Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6960 jäsentä  •  418037 viestiä  •  19985 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi milkavainamo, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Apua  (Luettu 12715 kertaa)

Ninski

• Vanha tekijä
Vs: Apua
« Vastaus #30 : Lokakuu 28, 2012, 18:12:26 ip »

Vs oli äsken 17,2. Pistin taas korjaavaa 1,5 yksikköä, vaikka edellisestä pistosta on vasta reilu tunti. Nyt harmittaa sekin että menin sitä Leveä tuikkiin, koska en yhtään tiedä alkaako se vaikuttaa ja miten se vaikuttaa ja miten se pitää huomioida! Leven pistosta on kohta jo 3h, että kai seki kohta sieltä jo potkii? Mietin, että mulla oli iltaleve yhdeksän aikoihin ennen se 3 yks. Uskaltaakohan tuota yötä vasten laittaa senkin vielä ja sitten vasta aamulla vähän isompi satsi sen jälkeen kun on sinne polille soittanut?

Mä tuossa laskeskelin, että 80%: olis n. 9,5 yksikköä ja jos olet siitä 5 jo pistänyt, niin mä varmaan laittaisin sen 3 yksikköä tai ainakin 2. Vetäisin kyllä aika varmanpäälle.
Nii pistin sen 5 yks. ko aattelin että normaalisti aamulla oisin laittanut leveä silloin sen 13-15 ja puoli päivää oli jo mennyt. Siitä sitten varman päälle se 5 yks. Nyt ajattelin, että kyllä sen 3 yksikköä varmaan uskaltaisi sitten vielä illalla laittaa.

Kokeilitko jo pariston vaihtoa?
Jep, ei auttanut :(
Kirjattu
D1 vuodesta 1996 - ♀
Hypotyreoosi
Thyroxin ja Medtronic Paradigm Veo Humalogilla 6/2012 ->

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #31 : Lokakuu 28, 2012, 18:41:54 ip »

Mä olen yrittänyt joskus vinkua varapumppua matkoille, kun kuitenkin olen liikkunut alueilla, joilla ei ole kännykkäyhteyttä, mutta en ole saanut. Itsellänikin on kerran pumppu vain lakannut toimimasta, mutta mulle oli silloin jo uusi pumppu tullut, kun entinen oli vähgän varoitellut etukäteen ja olin uuden jo tilannut. Mutta kun nää naparetket kiinnostaa, niin jo kylmien olosuhteiden takia haluaisin varapumpun edes lainaan ja aion yrittää uudestaan. Ois nimittäin tosi vaikeeta alkaa kynien ja annosten etsimisten kanssa touhuamaan extreme-olosuhteissa, kun se olisi kotonakin vaikeaa.

Mutta siis kun Suomessa ollaan, niin pitäähän pumpun tulla heti ja minulla on ainakin edustaja käynyt jopa kotona.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #32 : Lokakuu 28, 2012, 19:11:17 ip »

Ninski, muistathan sitten kun siirryt taas pumppuun että Levemir vaikuttelee taustalla?

Menin nyt asioitten edelle mutta kun lähden huomenna pariksi päiväksi netin ulottumattomiin, niin oli pakko tää sanoa.  ;)

Ei se maata kaada jos päivän, pari on sokerit korkeammalla tämmöisen takia. Älä stressaa sitä turhaan. Niin kuin jo aikaisemmin sanottu, niin parempi ottaa vähän varman päälle kuin riskeerata. Kunnon yöhypo tähän härdelliin ei tuntuisi kivalta.  :(

Kyllä sä pärjäät!  :)
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Ninski

• Vanha tekijä
« Vastaus #33 : Lokakuu 28, 2012, 19:38:30 ip »

Ninski, muistathan sitten kun siirryt taas pumppuun että Levemir vaikuttelee taustalla?

Menin nyt asioitten edelle mutta kun lähden huomenna pariksi päiväksi netin ulottumattomiin, niin oli pakko tää sanoa.  ;)

Ei se maata kaada jos päivän, pari on sokerit korkeammalla tämmöisen takia. Älä stressaa sitä turhaan. Niin kuin jo aikaisemmin sanottu, niin parempi ottaa vähän varman päälle kuin riskeerata. Kunnon yöhypo tähän härdelliin ei tuntuisi kivalta.  :(

Kyllä sä pärjäät!  :)
Kiitti! Joo, hullu muistilappu pitää varata sitä poli-soittoa varten jo, kiitos muistutuksesta siis! Tosiaan pitää saada varmuus Medtronicilta milloin uusi pumppu on mulla ja sitten kysellä polilta, että miten niiden pitkävaikutteisten kans sitten ennen kuin saan taas pumpun kytkettyä. Onneks Leve ei "hänni" ihan niin paljon kuin Lantus! Ja toisaalta ihan hyvä, että on tallessa ne pumppualoituksen kaikki muistiinpanotkin vielä ja viimeisimmät perusannokset löytyy paperilta. Kerrankin tästä "liiasta tarkkuudesta" hyötyy, eikä vaan jää laatikon pohjalle pyöriin ne omaseurantavihot.
Kirjattu
D1 vuodesta 1996 - ♀
Hypotyreoosi

