Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6906 jäsentä  •  417074 viestiä  •  19928 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Myymeli, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: D-vitamiinin oikea tarve  (Luettu 11831 kertaa)

mätäomena

• Aktiivinen
Vs: D-vitamiinin oikea tarve
« Vastaus #30 : Tammikuu 07, 2013, 08:05:39 ap »

Siihen liittyy maitorajoitus siksi tuo Calcichew lääke.

Et tarvitse maitoa saadaksesi kalsiumia.

Veri ja/tai virtsakokeilla voidaan mitata ihan kaikkea, mitä munuaisten vajaatoiminta saattaa aiheuttaa.

Toivottavasti sinulta on nämä kokeen otettu ja otetaan säännöllisesti, eikä vain määrätty lääketehtaan liitutabletteja, koska niistä saa rahaa.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 07, 2013, 08:10:09 ap kirjoittanut mätäomena »
Kirjattu

Raikke

• Aktiivinen
    • www.rsaarela.com
« Vastaus #31 : Helmikuu 02, 2013, 21:28:09 ip »

Ihan vaan tiedoksi,että ainakin ne jotka käyvät kontrolleissa esim.Sisätautien poleilla saavat halutessaan D-vitamiinin mittauksen labrassa...senkun vaan sanotte asiasta lääkärille,niin hän laittaa lähetteen/tiedon labraa varten.
En tiedä,mikä on tilanne terveyskeskuksissa hoidossa olevilla diabeetikoilla,luultavasti onnistunee samallalailla sielläkin.

Ei mitään mahdollisuuksia, ei sairaalassa, eikä TK;ssa. Erittäin kallis koe, jonka tekeminen on turhaa. Näin vastataan täälläpäin.
Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #32 : Helmikuu 03, 2013, 13:53:54 ip »

Jotta tämä kaikki ei olisi liian yksinkertaista, D-vitamiini lisää paitsi kalsiumin myös fosforin imeytymistä, mikä ei tietenkään ole munuaisten vajaatoiminnassa hyvä asia. Siksi olisin varovainen hyvin suurten D-vitamiiniannosten kanssa, jos on munuaisongelmia.

Vaikeaa on tosiaan tasapainotella näiden kanssa, kun on munuaisten vajaatoiminta. Kysyin viimeksi tuosta D-vitamiinista munuaislääkäriltä, että pitääkö minun sitä syödä. Vastaus tuli, kuin apteekin hyllyltä: Ei pidä. Sillä nuo vapaasti myynnissä olevat D-vitamiinit eivät minulla imeydy kuitenkin. Sen korvaa Etalpa, jota otan 3*2tabl/vko. Sen tehoa seurataan verikokein.

Tässä vielä Etalphan tuoteselosteesta:

1. MITÄ ETALPHA® ON JA MIHIN SITÄ KÄYTETÄÄN

Etalpha® kapseleiden vaikuttava aine alfakalsidoli on aktiivisen D-vitamiinin esiaste, joka muuttuu maksassa nopeasti aktiiviseksi D-vitamiiniksi. Aktiivisessa muodossa se lisää kalsiumin ja fosfaatin imeytymistä suolesta sekä kalsiumin takaisinimeytymistä munuaisista ja säätelee luuston aineenvaihduntaa.

Etalpha® kapseleilla hoidetaan sairauksia, joihin liittyy kalsiumaineenvaihdunnan häiriöitä. Tällaisia ovat esimerkiksi pitkäaikaiseen munuaisten vajaatoimintaan liittyvä luustosairaus (niin kutsuttu renaalinen osteodystrofia), eri syistä johtuva osteomalasia (luun pehmenemistauti, riisitauti) sekä lisäkilpirauhasen vajaatoiminta.
Kirjattu

PateT

• Lentävä kynä
« Vastaus #33 : Helmikuu 03, 2013, 14:31:35 ip »

Minä viime lääkärikäynnillä kysyin, että riittääkö kun otan kahdesti päivässä Calcichew , D3 Forte sitruunanmakuisena. Riittää kuulemma. Ja joskus otan vielä yhden Minisun tabletin.

