Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6906 jäsentä  •  417074 viestiä  •  19928 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Myymeli, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: D-vitamiinin oikea tarve  (Luettu 11833 kertaa)

Viljo

• Lentävä kynä
Vs: D-vitamiinin oikea tarve
« Vastaus #15 : Joulukuu 28, 2012, 16:20:50 ip »

Kuha onkin lempikalani, muikun ja nieriän lisäksi. Mitä kuumentaminen vaikuttaa D-vitamiinipitoisuuteen/kylmäsavu? Pitäiskö syödä kala kuivattuna tai raakana? ;)

Kohta lipeäkala uuniin. Turskaa näkyy olevan, ei molvaa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/D-vitamiini

Linkissä aika paljon tietoa D-vitamiinista. En siitä huomannut kuumentamisen vaikutusta Kalasta saatavan D-vitamiinin määrään.

Kala on hyvää kuumentamattakin ja silloin saa runsaasti D-3 vitamiinia. Se taisi olla sitä samaa D-vitamiinia mitä auringon valon avulla ihminen tuottaa.

Viljo
Kirjattu
D1 vuodesta 1965 ja monia liitännäis sairauksia.

Pläski

• Veteraani
  • ♂ D2
« Vastaus #16 : Joulukuu 31, 2012, 05:08:42 ap »

Hesarissa oli perjantaina 28.12.2012 artikkeli "Vain joka toinen saa tarpeeksi D-vitamiinia". Sen artikkelin perusteella päättelen, että yksi tabu päivässä riittää ostamaani tuotetta. Ihan kuin purkin kyljessä on ohjeistettu. Näet vitamiinia voi saada sen lisäksi tavallisesta ruoastakin.
Kirjattu

Ultsi

• Lentävä kynä
« Vastaus #17 : Joulukuu 31, 2012, 09:14:56 ap »

Minä viime lääkärikäynnillä kysyin, että riittääkö kun otan kahdesti päivässä Calcichew , D3 Forte sitruunanmakuisena. Riittää kuulemma. Ja joskus otan vielä yhden Minisun tabletin.
Kirjattu
D2

rasvis

• Lentävä kynä
« Vastaus #18 : Joulukuu 31, 2012, 09:55:07 ap »

Minä viime lääkärikäynnillä kysyin, että riittääkö kun otan kahdesti päivässä Calcichew , D3 Forte sitruunanmakuisena. Riittää kuulemma. Ja joskus otan vielä yhden Minisun tabletin.
Suosittelen kyllä mittauttamaan sen D-vitamiinitason labrassa,moni esim.50ug/per pv lisänä syönykin on yllättänyt,kun d-tasot ovat olleet silti reilustikin alle suositustason ja monia D-vitamiinivalmisteita ei edes löydy noitten Itä Suomen yo:n ja Eviran listoiltakaan,joten hyvä varmentaa senkin kannalta,mikä niitten teho on.
Kirjattu

vivianv

• Veteraani
« Vastaus #19 : Joulukuu 31, 2012, 09:56:23 ap »

Näet vitamiinia voi saada sen lisäksi tavallisesta ruoastakin.

D-vitamiinia on ruoasta vaikea saada sen vertaa, että sillä olisi vaikutusta mihinkään.
Kirjattu
D1 v:sta -77, karppaaja, kynäilijä ja kilpparivaivainen
Levemir&Humalog&Thyroxin

Vox audita perit, littera scripta manet.

Ultsi

• Lentävä kynä
« Vastaus #20 : Joulukuu 31, 2012, 19:18:02 ip »

Rasvis, luuletko, että se mittaus todella onnistuu? Taitaa olla vastaus, että liian kallista.
Kirjattu
D2

rasvis

• Lentävä kynä
« Vastaus #21 : Tammikuu 02, 2013, 11:02:50 ap »

Rasvis, luuletko, että se mittaus todella onnistuu? Taitaa olla vastaus, että liian kallista.
Täh??? siis mä käyn kontrolleissa Laakson sisätautien polilla julkisella puolella ja siellä multa on se D-vitamiini mitattu ihan ilman mitään mukinoita,yleisten terveysasemien tän hetkisestä tilaanteesta en tiedä.
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #22 : Tammikuu 02, 2013, 11:15:27 ap »

Yksityisellä puolella D-vitamiinin mittaus maksaa 40-50e, jos julkisella ei onnistuisi.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Ultsi

• Lentävä kynä
« Vastaus #23 : Tammikuu 03, 2013, 15:25:34 ip »

Mä käyn Marian sairaalassa ennen kuin Malmin sairaalan remppa on valmis. Yritän muistaa kysyä tuota mittausta kun pyydän varamittaria.

YA:ssa kyllä voi ottaa sen mittauksen.
Kirjattu
D2

mätäomena

• Aktiivinen
« Vastaus #24 : Tammikuu 04, 2013, 09:58:35 ap »

Tuskin riittää, kun on vastasyntyneen annos.

Kalkkia saat liikaa.

Miksi syöt kalkkia?

Kannattaa seurata esim. Matti Tolosen sivuja.

Ja se ei sitten tarkoita, että juuri hänen valmisteitaan tarvii ostaa.

