Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6960 jäsentä  •  418037 viestiä  •  19985 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi milkavainamo, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Apua  (Luettu 12716 kertaa)

Ninski

• Vanha tekijä
Apua
« : Lokakuu 28, 2012, 15:13:41 ip »

Pumppu sitte sanoi sopimuksen irti. Olin ollut salilla ja pumpun pinta oli hieman kostea, kun yritin alkaa annosteleen lisäannosta ja sen jälkeen näytöllä alkoi vilkkua ties mitä ikkunoita ja missä järjestyksessä.

Soitin tuotetukeen ja se sanoi, että todennäköistä on, että pumppu on nyt finaalissa. "Laitetaan täältä uutta tulemaan, mutta parasta olisi nyt että siirtyisit pistoshoitoon."

Varakynät astuivat arvoon arvaamattomaan, vielä kun vaan ois tienny minkä verran pistää ja mitä :( :( :( Levemir-annos oli kesällä ennen pumppua 15 yks aamulla 3 illalla. Kahteen asti kai perusannostus toimi, kolmelta tuikkasin Leveä 5 yks. Metsään menee taatusti. Voi ****U s*****A P*****E!

Vinkkejä? Pumppu meni siis semmoiseen tilaan lopulta, että mikään nappi ei enää toimi. Nyt se on tuolla lipaston päällä paristotta ja säiliöttä.
Kirjattu
D1 vuodesta 1996 - ♀
Hypotyreoosi
Thyroxin ja Medtronic Paradigm Veo Humalogilla 6/2012 ->

Antsu1

• Lentävä kynä
Vs: Apua
« Vastaus #1 : Lokakuu 28, 2012, 15:19:01 ip »

Kuinka nopsaan lupailivat uutta pumppua? Tänään? Huomenna? Koska? Ajattelin vaan, että olisitko selvinnyt ihan pikainskalla ja mittailulla, jos uusi pumppu tulisi vielä tän päivän kuluessa. Toki sunnuntaihan nyt on, mutta kuitenkin.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Ninski

• Vanha tekijä
« Vastaus #2 : Lokakuu 28, 2012, 15:21:20 ip »

Aikaisintaan tiistaina, kun laittavat sen huomenna postiin. Tai meinas se edustaja huomenna soittaa, että miten kävi, lähtikö se pariston parin tunnin irtioton jälkeen enää pelittään. Ja jos ei lähe, niin se laittaa huomenna uuden postiin. Ei taida pikainskan voimin yö mennä, muuta kuin valvoessa :(
Kirjattu
D1 vuodesta 1996 - ♀
Hypotyreoosi

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Lokakuu 28, 2012, 15:23:50 ip »

Ihan järtsyä!!!
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

Ninski

• Vanha tekijä
« Vastaus #4 : Lokakuu 28, 2012, 15:25:50 ip »

Kävi kyllä mielessä, että pakkaanko ihteni ja mieheni autoon ja lähden ajamalla hakemaan sitä uutta pumppua, oli se missä hyvänsä!!! Saakeli  :'(
Kirjattu
D1 vuodesta 1996 - ♀
Hypotyreoosi

Pussukka-81

• Vanha tekijä
« Vastaus #5 : Lokakuu 28, 2012, 15:40:38 ip »

O-Ou! :o Eikös sulla ollut vielä aika uusikin se pumppu? Ilmeisesti joku maanantai-kappale. :(

Mä oon saanut hoitopaikasta tällaisen ohjeistuksen:

OHJE
Vaihto tilapäisesti insuliinipumpusta monipistoshoitoon

Jos insuliinipumppuun tulee häiriö tai se halutaan muusta syystä irrottaa käytöstä yli 8-12 tunnin ajaksi, lyhytvaikutteinen/pikainsuliini ei riitä, vaan on syytä siirtyä monipistoshoitoon seuraavilla aloitusannoksilla. Jos monipistoshoito jatkuu pidempään, pitkävaikutteisen insuliinin annoksia on todennäköisesti syytä lisätä (verensokerimittausten perusteella).