Sain saman vastauksen D-lääkäriltä,kun tarkastelimme labratuloksia,D-arvo oli 83 ja yli 80 on se suositus,joten en lisää mitään,aika pianhan se aurikin paistaa  ;D;mulle maistuu mintunmakuinen,mit sitä edes ehtii maistella...
Kirjattu
Elämä on kuin kameli.Sen saa tekemään mitä tahansa paitsi peruuttamaan.
-Marcelene Cox

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #34 : Helmikuu 04, 2013, 21:52:23 ip »

Susihukka, kiitos selvästä kirjoituksestasi! Enpä tuota yhteyttä ole ollenkaan tiennyt tai ajatellut. Ja Keiju myös.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Susihukka65

• Veteraani
« Vastaus #35 : Helmikuu 05, 2013, 14:14:13 ip »

Dadda,  :) . Keijulle kiitos viestistä, tärkeitä tietoja.
Kirjattu
D1 vuodesta 1971
Medtronic MiniMed 640G ja Humalog

Maru

• Intoilija
« Vastaus #36 : Helmikuu 07, 2013, 10:11:17 ap »

Minä otan ympäri vuoden D-vitamiinia aina 50 ja joskus vähän enemmänkin ja syön muutenkin ruokia, joissa on luonnostan D-vitamiinia ja kun mitattiin niin arvoni oli 120, joten ihan oikein olen mitoittanut tuon saannin :).
Kirjattu

mätäomena

• Aktiivinen
« Vastaus #37 : Helmikuu 08, 2013, 05:45:51 ap »

Ei mitään mahdollisuuksia, ei sairaalassa, eikä TK;ssa. Erittäin kallis koe, jonka tekeminen on turhaa. Näin vastataan täälläpäin.

Maksaa saman verran kuin kolesterolien mittaaminen.

Vaihda lääkäriä.

D-vitamiinin mittaus kuluu perusverikokeisiin.
Kirjattu

lääkkeetön

• Matkailija
« Vastaus #38 : Helmikuu 16, 2013, 14:55:19 ip »

Kävin S-D 25 D-vitamiini mittauksessa, kun lääkäri nyrpisteli nenäänsä suurelle päivittäiselle annokselleni ( 30 mikrogrammaa/päivä)
 Tulos oli 86 ,joka on luuston hyvinvoinnin kannalta alarajoilla, joten se taas siitäkin lääkärin mielipiteestä.
Flunssassa en ole ollut varmaankaan kahteen vuoteen, liekö D-vitamiinilla siihenkin jotain osuutta.
Kirjattu

tomaattitoveri

• Vieras
« Vastaus #39 : Helmikuu 16, 2013, 19:54:07 ip »

Mä otan Tolosen 100 mikrog. kapselin per päivä. Mittauksissa en ole käynyt, voisihan sitä kysyä vaikka D-lekurilta.
Kirjattu

mätäomena

• Aktiivinen
« Vastaus #40 : Helmikuu 20, 2013, 16:55:28 ip »

Auringosta saa keskimäärin 120 nmol/l eli siihen kantsii pyrkiä.

Myös D1 tutkimukset vahvistaa, että 120 ja siitä ylöspäin estävät D1 puhkeamista, jos ja kun se johtuu D-vitamiinin puutteesta.
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #41 : Helmikuu 20, 2013, 18:03:18 ip »

Mä olen siis syönyt tuota 100 mikrogrammaista syksystä saakka ja en ole saanut ympärillä pyöriviä flunssia enkä vatsatauteja, vaikka uskon, että avantouinnilla, homeopatialla ja valkosipulillakin on osuutensa, mutta ehkä myös tällä. Eikä D1kään takuulla tule  ;D
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

BlueDeath

• Vieras
« Vastaus #42 : Helmikuu 20, 2013, 18:15:17 ip »

Eikä D1kään takuulla tule  ;D
Joo, oishan se hirveää sairastua uudelleen!  ;D ;D ;D ;D

Mutta itse aiheeseen. Minä syön säännöllisen epäsäännöllisesti 2-4 purutablettia Vahvaa D-vitamiinia (20 µg) päivässä.
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #43 : Helmikuu 20, 2013, 18:37:24 ip »

Eikä D1kään takuulla tule  ;D
Joo, oishan se hirveää sairastua uudelleen!  ;D ;D ;D ;D

Yeah, tuo on aina kiva täräyttää, kun joku sanoo, että älä syö tuota ja tuota, muuten sulle voi tulla sokeritauti, niin sanoo, että olen 100% varma, että mulle ei tule se  ;D
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

BlueDeath

• Vieras
« Vastaus #44 : Helmikuu 20, 2013, 18:38:56 ip »

Paitsi voihan ykkösellekin tulla kakkostyyppi... ::) ;D
Kirjattu

Linkkejä