Itse ostan iHerbistä D-vitamiinit.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 04, 2013, 10:00:07 ap kirjoittanut mätäomena »
Kirjattu

Ultsi

• Lentävä kynä
« Vastaus #25 : Tammikuu 04, 2013, 15:28:31 ip »

Mätäomena, mulla on munuaisen vajaatoiminta. Siihen liittyy maitorajoitus siksi tuo Calcichew lääke.
Kirjattu
D2

rasvis

• Lentävä kynä
« Vastaus #26 : Tammikuu 05, 2013, 10:31:29 ap »

Erehdyin omaa tyhmyyttäni ihmisruuhkassa ostamaan Stockalta Luusto D-vitamiineja,että ottaa pattiin,näitä isoja Kalsium+d3 ällökkeitä on todella vaikea edes niellä!
Ja tuli mieleen,että kun syön näitä 100ug:n verran päivässä ja päälle tulee tota Kalsiumlisää (jolle mulla ei mitään tarvetta edes),niin voikohan tosta Kalsium lisästä olla jopa jotain haittaa??
Kirjattu

vivianv

• Veteraani
« Vastaus #27 : Tammikuu 05, 2013, 10:51:17 ap »

kun syön näitä 100ug:n verran päivässä ja päälle tulee tota Kalsiumlisää (jolle mulla ei mitään tarvetta edes),niin voikohan tosta Kalsium lisästä olla jopa jotain haittaa??

No hyperkalsemia on mahdollinen, vaikkakin on vähän epäselvää, kuinka paljon d-vitskua sellaisen aikaansaamiseksi tarvitaan.
Kirjattu
D1 v:sta -77, karppaaja, kynäilijä ja kilpparivaivainen
Levemir&Humalog&Thyroxin

Vox audita perit, littera scripta manet.

Konrad

• Vieras
« Vastaus #28 : Tammikuu 05, 2013, 12:05:29 ip »

Olen lukenut myöhemmätkin viestit. Lainasin tämän, koska näyttää olevan paras otteen saamiseksi asiaan. Viestini ei ole millään lailla provosoivaksi tarkoitettu.

Tuota Calcichewta näyttää olevan erilaisia makuversioita ja myös D3-vitamiinipitoisuuden suhteen erilaisia. D-vitamiinipitoisuudet edustavat enemmänkin THL:n mukaista suositusta kuin uudempaa tietämystä.

Calcichew on nimensä mukaan pureskeltavaa. Sisältää kalsiumkarbonaattia, joka on halvinta ja yleensä heikoimmin imeytyvänä pidettyä kalsiumia. Paremmin imeytyvänä pidetään esimerkiksi kalsiumsitraattia. Calcichewilla on lääkkeen status. On itsehoitolääke. Joistakin voi saada Kela-korvauksen.

Olen lukenut KP:lta, että moni käyttää lääkärin määräämänä Calcichewta. Miksi tätä? Kelakorvauksen saa, mutta marketeista vastaavat nieltävät ovat yleensä halvempia Kelakorvaus huomioidenkin.

Itse suosittelisin valtameren takaa kalsiumsitraattia ja D3-vitamiinia. Kokonaiskustannus olisi paljon pienempi.

Ymmärrän, että munuaisongelmista kärsivät eivät voi nauttia fosforin takia maitoa ja erityisesti juustoa, joka on hyvä kalsiumlähde.
Kirjattu

Susihukka65

• Veteraani
« Vastaus #29 : Tammikuu 06, 2013, 06:28:04 ap »

D-vitamiini, kalsium ja fosfori ovat hankala kolmiyhteys, jos on munuaisten vajaatoiminta, sillä munuaiset säätelevät niiden kaikkien aineenvaihduntaa.

Yksi D-vitamiinin tärkeimmistä tehtävistä on ylläpitää elimistön kalsium- ja fosfaattitasapainoa. Ruoasta saatu D2- ja D3-vitamiini sekä iholla muodostunut D3 pystyvät vaikuttamaan kalsium-fosfaattitasapainoon vasta aktivoitumisensa jälkeen. Aktiivista D-vitamiinia, kalsitriolia, muodostuu kahdessa peräkkäisessä reaktiossa, joista ensimmäinen tapahtuu maksassa ja toinen, D-vitamiinin lopullisesti aktivoiva reaktio, munuaisissa. Vaurioitunut munuainen ei kykene muuntamaan kalsitriolin esiastetta kalsitrioliksi, mistä seuraa D-vitamiinipuutos.

Munuaisten vajaatoiminnan hoidossa käytetään D-vitamiinilisää. Kalsium- ja fosfaattiaineenvaihdunnan häiriön vuoksi käytetään kalsiumsuoloja (karbonaattia, asetaattia), ei ainoastaan korjaamaan maitotaloustuotteiden rajoittamisen aiheuttamaa kalsiumvajetta, vaan myös siksi, että ne toimivat fosfaatinsitojina (vähentävät fosforin imeytymistä ohutsuolesta).

Jotta tämä kaikki ei olisi liian yksinkertaista, D-vitamiini lisää paitsi kalsiumin myös fosforin imeytymistä, mikä ei tietenkään ole munuaisten vajaatoiminnassa hyvä asia. Siksi olisin varovainen hyvin suurten D-vitamiiniannosten kanssa, jos on munuaisongelmia.

« Viimeksi muokattu: Tammikuu 06, 2013, 06:31:39 ap kirjoittanut Susihukka65 »
Kirjattu
D1 vuodesta 1971
Medtronic MiniMed 640G ja Humalog

Linkkejä