Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Onko oikeutettu lyhyempään työaikaan?  (Luettu 4886 kertaa)

Niksinella

• Matkailija
Onko oikeutettu lyhyempään työaikaan?
« : Marraskuu 20, 2012, 18:11:04 ip »

Tietääkö kukaan, onko d-lapsen vanhemmalla jonkinlainen "oikeus" tehdä lyhyempää työaikaa? Mistä voisi saada tietoa? Kysyin jo Kelasta mutta siellä ei tiedetty tällaisesta mitään.
Kirjattu

Pirpana

• Intoilija
Vs: Onko oikeutettu lyhyempään työaikaan?
« Vastaus #1 : Marraskuu 20, 2012, 18:44:38 ip »

Hei,

Olin itse osittaisella hoitovapaalla tokan luokan loppuun. Sen jälkeen kysyin työnantajalta, voisinko jatkaa sitä toistaiseksi. Työnantaja suhtautui myönteisesti, mutta halusivat "todistuksen" hoitavalta lääkäriltä. Sain diabetespolilta puoltavan lausunnon, koska poikani ei tunnista luotettavasti hypoja ja joutuisi olemaan suht pitkiä pätkiä yksin kotona (ei naapureita ihan vieressä).
Kukaan muu ei kuulemma ollut tällaista lausuntoa kysynyt.
KELA:lta ei tule enää osittaista hoitorahaa.

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2006/20060534, kohta:
32 d §
Osittainen hoitovapaa

Kirjattu
D1 pojan äityli (2/2003, diab.7/2004)

Tänttärä

• Aloittelija
« Vastaus #2 : Marraskuu 20, 2012, 20:24:19 ip »

Tuskin on, valitettavasti. Minkäikäinen sun lapsi on?

Oikeus osittaiseenhan on 2. luokan loppuun, mutta työnantajalla on mahdollisuus siitä kieltäytyä.

Mä palasin töihin elokuussa ja siitä kuukausi niin 3,5-veellä tytöllä todettiin diabetes. Halusin jäädä osittaiselle, mutta parin kuukauden taistelun jälkeen vasta sain osittaisen sovittua 2 kuukaudeksi. Ja tän jälkeen ei kuulemma kanssa kannata pyytää mitään ylimääräistä. Tosin tämä samainen pomo valitti mulle jo lakisääteisistä perhevapaista, joita pidin...

Kiva pomon kanssa pääsee tietty mihin tahansa sopimukseen ja kaikki on mahdollista jos pomolle sopii :)
Kirjattu

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Marraskuu 20, 2012, 20:34:35 ip »

Kelan osittainen hoitoraha on sidoksissa ikään. Eli sitä saa vaan tokaluokan loppuun/jouluun, en muista kumpaan.
Riippuu työehtosopimuksesta mm miten on kirjattu, mutta alle 18-vuotiaan vammaisen lapsen hoidon takia yleensä saa osittaista työaikaa. Selvittelen omalta kohdaltani asiaa juuri miten menee ja millaisia todistuksia tarviin, kun 10-v ei mm mahataudissa pärjää yksin ja on täyttänyt sen 10 eli iän perusteella ei myöskään lapsen sairastuessa palkallisesti saa kotona olla...
Ja osittaista työaikaa aion myös jatkossa saada...
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

Deippa

• Intoilija
« Vastaus #4 : Marraskuu 20, 2012, 20:35:02 ip »

, mutta työnantajalla on mahdollisuus siitä kieltäytyä.

Tuossa se vaan työnantaja sahaa omaa oksaansa, jos kieltää  ::)
Kirjattu
D1 -92, AccuCheck Combo 2/12-> Nyt A-C Insight 1/17->
Poika D1 -10, AccuCheck Combo 4/11-> Medtronic VEO 6/11-> Nyt 640G -> 9/15

Pirpana

• Intoilija
« Vastaus #5 : Marraskuu 20, 2012, 20:39:57 ip »

Työnantaja voi kieltäytyä sopimasta vapaasta tai antamasta sitä vain, jos vapaasta aiheutuu työpaikan toiminnalle vakavaa haittaa, jota ei voida välttää kohtuullisilla työn järjestelyillä. Työnantajan on esitettävä työntekijälle selvitys kieltäytymisensä perusteena olevista seikoista siitä kieltäytymiseen.