Nyrkkisääntö:
Pitkävaikutteista insuliinia (1-2 pistoksena insuliinista riippuen) x 0,8 basaalin määrästä = pitkävaikutteisen alkuannos

Bolusten suhdetta seurattava verensokerimittausten perusteella.

Eli kun mulla menee basaalia n. 28 ky / vrk pistäisin varajärjestelmäpitkävaikutteistani (mulla Levemir) ohjeen mukaisesti 11 ky kahdesti vuorokaudessa 12 tunnin välein.

Toivottavasti väliaikainen monipistoshoitoilu sujuisi edes kohtuullisesti! Harmillinen tilanne. :-[

Kirjattu
DM1 vuodesta 1986
Pumpussa Humalog

Ninski

• Vanha tekijä
« Vastaus #6 : Lokakuu 28, 2012, 15:50:08 ip »

Juu ei oo vanha tapaus, kesäkuun alussa tän sain.

Menipä vahingossa tuo aloitusannos sitten suht hyvin, mulla basaali on 12u niin laitoin summassa sen 5 yks. Leveä tuossa kolmelta. En aio yöllä kolmelta laittaa vielä uutta annosta, herään kyllä varmaan mittaamaan toki tuolloin, mut pakko pyöräyttää se Leve niin että vaikka huomenna aamulla kuudelta pistäis uuden satsin ja sitten illalla kuudelta seuraava ja seukki aamuna taas vähä myöhemmin. Toivottavasti ei tarvi kauaa jatkaa tätä!

Onneks on kuitenkin edes sunnuntai, että voi huomenna soittaa polille. Kamala kun ois perjantai-ilta :( En silti taida töihin lähteä, saa Medtronic maksaa mulle palkan perhana.  >:(

Kiitos pussukka avusta! Tuli vähä rauhallisempi fiilis ton Leve-annoksen suhteen.
Kirjattu
D1 vuodesta 1996 - ♀
Hypotyreoosi

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Lokakuu 28, 2012, 16:13:58 ip »

No huh, jos pumppu hajoaa siitä, että pinta on hieman kostea, niin siinä on varmaan joku vika, toivottavasti saat paremman tilalle.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Kide

• Veteraani
« Vastaus #8 : Lokakuu 28, 2012, 16:19:37 ip »

Siis kauheeta! Nyt kyllä ahistaa entistä enemmän. Näinkinkö voi käydä? Ja vielä uudelle pumpulle? Voi hirvitys. Mulle ei annettu mitään ohjetta varasuunnitelmasta. Kuin että pitää olla insuliineja...

Millai kostea? Hiestäkö?

Aikanaan vuosia vuosia sitten kun mulla ed. kerran oli Medtronicin pumppu, sen kanssa sai käydä suihkussa. Näin se kehitys helpottaa elämäämme.  :-\

Joka tap. koita kestää, hengessä mukana!  ???
Kirjattu
♀, labiili D1 vuodesta 77,
09/2012 alkaen Paradigm Veo, jossa ensin Humalog, 29.6.2013 alkaen NovoRapid
5.6.2019 alkaen 640G, Guardian™ Link 3 -lähetin ja Guardian Sensor(3)
Matala-annoksinen naltreksoni (LDN) 04/2014, jolla S-Insu-Ab  pudonnut 56 % -> 12 %

Ninski

• Vanha tekijä
« Vastaus #9 : Lokakuu 28, 2012, 16:24:38 ip »

Mua ei edes hoitotason toimesta ohjeistettu, että varakynät kannattais olla. Vasta täältä luettuani ymmärsin ne hommata. Että silleen. Kyllä se pumppu näemmä hajota voi, vaikka hoitotaho nimenomaan painotti, että on kyllä "erittäin harvinaista, että se yhtäkkiä lakkaisi toimimasta". Se kun oli yksi syy miksi hangoittelin pumpun kanssa vastaan, että mitä jos se ei yhtäkkiä vaan toimikaan ja oon sit ilman insuliinia. :(

