Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Välipalamuistoja vuonna miekka ja kirves!  (Luettu 7364 kertaa)

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
Välipalamuistoja vuonna miekka ja kirves!
« : Syyskuu 11, 2012, 09:38:16 ap »

Laitetaanko näitä välipalamuistoja omaan ketjuunsa?  ;) Olisi kiva lukea muidenkin kokemuksia kouluvälipaloista ihan miltä vuosikymmeneltä vaan...

Kävin ala-astetta 70-luvulla ja silloin päivään kuului iltapäivän välipala koulun keittolassa. Olin keittäjien lemmikki ja välipalat olivat sen mukaiset!  ;D ::)

Usein syksyisin VÄLIPALANA oli valtava annos riisiomenapuuroa ja sen seuraksi maitoa ja voileipää! Siis ihan tajuton määrä! Söin itseni ähkyksi ja jo silloin pikkutyttönä mielessä pyöri ajatus, että ei nämä keittolan tädit osaa diabetesta hoitaa...  :o

Usein oli näkkileipää ja maitoa, joskus sain kahvia ja voileipäkeksejä. Koko välitunti meni aina syömiseen, sen verran isoja annokset olivat! Onneksi ihan joka päivä ei tarvinnut käydä välipalalla, ainoastaan pitkinä päivinä. Olin meidän koulussa ainut diabeetikko. Ainakaan kukaan muu ei koskaan ollut yhtäaikaa mun kanssa välipalaa popsimassa.
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Antsu1

• Lentävä kynä
Vs: Välipalamuistoja vuonna miekka ja kirves!
« Vastaus #1 : Syyskuu 11, 2012, 10:32:23 ap »

Minä en muista koulusta (ok, oppikoulusta, koska olin 10v sairastuessani) saaneeni minkäänlaisia välipaloja.

Sen muistan, että vanhempani olivat sopineet lähibaarin omistajan kanssa, että kouluun mennessäni kävin aina siellä hakemassa välipalaevään mukaani. Yleensä se oli iso voileipä kaikenlaisilla päällisillä tyyliin leikkeleet, salaatit, kurkut, tomaatit. Siis sellanen kaunis kahvilavoileipä ;).

Ja aika nopsaan lopetin ne baarinkin voileivät eli mukana oli omat eväät - jos oli :-[.

Parhaiten mulla on jäänyt mieleen ekan työpaikan välipalat. Siellä diabeetikoille kuului tosiaan ylimääräinen välipala eli oli tehty valmiiksi annos, jossa voileipä, hedelmä ja etenkin leivällä monet tuoreet lisukkeet. Tuo loppui samana vuonna, kun tuli yleinen ohje, että diabeetikot eivät enää tarvi välipaloja ::).

Ja pitääpä lisätä, että tämä oli siis vuodesta 1967 eteenpäin eli jonkin verran aikaisemmin kuin mistä ajasta Toukkis kirjoittaa. Ja tuo työpaikan välipala oli joskus 1984 alkaen, päättymisvuotta en muista.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 11, 2012, 12:41:02 ip kirjoittanut Antsu1 »
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Hippa

• Matkailija
« Vastaus #2 : Syyskuu 11, 2012, 12:02:32 ip »

Minulla välipalana oli tosiaan 90-luvulla koulussa aina sitä ruisvuokaleipää (leipäryhmä), jossa oli ne järkyttävän paksut reunat ja sit sellanen vähän reilun desin kokoinen tuoremehu purkki (hedelmäryhmä). Tuoremehu oli samanlaisessa purkissa kun nykyää lentokoneissa on jokin vesi tai vastaava juoma. Välipala oli aina sama :o
Kirjattu
"Asioilla on tapana järjestyä"

Accu-chek Spirit Combo

Kian

• Aktiivinen
« Vastaus #3 : Syyskuu 11, 2012, 13:49:58 ip »

Mulla oli sellainen kiva välipala koulussa mitä en tänään ymmärrä miten mä edes suostuin syömää ne... tätä siis jatkui eka luokalta kuudenteen luokkaan saakka.

