Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Vinkit etelänmatkaan nyt tähän, kiitos :)  (Luettu 7941 kertaa)

Tänttärä

• Aloittelija
Vinkit etelänmatkaan nyt tähän, kiitos :)
« : Lokakuu 31, 2012, 22:13:28 ip »

Hei!

Kertokaa tähän vinkit etelänmatkaa varten. Meidän d-tyttö on 3,5 -v  ja diabetesta takana 2 kk.

Matka on varattu jo keväällä, joten tässä saimme nyt deen ylimääräiseksi matkakaveriksi :/

Teneriffalle ollaan menossa. Tässä nyt sellaista mikä askarruttaa:
- Saako sieltä sokeritonta mehua/limua?
- Lentokoneeseen on varattu diabetikon ruoka ja omia eväitä toki otetaan kanssa. Saako koneeseen viedä pillimehuja? Tai saako kentältä sokeritonta pillimehua?
- Onko ollut ongelmia insuliinien saamisessa koneeseen? Lääkäriltä tarvitaan ilmeisesti niihin englanninkielinen todistus?
- Kannattaako olla joku erillinen pakkauspussi tai muu apteekista?

Ja kertokaa kaikki mitä tiedätte, kiitos!
Kirjattu

E O J

• Lentävä kynä
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

isämeidän

• Jäsen
Vs: Vinkit etelänmatkaan nyt tähän, kiitos :)
« Vastaus #2 : Marraskuu 01, 2012, 00:50:41 ap »

1.Mielenrauha
2.Mielenrauha
3.Mielenrauha

Sokerintonta tai sokerillista, insuliini on jo keksitty
Diabeetikko voi syödä ihan samaa ruokaa kuin tervekkin, insuliini on jo keksitty
Koneeseen saa viedä myös insuliinia + tarvikkeet
Apteekista?! Meillä ollut s-marketin kassi d-välineitä varten joskus, Unohda siis apteekit muuten kuin lääkkeiden haussa

Vielä kerran, et tarvitse muuta kuin mielenrauhaa

Kuten minä jo monella etelänreissulla D-lapseni kanssa
Kirjattu

Tänttärä

• Aloittelija
« Vastaus #3 : Marraskuu 01, 2012, 08:34:06 ap »

Diabeetikko voi syödä ihan samaa ruokaa kuin tervekkin, insuliini on jo keksitty

Tähän ohjeeseen törmää koko ajan. Meillä on kolmipistoshoito ja on sillä todellakin väliä että juoko sokeritonta vai sokerillista. Jostain hoito täytyy aloittaa, meillä aloitettiin kolmipistoshoidolla. Eikä ennen reissua aleta muuhun vaihtamaan :)

Kiitos vastauksista ja linkeistä. Lisääkin saa antaa :)
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 01, 2012, 08:45:06 ap kirjoittanut Tänttärä »
Kirjattu

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Marraskuu 01, 2012, 08:55:50 ap »

Tähän ohjeeseen törmää koko ajan. Meillä on kolmipistoshoito ja on sillä todellakin väliä että juoko sokeritonta vai sokerillista. Jostain hoito täytyy aloittaa, meillä aloitettiin kolmipistoshoidolla. Eikä ennen reissua aleta muuhun vaihtamaan :)

Kiitos vastauksista ja linkeistä. Lisääkin saa antaa :)

Mekin elimme alkuun kolmipistoshoidolla. Silloin juuri tuohon ongelmaan törmäsi kaikkialla...
Emme ole reissanneet ulkomailla, eli siinä en osaa neuvoa...
Muista keskusteluista täällä KP:llä muistan, että pillimehujen kanssa voi hypoeväinä tulla ongelmia turvatarkastuksissa. Siripirit ja muut kuivat ei tuota hankaluuksia, jos pillimehuja ette mukaan saa...
Suostuuko lapsi juomaan limua? Sitä yleensä saa sokerittomana vähintään yhtä sorttia eli jompaakumpaa mustaa.
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

Tänttärä

• Aloittelija
« Vastaus #5 : Marraskuu 01, 2012, 10:19:51 ap »

Ei oikein juo limua juurikaan. Tai sokerillista joi ennen, mutta noi zerot ei oikein mene. Mustaa limu ei juo ollenkaan, että se tietty kaventaa vielä valikoimaa.

Kiitos, tämä on kyllä hankala tämä kolmipistoshoito, mutta tällä päästäis myös se, että päiväkodissa ei tarvi huolehtia insuliinista. Eli ihan heti ei haluttais vaihtaa. Ja tämä reissu on tosiaan varattu ennen deetä niin nyt täytyy vaan tämä reissu pärjätä.

