Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6912 jäsentä  •  417178 viestiä  •  19933 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Savoost, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: G: Paljonko hiilareita päivässä?  (Luettu 14956 kertaa)

Nauskis

• Aloittelija
Vs: G: Paljonko hiilareita päivässä?
« Vastaus #30 : Syyskuu 15, 2012, 16:03:07 ip »

Mulla hiilihydraatteja vuorokaudessa sadan (100) molemmin puolin. Suurin osa mataliin pupeltamista.
Kirjattu

HeikkiJ

• Vanha tekijä
« Vastaus #31 : Syyskuu 15, 2012, 16:37:07 ip »

Mulla määrä vaihtelee n.80-150g välissä. Riippuen ihan päivästä, sapuskoista ja tekeekö mitään.

Tuo 12g enintään on Veijon määritelmä hyväksi määräksi sekä D1 ja D2 saamalle hiilihydraati määrälle.
Kirjattu

BlueDeath

• Vieras
« Vastaus #32 : Syyskuu 15, 2012, 17:09:47 ip »

Tuosta 12 gramman rajasta muistuikin eräs kammottava asia mieleen :

Ei pystyisi edes kahta keskilolutta juomaan !! 
No VOI KAMALA!!  ;)

Niin ja hiilareita menee mulla päivästä riipuen yleensä noin 90-200 gHH.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #33 : Syyskuu 15, 2012, 17:22:28 ip »

Mulla määrä vaihtelee n.80-150g välissä. Riippuen ihan päivästä, sapuskoista ja tekeekö mitään.

Tuo 12g enintään on Veijon määritelmä hyväksi määräksi sekä D1 ja D2 saamalle hiilihydraati määrälle.

Niin on, mä tosiaan vertasin sitä vaan Atkins-määrään (siihen aloitusmäärään eli induktiomäärään  - jonka olen kuvitellut olevan sieltä tiukimmasta päästä) - eli ymmärsin kyllä, että Veijon määristä on kyse. No aina oppii eli eipäs olekkaan.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

kriisikko

• Vieras
« Vastaus #34 : Syyskuu 15, 2012, 20:27:34 ip »

Alle ja yli sata.
Riippuu siitä, maistuuko mikään ruoka.
Hypopäivinä sitten rutkasti enemmän.
Kirjattu

Lola

• Vieras
« Vastaus #35 : Syyskuu 18, 2012, 20:14:44 ip »

Tänään 38 g, yleensä 35 - 65 g. Lasken tarkasti kaiken, myös kasviksista tulevat hiilarit. VS on ihanan tasainen eikä yöksi tarvitse yleensä tankata mitään ja uskaltaa mennä nukkumaan VS:n ollessa ennen nukkumaan menoa jopa n. 5. Aamulla ollaan vielä hienosti 4 pinnassa  :D
Kirjattu

Aa-si

• Aktiivinen
« Vastaus #36 : Syyskuu 18, 2012, 20:35:50 ip »

90-150 ghh toki poikkeuksia on. Katselin ruokapäiväkirjaa ja monena arkipäivänä menee 140 ghh. Viikonloppuisin menee yleensä vähemmän, koska arjen hiilareita nostaa mulla koulu/työpaikkaruokailu. Kotona tulee syötyä vähemmän hiilareita ja viikonloppuisin syön ainakin yhden kerran vähemmän kuin arkena. Olen huomannut, että jos menee alle 100 ghh homma ei meinaa pelittää, samoin kuin jos mennään yli 150 ghh. Mä lasken hiilareiksi maidot, maustamattomat jogurtit, kasviksista esimerkiksi avokadon, porkkanan, juurekset.
Kirjattu
D1

paivikaarina

• Matkailija
« Vastaus #37 : Syyskuu 27, 2012, 07:37:02 ap »

Anteeklsi, aloittelija kysyy miten laskette hiilarit? Onko olemassa joku opaskirjanen hiilaripitoisuuksista? Elokuuss diagn. D2 ja haluaisin  sen pitää kurissa.
Kirjattu

Dad

• Vanha tekijä
« Vastaus #38 : Syyskuu 27, 2012, 08:11:46 ap »

Kirjattu
"Well managed diabetes is the leading cause of nothing", Dr. William Polonsky

"It never ceases to surprise me at the infinite capacity of the human mind to resist the introduction of useful knowledge." Thomas Raynesford Lounsbury

catharsis

• Vieras
« Vastaus #39 : Syyskuu 29, 2012, 14:36:49 ip »

Anteeklsi, aloittelija kysyy miten laskette hiilarit? Onko olemassa joku opaskirjanen hiilaripitoisuuksista? Elokuuss diagn. D2 ja haluaisin  sen pitää kurissa.
Jos et ole vielä insuliinilla, hiilareita ei tarvitse laskea. Pitää yksinkertaisesti vain välttää niitä ruokia ja valmisteita, joissa on runsaasti hiilihydraatteja. Tämän asian opiskeluun Finelin sivusto on erinomainen. Toinen asia on sitten, haluatko vain pitää D2:n kurissa (henk. koht. kokemuksen perusteella ei onnistu pitkän päälle) vai päästä siitä eroon (mikä taas on täysin mahdollista).
Kirjattu

Lupita

• Vanha tekijä
« Vastaus #40 : Syyskuu 29, 2012, 14:50:10 ip »

Usein kakkosille neuvotaan mittarin käyttö vähän sinnepäin ja tyyliin "mittaa nyt edes joskus, jos jaksat".