Välipala oli aina sama: 2 siivua Wasa Sportin näkkäriä, ohut kerros margariinia, 2 siivua paksua juustoa. Ja siihen vaalean keltainen plastikka-kuppi 2 dl kevytmaitoa.

Tämän välipalan mä sain mukana luokkaan samanaikaisesti kun oli lounas. Eli se välipala seiso mun pulpetin päällä, näkkärit paperipyyhkeellä käärittyyn plastikkai-kupin päällä noin 2,5 tuntia, ja mä söin ne välitunnilla. Eli maito ja näkkärit olivat kivasti huoneen lämpöisiä.... :( Olin myös koulun ainut diabeetikko. Ja  jos katsellaan mun hbac siitä kaudelta, niin en usko että siitä välipalasta edes oli mitään hyötyä. Ihan inhottavan katkeraa...  ;D

Ylä-asteella lopetin nuo välipalat. ::)
Kirjattu
D1 1974, N.
Pumppu ja Humalog vuodesta 2001.
Animas Vibe.
(Dexcom 4: maksoin vuoden käyttääkseni 2013-2014. Sain Toukokuu 2015 CGM Dexcom, asun Ruotsissa.)

vivianv

• Veteraani
« Vastaus #4 : Syyskuu 11, 2012, 13:53:46 ip »

Mä olen syönyt oman elinikäisen kiintiöni näkkileipää koulun välipaloina. Aina vain näkkileipää. Olin tosi huojentunut, kun aamupäivän 2 näkkileipää (ei päällysteitä) muuttui 1,5 näkkileiväksi. Mulla oli näin aikaa ehtiä jopa syödä nämä leivät välitunnin aikana. Mut tuntevien on vaikea uskoa tätä, mutta olin lapsena aika huono ja hidas syömään. Hiilarien pakkoahtaminen vei mut sitten lopullisesti ja peruuttamattomasti yli kynnyksen syödä vailla näläntunnetta.

Tällä aamupäivän pelätyllä syöntiretkellä mulle annettiin mukaan iltapäivävälipala, mikäs muu kuin pyöreä purkillinen appelsiinimehua. Se piti viedä luokkaan pulpettiin ja juoda klo 13. Hiivin aina seiniä pitkin ruokalasta kahdet raput ylös käytävän perälle omaan luokkaan, sillä välitunnin aikana oli ehdottomasti kiellettyä olla sisällä. No, varmaan minä en olisi siitä vaikeuksiin joutunut, mutta eipä kukaan ollut mulle erikseen sanonutkaan etä mulla on nimenomainen lupa olla silloin sisällä.

Näitä lasten murheita, ei niitä kukaan huomaakaan tai älyä, millaisista asioita niitä voi arka lapsi ottaa. Kognitiivista dissonanssia riitti, koulussa oli myös kiellettyä pitää omaa ruokaa mukana. Voi että mä pelkäsin sitäkin, etttä joku huomaa sen mehun joko matkalla tai luokassa.

Muosk: nämä kokemukset siis ala-asteen 1-3 luokalla. Siitä eteenpäin tein näkkileipätenän, ja sain evääksi kotoa silloin uutuutena tulleen sokerittoman myslipatukan. Aika usein unohdin syödä sen patukan ja syötin sen sitten iltapävällä kotona koiralle. En myöskään usko, että mulla olisi ollut koko aikana mitään tarvetta erillisille välipaloille.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 11, 2012, 13:59:12 ip kirjoittanut vivianv »
Kirjattu
D1 v:sta -77, karppaaja, kynäilijä ja kilpparivaivainen
Levemir&Humalog&Thyroxin

Vox audita perit, littera scripta manet.