Ja joo, siis ihan vaan hiestä kostea. Ja ei todellakaan ollut ensimmäinen kerta. Eikä ole sanottu, ettei saisi liikunnan yhteydessä kostua se pumppu millään tavalla. Sanottiin, että saunaan sen kans ei saa mennä, pitäis kestää suihkussa käynnin kyllä. Mut jos ei muutamaa hikitippaa kestä, niin noinkohan on pumppu mun elämään soveltuva lopen. Nyt tuli semmonen fiilis kyllä, että haluanko uutta edes :( :( :(
Kirjattu
D1 vuodesta 1996 - ♀
Hypotyreoosi

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Lokakuu 28, 2012, 16:33:28 ip »

Voi kökkö.  >:(

Oisko sattumaa että juuri nyt hajosi? Tarkoitan, että olisi se pumppu varmaan tiltannut vaikka olisit maannut koko päivän sohvalla?

Mä sain hajonneen A-C Spiritin tilalle aikoinaan uuden todella nopeasti. Pumppu hajosi töissä aamuvuorossa ja soitin pumppupäivystykseen iltapäivällä. Lähetti toi uuden pumpun kotiin seuraavana aamuna klo 8.

Pärjäsin Humalogilla ja tunnin välein tapahtuvilla mittauksilla vaikka mielessä kyllä kävi Levemirin pistäminenkin, olisi varmaan pitänyt.  :o

En suosittele sulle huomenna töihin menoa. Ole rauhassa kotona ja koeta välttää ylimääräistä hässäkkää. Mittaat sokereita ahkeraan. Ja perhana, palautetta deehoitajalle HUONOSTA informaatiosta!  >:( Pumppulaisilla pitää aina olla varainskat ja ohjeet kotona/mukana tällaisten tilanteiden varalta!

Pumpun hajoaminen on pieni katastrofi mutta kyllä siitä selviää! Tsemppiä!  :)
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Lokakuu 28, 2012, 16:42:38 ip »

Ihan sama sanonta tuli mieleen kuin Toukkiksella, että voihan kökkö!

Mutta et todellakaan vaihda takasin kyniin, just kun oot alkanut samaan systeemit kondikseen ja hallitset pumpun, niin taas opettelet kynien kanssa. Tuskin toinen pumppu hajoo. Mä olen pelännyt  tuota hajoamista omalla kohdalla, kun pumppu todellakin on käytetty, enkä edes tiedä, kauanko se oli edellisellä käytössä, "pienen hetken" kuulema, mikä sitten on pieni hetki.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

Pussukka-81

• Vanha tekijä
« Vastaus #12 : Lokakuu 28, 2012, 16:43:30 ip »

Mua ei edes hoitotason toimesta ohjeistettu, että varakynät kannattais olla. Vasta täältä luettuani ymmärsin ne hommata. Että silleen.
Ketjun otsikon mukaisesti kommentoin tähän, että apua! Oon käsittänyt, että tuo varajärjestelmä on kaikille pumppulaisille todella tärkeä olla valmiiksi olemassa. Ite en oo onneksi koskaan varajärjestelmää tarvinnut (paitsi joskus pelkkää lyhytvaikutteista kikkailujeni vuoksi ;D), mutta silti huolehdin aina että se on ajantasalla. Enkä lähde mihinkään pidemmälle ilman varajärjestelmää enkä varajärjestelmän reseptiä. Melkoinen hoitotaho sulla, huhhuh! :o Mulla hoitotaho ohjeisti suurinpiirtein ensimmäiseksi pumppuiluun siirtyessäni, että varajärjestelmän ja sen reseptin tulee olla aina kunnossa.

