Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: D-vitamiinikokemuksia  (Luettu 1189 kertaa)

hogan

• Vanha tekijä
D-vitamiinikokemuksia
« : Lokakuu 03, 2012, 08:13:42 ap »

Kävin labrassa verta vuodattamassa ja muiden ohella tuli myös S-D-25 -tulos, jolla siis mitataan seerumin D-vitskutasoa. Ja siis epäilijöille tiedoksi: Mä vedän D-vitskua semmoset 150-200ug/pv (= 25x THL:n suositusannos) tippoina. Siihen lisäksi sitten maidot ja muut normaalit ruoat. Mitään sairautta, joka vetäisi mulla D-tasoa alas, ei ole. Tänään sain labratulokset Huslabista ≃134nmol/l.
Huslab kirjoittaa tuloksesen tulkinnasta näin:

Lainaus
D-vitamiinin puutteen voivat aiheuttaa vähäinen auringonvalo (UV) tai puutteellinen ravinto (vanhuksilla ja laitospotilailla), G -I-kanavan, maksan tai munuaisten sairaudet tai pitkäaikainen epilepsialääkitys. D-vitamiinin puute aiheuttaa lapsille riisitaudin ja aikuisille osteomalasian. Vaikean puutteen rajana on pidetty tasoa 20 nmol/l. Lievä D- vitamiinin puute voi aiheuttaa sekundaarisen hyperparatyreoosin ja osteoporoosin. S -D-25- pitoisuus nousee D- vitamiini-hoidon aikana.

D-vitamiinin viitearvot- ja tavoitetasot vaihtelevat riippuen lähteestä ja määritysmenetelmästä. Osteoporoosin Käypä hoito - suosituksen mukaan seerumin D- vitamiinin tavoitetaso on yli 40 nmol/l. HUSLABissa tavoitetasoksi on suositeltu S-D-25:n pitoisuutta yli 50 nmol/l ja luuston hyvinvoinnin kannalta suositeltava pitoisuus on yli 80 nmol/ l. S -D-25:n toksisuuden raja-arvo on 400 nmol/l.

Minulla on siis tuolla runsaalla annostuksella tasot suurinpiirtein optimissa. Ja olo on virkeä. Jos elätte Suomen pimeydessä, niin ottakaa D-lisää. Ja lukekaa ja ymmärtäkää tuosta ylhäältä toi mun tulos/D-annos (=vertaa normaaliin THL:n 7,5ug suositukseen). Suomi-perimällä varustetut eivät saa edes Espanjassa riittävästi omaa D-tuotantoa auringonvalosta. Isoja annoksia ottaen kannattaa ehdottomasti käydä mittaamassa tulos labrassa.
Kirjattu
D1 1972-->
Hoitosurffailija
Muutin uuteen kotipaikkaan voidakseni
jatkaa asianmukaista diabeteshoitoa.

rajatapaus

• Jäsen
Vs: D-vitamiinikokemuksia
« Vastaus #1 : Lokakuu 04, 2012, 19:02:02 ip »

Ei näillä leveysasteilla kukaan saa tarpeeksi D-vitamiinia ilman vitamiinilisää. Minä syön 125 milligrammaa päivässä. Se on muuten se määrä, jonka arkkiatri Arvo Ylppö aikoinaan määräsi pikkulapsille ja sai mm. riisitaudin poistettua tästä maasta.
Tuo 125 milligrammaa oli minun lapsuudessani suositus kaikille lapsille.

Nämä nykyiset suositukset eivät perustu mihinkään.
Kirjattu

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59