Pussukka-81

• Vanha tekijä
« Vastaus #5 : Syyskuu 11, 2012, 14:08:48 ip »

Tämän välipalan mä sain mukana luokkaan samanaikaisesti kun oli lounas. Eli se välipala seiso mun pulpetin päällä, näkkärit paperipyyhkeellä käärittyyn plastikkai-kupin päällä noin 2,5 tuntia, ja mä söin ne välitunnilla. Eli maito ja näkkärit olivat kivasti huoneen lämpöisiä.... :(
YÄK! :o :(

Mulla on sekä hyviä että huonoja muistoja välipaloista (vuodesta -86 eteenpäin). Päiväkodissa kävin välipalalla keittiössä. Keittiöhenkilökunta oli aivan ihana ja niin olivat päiväkodin "tädit ja sedätkin". Minulle oli aina aseteltu kauniisti herkullista välipalaa (leipää, hedelmää, jugurttia, maitoa...ja mitä milloinkin). Siellä minä sitten keittiötätien kanssa yhdessä välipalailin. Taisin olla hieman heidän lellikkinsä ;). En tosiaan syönyt muiden lasten aikana ylimääräisiä välipaloja, vaan minut lähetettiin keittiöön joka oli lähellä. Minusta tämä oli ihan hyvä systeemi, en kokenut missään nimessä saavani epäoikeudenmukaista kohtelua "piilossa" syömisestä, vaan päinvastoin! Olin ylpeä keittiöretkistäni! ;)

Ala-asteella (1.-3. lk) sama meno jatkui. Kävin keittiössä syömässä mitä ihanampia välipaloja. Leivät olivat houkuttelevia ja niissä oli paljon herkullisia täytteitä (salaattia, leikkeleitä, kurkkua, tomaattia yms. ). Välipalat aina vähän vaihtelivat, mutta aina ne oli katettu kauniisti yhteisen keittiön pöydän ääreen. Usein siis "kahvittelin" yhdessä keittiöhenkilökunnan kanssa. :) Oi, minä ihan liikutun kun muistelen näitä. :-*

Toinen ala-asteen puolisko (4.-6. lk, vaihdoin koulua) olikin jo astetta ankeampaa. Keittiössä kävin edelleen, tarjolla oli leipää ja margariinia ja ehkä maitoa. Joskus oli jotain muutakin. Edelleen nämä oli laitettu valmiiksi minulle, mutta ei todellakaan houkuttelevan näköisesti eikä välipala ollut mitenkään maukasta. Silloin halusinkin vain syödä mahdollisimman nopeasti ja päästä keittiöstä pois välitunnille. Aikaisempina vuosina minulla ei ollut välipala-välitunteina mikään kiirus ulos, koska välipaloilla oli niin mukavaa. ;)

Yläasteella välipalasysteemi muuttui sellaiseksi, että sain itse hakea keittiöstä mitä tarvitsin ja silloin kun tarvitsin. Vaihtoehtoja ei käytännössä ollut, vaan kylmiöstä löytyi useimmiten vain 1,5 dl:n tuoremehupurkkeja. Sellainen siis naamaan ja ehkä yksi näkkäri vielä päälle (ilman päällisiä ja rasvaa). Näillä mentiin kolme vuotta...jostain kumman syystä välipalatarpeeni väheni yläasteella... ::)

Näitä lasten murheita, ei niitä kukaan huomaakaan tai älyä, millaisista asioita niitä voi arka lapsi ottaa. Kognitiivista dissonanssia riitti, koulussa oli myös kiellettyä pitää omaa ruokaa mukana. Voi että mä pelkäsin sitäkin, etttä joku huomaa sen mehun joko matkalla tai luokassa.
:( :'(

Muoks. Tämä nyt ei liity välipalaan, mutta kirjoitanpa kuitenkin tuon vivianv:n tekstin innoittamana. Mulle jäi jonkinlainen kammo koulusynttäreistä...aina kun jollain oli synttärit, tuotiin yleensä kouluun karkkia. Joskus joku toi erikseen "mulle sopivia" eli sokerittomia ja jos ei tuonut, opettajalla oli pöytälaatikossa sitä varten "mulle sopivia" karkkeja (muistatteko sellaisia toffeita? ruskeassa pussissa, ruskeissa kääreissä? nimi?). Muistan miten inhosin ja pelkäsin näitä :'(...ensin onnittelulaulu ja sitten sankari lähti kierrokselle karkkiensa kanssa...siinä sitten jännitin omaa vuoroani, että onko sankarilla mulle jotain omaa vai joudunko taas kävelemään luokan eteen ja ottamaan opettajan pöytälaatikosta sen karkin...pelkäsin molempia, sitä että sankarilla on mulle joku "erikoiskarkki" sekä sitä "erikoiskarkkia" luokan edestä. En halunnut olla "erikoinen" vaikka ihan sinut olinkin diabetekseni kanssa. Muut lapset tuskin välittivät asiasta, olivat siihen niin tottuneet, mutta minä välitin. Olisin mieluummin ottanut sen tavallisen karkin ja jättänyt vaikka syömättä kuin saanut tätä erikoiskohtelua...mutta hyväähän kaikki tällä vain tarkoittivat. Ja ihanaa, että ope oli itse hommannut minulle karkkeja, joita sain ottaa tarvittaessa. Mutta jotkut tahattomat jäljet tämä siltikin jätti. :'(
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 11, 2012, 14:32:54 ip kirjoittanut Pussukka-81 »
Kirjattu
DM1 vuodesta 1986
Pumpussa Humalog

