Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6960 jäsentä  •  418037 viestiä  •  19985 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi milkavainamo, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Apua  (Luettu 12717 kertaa)

Ninski

• Vanha tekijä
Vs: Apua
« Vastaus #15 : Lokakuu 28, 2012, 17:05:22 ip »

Toukkis; mulla kävi mielessä itellä että oliskohan se voinut seota muka kellojen siirtosysteemien takia, mut tuntuu omasta mielestä jotenki kaukaa haetulta. Voi olla sattumaakin, että just sen salin jälkeen sitte tilttas, eikä ois johtunukaan siitä hien kosteudesta. Kenpä sen nyt sit tietää.
Nyt kun luin tuota pumpun ohjekirjaa, niin sieltä kävi ilmi, että ei sitä sais suihkussakaan pitää. Ei sillä että olisin pitänyt, mutta tämmöinen käsitys mulla oli.

Ajattelin kyllä ensin aamulla soittaa sinne polille ja sitte seuraavaks sinne Medtronicille, että se on semmonen homma, että sieltä lähtee auto tuomaan sitä pumppua mulle niin että se on huomenna mulla. En jää ootteleen, että se emäntä soittaa mulle takasin. Ihan sama vaikka kui ois varainskat, mut ei tee mieli yhtään ylimääräistä alkaa niitä säätöjä enää miettiin. Vähä oli jotenki shokki päällänsä ko sen kans puhuin, että emmä oikeen ees tajunnu sanoa mitään järkevää.

Friita; joo mä yritän päästä tästä pettymyksestä ohi. Just vaan tuntuu, että lyödään lyötyä. Tai että D kostaa nyt, "etpäs pääsekään niin vähällä, häähäää".

Pussukka; niin ja varajärjestelmästä oli pelkän pikainskan suhteen puhetta ku sain uuden reseptinkin, mut sitte Levet piti ite pyytää. Kai se menis ton Humaloginkin kans pelkästään. Tai luulen, että teki miten päin vaan, niin lopputulema ei tuu oleen alle 10 sokereita seuraavaan 48 tuntiin :(

Ja ei tulis mieleenkään mennä töihin. Tän siitä saa ko varovaisesti toivo, että sais ees jonkulaista lomaa, ko alko oleen vähä väsymystä ilmassa. Pitäis vissii varoa mitä toivoo :(

Kide; tarkoitus ei ollut säikäyttää. Mulleki sanottiin, että ei se pumppu hajoa. Piste. Oiskohan se lottovoittokin sattunut nyt mulle, kun näin hyvä tuuri kävi tuon pumpunkin kans ;D Älä kuitenkaan turhaan ala pelkäämään sitä että sunkin pumppu sopparin sanois irti tosta vaan.

Eiköhän tässä eloon jäädä!
Kirjattu
D1 vuodesta 1996 - ♀
Hypotyreoosi
Thyroxin ja Medtronic Paradigm Veo Humalogilla 6/2012 ->

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #16 : Lokakuu 28, 2012, 17:07:40 ip »

Mä olen Ninskin kanssa vähän samassa jamassa, eli jossen olisi itse ollut perillä, että varainskat on oltava, en varmaan olisi niitä saanut. Ei mullakaan minkään osaston numeroa ole, polille on, kun olen jemmannut numerot puhelimeeni, kun sieltäpäin joku on soittanut  ;D Kynäaikaan, soitin aina keskuksen kautta polille, kun mulla ei todellaan ollut tietoa suorista numeroista. Eikä mulla ole tietoo siitä, paljonko pitäis Lantusta pistää, jos takasin kynille joutuisin, pitää vissiin itse laskeskella ne valmiiksi jonnekin, tai pitää mielessä.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #17 : Lokakuu 28, 2012, 17:08:27 ip »

Juu, ilman muuta uusi pumppu tilalle ja äkkiä eikä mitään odotteluja että vanha päättäisi alkaa taas toimia!
Ajattele jos se hajoaisikin yöllä?  :o

Soita sille edustajalle tai päivystäjälle mikä lie heti nyt tai viimeistään aamulla ja sano, ettet ala oman terveytesi kustannuksella leikkimään! Pumpullahan on takuu. Ei voi olettaa että se välillä toimii ja sitten taas ei.  >:( >:( >:(

Olen vihainen tuolle järjestelmälle ja sun hoitotaholle. Surkeasti hoidettu pumppailun aloitus ja ennen kaikkea uuden pumpun saaminen. Mur!  >:(

Mä en ole ajatellutkaan luopuvani pumpusta vaikka se siis kerran hajosikin. Ja vaikka toistekin sanoisi työsopimuksensa irti niin uutta pökköä pesään vaan!  :P ;)

