on noussut sokerit ja selitys oli jännitys.

Minä siis usein ihmettelin, miksi sokerit nousee aina miehen seurassa, eikö se osaa hoitaa? Kerrattiin yhdessä hiilarilaskuja ja mieskin ihmetteli asiaa. Osasi laskea ihan oikein, samalla lailla kuin minä. Vika ei voinut olla siinä. Sitten kun olin mukana reissussa, sama ongelma! Eli vika oli siinä reissaamisessa, mikä erosi niin paljon kotioloista, oli automatkaa, jännitystä ym.

Meillä eroaa myös paljon kotipäivä ja päiväkotipäivä. Päiväkodissa on enemmän jo meteliä ja stressiä lapselle kuin kodin rauhassa.

Meillä  myös korkeilla lapsi on huonovointinen, pyörii ja ähisee, ei ollenkaan oma itsensä. Mikä hoitomuoto teillä on? Me saatiin pumppu tämän takia (insuliiniherkkyyden) ja nyt on paljon helpompaa. Pumppuunhan voisi säätää myös erilaisia profiileja eli teilläkin olisi isin luona käytettävä profiili ja äidin luona eri. Auttaisiko se?
Kirjattu

vivianv

• Veteraani
« Vastaus #2 : Tammikuu 21, 2013, 13:59:40 ip »

Mutta miten on mahdollista että nämä korkeat esiintyvät yleensä vain isän luona?  ???

Mun mielestä (järjestys satunnainen)

-Stressi
-Erityyppinen ruoka ja vaikeudet tunnistaa sen vaatima insuliini (kaikki ei aina ole kiinni hiilareista vaan myös ruoan laadusta muuten)
-Ennakoinnin puute tai etävanhemman huonompi osaaminen siinä
-Poikkeamat normaalista päivärytmistä ja sen vaikutus fysiologiaan, katso myös kohta stressi

Vaikea tilanne, kaiken kaikkiaan. Mutta siinä olet oikeassa, että hirmuinen vuoristorata ei ole lapselle hyväksi sen paremmin pitkällä kuin lyhyellä tarkasteluvälillä. Itse lähtisin ratkomaan asiaa koko perheen voimin sitä kautta, että kenen ja mitkä oikeudet ovat prioriteettilistan kärjessä ja miten niihin päästään.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 21, 2013, 14:04:13 ip kirjoittanut vivianv »
Kirjattu
D1 v:sta -77, karppaaja, kynäilijä ja kilpparivaivainen
Levemir&Humalog&Thyroxin

Vox audita perit, littera scripta manet.

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Tammikuu 21, 2013, 15:07:33 ip »

Itse lähtisin ratkomaan asiaa koko perheen voimin sitä kautta, että kenen ja mitkä oikeudet ovat prioriteettilistan kärjessä ja miten niihin päästään.

"Koko perhe"? Mikäs se sellainen on, jos perhe on jo ehtinyt hajota?
Toiseksi, lapsen oikeudet ovat tietenkin listan kärjessä - mutta eronneet vanhemmat kiistelevät enimmäkseen omista oikeuksistaan...
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

vivianv

• Veteraani
« Vastaus #4 : Tammikuu 21, 2013, 15:38:19 ip »

"Koko perhe"? Mikäs se sellainen on, jos perhe on jo ehtinyt hajota?

Toiseksi, lapsen oikeudet ovat tietenkin listan kärjessä - mutta eronneet vanhemmat kiistelevät enimmäkseen omista oikeuksistaan...

No tarkoitin toki lasta, äitä ja isää.

Yritin sanoa, sillai nätisti, että lapsen oikeudet eivät tosiasiallisesti ole kärjessä, mikäli lapsi lopulta on se, joka maksaa kestämättömän hinnan vanhempiensa sopimasta järjestelystä. Tämä riippumatta siitä, mihin lapsen oikeudet puheen tasolla nostetaan. Ja toisaalta lapsella on oikeus kummankin vanhemman seuraan. Punnintaa siis suuntaan ja toiseen.

Toivon, että tilanteeseen löytyy ratkaisu. Joko tautia opitaan hoitamaan oikein vierailupäivinä tai lapsen tapaaminen järjestetään toisella tavalla, esimerkiksi niin, että hän yöpyy aina samassa paikassa. Jo tämä voi auttaa paljon.

Sitten kun lapsi on isompi ja hoitaa tautiaan itse, tilanne helpottuu varmasti, kunhan lasta siinä tuetaan asuinpaikasta riippumatta.
Kirjattu
D1 v:sta -77, karppaaja, kynäilijä ja kilpparivaivainen
Levemir&Humalog&Thyroxin

Vox audita perit, littera scripta manet.

KaisaM

• Vieras
« Vastaus #5 : Tammikuu 21, 2013, 17:21:31 ip »

Mä luulen että juurikin tuo stressi on pojalle se suurin sokerien heiluttaja. Vaikkakin isä on vakaasti sitä mieltä että siellä eletään yhtä tasapainoista elämää kuin kotonakin (minkä tavallaan uskonkin), mutta ei ymmärrä sitä että siirtyminen omasta kodista isän luo on jo stressi sinänsä. Lisäksi lapset elävät hieman eri päivärytmillä isänsä luona, minun luona elämä on melko tarkkaan aikataulutettua (lasten mielestä varmaan liiankin) pojan syömisten ja pistämisten suhteen.
Ruoka-ajoista olen erittäin tarkka, jotenkin minun käsityksen mukaan pienellä diabeetikolla se säännöllisyys kaikessa on se a ja o. Poika on kuitenkin vielä melko pieni, vasta 4v.