Lähtöön on pari viikkoa ja myöhässä olen näiden miettimisten kanssa. Ei vain ole rahkeet ja voimat riittäneet tän reissun suunnitteluun aikaisemmin. Ruisleipää, puurohiutaleita yms. otetaan mukaan muutenkin, koska tummaa ei kai juuri tuolta saa niin saa hotellissa iltapalan ainakin sitten hyvin. Päivällä vaan täytyy tarkemmin mittailla, että mitä lämpö vaikuttaa yms.
Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Marraskuu 01, 2012, 11:32:23 ap »

Oltiin perheen kanssa Teneriffalla tammikuun lopussa. Poika ei ole diabeetikko mutta minä olen.

Tullitarkastukseen kannattaa varautua hyvin papereiden, reseptien, insuliinien, lääkkeiden, välineiden ja pillimehujen kanssa. Minulla oli sellaisessa läpinäkyvässä pussukassa kaikki, jotka otin valmiiksi ennen tarkastusta. Myös ne tarvittavat paperit. Isohko Minigrip-pussi sopii tuohon hyvin.  Pitää olla siis se lääkärin kirjoittama englanninkielinen todistus käytettävistä insuliineista, käyttötapa (kynät, pumppu jne), ja annokset. Taisi olla nimellä medical certification jne. Myös alkuperäiset inskareseptit pitää olla mukana.

Pillimehuista urputtuvat melkein joka kerta, mutta kun heti ilmoitin, että tarvitsen ne ensiavuksi, niin aina olen saanut ne viedä koneeseen kummassakin päässä. Lentoyhtiöiltä voi kysellä niistä omista eväistä muilta osin.

Ainakin itse löysin Teneriffalta hyvin kaupoista ainakin sokerittomia limuja, mm. cocista. Pillimehuja en niin katsonut, mutta uskoakseni sieltä löytyy niitäkin. Valikoimat ovat ainakin isoimmissa kaupoissa runsaat.

Ei muuta kuin äkkiä hakemaan sitä todistusta ja sitten nauttimaan lomasta ilman paniikkia. Onneksi siellä rakastavat lapsia, joten auttavat varmasti tarvittaessa kaikessta.  :)
Kirjattu

muumimammukka

• Vieras
« Vastaus #7 : Marraskuu 01, 2012, 18:45:32 ip »

Tulimme juuri etelänmatkalta 10v diabeetikko lapsemme kanssa.  Hyvin valmistauduin; lääkäriltä englanninkielinen todistus että sairastaa insuliinihoitosta diabeetesta.  Lapsen insuliinit ovat e-reseptillä joten apteekki ystävällisesti tulosti sieltä reseptin.  Sitten 5 litran muoviseen, kannelliseen pakastusrasiaan kaikki hoitovälineet, ja vara sellaiset, ja lääkkeet ainakin 3 viikoksi (meillä 1 viikon loma oli)  Pillimehu myös sinne ja reseptit ja todistukset päällimmäiseksi ja koko tämä iso laatikko minun käsitavaroihin reppuun.  Turvatarkasuksessa olisin mielelläni esitellyt laatikkoani mutta ketään ei kiinnostanut ;)  Kuten ei edelliselläkään etelämatkalla.  Kysyivät onko nesteitä ja sanoin että diabeetikolle hypoja varten pillimehua ja eivät pyytäneet edes näyttämään..Siis Helsinki-Vantaalla näin ja tulomatkalla Kreikassa yhtä huonosti oltiin kiinnostuneita meidän lääkkeistä...
Ensimmäisellä etelämatkalla diabeetikon kanssa jännitin aika tavalla koko reissua mutta nyt pitää tunnustaa että aika suurpiirteisiä oltiin.  Tosin sokeritkin olivat vähän liian korkealla, mutta näin meidän diabeteslääkäri on kehoittanut reissussa olemaankin.  Mutta todellakaan mitään ongelmia ei tarkastuksissa ollut.  Meillä novo + levemir insuliinit ja lapsi itse pisti koneessa novon kun ensin sai ruuan eteensä.  Levemirit pistettiin mennen tullen lastenhoitohuoneessa lentokentällä.  Ja hyvin sujui.
Hyvää matkaa teille, hyvin se menee :)
Kirjattu

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Marraskuu 01, 2012, 20:35:09 ip »

Hmm. Eipä ole itselläni ollut missään ongelmaa näiden normi-pillimehujen kanssa (siis neliskanttinen purkki & taitettava tai muuten ohut yksiosainen pilli). Ovat kysyneet nesteitä, olen sanonut suoraan että on, sekä insuliinia että pillimehuja (joita en ole pakannut mihinkään erilliseen rasiaan tai pussiin, vaan jakanut sinne & tänne syystä että jos yksi laukku katoaa, niin ei mene kerralla kaikki).

Sen sijaan sellainen kooltaan vähän isompi mehu (2.5 tai 3 dl?), jossa oli ns. ulosvedettävä pilli (siis kaksi pilliä sisäkkäin, toinen aavistuksen toista suurempi että se toinen mahtuu sisään) ja jonka suuaukko oli aikuisen naisen (kapean ;) ) pikkurillin mentävä ei mennyt läpi. Tuon olin ostanut joko USA:sta tai UK:sta jostain ja kun samaan syssyyn oli siis ns. mallia Trip oleva purkki ja tuo ulkomaan purkki, Trip pääsi läpi, toinen ei. En jäänyt selvittelemään johtuiko siitä, että oli isompi kuin se normimehu vai tuosta suuaukosta vai pillistä vai näistä yhteensä.