Erityisen hoidon ja huollon tarpeessa olevan vammaisen tai pitkäaikaissairaan lapsen vanhempi voi saada osittaista hoitovapaata siihen saakka, kun lapsi täyttää 18 vuotta.
Kirjattu

Pirpana

• Intoilija
« Vastaus #6 : Marraskuu 20, 2012, 20:42:23 ip »

Ja tuosta 10v -rajasta: Joissakin työehtosopimuksissa rajaa ei ole mainittu, eli lääkärintodistusta vastaan voi olla myös vanhemman lapsen hoitajana kotona (esim. diabeetikko vatsataudissa on kyllä sellainen tilanne).
Kirjattu

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Marraskuu 20, 2012, 20:45:47 ip »

Joo tuo vammaisen/sairaan lapsen määrittelyyn mm KELAn korotettu vammaistuki pitäisi riittää. Minullahan on kaksi lasta korotetulla vammaistuella (toinen siis se 10-v diab) ja sillä perusteella aion jatkaa osittaista työaikaa jatkossakin...
Ja diabeetikko ei mahataudissa jää yksin kotiin... Räkätaudissa voi jäädäkin...
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Marraskuu 20, 2012, 21:15:43 ip »

En onnistunut löytämään tuosta 18-vuoteen asti oikeudesta kopiointikelpoista tekstiä. Mutta mm MOL:n sivuilta se löytyy, että vammaisen tai pitkäaikaissairaan lapsen takia on oikeus saada osittaista hoitovapaata 18-vuoteen asti. Työaika 30 tuntia/ viikko...
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

msk

• Jäsen
« Vastaus #9 : Marraskuu 20, 2012, 23:12:00 ip »

Tässäpä tätä kapulakieltä löytyy työsopimuslain 4 luvun (perhevapaat) 4 §:stä

Osittainen hoitovapaa
Työntekijä, joka on ollut saman työnantajan työssä yhteensä vähintään kuusi kuukautta viimeksi kuluneiden 12 kuukauden aikana, voi saada lapsensa tai muun hänen taloudessaan vakituisesti asuvan lapsen hoitamiseksi osittaista hoitovapaata siihen saakka, kun perusopetuksessa olevan lapsen toinen lukuvuosi päättyy. Jos lapsi kuuluu perusopetuslain (628/1998) 25 §:n 2 momentissa tarkoitetun pidennetyn oppivelvollisuuden piiriin, osittaista hoitovapaata voi kuitenkin saada siihen saakka, kun lapsen kolmas lukuvuosi päättyy. Erityisen hoidon ja huollon tarpeessa olevan vammaisen tai pitkäaikaissairaan lapsen vanhempi voi saada osittaista hoitovapaata siihen saakka, kun lapsi täyttää 18 vuotta. Lapsen molemmat vanhemmat tai huoltajat saavat olla osittaisella hoitovapaalla saman kalenterijakson aikana, mutta eivät yhtäaikaisesti. Työntekijän on tehtävä työnantajalle esitys osittaisesta hoitovapaasta viimeistään kaksi kuukautta ennen vapaan alkamista. (29.6.2006/533)

Työnantaja ja työntekijä sopivat osittaisesta hoitovapaasta ja sen yksityiskohtaisista järjestelyistä haluamallaan tavalla. Työnantaja voi kieltäytyä sopimasta vapaasta tai antamasta sitä vain, jos vapaasta aiheutuu työpaikan tuotanto- tai palvelutoiminnalle vakavaa haittaa, jota ei voida välttää kohtuullisilla työn järjestelyillä. Työnantajan on esitettävä työntekijälle selvitys kieltäytymisensä perusteena olevista seikoista.

Jos työntekijällä on oikeus osittaiseen hoitovapaaseen, mutta sen yksityiskohtaisista järjestelyistä ei voida sopia, on hänelle annettava osittaista hoitovapaata yksi jakso kalenterivuodessa. Vapaan pituus ja sen ajankohta määräytyvät työntekijän esityksen mukaan. Osittainen hoitovapaa annetaan tällöin lyhentämällä vuorokautinen työaika kuudeksi tunniksi. Lyhennetyn työajan tulee olla yhdenjaksoinen lepotaukoja lukuun ottamatta. Jos työaika on järjestetty keskimääräiseksi, se tulee lyhentää keskimäärin 30 tunniksi viikossa.

Kirjattu

Niksinella

• Matkailija
« Vastaus #10 : Marraskuu 21, 2012, 09:35:30 ap »

Kiitos kaikista vastauksista! Ja kiitos lakitekstistä!

Meillä on poika jolla on ykköstyypin diabetes ja ADHD. Minulla, äidillä, on myös AD(H)D, kilpirauhasen vajaatoiminta ja keliakia (eli melkein koko skaala autoimmuuneja tauteja löytyy meidän geeneistä...). Nyt teen jo osittaista työaikaa (30h/v) mutta en tahdo jaksaa edes sitäkään...

