Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6900 jäsentä  •  416948 viestiä  •  19922 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Tyypin 1, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Välipalamuistoja vuonna miekka ja kirves!  (Luettu 6434 kertaa)

Friita

• Lentävä kynä
Vs: Välipalamuistoja vuonna miekka ja kirves!
« Vastaus #30 : Syyskuu 12, 2012, 07:13:02 ap »

Mulla oli kans ymmärtäväinen hoitohenkilökunta ja ateriasuunnitelma oli aika normaali, siis noudatan nykyäänkin aika liki samaa. Lautasmallia käytettiin siinä, eikä ollut mitään pakkosyöttöä, tosin olen aina ollut pullukka, mutta kuitenkin se päivä koostui pitkälti hyvistä kokonaisuuksista, vaikken silloin niistä mitään ymmärtänytkään, protskua, kasviksia, hiilareita sopivassa suhteessa.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

Ruiskaunokki

• Aktiivinen
« Vastaus #31 : Syyskuu 12, 2012, 14:55:28 ip »

En yhtään muista paljonko mun ekoissa ateriasuunnitelmissa olisi ollut hiilaria, mutta paljon varmaankin, koska muistan että lounaalla ja päivällisellä mun ruokalautanen oli ihan tupaten täynnä, ja monta desiä piti olla niitä kasviksia ja kaikkea, siinäpä hontelona 7-vuotiaana tyttönä melkein itkua väänsin kun se oli pakko syödä... Äiti sitten muistaakseni soittikin sairaalaan pari viikkoa d:hen sairastumiseni jälkeen että onko tuon tytön tosiaan pakko syödä noin paljon. Ja onneksi ymmärtäväinen d-hoitaja taisikin sitä suunnitelmaa sitten rukata järkevämmäksi. Edelleen piti tietyt ryhmät syödä tiettyyn aikaan, mutta ei ihan niin suurilla hiilarimäärillä...
Kirjattu
D1 vuodesta 1987
"If you don't like where you are, move. You are not a tree. "

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #32 : Syyskuu 12, 2012, 15:04:15 ip »

Mulla oli muistaakseni eka ruokavalio 2200 kcal, ja hiilaria ihan ältsisti, se oli varmaan pahimman hiilairbuumin aikaa 80-luvun puolivälissä. Usein lisäilin tekemiini ruokiin valkoisia vehnäjauhoja tms, jotta saisin niihin tarpeeksi hiilareita, silloinhan ei sentään sokeria saanut syödä.
Tää naurattaa mua jotenkin ihan kamalasti! ;D Että lisätään jauhoja ruokaan hiilareiden takia, kuulostaa niin uskomattomalta. Sori, ei siis millään pahalla vaan ihan hyvällä, oon vain saanut susta d1-nainen sellaisen kuvan, ettet ihan helposti tällaiseen alistuisi. ;) Enkä kyllä oo kuullut kenenkään muun näin tekevän, tai sitten eivät vain ole kertoneet kaikkia konstejaan.
Eikö niitä vaadittuja hiilarimääriä olisi ollut helpompi täyttää vaikka hedelmillä tai jollain muulla raikkaalla ja helposti syötävällä runsaalla hiilarilla? ??? Nuo jauhot kuulostavat niin oudolta ratkaisulta, yhtä oudolta kuin ne 6 perunaa.

Katsos kun sokerit laski, jos en syönyt sitä vaadittua hilarimäärää, insuliiniannokset oli määrätty sen mukaisiksi. Olin nuorena nääs vielä sellainen, joka totteli, kun lääkäri käski  :-X kunnes huomasin, etteihän ne tajua tän taudin hoidosta mitään  8)
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Pussukka-81

• Vanha tekijä
« Vastaus #33 : Syyskuu 12, 2012, 15:14:50 ip »

Katsos kun sokerit laski, jos en syönyt sitä vaadittua hilarimäärää, insuliiniannokset oli määrätty sen mukaisiksi.
Joo, tän mä hoksasinkin, mut lähinnä sitä ihmettelin että miksi ne hiilarit piti syödä jauhoina ja niin kauhian monena perunana...eikö niitä siis saanut lääkärin mukaan korvata jollain helpommalla ja maukkaammalla? Ja miksiköhän sulle oli ylipäätään määrätty niin kovin suuret kertahiilarimäärät kun ilmeisesti muut ovat onnekseen säästyneet tällaisilta järkyiltä määriltä, eikö lääkärin järkeen käynyt hiilareiden ja inskan vähentäminen? ??? Voi niitä aikoja! ;)

Olin nuorena nääs vielä sellainen, joka totteli, kun lääkäri käski  :-X kunnes huomasin, etteihän ne tajua tän taudin hoidosta mitään  8)
;D Tää oli hyvä! ;D 8)
Kirjattu
DM1 vuodesta 1986
Pumpussa Humalog

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #34 : Syyskuu 12, 2012, 18:02:03 ip »

Jatkoin tuonne muistoketjuun kun meni jo niin ohi välipaloista.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Pussukka-81

• Vanha tekijä
« Vastaus #35 : Syyskuu 13, 2012, 17:23:07 ip »

Kiitos dadda! Iteltäni meinaa aina välillä unohtua varsinaisen ketjun aihe, kun innostun jostain mielenkiintoisesta sivuraiteesta. Hyvä siis, kun joku valvoo ja katsoo perään. ;D
Kirjattu
DM1 vuodesta 1986
Pumpussa Humalog

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #36 : Syyskuu 14, 2012, 16:31:25 ip »