Hula1

• Veteraani
« Vastaus #6 : Syyskuu 11, 2012, 14:19:16 ip »

Minun piti käydä koulun keittiön valtavasta kylmiöstä voipaketti ja maitoa. Välipala oli aina sama: näkkileipää voilla ja lasi maitoa. Kolmisen vuotta tuota kesti. Onneksi sitten tulivat jo pikainskat ja pakkosyöminen väheni kertaheitolla.

Sinänsä näkkileipä on minusta hyvää, syön sitä edelleen. Mutta sitä inhosin, että oli pakko syödä vaikka nälästä ei ollut tietoa. Ja joskus toisin päin: olisi ollut nälkä, mutta hiilarit oli jo aterialta käytetty...
Kirjattu
Paradigm 515 ja Humalog

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Syyskuu 11, 2012, 14:29:29 ip »

Ite olen sairastunut vasta 1995, nuorena aikuisena. Vaikka pikainskaa ei oltu vielä otettu käyttöön, ihan samanlaisia pakkovälipaloja ei silloin enää ollut, ainakaan koulumaailman ulkopuolella.

Teidän muistot samaan aikaan naurattaa ja kammottaa... Ei ihme, että monella diabeetikolla suhde ruokaan on aika kompleksinen. :(
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

Hula1

• Veteraani
« Vastaus #8 : Syyskuu 11, 2012, 14:39:47 ip »

Minä olen sairastunut -97! Kolmipistoshoidolla mentiin ekat vuodet...
Kirjattu
Paradigm 515 ja Humalog

Ruiskaunokki

• Aktiivinen
« Vastaus #9 : Syyskuu 11, 2012, 14:41:43 ip »

Joo, sitä näkkäriähän se yleensä oli, muistaakseni, ala-asteella... Kävin koulun ruokalassa aamuvälipalalla kun muut leikki pihalla, ja mua ärsytti... Plus se näkkäri oli yleensä päällystetty jollain pahanmakuisella kevytmargariinilla ja jollain kuorettomilla kurkkuviipaleilla, ei mitään mun suurinta herkkua! Mutta käytyä ja syötyä sitä tuli joka päivä muutaman vuoden ajan. Muistaakseni kuudennella luokalla siirryin monipistoshoitoon (v.1992?), sitten ei tarvinnut enää välipalailla paitsi hypoissa! Repussa kulki aina varalta mukana semmoinen erityisesti diabeetikoille suunniteltu dieetti-välipalapatukka, jotain myslimössöä keinomakeutetulla suklaalla päällystettynä, muistaako kukaan...? Niihin mulla tuli semmoinen ylensyöntiraja, että en koskenut niihin enää pitkällä tikullakaan kun tavallisen sokerin käyttö "vapautui" juuri joskus mun yläasteaikojen alkupuolella!
Kirjattu
D1 vuodesta 1987
"If you don't like where you are, move. You are not a tree. "

vivianv

• Veteraani
« Vastaus #10 : Syyskuu 11, 2012, 14:47:38 ip »

erityisesti diabeetikoille suunniteltu dieetti-välipalapatukka, jotain myslimössöä keinomakeutetulla suklaalla päällystettynä

Just nämä patukat korvasivat mulla pakkonäkkileipävälipalat, kuten yllä kerroin. Olin unohtanut nimen, mutta dieetti-patukoitahan ne olivat. Ja kun kerran sellaista sitten söin, niin eikös joku ilkimys alkanut kannella opettajalle että 'vivian syö karkkia ähä ähä'. Sen jälkeen patukat rupesivat unohtumaan laukkuun ja koira sitten ne salaa sai ja söi.
Kirjattu
D1 v:sta -77, karppaaja, kynäilijä ja kilpparivaivainen
Levemir&Humalog&Thyroxin

Vox audita perit, littera scripta manet.