Muoks: Pumppu ei saisi hajota kellonaikojen siirtelystä.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 28, 2012, 17:10:50 ip kirjoittanut Toukokuu1965 »
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Ninski

• Vanha tekijä
« Vastaus #18 : Lokakuu 28, 2012, 17:10:13 ip »

Onneks on kuitenkin edes sunnuntai, että voi huomenna soittaa polille. Kamala kun ois perjantai-ilta :(
Siis mitä, eikö siellä ole osastoa, jolta saa apua viikonloppuisin ja muina aikoina polin ollessa suljettuna? Yhä vain kummallisemmaksi menee nuo sun saamat ohjeet. :o
Mulle annettiin aikoinaan heti tietyn osaston yhteystiedot varmuuden vuoksi tällaisia vastaavia tilanteita varten. Ei kenenkään tarvitse olla kokonaista viikonloppua ilman apua. :-\
Ei mulla oo mitään käsitystä mihin mää lähtisin soittaan. Oman alueen viikonloppupäivystys on eri paikassa kuin d-hoito. Eli Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirissä pitäis mennä viikonloppupäivystykseen, vaikka d-hoito on Keski-Pohjanmaan sairaanhoitopiirissä.

Aikaisintaan tiistaina, kun laittavat sen huomenna postiin. Tai meinas se edustaja huomenna soittaa, että miten kävi, lähtikö se pariston parin tunnin irtioton jälkeen enää pelittään. Ja jos ei lähe, niin se laittaa huomenna uuden postiin.
Ja nyt mä jo räjähdän! Siis meinaako ne, ettei ne lähetä sulle uutta pumppua, jos se vanha lähteekin toimimaan? :o Et saa suostua siihen! Tuohan on jatkossa täysin epäluotettava pumppu vaikka lähtisikin vielä toimimaan. Kyllä sun pitää saada uusi tilalle.
Joo tää oli yks niistä jutuista mitä en tajunnu sanoa heti puhelimessa, minkä tajusin iteki vasta myöhemmin. Että en tietenkään edes kytke tuota pumppua enää, vaikka se jollain ihmeen kaupalla alkais ottaan komentoja vastaan. En missään nimessä luota siihen enää! Ehkä ihan hyvä, että en tajunnu tätä puhelimessa, ko mieskin aina mua häpeää, ko mä räjähtelen millon kellekin näistä hoitoasioista.

Onneksi mulla ei oo omaa verenpainemittaria...vois nimittäin olla tällä hetkellä paineet koetuksella. Sen verran kiukuttaa sun puolestasi. >:( >:( ;D
Kiitos myötäelämisestä, kyllä täs itelläki on paineet koetuksella. Tärinä jo vähän helpottaa. Tai sit se jäljellä oleva on elämäni parhaimmasta jalkareenistä johtuvaa, joka nyt menee palautusten puolesta persilleen, ko verensokerit seilaa ja palautusjuomaki jäi ottamatta. Nii. MUR.
Kirjattu
D1 vuodesta 1996 - ♀
Hypotyreoosi

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #19 : Lokakuu 28, 2012, 17:12:34 ip »

Eikä ne siellä sairaaloitten päivystyksissä välttämättä tajua deen hoidosta ja etenkään varasysteemeistä yhtään mitään. Hyvässä lykyssä käskevät soittamaan pumppupäivystykseen.  ::)
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Ninski

• Vanha tekijä
« Vastaus #20 : Lokakuu 28, 2012, 17:17:37 ip »

Juu, ilman muuta uusi pumppu tilalle ja äkkiä eikä mitään odotteluja että vanha päättäisi alkaa taas toimia!
Ajattele jos se hajoaisikin yöllä?  :o
Nimenomaan!

Soita sille edustajalle tai päivystäjälle mikä lie heti nyt tai viimeistään aamulla ja sano, ettet ala oman terveytesi kustannuksella leikkimään! Pumpullahan on takuu. Ei voi olettaa että se välillä toimii ja sitten taas ei.  >:( >:( >:(
Hahaa, joo se siellä puhelimessa ääneen miettikin, että "eiköhän sulla oo takuuta tässä vielä jäljellä". Meinasin sanoa, että "no totta helvetissä on, ku tää on ollu mulla vasta 5 kk!!!" Jotenkin vaa nielin senkin, nyt harmittaa.

