Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6929 jäsentä  •  417333 viestiä  •  19951 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi EiSi, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Välipalamuistoja vuonna miekka ja kirves!  (Luettu 6692 kertaa)

Pussukka-81

• Vanha tekijä
Vs: Välipalamuistoja vuonna miekka ja kirves!
« Vastaus #15 : Syyskuu 11, 2012, 17:39:56 ip »

(siinä välissä lounas, jossa 6 perunaa ja jos et syönyt, sokrut laski)
Siis 6 perunaa? Oikeasti? Missä tällaisia ateriasuunnitelmia laadittiin? :o

On ihan eri asia syödä kerralla 6 perunaa kuin 60 ghh, ainakin minusta. Kuudesta perunasta taatusti jo oksentaisin mutta tuskin vielä kahdesta perunasta, leivästä ja lasillisesta maitoa. Ja mulla ei onneksi ollut yhdelläkään aterialla yli 50 ghh ja siitäkin sain jättää halutessani ainakin 10-20ghh pois kotioloissa. Koulussa oli eri asia koska ateriainskoja ei ollut eli aamulla mitattu verensokeri ja myös aamulla pistetty inska sanelivat koulupäivän aikana vaaditut hiilarit. Ala-asteella mulla ei ollut vielä mittaria koulussa, vaan aamuarvo saneli päivän kulun...hurjaa. Mutta hurjaa on tuo 6 perunaakin. ;D
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 11, 2012, 18:35:35 ip kirjoittanut Pussukka-81 »
Kirjattu
DM1 vuodesta 1986
Pumpussa Humalog

Ruiskaunokki

• Aktiivinen
« Vastaus #16 : Syyskuu 11, 2012, 17:48:54 ip »

Joo muistui tuokin mieleen, eli vuonna -87 sairastuin ja silloin olin ekalla luokalla, ja kaksipistoshoidolla, mitään verensokereita ei koulussa koko ala-asteen ajan minä mitannut, ei ollut tapana enkä tiedä osasinko aluksi edes itse... Eli aamun vs-arvon ja pistoksen mukaan mentiin koko koulupäivä, pakko oli syödä määritellyt hiilarit vaikka mikä olisi ollut. Onneksi tunsin aina hypot omassa olossani aika hyvin, eli sitä dieetti-patukkaa puputettiin jos tuntui sokerit matalilta koulussa... Ei kyllä koskaan tullut mitään shokkeja eikä muita hätätilanteita, eli noinkin pärjättiin!

Heh, "hyvä" että muutkin muistaa nuo ällöttävät patukat...  :o
Kirjattu
D1 vuodesta 1987
"If you don't like where you are, move. You are not a tree. "

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #17 : Syyskuu 11, 2012, 18:20:31 ip »

Mä oon kait ainut (Antsun lisäksi?) joka noista patukoista tykkäsi?  ;D

Usein mulla oli eväänä kotona tehdyt ruisleivät jotka siis oli koko päivän repussa. Niitä sitten nakertelin kävellessäni 3 km kotimatkaa. Kerran tien vieressä olleesta talosta hyökkäsi suuri susikoira ja vei eväsleivät kädestäni. Sen koommin en leipää evääksi tahtonut. Sokeripalat olivat aina varalla taskussa ja koululaukussa enkä muista niitä tarvinneeni.
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Pussukka-81

• Vanha tekijä
« Vastaus #18 : Syyskuu 11, 2012, 18:25:24 ip »

Täytyykin vähän tarkentaa. Niistä valkeakääreisistä välipalapatukoista tykkäsin, mutta niistä uudemmista ruskeakääreisistä löllöpatukoista en. 8)

Mutta tosiaan, nää oli mulle sellaista erikoisherkkua erikoistilanteissa (esim. reissut), ei siis jokapäiväistä välipalaa.
Kirjattu
DM1 vuodesta 1986
Pumpussa Humalog

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #19 : Syyskuu 11, 2012, 19:37:11 ip »

Ne ensimmäiset välipalapatukat, eikös ne olleet nimeltään Dietta-Snack..? Muistan aina, että sellaisia beigenruskeita patukoita kanneltiin mukana, kunnes jostain laukun pohjalta löytyi aina sellainen epämääräinen painunut & taittunut lituska.

Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

Pussukka-81

• Vanha tekijä
« Vastaus #20 : Syyskuu 11, 2012, 19:47:06 ip »

Ne ensimmäiset välipalapatukat, eikös ne olleet nimeltään Dietta-Snack..? Muistan aina, että sellaisia beigenruskeita patukoita kanneltiin mukana, kunnes jostain laukun pohjalta löytyi aina sellainen epämääräinen painunut & taittunut lituska.
Hyvin kuvailtu noita löydöksiä laukun pohjalta. ;D Näin mäkin muistelisin, että ruskeakääreiset olivat nimeltään Dietta Snack eli löllöpatukka. 8)
Mutta muistelisin näiden olleen niitä uudempia eli ne valkeakääreiset (toisessa ketjussa joku muisteli nimeksi Special Snack) olisivat olleet niitä ekoja. Tai ainakin mulle ekoja, en tiedä oliko niitä ennen jo jotain.
Kirjattu
DM1 vuodesta 1986
Pumpussa Humalog