Se mittari on kuitenkin paras työkalu omahoitoon. Mittaa ennen ruokaa ja noin 2h sen jälkeen, niin vähitellen saat kerättyä tietoa, miten oma kroppasi reagoi eri ruokiin. Ruokailun lähelle osunut liikkuminen, sauna ja mielentilan kirjaaminen lisää tarkkuutta.

Kun arvioit aterioiden hiilarimäärät näet vähitellen määrien vaikutuksen aterian jälkeisiin lukemiin.

Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #41 : Syyskuu 29, 2012, 15:23:39 ip »

Jos käyttää kaupan valmistuotteita tai puolivalmisteita, niin niistä löytyy usein tiedot hiilareista. Valitettavasti kaikissa ei ole, mutta useista löytyy. Koska tuotteittain on eroja, niin itse ainakin vertailemalla eri valmistajien esim. leipiä olen etsinyt ne itselleni sopivimmat. Samalla näkee mm. suolan määrän. Fineli on toki yleisesti käytössä, mutta monien ruokalajien kohdalla siellä on ns. keskiarvo ja erot voivat olla esim. eri valmistajilla isojakin. Toki kakkosilla ei varmaan tarvi ihan niin tarkalle tasolle mennä mihin itse olen tottunut.

Mutta suosittelen kuitenkin vertailemaan kaupassa eri vaihtoehtojen ravintosisältötietoja alussa.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #42 : Syyskuu 30, 2012, 00:34:57 ap »

Fineli on toki yleisesti käytössä, mutta monien ruokalajien kohdalla siellä on ns. keskiarvo ja erot voivat olla esim. eri valmistajilla isojakin.
Minä taas en käytä valmisruokia juuri lainkaan, ja jos käytän, niin katson jo kaupassa sen hiilarimäärät että voinko sitä syödä.
Omatekemistä ruoista en kirjoita Fineliin että "makaronilaatikko", vaan kirjoitan koko reseptin jokaisen ainesosan grammamäärittäin ja siitä saan koko satsin ravintosisältötiedot. Sitten arvioin paljonko söin, eli söinkö 20% koko valmistamastani ruokamäärästä, vai 50% ja lasken sitä kautta mun annoksen hiilarimäärän.

Oon standardoinut monia ruokia, esim aamupuuron siten, että teen sen joka kerta tasan samalla tavalla, niin siinä on joka kerta tasan sama määrä hiilareita, jolloin voi olettaa että sokerit käyttäytyy edes melkein samansuuntaisesti.

Mulla ei oo vuorokauden hiilarirajoitusta itselle, mutta max 30ghh kerralla. Sen yli kun menee, mennään aina suohon. Niin ja lounaalla mahdollisimman vähän hiilareita. Kun syön 2-5 kertaa päivässä, niin yhteissumma on noin 100ghh/vrk.
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

Annu-80

• Intoilija
  • D1 todettu 1981, Levemir ja Humalog
« Vastaus #43 : Lokakuu 10, 2012, 11:10:03 ap »

Mulla menee todella suuresti vaihdellen. Välillä jäädään 100 ghh, jopa hieman alle. Ja välillä menee helposti 300 ghh päivässä. Syön sitä, mitä tekee mieli ja sen verran kun on nälkä. Töissä lounasruuat vaihtelee salaatin ja leivän (hiilareita ehkä 20) määrästä pitsaan. Kotona välillä on salaattia ja välillä taas sokerisia muroja hillon kanssa tms. Mehu ja limsa tuo mulle joskus jopa puolet ruuan hiilareista (käytän isoa lasia). Humalog toimii minulla hyvin, eli ison hiilarimäärän jälkeen vs ei ponnahda korkealle jos vaan olen laskenut hiilarit oikein ja pistänyt oikean määrän insuliinia.
Kirjattu

Jape

• Lentävä kynä
« Vastaus #44 : Lokakuu 10, 2012, 11:37:35 ap »

Mulla menee todella suuresti vaihdellen. Välillä jäädään 100 ghh, jopa hieman alle. Ja välillä menee helposti 300 ghh päivässä. Syön sitä, mitä tekee mieli ja sen verran kun on nälkä. Töissä lounasruuat vaihtelee salaatin ja leivän (hiilareita ehkä 20) määrästä pitsaan. Kotona välillä on salaattia ja välillä taas sokerisia muroja hillon kanssa tms. Mehu ja limsa tuo mulle joskus jopa puolet ruuan hiilareista (käytän isoa lasia). Humalog toimii minulla hyvin, eli ison hiilarimäärän jälkeen vs ei ponnahda korkealle jos vaan olen laskenut hiilarit oikein ja pistänyt oikean määrän insuliinia.

Mehuhan nyt tuoki helposti hiilareita, sen sijaan limsa ei yhtään koska en milloinkaan juo sokrulimsoja.
Kirjattu
Jape, vanha pessimisti.

Linkkejä

Lääkehoito onnistuu yhdessä

Julkaistu 08.10.2019 | 15:07