Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6961 jäsentä  •  418051 viestiä  •  19987 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi maria55, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: D1 voi aiheuttaa pienille koululaisille oppimisvaikeuksia  (Luettu 6034 kertaa)

JKD1

• Intoilija
Kirjattu
Minimed Paradigm Veo & Apidra 11/2012->,

[(Levemir&Apidra 03/2012-11/2012), (Lantus&Apidra 09/2010-03/2012), D1 (9/2010->)]

vispilä

• Aloittelija
Vs: D1 voi aiheuttaa pienille koululaisille oppimisvaikeuksia
« Vastaus #1 : Marraskuu 02, 2012, 00:00:39 ap »

itse ajattelen, että on päivänselvää että tämä tauti voi aiheuttaa oppimisvaikeuksia. Siksi olenkin oman ekaluokkalaisen kanssa aikas varpailla tuon asian suhteen ja huolissani siitä, että aika usein aamupäivän ekat tunnit menevän suht korkeilla sokereilla. Olen myös maininnut opettajalle että korkeilla sokereilla oppiminen voi vaikeutua.
Kirjattu

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Marraskuu 02, 2012, 06:57:16 ap »

Olen myös maininnut opettajalle että korkeilla sokereilla oppiminen voi vaikeutua.

Opettaja varmaan riemastui tavattomasti kuullessaan tästä.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Takavuosina pikkulasten vanhemmilla oli yleisesti tapana selittää lastensa "ruoka-aineyliherkkyylsiä" päivähoitopaikoissa. Tämä johti siihen, että mm. Helsingissä päätettiin vaatia kaikista tämänkaltaisista väitetyistä allergioista lääkärin allekirjoittama lausunto...

Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Marraskuu 02, 2012, 08:51:12 ap »

Olen myös maininnut opettajalle että korkeilla sokereilla oppiminen voi vaikeutua.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Takavuosina pikkulasten vanhemmilla oli yleisesti tapana selittää lastensa "ruoka-aineyliherkkyylsiä" päivähoitopaikoissa. Tämä johti siihen, että mm. Helsingissä päätettiin vaatia kaikista tämänkaltaisista väitetyistä allergioista lääkärin allekirjoittama lausunto...

Meillä opettaja on ottanut asian oikein vakavasti.
Etenkin hypossa (myös vähän ennen...) ja sen jälkeen tyttö selvästi ei pysy mukana. Opettaja seuraa herkällä silmällä, antaa tarvittaessa tukiopetusta. Ei vielä ole paljoa tarvinnut, ennemmän on ollut harmia toistuvista poissaoloista. Niistä huolimatta pärjää todella hyvin...
Korkeat ei meillä ole koulussa vaivanneet oppimista, ne tyttö kestää varsin hyvin, toki ei yli 20:n arvoja joita ei onneksi paljoa olekaan...
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Marraskuu 02, 2012, 08:58:20 ap »

Etenkin hypossa (myös vähän ennen...) ja sen jälkeen tyttö selvästi ei pysy mukana. Opettaja seuraa herkällä silmällä, antaa tarvittaessa tukiopetusta. Ei vielä ole paljoa tarvinnut, ennemmän on ollut harmia toistuvista poissaoloista. Niistä huolimatta pärjää todella hyvin...
Korkeat ei meillä ole koulussa vaivanneet oppimista, ne tyttö kestää varsin hyvin, toki ei yli 20:n arvoja joita ei onneksi paljoa olekaan...

Niin, hypoglykemia (eli liian alhainen verensokeritaso) on pienen diabeetikkokoululaisen elämässä aivan toisen luokan juttu kuin (lievä tai lyhytaikainen) hyperglykemia (liian korkea vs-taso).

Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Marraskuu 02, 2012, 09:04:05 ap »

Niin, hypoglykemia (eli liian alhainen verensokeritaso) on pienen diabeetikkokoululaisen elämässä aivan toisen luokan juttu kuin (lievä tai lyhytaikainen) hyperglykemia (liian korkea vs-taso).

