Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6900 jäsentä  •  416951 viestiä  •  19922 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Tyypin 1, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Mitä syödä kun mikään ei maistu?  (Luettu 14408 kertaa)

kivitatti

• Lentävä kynä
Mitä syödä kun mikään ei maistu?
« : Tammikuu 07, 2013, 21:39:31 ip »

Tarvitsisin oikeasti nyt teidän apua tämän kanssa.
Oon puoli vuotta syönyt tosi huonosti. Tällä hetkellä syön käytännössä vain leipää, puuroa ja maustamatonta jogurttia. Mikään muu ei uppoa. No ravintolaruoka ja kebabbi menee, mutta kalliiksi tulee elämä jos pitää joka päivä syödä ulkona.

Tänään oon syönyt kaurapuuron ja kahden ruisleivän lisäksi kaksi lihapullaa. Tein ruokaa kaksi tuntia ja sain syötyä Kaksi Halavatun Lihapullaa!! Viime viikolla söin leipää, jogurttia ja puuroa ja yhtenä päivänä kebabbia.

Mitä ihmettä mun pitäis tehdä?
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

Friita

• Lentävä kynä
Vs: Mitä syödä kun mikään ei maistu?
« Vastaus #1 : Tammikuu 07, 2013, 22:08:49 ip »

Mulla ei ole vastausta tähän, mutta samojen ongelmien kanssa pyöritään :( Päivällä saan alas jotakin, mitä haen alakerran ruokapaikasta, salaatti ei uppoa ollenkaan, liemiruoka jotenkin. Illalla syön sitten mandariinejä ja joskus omenan. En tiedä, mikä on vialla, kun ei tee mitään mieli. Viime viikolla hain pitsan, sain siitä n. puolet syötyä, ihan hyvä saldo, mutta se oli sitten sen päivän eväs se.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Tammikuu 07, 2013, 22:12:05 ip »

Jos mulle tulee tuollaisia tilanteita, en vain yksinkertaisesti syö mitään, koska kyllä se sitten jossain vaiheessa taas uppoaa. Tai sitten syön jotain epäterveellistä ja kaloripitoista, aika usein voita. Mutta kannattaa kaikesta huolimatta juoda tarpeeksi, nestehukka heikottaa.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Aa-si

• Aktiivinen
« Vastaus #3 : Tammikuu 07, 2013, 22:21:41 ip »

Voi Tatti, en tiiä mitä sanois ja kannattaako ees sannoo mittään mutta sanon kuitenkin. ;D

Mullahan on paljon tuota sammaa syömättömyyttä ja mä vaan yleensä lähen lihomaan, kuten myös tänä syksynä. Kaveri alkoi superdietille, tiiätte varmaankin minkä järjestämä, en tiiä voiko tähän kirjoittaa. Mä aloin kanssa! Koska:
-jos liikkuu, on pakko syödä, liikkumisesta ei oo muuten hyötyä
-alun pakkosyönti lisää ainakin mulla ruokahalua hetken päästä (eka päivä takana ja nyt jo nälkä)
-5 ateriaa päivässä saa mun aineenvaihdunnan toimimaan
-ravintoaineet laskettu mun puolesta ja mulla on valmis ruokalista mitä syön, voin vaan syödä ilman sitä iänikuista arpomista mitä voin syyä ja mitä en. Mun läheiset on kyllästyneet mun arpomiseen mitä voin syödä ja mitä en ja yksi ystäväni sanoi mulle suoraan, että on huolissaan. Nyt en arvo, mussutan menemään.
-toivon saavani löysiä pois ja lihaksia tilalle, osa ihan kuntotavoitetta, osa täysin pinnallista hömppää ja itsetunnon paikkailua 8)

Eli mua auttaa ainakin laadittu ruokavalio, tää jatkuu kuus viikkoa ja luulen, että tästä jää käteen oikea ateriarytmi ja ruokaa menee vuorokaudessa varmaankin melkein 1000 kaloria enemmän mitä oon nyt syksyllä mussuttanut. Eli laadi vaikka itelles suunnitelmä mitä syöt viikon aikana, katsasta jääkaappi kuntoon ja noudata laatimaasi suunnitelmaa! Sulla surkastuu vaivalla hankitut lihakset ja kunto rapistuu, miksi menettää moinen työ? Et saa kaikkia ravintoaineta ja mitä se tekee pidemmän päälle nuoren naisen, vielä diabeetikon elimistölle. Tatti hyvä, yksi ystävällismielinen Aa-si sanoo lämpöisin ajatuksin, että ruppee syömään tai sitten mee jonnekin juttelemaan, jooko? Olen huolissani.