Jalari

• Vanha tekijä
« Vastaus #34 : Lokakuu 28, 2012, 22:07:27 ip »

En tiedä toimisiko se, kun näppäimet ei toimi ollenkaan, niin en pääse sinne valikkoihin. :(
Ikävä sanoa, mutta minusta tuo on ihan normaalia Medtronicin pumpuille. Ainakin oman kokemukseni mukaan. On vaikea ymmärtää miten on manhdollista tehdä niin surkeasti kosteutta kestävä pumppu. Harmi jos sama jatkuu näissä uusissa Veo-malleissa, mitä on ollut vanhassa Paradigm:ssa. Mullahan noita näppäinten kosteusongelmia on ollut ihan tarpeeksi. Todella turhauttavaa, kun miettii mitä kaikkea kännykätkin kestää, ja niissä ei ole tarvetta MILLEKÄÄN  sellaiselle mikä on elämää ylläpitävä toiminto, toisin kuin insuliinipumpussa.

Mulla ei ole harvinaista, että näppäiumet lopettaa toimintansa. Jos silloin menee väkisin painelemaan niitä, niin sitä pumppua alkaa jurppimaan ja se lopettaa kaiken annostelun ja sitten on oiekasti liemessä. Jos sen antaa vaan kuivata vaikka peiton alla yön yli, niin sitten se on ainakin mula toiminut taas normaalisti.

Naiurettavaahan se on. Mullekin on nyt tulossa Veo. Saa nähdä toimiiko paremmin.
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #35 : Lokakuu 28, 2012, 22:10:55 ip »

Mulla taas ei vielä ole ollut ongelmia kosteuden kanssa. Tänäänkin kävelin monta tuntia rannalla kostea uimapuku päällä ja Veo uimapuvun alla. Ja lisäksi hiki kasteli nkoko ajan lisää. Mutta kanyyli ja sensorin teipit on vähän kovilla kastuessaan. Voipi olla, että on kappalekohtaisia eroja Veoissa, mitä tietenkään ei saisi olla.  :-\
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Jalari

• Vanha tekijä
« Vastaus #36 : Lokakuu 28, 2012, 22:15:13 ip »

Mun meni näppäimet jumiin viimeks pari-kolme viikkoa sitten lentopallon (leppoisa sekaporukka nuoria, eläkeläisiä, naisia ja miehiä) jälkeen, kun pumppu oli tavan adidas-verkkareiden taskussa – siis jotakuinkin reiden ulkosyrjää vasten (näppäimet reittä vasten), eli paikka mikä varmaan vähiten hikoilee kropassa.
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #37 : Lokakuu 28, 2012, 23:06:47 ip »

No sitten tää Spirit taitaa olla kohtalaisen vedenkestävä, kun olen melonnan jälkeenkin kaatanut vain vedet pois muka vedenpitävästä pumppupussista. Vaikka en minä tätä suihkussa pidä, vaan olisihan se aika hankala suihkussa käydäkin pumpun kanssa, vaikka vedenpitävä olisikin. Ja saunaan nyt ei ole hyvä mennä pumpun kanssa siksi, kun inska ei kestä sellaista kuumuutta.
Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #38 : Lokakuu 29, 2012, 12:12:06 ip »

Mun mielestä pumppuedustaja sanoi mulle, että kastuminen ei haittaisi, kunhan heti pyyhkii pumpun kuivaksi. Eli tarkoitti, ettei mitään suihkussa oloa, hankalaahan se olisikin, pumppu roikkuisi katetrin varassa lattiaa kohden ;D
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

Ninski

• Vanha tekijä
« Vastaus #39 : Lokakuu 29, 2012, 13:52:03 ip »

Mun mielestä on kyllä edelleen käsittämätöntä että pumppu voi seota noin pienestä kuitenkin. Ei auttanu yön yli kuivaaminen, aamulla edelleen näppäimet jumissa.

Varmaan jos asuis vähän lähempänä Helsinkiä niin onnistuis nuo toimitukset vähän joutuimmin. Tällä erää kävi niin että laittavat pumpun postiin ovelle-jakeluna ja se Medtronicin tuki arvioi että se on huomenna tai viimeistään keskiviikkona mulla. Yritin kyllä kysellä että onko pakko Itellaa käyttää, kun luotto ei kyseistä laitosta kohtaan ole aivan suurta. Mut ei se nyt auta kuin odottaa.