En suosittele sulle huomenna töihin menoa. Ole rauhassa kotona ja koeta välttää ylimääräistä hässäkkää. Mittaat sokereita ahkeraan. Ja perhana, palautetta deehoitajalle HUONOSTA informaatiosta!  >:( Pumppulaisilla pitää aina olla varainskat ja ohjeet kotona/mukana tällaisten tilanteiden varalta!
Täysin samaa mieltä Toukokuun kanssa! Kotiin saikulle hoitamaan itseäsi! Ei kenenkään tarvitse enää tällaisen lisäksi kestää ylimääräistä stressiä töiden takia.
Ja tuosta huonosta informaatiosta oon myös samaa mieltä kuten jo kirjoitinkin. Vastuutonta toimintaa hoitotaholta! >:(

Ja ei kannata vielä kuitenkaan tämän takia luopua pumpusta. Luultavasti siinä pumpussasi on ollut jo valmiiksi jokin vika. Mulla on ollut sama Medtronicin pumppu jo vuosia eikä se oo kiukutellut kertaakaan hiestä tai muusta "pienestä" kosteudesta.
Kirjattu
DM1 vuodesta 1986
Pumpussa Humalog

Kide

• Veteraani
« Vastaus #13 : Lokakuu 28, 2012, 16:45:37 ip »

Nyt tuli semmonen fiilis kyllä, että haluanko uutta edes :( :( :(
Edelleenkään en voi kuin kauhistella ja myötäelää tuota tunnetta.  >:( Jos mulle kävis nyt noin, en tiedä kestäisinkö/jaksaisinko. On niin vaikeaa muutenkin.

Voi helvata! Pelkkä tieto siitä, että noin voi käydä, hyytää selkäpiissä. Saati jos itse olis tuossa jamassa.

Ai että edustaja oikein huomenna jo ajatteli soittaa, että alkoiko pelittää.  >:( Pitäis olla uusi jo tulossa vaikka tuomalla.  >:(
Kirjattu
♀, labiili D1 vuodesta 77,
09/2012 alkaen Paradigm Veo, jossa ensin Humalog, 29.6.2013 alkaen NovoRapid
5.6.2019 alkaen 640G, Guardian™ Link 3 -lähetin ja Guardian Sensor(3)
Matala-annoksinen naltreksoni (LDN) 04/2014, jolla S-Insu-Ab  pudonnut 56 % -> 12 %

Pussukka-81

• Vanha tekijä
« Vastaus #14 : Lokakuu 28, 2012, 16:56:14 ip »

Onneks on kuitenkin edes sunnuntai, että voi huomenna soittaa polille. Kamala kun ois perjantai-ilta :(
Siis mitä, eikö siellä ole osastoa, jolta saa apua viikonloppuisin ja muina aikoina polin ollessa suljettuna? Yhä vain kummallisemmaksi menee nuo sun saamat ohjeet. :o
Mulle annettiin aikoinaan heti tietyn osaston yhteystiedot varmuuden vuoksi tällaisia vastaavia tilanteita varten. Ei kenenkään tarvitse olla kokonaista viikonloppua ilman apua. :-\

Aikaisintaan tiistaina, kun laittavat sen huomenna postiin. Tai meinas se edustaja huomenna soittaa, että miten kävi, lähtikö se pariston parin tunnin irtioton jälkeen enää pelittään. Ja jos ei lähe, niin se laittaa huomenna uuden postiin.
Ja nyt mä jo räjähdän! Siis meinaako ne, ettei ne lähetä sulle uutta pumppua, jos se vanha lähteekin toimimaan? :o Et saa suostua siihen! Tuohan on jatkossa täysin epäluotettava pumppu vaikka lähtisikin vielä toimimaan. Kyllä sun pitää saada uusi tilalle.

Onneksi mulla ei oo omaa verenpainemittaria...vois nimittäin olla tällä hetkellä paineet koetuksella. Sen verran kiukuttaa sun puolestasi. >:( >:( ;D
Kirjattu
DM1 vuodesta 1986
Pumpussa Humalog

Linkkejä

Puolustusvoimat ei muuta päätöstään diabetesta sairastavien varusmiespalveluksesta

Puolustusvoimat vahvisti tänään päätöksensä, että diabetesta sairastavat vapautetaan palveluksesta rauhan aikana. Käytännössä päätös hautaa monen nuoren diabeetikon toiveet asevelvollisuuden suorittamisesta.

Julkaistu 07.02.2020 | 13:29