Olen vihainen tuolle järjestelmälle ja sun hoitotaholle. Surkeasti hoidettu pumppailun aloitus ja ennen kaikkea uuden pumpun saaminen. Mur!  >:(
Mä oon monesti antanut palautetta tuolle nykyisen hoitotahon d-hoitajalle suoraan, että olen erittäin tyytymätön hänen tukeen ja apuun, koska mitään konkreettista apua sieltä ei koskaan saa. Ja että silloin kun kynillä hetkellisesti sain hoitotasapainon hyväksi, sillä ei ollut mitään tekemistä heidän olemattomien neuvojen kanssa, vaan kirjallisuudesta itse hakemani tiedon kanssa. Ja sanoin sen hänelle suoraan. Vaikeaksi meni ja oli hiljaa ja sitten, "jaha, vai niin, no mutta hyvä, että jostain olet sen tarvitsemasi tiedon löytänyt". Niin PRKL ko se tieto pitäisi ensisijaisesti kuitenkin saada heiltä!!!

Mä en ole ajatellutkaan luopuvani pumpusta vaikka se siis kerran hajosikin. Ja vaikka toistekin sanoisi työsopimuksensa irti niin uutta pökköä pesään vaan!  :P ;)
Muoks: Pumppu ei saisi hajota kellonaikojen siirtelystä.
Ehkä mäkään en vielä luovuta, en oo luovuttajatyyppiä yleensä muuta kuin mielessäni hetkellisesti, mutta sitten kun ajatukset pitäis muuttaa teoiksi, niin ne teot onkin tyyliä "eteenpäin sano mummo lumessa, tästä vielä noustaan!!!". Jos toi pumppu kato on niinku Nokian Lumiat, ja sekoo ko kelloja vähä siirretää ;)

Mä olen Ninskin kanssa vähän samassa jamassa, eli jossen olisi itse ollut perillä, että varainskat on oltava, en varmaan olisi niitä saanut. Ei mullakaan minkään osaston numeroa ole, polille on, kun olen jemmannut numerot puhelimeeni, kun sieltäpäin joku on soittanut  ;D Kynäaikaan, soitin aina keskuksen kautta polille, kun mulla ei todellaan ollut tietoa suorista numeroista. Eikä mulla ole tietoo siitä, paljonko pitäis Lantusta pistää, jos takasin kynille joutuisin, pitää vissiin itse laskeskella ne valmiiksi jonnekin, tai pitää mielessä.
Joo kyllä mäkin vastaisuuden varalla laitan ne määrät jonnekin ylös, kunhan saan tarkempaa ohjeistusta aamulla polilta. Polille on suora numero, mutta taitaa olla turha tähän aikaan illasta sinne enää soitella ;) Onneksi oli Levemirin aikaiset omaseurantavihot vielä tallessa touko-kesäkuulta, niin jonkinlaista osviittaa voi yrittää sieltä hakea, vaikka kyllähän täs muutaman kuukauden aikana on paljon ehtinyt muuttua.
Kirjattu
D1 vuodesta 1996 - ♀
Hypotyreoosi

Ninski

• Vanha tekijä
« Vastaus #21 : Lokakuu 28, 2012, 17:19:30 ip »

Eikä ne siellä sairaaloitten päivystyksissä välttämättä tajua deen hoidosta ja etenkään varasysteemeistä yhtään mitään. Hyvässä lykyssä käskevät soittamaan pumppupäivystykseen.  ::)
Avokki tuumaskin, että "etköhän sä itte paremmin tiedä noi annokset kuin joku päivystävä sairaanhoitaja" ja en sitte sinne päivystykseenkään tullut soittaneeksi. Oisivat varmaan yrittäneet ottaa osastolle, mut mitäpä hyötyä siitäkin sitten, kun itse siellä joutuisin annokset kuitenkin päättämään.

Tästä olikin Friitan kanssa eilettäin puhetta, että aika vähäistä on diabetes-tietous hoitohenkilökunnilla ylipäätään, jotka ei ole siihen varsinaisesti perehtyneet. Hyvä kun tietävät eron 1-tyypin ja 2-tyypin välillä.
Kirjattu
D1 vuodesta 1996 - ♀
Hypotyreoosi

Pussukka-81

• Vanha tekijä
« Vastaus #22 : Lokakuu 28, 2012, 17:32:10 ip »

Näinpä! Just tämän takia mulle varmaan annettiinkin tietyn osaston yhteystiedot, johon voin tarvittaessa ottaa yhteyttä polin aukioloajan ulkopuolella. Ihan turha lähteä tällaisen asian kanssa mihinkään yleispäivystykseen. Enkä siis tarkoitakaan, että kaikkien pitäisi päivystyksessä hallita insuliinipumput tai diabeetikoiden erilaiset hienosäädöt. Se ei olekaan minusta tarpeellista. Mutta erikoissairaanhoidon palveluita tarvitseville tulee osoittaa asianmukaiset hoito- ja auttamistahot, joista saa apua tällaisissa tai vastaavissa tilanteissa. 