Ruokia jotka mun on helpoin syödä kun ei tee mitään mieli:
-Tuore vaalea rapeakuorinen leipä. En syö yleensä, mutta esim. mahataudin jälkeen tekee mieli tai jos on ollut huonosyömänen hiukan aikaa saa tuolla ruokahalun herätettyä. Päälle kaikki maholliset härpäkkeet.
-Rainbow:lla on hyviä rahkoja joissa hiilareita kohtuudella, semmonen on ainakin ananas-mango (tms.) rahka, sit on noi valion välipala rahkat. rahkat on runsasenergistä ja menee mulla helposti alas.
-munakkaat yleensä tomaatilla ja sipulilla ja muilla kasviksilla
-valion uusi runsasproteininen tuotesarja, siitä uppoo rahkat ja se suklaaproteiinijuoma vaikka yleensä ykään kaikki tuommoiset. juomassa on 20ghh, eli mennee mulla ainakin yhestä ateriasta ja pystyy juomaan huomaamatta.
-smoothiet: rahkaa, soijalesitiiniä, marjoja, steviaa ja hiukan vettä ja mahdollisesti leseitä

« Viimeksi muokattu: Tammikuu 07, 2013, 22:25:03 ip kirjoittanut Aa-si »
Kirjattu
D1

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Tammikuu 07, 2013, 23:42:35 ip »

Eli laadi vaikka itelles suunnitelma mitä syöt viikon aikana, katsasta jääkaappi kuntoon ja noudata laatimaasi suunnitelmaa! Sulla surkastuu vaivalla hankitut lihakset ja kunto rapistuu, miksi menettää moinen työ? Et saa kaikkia ravintoaineta ja mitä se tekee pidemmän päälle nuoren naisen, vielä diabeetikon elimistölle. Tatti hyvä, yksi ystävällismielinen Aa-si sanoo lämpöisin ajatuksin, että ruppee syömään tai sitten mee jonnekin juttelemaan, jooko? Olen huolissani.
Mä tiedän että tämä ei ole hyvä, mä tiedän etten jaksa urheilla, mä tiedän etten saa kaikkia ravintoaineita, mutta kun ruoka ei vaan mene alas! En ymmärrä miksi. En pysty käsittämään. Haluaisin syödä. Terveellisesti niinkuin tähänkin asti. Paljon kasviksia ja proteiinia. En vaan pysty. Ruoka ällöttää.

Tänään tein niitä lihapullia ja kasvismuusia ja mitä valmiimmaksi ruoka tuli, sitä enemmän se alkoi ällöttää. Voin syödä pelkistettyjä ja yksinkertaisia makuja ja vähän kerrallaan, mutta esim voileipä missä on leipää, pikkelssiä, leikkelettä, juustoa, salaattia ja tomaattia. Ei mene alas. Maistuu pahalle. Ennen se oli mun lempparileipä. Tein sellaisen usein iltapalaksi. :(

Munakas ja smoothie vois olla semmosta jotka uppoais. Pitää kokeilla niitä ProFeel juttujakin.
Leipä menee, mutta ei päälliset...

Huomenna yritän täysillä.
Syön aamulla puuron. Lounaaksi munakasta. Välipalaksi smoothien. Päivälliseksi.. en tiedä. Päivällinen on vaikein.. Jos skippaan sen ja otan jonkun ProFeel-juoman tai rahkan tms. Iltapalaksi leipä, jossa on päällä muutakin kuin voita.
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Tammikuu 07, 2013, 23:54:24 ip »

Huolestuttaa  :(

Onko sulla ollut aiemmin samanlaisia kausia? Osaatko yhtään päätellä, mistä johtuisi ja mikä auttaisi? Oliko syksy kuitenkin liian raskas: pähkäily opinnoista, talonrakennus jne. Vaikuttaako epävarmuus tulevista opinnoista taustalla? Vai vaikuttavatko fyysiset vaivat, esim. refluksitauti + unettomuus syömisiin? Puhuitko asiasta tänään lääkärin kanssa? Jotain tarttis tehrä, olet jo aivan liian pitkään uuvuttanut itseäsi!   :'(
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Tammikuu 08, 2013, 09:47:18 ap »

Kyllä sinun nyt jostain pitäisi apua saada. Syömättämyys aiheuttaa pitemmän päälle enemmän ongelmia. Luuletko, että ongelmasi on enemmän henkisiä vai vatsaongelmista johtuvia? Voisi miettiä, millaista apua tarvitsisit.