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #21 : Syyskuu 11, 2012, 19:56:08 ip »

Joo voi olla - itsellä ei ole mielikuvaa valkoisista kääreistä. Eikä kyllä oikein siitäkään, että noita ruskeakääreisiä olisi koskaan oikeastaan tullut syötyä (ainakaan niin, että olisi jäänyt mitään makua mieleen...).
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #22 : Syyskuu 11, 2012, 19:56:47 ip »

On ihan eri asia syödä kerralla 6 perunaa kuin 60 ghh, ainakin minusta. Kuudesta perunasta taatusti jo oksentaisin mutta tuskin vielä kahdesta perunasta, leivästä ja lasillisesta maitoa.

Lounaalla oli 70g hh ja kun noita näkkileipiä oli syönyt jo ennen lounasta kaksi ja lounaan jälkeen tuli se 3, niin ei oikein jaksanut lounaalla syödä kuin yhden ja kun en juonut maitoa, niin se olit sitten 1 näkkäri ja 6 perunaa, ellei muuta hiilaria ollut tarjolla ja perunaahan se oli lähes joka aterialla. Oyksistä ohjeet, ihan normi diabeetikon vaihtotaulukko.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Pussukka-81

• Vanha tekijä
« Vastaus #23 : Syyskuu 11, 2012, 20:11:56 ip »

On ihan eri asia syödä kerralla 6 perunaa kuin 60 ghh, ainakin minusta. Kuudesta perunasta taatusti jo oksentaisin mutta tuskin vielä kahdesta perunasta, leivästä ja lasillisesta maitoa.

Lounaalla oli 70g hh ja kun noita näkkileipiä oli syönyt jo ennen lounasta kaksi ja lounaan jälkeen tuli se 3, niin ei oikein jaksanut lounaalla syödä kuin yhden ja kun en juonut maitoa, niin se olit sitten 1 näkkäri ja 6 perunaa, ellei muuta hiilaria ollut tarjolla ja perunaahan se oli lähes joka aterialla. Oyksistä ohjeet, ihan normi diabeetikon vaihtotaulukko.
Apua! 70g hh, huhhuh! Osanottoni. ;D

Mulla ei ollut koskaan koululaisena ruokalautasella perunaa enempää kuin 20ghh verran. Tykkäsin lapsenakin superpaljon perunasta, mutta en vain jaksanut syödä sitä kerralla enempää. Muistan että koulussa tarjottimelta löytyi yleensä kaksi perunaa (toki lautasella ;D), maitolasi ja 1-2 näkkäriä, hiilareita 40-50 g. Kotona hiilarimäärät elivät enemmän eikä meillä tosiaan millään vaihtotaulukoilla pelattu...hiilareita vain laskettiin...tai sitten pidin luonnostaan kaikista ryhmistä, joten vaihdot tapahtuivat luontevasti ilman mitään vaihtotaulukkoa. Pitääkin muistaa kysellä äidiltä asiasta. Muistan niin hyvin kaikki diabetekseen liittyvät asiat lapsuudestanikin, joten ihmettelen miksen muista tällaisia vaihtoja enkä ryhmiä...muistan vain hiilarit ja niiden laskemisen. ???
Kirjattu
DM1 vuodesta 1986
Pumpussa Humalog

vivianv

• Veteraani
« Vastaus #24 : Syyskuu 11, 2012, 20:18:42 ip »

Pakko vielä tarkentaa, kun virkistelin muistia toisen ketjun avulla, että valkokääreisiä special snack -patukoitahan ne mun 80-luvun alun eväspatukat olivatkin.
Kirjattu
D1 v:sta -77, karppaaja, kynäilijä ja kilpparivaivainen
Levemir&Humalog&Thyroxin

Vox audita perit, littera scripta manet.

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #25 : Syyskuu 11, 2012, 20:25:12 ip »

Sairastuin viidennen luokan keväällä, eli menin sitten kuudennelle diabeetikkona kouluun. Ala-asteella välipala oli ruisleipää ja voita ja joku hedelmä ja koska minulla jo tuolloin oli aika kieroutunut suhde syömisiin, oli tuo hedelmä liki aina omena :P Pidin omenoista. Kahtena välituntina juoksin siis syömässä keittolassa.

Yläasteella me diabeetikot sitten menimme jonossa ala-asteen keittolaan syömään ja jotta oikein erotuimme joukosta, söimme siellä myös lounaan. Yläastelaiset söivät omassa ruokalassaan. Yläasteella tuo harmitti, mutta tuolla oli tapana, että lukio kävi ala-asteella syömässä, niin tuttu paikkahan tuo oli sitten myöhemmin. Kammottavin tarjottava yläasteella välipalana oli alatoopi, jonka nielin melkein kokonaisena, kun en kehdannut kieltäytyäkään :( Yleensä noi välipalat olivat ruisleipää ja hedelmää, joskus rahkaa, hieman monipuolisemmin, mitä olin tottunut ala-asteella syömään ;D Ainoastaan lounaalla oli tarjottavana näkkileipää kuten muillekin oppilaille. Itse sai ottaa ruokaa sen verran, mitä söi.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #26 : Syyskuu 11, 2012, 20:58:48 ip »

Jep Dieettasnack nimenomaan lituskana laukun pohjalla... En ymmärrä muuten miksi söin niitä hypoon, kun eikös olleet HITAAMMIN sokeria nostavia kuin tavalliset,,,? Kai niillä olisi pitänyt estää hypoja...