Erilaiset on neuvot kyllä hoitotahoillakin. D-hoitaja sanoi että basaalin päälle +10% ja siinä on mun Leve-annos. Suositteli lisäksi nii että jos se pumppu nyt huomenna tulee niin vasta keskiviikkona ottaisi käyttöön niin että ei pistä aamu-Leveä. No mutta hän oli todella ihmeissään miten pumpulia voi noin käydä. Medtronic puolestaan alkoi kaupata suojapusseja heti, ettei uudestaan kävis noin. Saakeli se on roiskeveden kestävä ja pitäis rahoistaan sit laittaa semmosiin suojavälineisii, ku niiden tuotteet ei täytä lupauksiaan. >:(
Kirjattu
D1 vuodesta 1996 - ♀
Hypotyreoosi

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #40 : Lokakuu 29, 2012, 16:20:25 ip »

Eivätkö ilmaiseksi anna suojapussia? Uskomatonta  :o. Minäkin olisin saanut hoitopaikasta Medtronicin pussin ilmaiseksi, se vaan ei sovi tähän pumppuun, tai siis tää pumppu ei sovi siihen. Heidän pitäisi sitten laittaa sinulle tieto, missä on vika, että oliko se tosiaankin kosteuden takia hajonnut. Ainakin Spiritin kanssa tekevät niin.
Kirjattu

Ninski

• Vanha tekijä
« Vastaus #41 : Lokakuu 29, 2012, 16:31:49 ip »

Eivätkö ilmaiseksi anna suojapussia? Uskomatonta  :o. Minäkin olisin saanut hoitopaikasta Medtronicin pussin ilmaiseksi, se vaan ei sovi tähän pumppuun, tai siis tää pumppu ei sovi siihen. Heidän pitäisi sitten laittaa sinulle tieto, missä on vika, että oliko se tosiaankin kosteuden takia hajonnut. Ainakin Spiritin kanssa tekevät niin.
Ei Medtronicilta saa muuta kuin sellaisen vyötärö"laukun", tulee siis pumppupakkauksen mukana. Pari viikkoa sitten kyllä kyselin välinejakelusta, että saako heidän kauttaan noita urheilu"välineitä". Tuumas vaan, että tuoda ne Medtronicin koodit, niin he tilaa niiden perusteella. Ite vaan oon tykänny, että sen pumpun voi sillä klipsillä laittaa jumppatopin olkaimeen niin että se näyttöpuoli on ihoa vasten. Joskus sitten jumppahousujen vyötäröllä, mut se on siinä edessä aika usein, kun salilla touhuaa, niin tuo olkain on passannut paremmin. Nyt sitten pitää alkaa varomaan saakeli >:(
Kirjattu
D1 vuodesta 1996 - ♀
Hypotyreoosi

Ninski

• Vanha tekijä
« Vastaus #42 : Lokakuu 29, 2012, 16:34:03 ip »

Verensokerit on tänään olleet hyvin pitkälti samaa luokkaa kuin mihin olen pumpun kanssa päässyt, eli siinä kymmenen huiteilla notkutaan. Ei siis mikään paniikkitilanne tässä (enää). Huomaan pistäväni todella paljon reilummalla kädellä noita pika-annoksia nyt kuin mitä pumpun kanssa. Ja jotenkin ei vaan oo niin ylivarovainen olokaan edes. Miten se voi olla, että pelottaa sen pumpun kans ne matalat niin paljon ja nyt tuikkii tosta vaan sitä pikaa kynillä, eikä mitään ongelmia?
Kirjattu
D1 vuodesta 1996 - ♀
Hypotyreoosi

Jalari

• Vanha tekijä
« Vastaus #43 : Lokakuu 29, 2012, 19:21:05 ip »

Tota pumppua on musta kaikista paras pitää juuri tuolla pienellä muovisella klipsillä roikkumassa verkkareiden taskussa niin että näppäimet on ihoa päin ja housujen ulkopuolella näkyy klipsin "kieli" missä Medtronic logo. Eli pumppu ei paina ja "hölsky" taskun pohjalla, mutta toisaalta ei ole tiellä niinkuin se on vyöllä. Jos näppäimet on "ulospäin" niin pumppu tulee ilkeesti "esiin" kropan muodosta ja tuppaa tarttumaan milloin minnekin.
Kirjattu

Ninski

• Vanha tekijä
« Vastaus #44 : Lokakuu 30, 2012, 14:57:22 ip »

Sama juttu minulla. Kaikissa pöksyissä ei vaan ole taskua. Pitänee alkaa pikkuhiljaa ompeluhommiin ja tehdä piilotaskuja pumppua varten.

Uusi pumppu tuli tänään, oon asetuksia syötellyt perusannosta lukuunottamatta. Huomenna aamulla saan vasta kytkeä, kun tän aamun Leve on jo pistettynä ja yötä vasten en viitsi pumppua kytkeä että sais edes jotenkuten nukuttua.
Kirjattu
D1 vuodesta 1996 - ♀
Hypotyreoosi

Linkkejä

Puolustusvoimat ei muuta päätöstään diabetesta sairastavien varusmiespalveluksesta

Puolustusvoimat vahvisti tänään päätöksensä, että diabetesta sairastavat vapautetaan palveluksesta rauhan aikana. Käytännössä päätös hautaa monen nuoren diabeetikon toiveet asevelvollisuuden suorittamisesta.

Julkaistu 07.02.2020 | 13:29