Minulla on ajoittain ruokahaluttomuutta ja eniten niitä oli Levemirin aloituksen aikana. Silloin maistuvat eniten yksinkertaiset keitot. Ovat helppoja syödä ja niihin voi ympätä mieleisiään aineita. Mehukeitto on toinen, jota litkin kylmänä pitkin päivää, jos ei muuta saa alas.

Syöminen on yksi elämän nautinnoista. Jos se on pakkosyömistä, siitä on nautinto kaukana. Pitäisikö sinun kysellä asiasta vaikka d-polilta tai lääkäriltä? Vai oletko niin jo tehnyt?
Kirjattu

Tepa88

• Jäsen
« Vastaus #7 : Tammikuu 08, 2013, 11:03:03 ap »

Itse kysymykseen en osaa vastata, mutta mulla oli joskus aikoja sitten poskiontelontulehdus, joka vei ruokahalut. Ei mitään flunssaa tai mitään, mikä olis antanu aihetta epäillä jotain sairautta, yhtäkkiä ruoka ei vaan enää maistunu ja olinki jonkun pari viikkoa syömättä, kunnes äiti raahas sairaalaan. Mua ällötti sillon kaikki ruoka, äiti yritti kaikenmaailman pannukakkuja ja jätskejä, mutta mitään en saanu syötyä ja sokerit senku laski. Sairaalassaki kerkesin olee viikon enneku joku hoitaja hoksas, että tyttöhän kuulostaa vähän tukkoselta puhuessaan :)
Tulehdusarvot nyt ainakin alkuun olis hyvä tarkistaa, ettei vaan sullakin olis jostain sairaudesta johtuvaa..?
Kirjattu
DM1 vuodesta -96.
Pumppu vuodesta -05, nyt Paradigm 715 + Humalog.

Jape

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Tammikuu 08, 2013, 11:23:39 ap »

2010 kesällä pumppuleikkauksen jälkeen oli jakso ettei meinannut ruoka maistua. Taisi sairaalaruuista olla ainoa annos kalapuikot ja perunamuusi joka tuli syötyä alusta loppuun. Tosin, makea maistui, eli nameja olisi voinut syödä enemmänkin. Aikansa sitä kesti, ja pikkuhiljaa ruokahalukin palautui entiselle tasolle. Mutta jos ei rupea tosiaankaan maistumaan, niin pakkohan sitä on jostain apua lähteä etsimään.
Kirjattu
Jape, vanha pessimisti.

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Tammikuu 08, 2013, 12:47:10 ip »

Huolestuttaa  :(

Onko sulla ollut aiemmin samanlaisia kausia? Osaatko yhtään päätellä, mistä johtuisi ja mikä auttaisi? Oliko syksy kuitenkin liian raskas: pähkäily opinnoista, talonrakennus jne. Vaikuttaako epävarmuus tulevista opinnoista taustalla? Vai vaikuttavatko fyysiset vaivat, esim. refluksitauti + unettomuus syömisiin? Puhuitko asiasta tänään lääkärin kanssa? Jotain tarttis tehrä, olet jo aivan liian pitkään uuvuttanut itseäsi!   :'(

Aikaisemmin tällaiset kaudet on kestäneet yleensä pari viikkoa tai alle, ei puoli vuotta.
En tiedä yhtään mistä tämä voi johtua. Mun muistin ja mielikuvan mukaan tämä alko jo kesällä. Syksy oli toki raskas, mutta nyt olo on helpottunut, kun sain päätettyä tuon koulun kohtalon. Ei mua tulevat opinnot stressaa, kun vihdoin tiedän mitä haluan ja mulla on vahva usko, että saatan jopa päästä sinne kouluun.
En puhunut tästä lääkärin kanssa, kun mulla oli kolme muutakin asiaa... Ja aion ottaa tämän puheeksi D-lääkärillä 18.1.
Refluksi saattaa vaikuttaakin kun välillä en sen takia pysty syömään mitään, kun seurauksena on hirveä ylämahakipu.

Uniongelmat lienee tilapäisiä ja liittyy varmaan siihen, kun vuoden vaihteessa mulla oli viisi yövuoroa. Tänä yönä nukuin tosi hyvin ja sikeästi. Heräsin kerran viideltä ja nukahdin heti uudestaan. :)

