Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6900 jäsentä  •  416942 viestiä  •  19922 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Tyypin 1, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: G: Paljonko hiilareita päivässä?  (Luettu 14740 kertaa)

Kian

• Aktiivinen
Vs: G: Paljonko hiilareita päivässä?
« Vastaus #15 : Syyskuu 12, 2012, 13:54:42 ip »

Lasken ajoittain tarkkuudella, punnitsen jne. Näistä tuloksista mun normini on keskimäärin 120g arkisin.
Kirjattu
D1 1974, N.
Pumppu ja Humalog vuodesta 2001.
Animas Vibe.
(Dexcom 4: maksoin vuoden käyttääkseni 2013-2014. Sain Toukokuu 2015 CGM Dexcom, asun Ruotsissa.)

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #16 : Syyskuu 12, 2012, 14:07:36 ip »

Mulle tomaatti on ihan ehdottomasti hiilaria ;). Kun esim. aamulla syön kaksi paahtoleipäsiivua laadusta riippuen 22 tai 24 g hiilaria ja lisäksi yhden kokonaisen tomaatin, niin se tomaatti tekee about 3 grammaa hiilaria lisää. Mulla ehdottomasti jo huomioitava inskamäärässä.

Mutta tää on tosiaan niin yksilöllistä, siis esim. kuinka tarkka tarvii olla. Kunhan löytää itselleen hyvän tavan (jolla saavuttaa ainakin kohtuu vyvän tason), niin se on minusta jokaiselle se sopivin. Oli kyse sitten mistä vaan.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Ruiskaunokki

• Aktiivinen
« Vastaus #17 : Syyskuu 12, 2012, 14:39:52 ip »

Niinpä, yksilöitä ollaan. Mulla ei alle 1 yksikköä pikainskaa tai alle 10g hh tee juuri mitään suuntaan eikä toiseen verensokereissa...
Kirjattu
D1 vuodesta 1987
"If you don't like where you are, move. You are not a tree. "

MiniMi

• Lentävä kynä
« Vastaus #18 : Syyskuu 12, 2012, 16:35:24 ip »

Joo no, en mäkään laske kahvimaitoa tai tomaattia hiilariks. Kahvimaitoa kuluu mulla kyllä tosi paljon, kun laitan normikuppiini (about 2,5 dl) melkeen ½ desii maitoa. Mutta mä en olekaan kovin hiilariherkkä. Toisaalta olen ERITTÄIN inskaherkkä, joten siksi niin pieneet annokseetkin. Ja tosiaankin; syön ihna mitä haluan (oon vaan oppinut haluamaan vähemmään sellasta, mikä mun vatsalle ei sovi), mutta syön todella pieniä kerta-annoksia ja monta kertaa päivässä. Nytkin tässä samalla syön paprikaa ja brie-juustoa - en laske niitä hiilareiksi joten en laita inskaa....
Kirjattu
D1 vuodesta -72 + "kaikki" liitännäiset + vähän muitakin juttuja
Kokemus on hyvä opettaja,joka lähettää sikamaisen kalliita laskuja

Sahara

• Matkailija
« Vastaus #19 : Syyskuu 12, 2012, 17:01:01 ip »

Mulla hiilarit on yleensä 200 molemmin puolin. Ehkä useammin vähän alle kuin yli. Tosin liikunta sotkee tämänkin. Mun täytyy, insuliinin vähennyksen lisäksi, syödä iltaliikunnalle yhteensä lähes 100 ylimääräistä hiilaria, että uskallan käydä nukkumaan.  >:(
Kirjattu
D1 vuodesta 1995, Lantus & Humalog
Kilpparin vajaatoiminta 1/2014, Thyroxin

Ruiskaunokki

• Aktiivinen
« Vastaus #20 : Syyskuu 12, 2012, 17:29:28 ip »

Sahara, mä taistelin saman liikunta/ylenmääräinen hiilaritankkaus -ongelman kanssa, kunnes aloin vähentää hiilareita ja sitä myötä pikainskaa koko päivältä (en ainoastaan ennen / jälkeen liikunnan), eli liikunta ei laske mulla enää niin paljon sokereita kun pikainskaa ei ole veressä niin paljon! Ja sen myötä sitten tasoittuu koko liikuntavuoristorata. Ei onnistu ihan joka kerta, mutta useimmiten kuitenkin. Nykyään aerobisen iltaliikunnan jälkeen mulle riittää normaalisti n.20 g hh tankkaus yötä vasten  :) Vaatii pitkäaikaista säätöä ennenkuin löytää itselleen sopivan rutiinin, mutta saattaisi toimia sullakin.
Kirjattu
D1 vuodesta 1987
"If you don't like where you are, move. You are not a tree. "