Joo ja niinkuin ehkä muistat, meillä hypot ovat yhä ongelma, ovat olleet koko tämän sairastamisen ajan. Nyt niitä ei kyllä koulussa tule kuin ehkä noin 2/ viikko. Liikaa, mutta parempaan ei vielä ole päästy... Ja tulevat yleensä lounasaikaan, se aika tavallinen ongelma että aamupalan jälkeen ylös ja sitten kolisten alas... Kun kuitenkin on juuri ruoka silloin - ja tuntia aiempi vs on vielä ollut 8-14, ei asialle kyllä oikein mitään voi. Aamupäiväkorkeista ei enää yritetä eroon.
Iltapäivähypoja ei nyt ole näkynyt aikoihin (ellei unohda syödä välipalaa)   :D
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

vispilä

• Aloittelija
« Vastaus #6 : Marraskuu 02, 2012, 22:16:22 ip »

En kyllä ymmärrä miksi opettajan olisi pitänyt riemastua siitä, että olen ilmaissut huoleni lapseni korkeiden sokereiden mahdollisesta vaikutuksesta oppimiseen. Kysehän ei ole siitä että tällä syyllä pitäisi selvitellä lapseni mahdollista oppimattomuutta ja olettaa että lapsi pääsisi helpommalla.Tärkeintä on, että lapsi oppii ja tarvittessa saa tukiopetusta, oli sitten diabeetikko tai ei.
Kirjattu

Annu-80

• Intoilija
  • D1 todettu 1981, Levemir ja Humalog
« Vastaus #7 : Marraskuu 05, 2012, 16:14:00 ip »

Korkeilla verensokereilla voi keskittyminen olla hankalampaa ja etenkin jos on jano tai ilmenee huonotuulisuutta tai väsymystä korkeilla, voivat ne vaikuttaa oppimiseen.
Mutta hypot, voi apua. Ne vasta vievät toimintakyvyn! Itse olen jo työelämässä, mutta jo kouluajoilta muistan, että ne aiheuttivat suurimmat hankaluudet. Nykyäänkin jos paha hypo iskee, en muista sen lähiajasta (ehkä noin 15 minuuttia) oikein mitään. Ja pahimmillaan rankka hypo aiheuttaa selvästi työkyvyn menetyksen jopa tunniksi. Ei pysy silmät tekstiriveillä, ei oikein ymmärrä työkavereiden puheesta kunnolla mitään, ei jälkeenpäin muista mistä on puhuttu ym. Voi olla pikkukoululaiselle todella rankkaa, jos hypoja on parikin kertaa viikossa koulupäivän aikana. Onneksi opettaja kuulostaa tarkkaavaiselta ja onneksi olette saaneet tukiopetuksen kautta apua tilanteeseen. Toivottavasti saatte tilanteeseen helpotusta.
Kirjattu

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Marraskuu 05, 2012, 16:59:47 ip »

Voi olla pikkukoululaiselle todella rankkaa, jos hypoja on parikin kertaa viikossa koulupäivän aikana.

Olen tässä asiassa täysin samaa mieltä.
Minä olen itse aikoinaan käynyt kouluni diabeetikkona. Mahdolliset korkeat verensokerit eivät tuottaneet mitään suurempaa oppimista hidastavaa tai muuta vastaavaa, kielteistä vaikutusta - korkeintaan joskus oli juostava kiireesti vessaan  :o    Mutta auta armias, jos hypo yllätti! Siitä oli kyllä leikki kaukana, eikä luokkatovereitakaan paljon hymyilyttänyt  :(    Sanoisinkin, että lyhytaikaiset, harvoin tapahtuvat hyperglykemiset jaksot ovat pienen diabeetikon elämässä vain ohimenevä pieni haitta, mutta hypoglykemioissa on aina kysymys lapsen aivojen terveydestä.
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Marraskuu 05, 2012, 21:25:52 ip »