Jos toi pumppu kato on niinku Nokian Lumiat, ja sekoo ko kelloja vähä siirretää ;)
Vähän aiheen vierestä, mut pakko kommentoida, että näinhän kävi aikanaan myös iPhone-puhelimille. ;)
Mut asiaan, ei pumppu kyllä sais reagoida kellojen siirtämiseen. Eikä mun pumppu oo kyllä koskaan reagoinutkaan. Onneksi.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 28, 2012, 17:33:54 ip kirjoittanut Pussukka-81 »
Kirjattu
DM1 vuodesta 1986
Pumpussa Humalog

Ninski

• Vanha tekijä
« Vastaus #23 : Lokakuu 28, 2012, 17:41:22 ip »

Näinpä! Just tämän takia mulle varmaan annettiinkin tietyn osaston yhteystiedot, johon voin tarvittaessa ottaa yhteyttä polin aukioloajan ulkopuolella. Ihan turha lähteä tällaisen asian kanssa mihinkään yleispäivystykseen. Enkä siis tarkoitakaan, että kaikkien pitäisi päivystyksessä hallita insuliinipumput tai diabeetikoiden erilaiset hienosäädöt. Se ei olekaan minusta tarpeellista. Mutta erikoissairaanhoidon palveluita tarvitseville tulee osoittaa asianmukaiset hoito- ja auttamistahot, joista saa apua tällaisissa tai vastaavissa tilanteissa. 
Pitää selvittää tääkin huomenna. Eihän tämmöseen oo vaa mitenkään itse osannu tajuta varautua! :( Ja ei tosiaan tietenkään kaikkien tarvitse kaikkea osata, kun ei itsekään vielä tätä tautia hanskaa, vaikka monta vuotta jo treenattu.

Jos toi pumppu kato on niinku Nokian Lumiat, ja sekoo ko kelloja vähä siirretää ;)
Vähän aiheen vierestä, mut pakko kommentoida, että näinhän kävi aikanaan myös iPhone-puhelimille. ;)
Mut asiaan, ei pumppu kyllä sais reagoida kellojen siirtämiseen. Eikä mun pumppu oo kyllä koskaan reagoinutkaan. Onneksi.
Okei, mulla on varaa antaa periksi siinä että iPhonelle ois käynyt samoin ;) Nyt viime yönä hän oli osannut päivittyä oikein :D
Eikä se pumppu varmaan siihen reagoinutkaan, koska jumitus tuli 6h sen jälkeen kun olin itse kellonajan muuttanut.

Vs oli äsken 17,2. Pistin taas korjaavaa 1,5 yksikköä, vaikka edellisestä pistosta on vasta reilu tunti. Nyt harmittaa sekin että menin sitä Leveä tuikkiin, koska en yhtään tiedä alkaako se vaikuttaa ja miten se vaikuttaa ja miten se pitää huomioida! Leven pistosta on kohta jo 3h, että kai seki kohta sieltä jo potkii? Mietin, että mulla oli iltaleve yhdeksän aikoihin ennen se 3 yks. Uskaltaakohan tuota yötä vasten laittaa senkin vielä ja sitten vasta aamulla vähän isompi satsi sen jälkeen kun on sinne polille soittanut?
Kirjattu
D1 vuodesta 1996 - ♀
Hypotyreoosi

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #24 : Lokakuu 28, 2012, 17:42:07 ip »

Tästä olikin Friitan kanssa eilettäin puhetta, että aika vähäistä on diabetes-tietous hoitohenkilökunnilla ylipäätään, jotka ei ole siihen varsinaisesti perehtyneet. Hyvä kun tietävät eron 1-tyypin ja 2-tyypin välillä.

Tässäkin mulla olisi sinänsä parannettavaa, tiedotuksessa lähipiirin ihmiselle nimittäin. Enhän minä edes ole kertonut mitään sille, siis shokkihoidon tietty varmasti osaa, on lähihoitaja edelliseltä ammatilta, tai ainakin uskon näin ja tuolloin ammatissa työskenteli diabeetikon kanssa. Mutta ihan tosi, mun pitäis varmaan enemmän avautua. Hänen äitinsä ei edes tiennyt, ennen helmikuuta, että mulla edes on diabetes.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #25 : Lokakuu 28, 2012, 17:56:58 ip »

Vs oli äsken 17,2. Pistin taas korjaavaa 1,5 yksikköä, vaikka edellisestä pistosta on vasta reilu tunti. Nyt harmittaa sekin että menin sitä Leveä tuikkiin, koska en yhtään tiedä alkaako se vaikuttaa ja miten se vaikuttaa ja miten se pitää huomioida! Leven pistosta on kohta jo 3h, että kai seki kohta sieltä jo potkii? Mietin, että mulla oli iltaleve yhdeksän aikoihin ennen se 3 yks. Uskaltaakohan tuota yötä vasten laittaa senkin vielä ja sitten vasta aamulla vähän isompi satsi sen jälkeen kun on sinne polille soittanut?