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #21 : Syyskuu 12, 2012, 20:36:31 ip »

Konrad, minäkin tiedän hiilarimääräni suht tarkalleen vain siksi että merkkaan ne annosoppaaseen, eli voi lukea mittarin muistista. Toki ne sinne merkatut sitten on arvioita, vaikka kokemuksen myötä suht oikeita. Pyöristelen kyllä mutta tarkemmin kuin muinoin, jolloin pyöristelin lähimpään kymppiin...eli tyyliin 3, 5, 7Hhg. Mulla siis pienet hiilarimäärät tarkoittaa myös tarkempaa säätöä inskoissa, suuripiirteinen ei voi olla, mitä olen täällä monesti koittanut selittää. Olen sekä inska- että hiilariherkkä, ja annostelen monesti 0,1 yksikön välein.

Normaalitilassa eli töissäkäyvänä hiilarimäärät on jotain 50-80 per päivä arkisin. No ei ne viikonloppuisin juuri isompia ole, kertamäärät ehkä mut toisaalta aterioita vähemmän. Sokerit on tasaiset ja aika ennakoitavat, eikä liikunta tuota ylläreitä jos vain katson ettei veressä ole aktiivista pikainskaa. Tämä toimi hyvin myös raskaanaollessa.

Tällä hetkellä imetys vie energiaa ja tankkailen ettei sokerit tipu, niin määrät näyttää olevan äkkiä katottuna jotain 100-150. Normaalitilassa tämä tarkoittaisi aterianjälkeisiä korkeita, nyt ei.

Itse en kutsu itseäni karppaajaksi ainakaan tällä hetkellä enkä täällä, ettei asiat sekoittuis ja luultais että liputan jonkun maks 12 hhg:n puolesta. Enkä jaksa alkaa valloittaa termiä takaisin, kun se mun 50-80 on sitten jonkun mielestä väärin karpattu. Zebra siehän koitit ansiokkaasti luoda meille yhteistä luokitusta, että puhuttais edes samasta aidasta, en muista enää mitä termiä tälle haarukalle ehdotit?
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Jape

• Lentävä kynä
« Vastaus #22 : Syyskuu 15, 2012, 11:41:05 ap »

Minun täytyy nyt tyhmänä kysyä, että tuo LCHF, joku sanoi syövänsä 12 grammaa hiilareita päivässä. Eihän silloin voi syödä esim. kokonaista appelsiinia tahi banaania, kun siinä on jo enemmän. Eikö he syö tällaisia ollenkaan ?  :(
Kirjattu
Jape, vanha pessimisti.

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #23 : Syyskuu 15, 2012, 11:47:46 ap »

Minun täytyy nyt tyhmänä kysyä, että tuo LCHF, joku sanoi syövänsä 12 grammaa hiilareita päivässä. Eihän silloin voi syödä esim. kokonaista appelsiinia tahi banaania, kun siinä on jo enemmän. Eikö he syö tällaisia ollenkaan ?  :(
!2 grammaa ei anna mahdollisuuksia syödä hedelmiä tai marjoja, koska 12 grammaa hiilareita tulee käsittääkseni jo pelkistä kasviksista.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #24 : Syyskuu 15, 2012, 12:01:18 ip »

Tuskin kovin moni lievemminkään karppaava kovin usein banaania syö, kokonaista ainakaan. Paitsi ykköset hypoon, tai liikunnan vaikutuksiin. Mulle ainakin on muuten liian nopea sokerien kannalta, enkä tykkää siitä niin paljoa että söisin verensokereista välittämättä.

Mutta kasvisten ja varsinkin juuresten hiilarien välttäminen on mullekin tossa konsonanttikimara-ruokavaliossa liikaa, kun tosiaan pelkälle lounaan kasviksille lasken n. 20hhg, että siksi en halua alle 50-60hhg:n mennä. Ja kun mun ei tarvi, kun mulla ykkösenä pikainskan vaikutuskäyrä osuu hienosti yksiin kasvisten hiilarien kanssa, ja niillä on niiiiin paljon hyviä vaikutuksia ja maistuvat ihanilta että en näe mitään syytä välttää.antavat ruuanlaittoon iloa ja väriä ja vaihtelua.

