Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Vinkit etelänmatkaan nyt tähän, kiitos :)  (Luettu 7942 kertaa)

Antsu1

• Lentävä kynä
Vs: Vinkit etelänmatkaan nyt tähän, kiitos :)
« Vastaus #15 : Marraskuu 03, 2012, 15:12:59 ip »

No mä taisin puhuakin lähinnä "Suomesta lähtiessä", sitä ainakin tarkoitin. Siksi jopa taisin sanoa, että ulkomailla en suosittelisi, eihän edes se veden laatu välttämättä suomalaiselle masulle sovi ;)
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Tänttärä

• Aloittelija
« Vastaus #16 : Marraskuu 03, 2012, 19:52:52 ip »

Meillä ehtii olla tässä vielä d-lääkärin kontrollikäynti niin varmaan saadaan tarvittavat paperit sillä reissulla. Varainsuliinit meillä on.

Varmista jo etukäteen, että todistuksen kirjottaminen onnistuu tuossa aikataulussa. Ainakin itse jouduin odottelemaan muutaman päivän. Hyvää matkaa!

Ok. Täytyy laittaa d-hoitajalle vaikka sähköosti etukäteen, että tietävät kirjoittaa ne valmiiksi. Kiitos!
Kirjattu

Lola

• Vieras
« Vastaus #17 : Marraskuu 04, 2012, 16:35:35 ip »

Itse olen reissannut useasti lämpimissä maissa, ja oikeastaan suurimmaksi ongelmaksi on muodostunut insuliinin pitäminen viileänä päivisin kuljettaessa paikasta toiseen. Muutamaan otteeseen inska on menettänyt tehonsakin lämmettyään liikaa, mutta onneksi aina on ollut riittävästi varainskaa mukana hotellihuoneen jääkaapissa. Ja kun mukana on se "viileäpakkaus", niin pidä päivän aikana tarvittavat inskat siinä koko ajan, lämpenevät jokseenkin nopeasti esim. 30 asteen lämpötilassa...

Muutoin ei ole ikänä ollut mitään vaikeuksia (vielä) viedä koneeseen mitä tarvii; kertaakaan ei ole tarvinnut näyttää lääkärintodistusta tai reseptejä :)

Aurinkoista ja leppoisaa lomaa!
Kirjattu

Jape

• Lentävä kynä
« Vastaus #18 : Marraskuu 04, 2012, 18:33:49 ip »

Siinä todistuksessahan ei ole sinällään mitään kirjoittamista, yhdelle riville tulee potilaan nimi ja sotu, toiselle sairastumisvuosi ja kolmannelle päiväys ja allekirjoitus. Pitäisi kaiken järjen mukaan onnistua ihan käydessä. Mutta parempi tietysti että ilmoittaa etukäteen.
Kirjattu
Jape, vanha pessimisti.

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #19 : Marraskuu 04, 2012, 18:40:28 ip »

Kyllä minulla luki paljon muutakin, mm. pumppuhoidosta oli maininta ja jotain muutakin. En jaksa sitä nyt kaivaa esille, mutta ilmeisesti noita todistuspohjia on sitten erilaisia.
Kirjattu

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #20 : Marraskuu 04, 2012, 18:55:40 ip »

Juu siis itselläni on mainittuna nimen & syntymäajan & hoitavan lääkärin lisäksi hoitomuoto (monipistos) sekä insuliinilajit + Glucagenin tarve erikseen tuossa todistuksessa. Muuten jonkinlainen normipahvi.
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

Pussukka-81

• Vanha tekijä
« Vastaus #21 : Marraskuu 04, 2012, 19:13:06 ip »

Apteekeista ja esimerkiksi myös joistain diabetesyhdistysten myymälöistä on ostettavissa FRIOn kylmäpusseja. Ne on tarkoitettu lääkkeille, kuten insuliineille. Kokoja/malleja on erilaisia. Ovat aika hintavia, mutta toimivat minusta hyvin.

Pussit aktivoidaan kylmällä vedellä, jonka jälkeen pussit pitävät lääkkeet viileinä noin 24 h. Pussin voi aktivoida aina uudelleen ja uudelleen esim hotellihuoneen vesihanan alla. Hakukoneiden avulla löytyy helposti lisätietoa FRIO-pusseista. Omaani olen ollut oikein tyytyväinen. 
Kirjattu
DM1 vuodesta 1986
Pumpussa Humalog

Tänttärä

• Aloittelija
« Vastaus #22 : Marraskuu 04, 2012, 21:05:20 ip »

Kiitos. Reissun suunnittelu jäissä. Mies vuorostaan sairaalassa ja diagnoosina aivoverenvuoto. Eipä tarvi enään ressata tästä lomasta :-\
Kirjattu

Jape

• Lentävä kynä
« Vastaus #23 : Marraskuu 04, 2012, 21:21:51 ip »

Kiitos. Reissun suunnittelu jäissä. Mies vuorostaan sairaalassa ja diagnoosina aivoverenvuoto. Eipä tarvi enään ressata tästä lomasta :-\

No ei mene sitten putkeen, toivotaan että asiat tästä paranee. Tsemppiä.
Kirjattu
Jape, vanha pessimisti.

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #24 : Marraskuu 05, 2012, 06:14:22 ap »

Tänttärä: ihan hirmuisesti voimia toipumiseen & jaksamiseen teille kaikille!
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #25 : Marraskuu 05, 2012, 07:06:45 ap »

Reissun suunnittelu jäissä. Mies vuorostaan sairaalassa ja diagnoosina aivoverenvuoto.

Elämä jäissä, mutta toivottavasti vain väliaikaisesti  :'(

Hyvä Tänttärä, tarvitset todella paljon voimia selviytyäksesi tästä surullisesta käänteestä, sillä aivoverenvuoto iskee kuin salama kirkkaalta taivaalta - ennalta arvaamatta, hirvittävällä voimalla ja usein myös jättäen jälkeensä pysyvät jäljet.

Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #26 : Marraskuu 05, 2012, 12:24:44 ip »

Voimia Tänttärä koko perheelle.
Kirjattu

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #27 : Marraskuu 05, 2012, 13:54:57 ip »

Täältäkin lähetän voimia kovasti Tänttärän perheelle!
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

Tänttärä

• Aloittelija
« Vastaus #28 : Marraskuu 06, 2012, 22:52:03 ip »

Kiitos !
Kirjattu

mn9

• Vieras
« Vastaus #29 : Marraskuu 08, 2012, 12:16:49 ip »

Itse olen aikanaan 80-luvun alkupuolella reissanut omien vanhempieni kanssa ja matka ei ollut mitenkään miellyttävä vanhempien skitsoillessa diabeteksen takia.

Kannattaa ottaa rauhallisesti ja loma lomana. Tämä tarkoittaa myös itse potilasta. Eli perusmittaukset+insuliinilla säätö. Parempi antaa syödä samaa ruokaa kuin muutkin (tai muut lapset). Toki kohtuudella jäätelöä ja makeita.

Frion pussille pisteet täältäkin. Toimineet todella hyvin reissuilla ja pitävät insut kylminä. Pussia aktivoitaessa kannattaa katsoa tarkkaan aika, nimittäin pussissa oleva geeli imee vettä todella paljon, paisuu, ja pussiin ei välttämättä mahdu kyniä tarpeeksi. Aurinkorantareissuille en tosin ole pussia mukaan ottanut.
Kirjattu
D1 vuodesta 1978

Linkkejä