Mä tuossa laskeskelin, että 80%: olis n. 9,5 yksikköä ja jos olet siitä 5 jo pistänyt, niin mä varmaan laittaisin sen 3 yksikköä tai ainakin 2. Vetäisin kyllä aika varmanpäälle.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #26 : Lokakuu 28, 2012, 18:06:35 ip »

Eikö siinä Veossa tominut siis edes se Sisäinen testaus?
En ole lukenut kovin tarkkaan koko ketjua, mutta oletko yrittänyt poistaa pariston ja laittaa uuden tilalle? Sen jälkeen Apuohjelmat -> Sisäinen testaus. Näyttö menee joksikin aikaa mustaksi, sitten alkaa laskea muutaman sekuntin lukuina näytössä samalla "huutaen" ja sitten tulee teksti että SISÄINEN TESTAUS OK.
Ainakin itselläni eräs pikkuvika korjaantui tuolla ja pelittänyt sen jälkeen ihan hyvin.
Toivottavasti uusi pumppu tulee pian jos et saa toimimaan.

Mutta on se hyvä opetella tuo kynäilykin ihan senkin vuoksi, että "konehet on konehia" ja niihin voi tulla vikoja.
Kirjattu

Ninski

• Vanha tekijä
« Vastaus #27 : Lokakuu 28, 2012, 18:08:46 ip »

Eikö siinä Veossa tominut siis edes se Sisäinen testaus?
En ole lukenut kovin tarkkaan koko ketjua, mutta oletko yrittänyt poistaa pariston ja laittaa uuden tilalle? Sen jälkeen Apuohjelmat -> Sisäinen testaus. Näyttö menee joksikin aikaa mustaksi, sitten alkaa laskea muutaman sekuntin lukuina näytössä samalla "huutaen" ja sitten tulee teksti että SISÄINEN TESTAUS OK.
Ainakin itselläni eräs pikkuvika korjaantui tuolla ja pelittänyt sen jälkeen ihan hyvin.
En tiedä toimisiko se, kun näppäimet ei toimi ollenkaan, niin en pääse sinne valikkoihin. :(
Kirjattu
D1 vuodesta 1996 - ♀
Hypotyreoosi

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #28 : Lokakuu 28, 2012, 18:09:37 ip »

Kokeilitko jo pariston vaihtoa?
Kirjattu

Ninski

• Vanha tekijä
« Vastaus #29 : Lokakuu 28, 2012, 18:10:27 ip »

Tässäkin mulla olisi sinänsä parannettavaa, tiedotuksessa lähipiirin ihmiselle nimittäin. Enhän minä edes ole kertonut mitään sille, siis shokkihoidon tietty varmasti osaa, on lähihoitaja edelliseltä ammatilta, tai ainakin uskon näin ja tuolloin ammatissa työskenteli diabeetikon kanssa. Mutta ihan tosi, mun pitäis varmaan enemmän avautua. Hänen äitinsä ei edes tiennyt, ennen helmikuuta, että mulla edes on diabetes.
Minäkin olen vasta viime aikoina alkanut avautua enemmän lähipiirille. En tiedä miksi vasta nyt. Mieskin ehkä vähän ymmällään, kun ei siitä diabeteksesta ennen "näin suurta haloota" tehty. Ja tää siis ihan mun sanoja mukaillen tää "haloo". Tulee itselle turvatumpi olo, kun tietää että lähimmät osaa toimia, jos jotain tulee.
Kirjattu
D1 vuodesta 1996 - ♀
Hypotyreoosi

Linkkejä

Puolustusvoimat ei muuta päätöstään diabetesta sairastavien varusmiespalveluksesta

Puolustusvoimat vahvisti tänään päätöksensä, että diabetesta sairastavat vapautetaan palveluksesta rauhan aikana. Käytännössä päätös hautaa monen nuoren diabeetikon toiveet asevelvollisuuden suorittamisesta.

Julkaistu 07.02.2020 | 13:29