Ittelleni pidän rotia, kirjotin ensin tähän mut sitten hokasin... 8)
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Motivaatiovalas

• Aloittelija
« Vastaus #37 : Syyskuu 20, 2012, 19:05:23 ip »

Mullakin on hämäriä muistikuvia jostain diettasnackeistä, jotka tosiaan rusentuivat aina jonnekin pohjalle :D

Kukaan ei ole vielä maininnut Lo -patukkaa, joita jostain syystä sain tuossa 90-luvulla syödä. Ja ne olivat siis ihan kaupan karkkihyllystä! En todellakaan muista, miksi niitä sai syödä, nimi viittaisi siihen, että niissä oli vähän.. jotain..? Muistan että niitä oli kahden makuisia. Enää en ole missään nähnyt, joten jos joku muu muistaa tällaisia niin voisi kertoa, mitä ihmepatukoita ne oikein olivat! Niitä ilmeisesti sai syödä kun verensokeri oli matalalla.

Koulusta muistan, että välipala oli yleensä hedelmä tai tuoremehu, jossain vaiheessa sitten jätin ne vaan hakematta, kun ei huvittanut ja lopulta niiden tarjoilukin lopetettiin :D Joskus yritin syödä niit mahdollisimman huomaamattomasti ja siksi kerran nielin kokonaisen luumun ja eiköhän tuo sitten tapahtunut kesken aamunavauksen, minne oli kokoontunut puolet koulusta!! Siinä sitten korisin ja yskin, meni huomaamattomuus vähän pilalle...

Mulla on kanssa ollut aina ihmeen joustava hoito, ei todellakaan sellaisia kauhutarinoita kuin jollain täällä!
Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #38 : Syyskuu 20, 2012, 19:35:15 ip »

Joku aavistuksen hämärä muistikuva LO-patukasta, oisko niissä ollut myös sana Light mukana?
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019

Motivaatiovalas

• Aloittelija
« Vastaus #39 : Syyskuu 20, 2012, 21:40:28 ip »

En kyllä yhtään muista.. Mun muistikuvani on, että niitä oli vihreää ja punaista.. Tai jotain..
Kirjattu

santsu.

• Veteraani
« Vastaus #40 : Syyskuu 20, 2012, 22:09:11 ip »

Mä inhosin niin paljon käydä välipalalla koulussa.
Välipala ura alkoi  v. 83.
Taisin olla ehkä neljännellä luokalla kun keksin heitellä välipalaksi saadut hedelmät koulun kivijalassa olevista  reijistä sisään.Sittemmin wanha koulu purettiin ja tuo homma ei enää toiminut  ::) 

Ylä-asteella taisin syödä välipaloja,muistan ainakin syöneeni lautasellisen mustikoita ja sain ottaa ruokalaan yhden kaverin mukaan  :)

Taskussa kulki mukana siripirejä,en muistaakseni tarvinut niitä juurikaan.Sokerit oli varmaan korkeella suurimman osan ajasta.
Kirjattu
*Saat sen mistä luovut*

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #41 : Syyskuu 20, 2012, 22:33:14 ip »

Mäkin jätin välipalat jossain vaiheessa, en tiedä, olis luullut hoppiksen parantuvan tai olevan koko ajan hypoilla, mutta mitä vielä  ;D
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019

Susihukka65

• Vieras
« Vastaus #42 : Syyskuu 21, 2012, 06:13:19 ap »

Taisin olla ehkä neljännellä luokalla kun keksin heitellä välipalaksi saadut hedelmät koulun kivijalassa olevista  reijistä sisään.Sittemmin wanha koulu purettiin ja tuo homma ei enää toiminut  ::)

Tästä tuli hyvin vanha muisto mieleen. Pienenä inhosin kalaa yli kaiken. Yhdellä sairaalakeikalla, kun olin pihanpuoleisessa huoneessa, heitin aina kala-annoksen salaa ikkunasta ulos. Ulkona alkoi pian kaarrella paljon lokkeja... ;D  Inhosin myös ruusunmarjakiisseliä, mutta sitä ei voinut heittää ikkunasta ulos. Jos se oli mannapuuron tms päällä, koversin ja söin puuron sen alta niin tarkkaan kuin pystyin.

Välipalapatukoista hämärä muistikuva jostakin 70-luvun myslipatukkamaisesta, joka maistui aprikoosilta ja oli hyvää. En tiedä, oliko suositeltu vai vanhempien löytö. Myöhemmin oli jokin apteekista ostettava suklaapäällysteinen (punaista tekstiä valkoisessa kääreessä?), josta pidin myös. Nimistä ei aavistustakaan.

Koulussa ei koskaan tarjottu mitään välipaloja, joten sitä ongelmaa ei ollut.
Kirjattu

rasvis

• Lentävä kynä
« Vastaus #43 : Syyskuu 21, 2012, 11:30:34 ap »

Vieläkin voin maistaa noittein ällöjen Dietta Snacksien mairean maun suussani jostain 90l.alkupuolelta.
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #44 : Syyskuu 21, 2012, 12:38:09 ip »

APUA!  ;D ;D ;D Hyvä juttu!  :)

Mä söin tunnollisesti aina kaikki välipalat ja kerran menin kuudesluokkalaisena valittamaan koulun terkkarille "isoa" mahaani. Terkkari vaan nauroi, mutta olin hyvin loukkaantunut sillä mulle asia oli todellinen. Vihasin sitä ainaista syömistä! Hypojen pelossa söin illallakin ihan liikaa vaikkei edes ollut nälkä.  :(
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Linkkejä