Kyllä sinun nyt jostain pitäisi apua saada. Syömättämyys aiheuttaa pitemmän päälle enemmän ongelmia. Luuletko, että ongelmasi on enemmän henkisiä vai vatsaongelmista johtuvia? Voisi miettiä, millaista apua tarvitsisit.
---
Syöminen on yksi elämän nautinnoista. Jos se on pakkosyömistä, siitä on nautinto kaukana. Pitäisikö sinun kysellä asiasta vaikka d-polilta tai lääkäriltä? Vai oletko niin jo tehnyt?
En tiedä yhtään johtuuko tämä päästä vai mahasta. Toki jos ruoan jälkeen meinaa aina tulla maha kipeäksi, niin ei se mitenkään kutsu pöydän ääreen, mutta kyllä ongelma on ihan siinäkin että mikään ei maistu hyvältä ja kaikki ruoka ällöttää. Ja kun pumppu vielä mahdollistaa syömättä olemisen... Tiedän että terveyden takia pitäis syödä enemmän ja monipuolisemmin jne jne, mutta kuinka moni oikeasti syö joka päivä kaikkea pahaa vain siksi, että se on terveellistä? Koska sehän se on tilanne. Kaikki on ällöttävää.

18.1. mulla on D-lääkäri, niin kysyn siltä mitä tehdä tän kanssa, koska tiedostan itsekin että tämä on paha ongelma. Terveydellinen ongelma.

Ostin smoothieaineksia ja niitä ProFeel-juomia. 8) Munakasaineksetkin on. Ja päivälliseksi ajattelin tonnikala-pasta-hässäkkää, mikä on tosi nopea ja helppo ja ei ällötä ainakaan ajatuksen tasolla. ;D
Ja söin valtavan aamupuuron äsken. (1dl kaurahiutale, 1dl vehnälese, 150g raejuustoa, keitetty täysmaitoon, päälle paljon vadelmia ja voisilmä)
Kirjattu

V. Kuutti

• Veteraani
« Vastaus #10 : Tammikuu 08, 2013, 16:40:56 ip »

Hyvä kun olet jo hellinyt itseäsi smootieilla, eikös refluksiallekkin ole hyvä saada jotain
pehmeää mahaan?
Rakasta ihmeessä itseässi, koeta helliä herkuilla, uusilla mauilla ja saada elämään vaihtelua.
Jos vain velvotteita, ei kukaan jaksa.
Haluaisi puhaltaa edes voimia, kun ei muutakaan voi. Hitsi miehän puhallan sitten: PUUUUUUH
Kirjattu

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Tammikuu 08, 2013, 23:15:41 ip »

Huomenna pitää hakea jossain välissä ne refluksilääkkeet. Join smoothien (0,5 banaani, 250g maustamaton rahka, 1,25dl sokerijogurttia, maitoa, leseitä) ja ihan hirveä oli tuli. Ylämaha on ihan pinkeänä ja röyhtäyttää ja oksettaa.
Että hyvinkin voi olla että refluksi vaikuttaa tuohon syömättömyyteen kun ei paljon tee mieli syödä kun siitä tulee vaan paha olo. Päivällä oli mahakin kipeä.
Kirjattu

BlueDeath

• Vieras
« Vastaus #12 : Tammikuu 08, 2013, 23:23:30 ip »

Huomenna pitää hakea jossain välissä ne refluksilääkkeet. Join smoothien (0,5 banaani, 250g maustamaton rahka, 1,25dl sokerijogurttia, maitoa, leseitä) ja ihan hirveä oli tuli. Ylämaha on ihan pinkeänä ja röyhtäyttää ja oksettaa.
Että hyvinkin voi olla että refluksi vaikuttaa tuohon syömättömyyteen kun ei paljon tee mieli syödä kun siitä tulee vaan paha olo. Päivällä oli mahakin kipeä.
Voi ei! :( Omia kokemuksia ei tuollaisesta tai refluksista ole, joten muuta en osaa sanoa. Mutta hyvä, että olet saanut syötyä edes jotain! :)
Kirjattu

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Tammikuu 08, 2013, 23:36:19 ip »

Oon syönyt tänään vaikka miten paljon! 8)
"Aamulla" söin kaura-raejuusto-lese-puuron, välipalaksi ProFeel-juoman, päivälliseksi kermaperunoita ja eilisiä lihapullia (tosi pienen annoksen, mutta söinpä sentään) ja nyt illalla tuon smoothien.
Kirjattu

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Tammikuu 09, 2013, 21:02:02 ip »

Oon syönyt tänään vaikka miten paljon! 8)
"Aamulla" söin kaura-raejuusto-lese-puuron, välipalaksi ProFeel-juoman, päivälliseksi kermaperunoita ja eilisiä lihapullia (tosi pienen annoksen, mutta söinpä sentään) ja nyt illalla tuon smoothien.

Hienoa!

Yritä syödä pieniä annoksia tarpeeksi usein! Tuo Smoothiekin oli aika iso jos sen kerralla söit. Olisiko hyvää jos säästäisit jääkaapissa puolet?

Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

Linkkejä