Vinkkinä voisin sanoa, että pakatkaa nyt ainakin pillejä matkaan. Kolmivuotiaalle voi olla helpompi sanoa, että tässä on pillimehu, vaikka mehu tulisikin ns. paikallisesta granini-lasipurkista, kun siinä on se pilli matkassa.
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Marraskuu 02, 2012, 09:29:24 ap »

Tosin sokeritkin olivat vähän liian korkealla, mutta näin meidän diabeteslääkäri on kehoittanut reissussa olemaankin.

Parempi näin kuin muutama hypo keskellä (loma-)matkaa  :)
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

Tänttärä

• Aloittelija
« Vastaus #10 : Marraskuu 02, 2012, 20:38:02 ip »

Kiitos vastauksista! Meillä onnistuu kyllä helposti liian korkea vs matkaa varten :)

Meillä ehtii olla tässä vielä d-lääkärin kontrollikäynti niin varmaan saadaan tarvittavat paperit sillä reissulla. Varainsuliinit meillä on.
Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Marraskuu 03, 2012, 11:52:53 ap »

Meillä ehtii olla tässä vielä d-lääkärin kontrollikäynti niin varmaan saadaan tarvittavat paperit sillä reissulla. Varainsuliinit meillä on.

Varmista jo etukäteen, että todistuksen kirjottaminen onnistuu tuossa aikataulussa. Ainakin itse jouduin odottelemaan muutaman päivän. Hyvää matkaa!
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Marraskuu 03, 2012, 14:02:29 ip »

Pillimehuista urputtuvat melkein joka kerta, mutta kun heti ilmoitin, että tarvitsen ne ensiavuksi, niin aina olen saanut ne viedä koneeseen

Pillimehuja en ole koskaan yrittänyt, kun en miitä muutenkaan juo, mutta saisikohan vettä viedä samalla selityksellä? Koska ensiavuksihan se on, nestehukan ennaltaehäkisyyn. Itse tarvin paljon nestettä eikä joku lentokoneen desin pikari riitä mihinkään. Enkä usko, että kenellekään on hyväksi se, ettei juo tarpeeksi koneessa, varsinkaan, jos on menossa lämpimään maahan.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Marraskuu 03, 2012, 14:24:21 ip »

Pillimehuista urputtuvat melkein joka kerta, mutta kun heti ilmoitin, että tarvitsen ne ensiavuksi, niin aina olen saanut ne viedä koneeseen

Pillimehuja en ole koskaan yrittänyt, kun en miitä muutenkaan juo, mutta saisikohan vettä viedä samalla selityksellä? Koska ensiavuksihan se on, nestehukan ennaltaehäkisyyn. Itse tarvin paljon nestettä eikä joku lentokoneen desin pikari riitä mihinkään. Enkä usko, että kenellekään on hyväksi se, ettei juo tarpeeksi koneessa, varsinkaan, jos on menossa lämpimään maahan.

Mä joskus mietin, että ainakin Suomesta lähtiessä vois varmaan ottaa tyhjän taskumatin/pullos mukaan ja sitten turvatarkastuksen jälkeen täyttäisi vaan hanasta. Suomen hanavettähän uskaltaa juoda, välttämättä ulkomailla en kaikkialla suosittelisi. Ja mahdolliset turvatarkastukset sitten pidemmän lennon (vaihtoja ym.) kohdalla saattaisi tulla stoppikin.

Ja juu, vaan funtsinut olen, en siis kokeillut ::)

Tosin ainakin reittilennoilla minä olen aina saanut vettä lisää ihan pyytämällä ja limujakin on saanut ilmaiseksi, tosin vain light-cola on kuulunut noihin sokerittomiin valikoimiin.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 03, 2012, 14:26:26 ip kirjoittanut Antsu1 »
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Marraskuu 03, 2012, 14:33:13 ip »

Totta kai siellä, missä kylmää vettä löytyy kentältä. Mutta on paljon kenttiä, joista ei löydy (esim. Rooma, Oslo, muistaakseni Kastrup, ja Keflavikissakin on vain yksi kylmähana, jonka tosin satun tietämään), ainoastaan lämmintä käsienpesuvettä ja hana on laitettu siten, että kylmää vettä ei saa tulemaan, varmaankin juuri siksi, että ihmiset ostais sen veden kalliilla. Ja Roomassahan tuli sitten ongelma, kun kaikki ostopaikatkin oli kiinni. Ja jos ostaa usemman hengen porukalle vettä hintaan 3 euroa/2 dl, niin siinä menee äkkiä montakymppiä.

Kylmää hanavettä olen kyllä juonut joka paikassa, mutta tuo lämmin käsienpesuvesi arveluttaa.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Linkkejä