Mutta tuon 12hhg:n ja vaikka 200hhg:n välillä on aika monta syömistyyliä...valinta ei ole joko tai. Mittari ja suu ja hobamittaus ja miksei vaakakin kertoo mikä itselle sopii, kun vain saa tarpeeksi vaikka niitä liuskoja. Kakkoset harvoin saa :(
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #25 : Syyskuu 15, 2012, 12:44:36 ip »

Hmm. Olikin vaikea kysymys. Laskeskelin tuossa keskimääräistä annostusta, johon lasken teehen laittamani maidot, leivät, pastat, perunat/bataatit, hedelmät, pizzat, mutta en kasviksia (esim. tomaattia, kurkkua, salaattia, sipuleita, tms.). Ja arviolta tulee 150-170g per päivä (20-30g heti pois jos vähentää teehen laittamani maidot, juon isoja mukillisia maidolla kerralla)? Varmaan tulisi enempi, jos ryhtyisi kasvisten hiilareita arpomaan.

Tuossa on toki paljon eroa sillä, onko juhlaa vai arkea, hypotankkauksia (joita ei ole pahemmin ollut liikunnan vuoksi sen jälkeen kun keksi, että koetan syödä ennen liikuntaa lounaalla punaista lihaa tai kalaa), syökö ulkona, ystävillä, matkoilla vai kotona, pitkän kaavan mukaan vai perussettiä, jne.

Tosin, tässä on muutama viikko mennyt tosi vähillä syömisillä, ollut isoa surua, eikä oikein ruoka maistu. Syön kyllä, etten uuvahda, mutta ei ole ensimmäisenä mielessä tuo syöminen.
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

Susihukka65

• Vieras
« Vastaus #26 : Syyskuu 15, 2012, 13:18:13 ip »

Tosin, tässä on muutama viikko mennyt tosi vähillä syömisillä, ollut isoa surua, eikä oikein ruoka maistu. Syön kyllä, etten uuvahda, mutta ei ole ensimmäisenä mielessä tuo syöminen.

Vastoinkäymiset ja suru aiheuttavat minulla saman ilmiön. Voipi jäädä syömiset pariin keksiin päivässä, ja sitten siitä kyllä jo uuvahtaakin. Jossakin ketjussa käytettiin aika osuvaa nimitystä: lohtusyömättömyys.

Hiilihydraattimäärät ovat aika lailla samat kuin Tealla, olen laskeskellut että kuluisi 150 - 165 g päivässä. En laske grammalleen, pyöristän ylöspäin. Aterioiden hiilarimäärät eivät ole vakio, vajuutan päivän hiilariannoksia vähän sen mukaan, miltä verensokeri näyttää ja miten insuliini ym. käyttäytyvät. Hyposyömiset lasken mukaan. Pyrin olemaan tarkka siitä, ettei päivän hiilarimäärä mene ylärajan yli, vajaaksi saa jäädä.

Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #27 : Syyskuu 15, 2012, 13:37:12 ip »

Mäkin poden tuota lohtusyömättömyyttä, kesällä piti itsensä pakottaa syömään ja söinkin, ainoa, mitä sain alas, oli mansikat :) Nyt on stressiä töissä, saa ihan pakottaa itsensä syömään. Herkkuja kyllä menis, muttei kunnon ruokaa. Olen sitten vaan yrittänyt jotakin syödä.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

Jape

• Lentävä kynä
« Vastaus #28 : Syyskuu 15, 2012, 15:33:55 ip »

Tuosta 12 gramman rajasta muistuikin eräs kammottava asia mieleen :

Ei pystyisi edes kahta keskiolutta juomaan !! 
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 15, 2012, 17:12:57 ip kirjoittanut Jape »
Kirjattu
Jape, vanha pessimisti.

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #29 : Syyskuu 15, 2012, 15:50:58 ip »

Tuosta 12 gramman rajasta muistuikin eräs kammottava asia mieleen :

Ei pystyisi edes kahta keskilolutta juomaan !! 

No mulla tulee tosta 12 gramman rajasta mieleen lähinnä Atkins. Siinä muistaakseni se tiukin vaihe oli 20g/vrk ja sitäkään ei saanut pitkään noudattaa, vaan piti vähän sitten lisätä. Mutta kun omakohtaisia kokemuksia ei ole kummastakaan, niin parempi olla sen enempää sanomatta. Tuo vaan oli eka mielikuva, joka mulla tuli mieleen ::) :-X
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Linkkejä