Miekin sairastuin nuorena aikuisena, joten koulussa ei välipaloja ollut enää. Mutta sitten kun parin yliopistovuoden jälkeen lähdin käsi- ja taideteolliseen, sain luvan hakea keittiöstä tarpeen mukaan syötävää. Samaan aikaan kun jatkoin yo-opiskeilijaelämää pikkulauantaineen, eli ulos mentiin parhaimmillaan ti, ke, to, pe ja la, niin ai että se suurkeittiökylmiön jää-jääkylmä 5 hedelmän pillimehu osui ihanasti krapulahypoon!!  ;D Emäntä oli käynyt eritisruokavaliokursit ja olisi tyrkyttänyt sokerittomia jäätelöitä yms. silloin kun sattui olemaan jäätelöä tarjolla, mutta niistä kategorisesti kieltäydyin.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #27 : Syyskuu 11, 2012, 21:15:53 ip »

Mun ensimmäinen virallinen D-ruokavalio sisälsi 2400 kcal ja 160g hiilaria. Kun siihen kuului aamiainen, välipala, lounas, iltapäivän välipala, päivällinen ja iltapala eli yhteensä 5 kertaa jotain syömistä, niin ateriaa kohti tuli keskimäärin noin 30g hiilareita. Muistan vanhojen mummojen (olin siis sisätautien osastolla mummojen kanssa, oma ikä vähän päälle kymmenen) salakuljettaneen mulla omia leipäsiivujaan, koska olivat aivan kauhuissaan, "eihän kasvava nuori voi tulla noin pienellä leipämäärällä toimeen". Ja hoitajat sitten yrittivät valvoa heitä, jottei olisi mennyt määrät ihan sekaisin mulla (tottakait mulle kelpasi kaikki mitä mummot kiikuttivat mulle ;)). Näin esim. vuonna 1966-1969 ja hoitona yksi Lentepistos sillä halon kokoisella neulalla reiteen ta kankkuun. Kukaan ollut vatsasta kuullutkaan pistospaikkana.

Ja hupsista, ei ollutkaan koulun välipalajuttuja tää mun sepustus, sorry :-[ Oli ihan muuta sepustusta aiheesta välipalamuistoja vuonna miekka ja kirves.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #28 : Syyskuu 11, 2012, 21:48:25 ip »

Mulla oli muistaakseni eka ruokavalio 2200 kcal, ja hiilaria ihan ältsisti, se oli varmaan pahimman hiilairbuumin aikaa 80-luvun puolivälissä. Usein lisäilin tekemiini ruokiin valkoisia vehnäjauhoja tms, jotta saisin niihin tarpeeksi hiilareita, silloinhan ei sentään sokeria saanut syödä.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Pussukka-81

• Vanha tekijä
« Vastaus #29 : Syyskuu 11, 2012, 22:13:56 ip »

Mulla oli muistaakseni eka ruokavalio 2200 kcal, ja hiilaria ihan ältsisti, se oli varmaan pahimman hiilairbuumin aikaa 80-luvun puolivälissä. Usein lisäilin tekemiini ruokiin valkoisia vehnäjauhoja tms, jotta saisin niihin tarpeeksi hiilareita, silloinhan ei sentään sokeria saanut syödä.
Tää naurattaa mua jotenkin ihan kamalasti! ;D Että lisätään jauhoja ruokaan hiilareiden takia, kuulostaa niin uskomattomalta. Sori, ei siis millään pahalla vaan ihan hyvällä, oon vain saanut susta d1-nainen sellaisen kuvan, ettet ihan helposti tällaiseen alistuisi. ;) Enkä kyllä oo kuullut kenenkään muun näin tekevän, tai sitten eivät vain ole kertoneet kaikkia konstejaan.
Eikö niitä vaadittuja hiilarimääriä olisi ollut helpompi täyttää vaikka hedelmillä tai jollain muulla raikkaalla ja helposti syötävällä runsaalla hiilarilla? ??? Nuo jauhot kuulostavat niin oudolta ratkaisulta, yhtä oudolta kuin ne 6 perunaa. Onneksi kohdalleni on ilmeisesti osunut hyvin paljon ymmärtäväisempiä lääkäreitä 80-luvun puolivälistä lähtien, koska tuollaista pakkosyöttöä/-syömistä ei ole koskaan tarvinnut kokea. Huh. Hurjalta kuulostaa kyllä toisilla. :-[

Ja sori, kun poikkesin näin paljon varsinaisesta ketjun aiheesta. Nyt yritän pysytellä tarkemmin vain välipaloissa. 8)
Kirjattu
DM1 vuodesta 1986
Pumpussa Humalog

Linkkejä