Korkeilla verensokereilla voi keskittyminen olla hankalampaa ja etenkin jos on jano tai ilmenee huonotuulisuutta tai väsymystä korkeilla, voivat ne vaikuttaa oppimiseen.
Mutta hypot, voi apua. Ne vasta vievät toimintakyvyn! Itse olen jo työelämässä, mutta jo kouluajoilta muistan, että ne aiheuttivat suurimmat hankaluudet. Nykyäänkin jos paha hypo iskee, en muista sen lähiajasta (ehkä noin 15 minuuttia) oikein mitään. Ja pahimmillaan rankka hypo aiheuttaa selvästi työkyvyn menetyksen jopa tunniksi. Ei pysy silmät tekstiriveillä, ei oikein ymmärrä työkavereiden puheesta kunnolla mitään, ei jälkeenpäin muista mistä on puhuttu ym. Voi olla pikkukoululaiselle todella rankkaa, jos hypoja on parikin kertaa viikossa koulupäivän aikana. Onneksi opettaja kuulostaa tarkkaavaiselta ja onneksi olette saaneet tukiopetuksen kautta apua tilanteeseen. Toivottavasti saatte tilanteeseen helpotusta.

Varmaan minun viestiini vastailit tuossa...
Meillä onneksi pahat hypot ovat nykyisin harvinaisia, lieviä on vielä liian paljon. Nuo lounashypot ovat yleensä juuri sellaisia lieviä, lapsi ei olossaan ehdi tuntea ollenkaan...
Iltapäivähypot olivat, kun niitä vielä oli, tosi rajuja ja kurjia. Niistä on nyt - toivottavasti pitkäksi aikaa - päästy eroon...
Opettaja on tosiaan ihanasti huomioinut!
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

hogan

• Vanha tekijä
« Vastaus #10 : Tammikuu 05, 2013, 16:31:31 ip »

Tästä aiheesta tuon aiemmin olleen Aamulehden jutun haastateltava on julkaissut artikkelinkin taannoin. Mielenkiintoista luettavaa myös aikuisdiabeetikoille ja ajattelisin niin, että kouluissa tähän asiaan tulisi kiinnittää huomiota myös. Lukekaa ja hämmästykää korkeiden ja matalien vaikutuksia koulutyöhön:

Onko tarpeen seurata diabetesta sairastavan lapsen kognitiivista kehitystä?

Kirjattu
D1 1972-->
Hoitosurffailija
Muutin uuteen kotipaikkaan voidakseni
jatkaa asianmukaista diabeteshoitoa.

J_E

• Vieras
« Vastaus #11 : Tammikuu 07, 2013, 14:13:32 ip »

Tuo on kyllä mielenkiintoinen juttu, tulevia kouluvuosia ajatellen. Näin "aloittelijana" uskon että vakava hypoglykemia on ambulanssia vaativa tila. Ei kai kolme-neljä kertaa viikossa tulevat 2-4 arvot vaikuta samalla tavalla? Ja entäs päivittäin toistuva aamiaisen ja lounaan välinen korkea vs (n. 18-21), jota ei voi insuliinillakaan oikein korjata koska se sitten tippuu todella nopeasti. Ehkä pumppuhoito voisi olla tässä avuksi.
Kirjattu
ykköstyyppiläisen isä

hogan

• Vanha tekijä
« Vastaus #12 : Tammikuu 07, 2013, 15:56:44 ip »