Täytyy keskustella työnantajan kanssa. Asioilla on tapana järjestyä  :)
Kirjattu

Tänttärä

• Aloittelija
« Vastaus #11 : Marraskuu 21, 2012, 09:42:03 ap »

Tässäpä tätä kapulakieltä löytyy työsopimuslain 4 luvun (perhevapaat) 4 §:stä

Jos työntekijällä on oikeus osittaiseen hoitovapaaseen, mutta sen yksityiskohtaisista järjestelyistä ei voida sopia, on hänelle annettava osittaista hoitovapaata yksi jakso kalenterivuodessa. Vapaan pituus ja sen ajankohta määräytyvät työntekijän esityksen mukaan. Osittainen hoitovapaa annetaan tällöin lyhentämällä vuorokautinen työaika kuudeksi tunniksi. Lyhennetyn työajan tulee olla yhdenjaksoinen lepotaukoja lukuun ottamatta. Jos työaika on järjestetty keskimääräiseksi, se tulee lyhentää keskimäärin 30 tunniksi viikossa.

Tämähän oli mielenkiintoinen kohta :) Eli voisiko osittaista hoitovapaata pyytää kalenterivuodeksi kerrallaan ja työnantajan olisi pakko suostua... Mun kohdalla tämä meni nyt kyllä jo ohi, koska olen jo työpaikkaa vaihtamassa, missä teen 6,5 h päivää. Mutta siis vanhassa työpaikassa pomo kieltäytyi tän 2 kuukauden jälkeen.
Kirjattu

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Marraskuu 21, 2012, 11:07:54 ap »

Kiitos kaikista vastauksista! Ja kiitos lakitekstistä!

Meillä on poika jolla on ykköstyypin diabetes ja ADHD. Minulla, äidillä, on myös AD(H)D, kilpirauhasen vajaatoiminta ja keliakia (eli melkein koko skaala autoimmuuneja tauteja löytyy meidän geeneistä...). Nyt teen jo osittaista työaikaa (30h/v) mutta en tahdo jaksaa edes sitäkään...

Täytyy keskustella työnantajan kanssa. Asioilla on tapana järjestyä  :)

Voi Niksinella, haastava paketti sinullakin pyöritettävänä!
Keskustele ihmeessä töissä asioista...

Minulla paketissa on diabeetikkolapsi jolla lisäksi hankala migreeni. Toisella lapsella ei ole diabetestä, on sensijaan Asperger+ADHD + muutamia muita diagnooseja. Itse olen astmaatikko ja nyt äskettäin sain sitten masennusdiagnoosin, kun uuvuin ihan...
Osittaista työaikaa teen, epäsäännöllistä kolmivuorotyötä, 30 tuntia viikossa tuntuu liialta, mutta on taloudellisestikin aika pakko sitä tehdä... Jossain vaiheessa sain tehdä 50% työaikaa ja se oli kyllä ihanaa, paitsi sosiaalisista kuvioista kyllä tipahti työyhteisöstä...

Ja minultakin kiitos MSK tuosta lakitekstipätkästä!
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

pusu

• Jäsen
« Vastaus #13 : Marraskuu 22, 2012, 22:00:45 ip »

Mä tein pitkään osittaista hoitovapaata ja nyt sitten työnantaja vain päätti ettei suostu enää (yrityksestä pistetään jengiä yt:ssä pihalle ja mulle sanotaan, että työviikkoa ei voi lyhentää 7,5 tunnilla, koska kaikkien täysi päiväistä työpanosta tarvitaan). Siitä väännettiin kuukauden verran ja tilanne päätyi lopulta siihen pisteeseen, että lakituvassa olisi tavattu ellen olisi luovuttanut.

Täm eskarivuosi mennään nyt näillä, vaikka mun työpäivät venyy illasta pitkiksi, kun on pitkä työmatka, vien lapset aamulla hoitoon ja teen sisään miinustunteja joita kertyy milloin mistäkin. Ensi vuonna poika menee kouluun ja jos silloin ei osittainen hoitovapaa onnistu (aion pyytää lääkäriltä lausunnon asiani tueksi), niin sitten mennään vaikka sinne lakitupaan saakka.
Kirjattu
Poika -06, D1 06/08

isämeidän

• Jäsen
« Vastaus #14 : Marraskuu 25, 2012, 01:53:03 ap »

Itse en vähentänyt työtunteja palkkatyössäni missään vaiheessa.

Ainoastaan "työtehojani" jatkuvasti, silloinkin ;)

Koska minun tehtäväni palkkatyössäni on tehdä sitä mahdollisimman vähän suhteessa jatkuvasti isommalla palkalla ja paremmilla eduilla.

Kyllä, saat puolestani kyllä tehdä jatkuvasti enemmän palkkatyötäsi jatkuvasti suhteessa pienemmällä palkalla ja huonommilla eduilla.

Jos kerran niin ilmoitat haluavasi.

Itse en halua :D
Kirjattu

Linkkejä