Suurin ongelma on kuitenkin varmaan se, ettei isä myönnä mitään ongelmaa olevankaan.

Toki on tärkeää että poika saa viettää aikaansa myös isän luona ja isän seurassa, mutta minua huolestuttaa tuo pojan hoitotasapaino. Sairastuttuaan poika vietti suurimman osan ajastaan minun luonani, ja saavutettiin melko hyvä hoitotasapaino (pitkäaikaisverensokeri alle 7). Nyt kun on ollut enemmän isänsä luona, jossa mitattu (minun silmiini) hurjan korkeitakin arvoja eli melkein 30 - oli HbA1c pompannut jo melkein yhdeksän tuntumaan edellisen käynnin jälkeen.

Hassuahan on se, että pojan isä on itsekin diabeetikko - eli en epäile etteikö hän osaisi laskea hiilareita ja hoitaa sairautta.  ::)

Edit. Meillä tällä hetkellä monipistoshoito.
Kirjattu

Tirtukka

• Vieras
« Vastaus #6 : Tammikuu 22, 2013, 19:14:41 ip »

Meillä tapahtuu sokereille juuri noin kun on mummilla yökylässä. Aivan mystisiä lukemia alkaa löytyä mittarista vaikka on tehnyt täysin ohjeiden mukaan. Stressistä en usko näiden vaihtelujen johtuvan kun niin mielellään mummille kuitenkin menee mutta joku siinä tilanteessa saa sokerit viuhtomaan omaa rataansa, täysin ennalta-arvaamattomasti.

Aika paljon työtä on vaatinut että on saanut mummin uskomaan että hyvin hoitaa poikaa, näkee kuitenkin kotona mitatut sokeritkin ja että sellaisia lukemia ei ole. Soittaa aina ennen inskan laittoa tarkistaakseen meneekö oikein ja silti näitä lukemia tulee, siitä ei ole millään säädöllä päästy yli eikä ympäri.
Kirjattu
Poika -08, D1 -11, Levemir ja Novorapid, näillä eväillä mennään..

säde

• Jäsen
« Vastaus #7 : Tammikuu 28, 2013, 16:02:20 ip »

Hassuahan on se, että pojan isä on itsekin diabeetikko - eli en epäile etteikö hän osaisi laskea hiilareita ja hoitaa sairautta.  ::)

Hoitaako itseään hyvin? Ettei syy ole siinä, että hän ajattelee itselläänkin menevän ihan hyvin, vaikkei aina mallisokerit olekaan. Ettei se ole niin tarkkaa? Toiset aikuiset ajattelee niinkin  :-\.Tai vaikkei ajattelisi noin jyrkästi, niin laskee hiilareita niin tottumuksesta, ettei se ihan niin menekään...eli luulee liikaa osaavansa.
Mulla on siis itsellä d ja kun tyttö sairastui niin kyllä huomasin, että ei ne ihan niin helppoja ole lapsen kohdalla ne hiilarit kuin itsellä. Onhan 15hh leipä lapsella iso juttu, jos siitä laskee 10hh.
Kirjattu

KaisaM

• Vieras
« Vastaus #8 : Tammikuu 29, 2013, 18:55:51 ip »

No silloin kun vielä asuin pojan isän kanssa, oli D:n hoito aika summittaista. Mittaili verensokeria harvoin, pistot hoiti kyllä hyvin. Mutta oli paljon korkeita, ja valitettavan usein myös niitä hypoja että minä jouduin sitten "pelastamaan" rakettiglukoosilla.
Poikahan sairastui vasta meidän eron jälkeen, joten en tiedä miten on sen jälkeen omaa sairauttaan hoitanut.
Mutta yhdessä ollessamme ei verensokereissa ne 20 arvot olleen vielä hänen mielestään korkeita.

Vaikeita juttuja nämä.  :(
Kirjattu

säde

• Jäsen
« Vastaus #9 : Helmikuu 16, 2013, 14:35:06 ip »

Käykö hän pojan kanssa polilla ikinä? Siis kontrollikäynneillä? Saisi nykyaikaiset hoitomallit selville yms.
Kirjattu

KaisaM

• Vieras
« Vastaus #10 : Maaliskuu 01, 2013, 12:37:28 ip »

Pojan sairastuttua, ja minun ollessa pojan kanssa sairaalassa kävi yhden kerran siellä lääkärin pyynnöstä - eli osallistui yhdelle "oppitunnille".
Sai paljon anteeksi sillä että koska myös hänellä sama sairaus.

Nyt jälkeenpäin on ollut yhdellä polikäynnillä mukana, muihin ei ole osallistunut (ei voi omien sanojensa mukaan olla pojan takia töistä pois).
Kirjattu

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59