Tuo on kyllä mielenkiintoinen juttu, tulevia kouluvuosia ajatellen. Näin "aloittelijana" uskon että vakava hypoglykemia on ambulanssia vaativa tila. Ei kai kolme-neljä kertaa viikossa tulevat 2-4 arvot vaikuta samalla tavalla? Ja entäs päivittäin toistuva aamiaisen ja lounaan välinen korkea vs (n. 18-21), jota ei voi insuliinillakaan oikein korjata koska se sitten tippuu todella nopeasti. Ehkä pumppuhoito voisi olla tässä avuksi.
Hypo vaatii ammattiapua, jos itse syömällä, kotikonstein ei olo tokene (10-15min ajssa). Jos on taju pois, niin silloin lapsille ambulanssi vaan. Itse muistan, että äiti on joskus kun olen ollut pikkupoika (siis n.40v sitten) laittanu mulle huulille ja suuhun sormella hunajaa (jossa on siis kolmannes glukoosia eli rypälesokeria) ja näin olen toennut hyposta. Tajuttomalle ei saa suuhun laittaa mitään, jottei mene henkitötteröihin. Kyllä minä ajattelisin, että jos noinkin selkeästi on korkeiden ja matalien säännönmukaisuus selvillä, pohtisin vakavasti pumppuhoitoa. Siinä on toki omat kommervenkkinsä.

Muistan kyllä omasta lapsuudestani tokkuraiset tunnit koulussa (johtuen varmaan korkeista sokereista) ja toisaalta tärinät hypo-oireilujen aikana. Luonnollista on ettei noilla oloilla juuri historian tunnit jaksa kiinnostaa. Mitkä omalla kohdallani on diabeteksen aiheuttamia pitkäaikaisvaikutuksia on varmaan selvittämätön paikka, kun ei ole tervettä kaksoisveljeä (eikä sairastakaan).

Tsemppiä hoitoon ja elämäänkin.
Kirjattu
D1 1972-->
Hoitosurffailija
Muutin uuteen kotipaikkaan voidakseni
jatkaa asianmukaista diabeteshoitoa.

Alyyna

• Vieras
« Vastaus #13 : Tammikuu 07, 2013, 16:35:45 ip »

Oma koulumenestykseni (diabetes alle 10-vuotiaasta, nyt d-vuosia takana 30) oli aina erinomaista. Hypopeloissa kirjoitin ylioppilaaksi jättimäisin eväin varustettuna, vs varmasti yli tavoiterajojen (En muistaakseni mitannut!?! Ei vaan tullu teininä mieleen...), mutta tuloksessa ei valittamista. Oma lapseni (sairastui 3-vuotiaana) menestyy koulussa luokan parhaiden joukossa, vaikka aina ei tasapaino ole ollut kunnossa. Ei ole tarkoitus kehuskella, vaan kannustaa pienten diabeetikoiden vanhempia. Diabeetikko voi pärjätä koulussa ja muissa opinnoissa loistavasti, vaikka sokeritkaan ei koko ajan olisi kohdallaan. En kiellä tutkimustuloksia, mutta muistakaa, että teidän jokaisen lapsi on oma tapauksensa. Tukea pitää tottakai saada, jos sille on tarvetta.
Kirjattu

Jande78

• Vieras
« Vastaus #14 : Tammikuu 21, 2013, 22:12:14 ip »

Meidän tytöllä ei oo koulussa mitään muuta ongelmaa kuin se, että sokerit on olleet välillä alle 3 luokkaa, onneks ovat antaneet hälle sitten välipalaa, että on noussut ennen lounasta. Monesti on insuliinimäärää laskettu ja nostettu, kun on vielä herkkyysvaiheessa. Kotona on sokerit välillä iltapalan jälkeen olleet 17 pintaanki, mutta ei usein, ei ees joka viikko. Mahatautikin tuli neidin kanssa koettua ja sairaalaan joutui, pääsi onneks jouluaattona jo kotiin, mutta ei se hääviä ollut, koko muu porukka sen sairasti, mä olin ainoo. Nyt on ollut sitten la-su välisen ajan kuumeessa, flunssa iski ja väsynyt hän on selkeesti enempi kuin ennen diabetesta :(

Lisäksi mulla on 2 muuta lasta, 5 ja 2vuotiaat, heillä ei ole diabetesta eikä nuorimmainen oikeen siitä tajuakaan mitään..
Kirjattu
D1-sairastavan 8 vuotiaan tytön  sekä
5v9kk ikäisen tytön ja 2v7kk ikäisen poitsun äiti.

Linkkejä