Pussukka-81

• Vanha tekijä
« Vastaus #11 : Syyskuu 11, 2012, 14:53:25 ip »

erityisesti diabeetikoille suunniteltu dieetti-välipalapatukka, jotain myslimössöä keinomakeutetulla suklaalla päällystettynä

Just nämä patukat korvasivat mulla pakkonäkkileipävälipalat, kuten yllä kerroin. Olin unohtanut nimen, mutta dieetti-patukoitahan ne olivat. Ja kun kerran sellaista sitten söin, niin eikös joku ilkimys alkanut kannella opettajalle että 'vivian syö karkkia ähä ähä'. Sen jälkeen patukat rupesivat unohtumaan laukkuun ja koira sitten ne salaa sai ja söi.

Just kirjoitin näistä tuonne 80- ja 90-luvun muisteluketjuun :D. Kaameita!
Kirjattu
DM1 vuodesta 1986
Pumpussa Humalog

Snanna

• Vieras
« Vastaus #12 : Syyskuu 11, 2012, 15:04:54 ip »

Repussa kulki aina varalta mukana semmoinen erityisesti diabeetikoille suunniteltu dieetti-välipalapatukka, jotain myslimössöä keinomakeutetulla suklaalla päällystettynä, muistaako kukaan...? Niihin mulla tuli semmoinen ylensyöntiraja, että en koskenut niihin enää pitkällä tikullakaan kun tavallisen sokerin käyttö "vapautui" juuri joskus mun yläasteaikojen alkupuolella!

YÖÖK!! Muistan! Mullakin oli näitä hätävarana. Sellaisessa oranssissa kääreessä?  :P

Olivat niin pahoja, että edes mun sisarukset eivät kersana suostuneet ottamaan niitä lahjuksina, jos jäin heille kiinni pahanteosta.  ;D

Mun välipalahetkista kerroinkin tuonne toiseen ketjuun. Vuokaruisleipää tai näkkäriä sekä lisäksi omena, banaani, appelsiini tai vesimelonisiivu. Sama setti aamu- ja iltapäivisin. Keittiöhenkilökunnan mielestä hiilareita oli 10 gHH per leipä/hedelmä, mikä johti sekaisiin sokereihin. Onneksi mun vanhemat puuttuivat tilanteesen, vaikka keittiöntädit tästä loukkaantuivatkin.

MUOKS. Mun välipala-aikaa ovat siis olleet vuodet 1997-2000.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Syyskuu 11, 2012, 17:19:19 ip »

Ei niinkään mitään välipalamuistoja, mutta sen muistan, että jo nuorena taisin tykästyä ns. tummaan suklaaseen. Sokeritonta suklaata oli sellasissa pienissä levyissä ja maku oli jotenkin samanlaista kuin nämä nykyiset tummat (yli 70%) suklaat, siis mun muistoissa.

Harvakseltaan sain tuliaisiksi tosiaan sellasta voimakasmakuista suklaata, joka siis sokeritautisille oli. Lähinnä veljenvaimoni sitä toi Keskieuroopan reissuiltaan. Vanhemmat eivät tainneet muuta tietää kuin pikkurasiat sokerillisia hedelmäkarkkeja.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 11, 2012, 18:14:35 ip kirjoittanut Antsu1 »
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Syyskuu 11, 2012, 17:29:06 ip »

Yeah, aamupäivän välipalalla klo 10 (tunti ennen lounasta) kaksi näkkäriä ja voinappi, iltapäivän välipalalla 3 näkkäriä ja voinappi. (siinä välissä lounas, jossa 6 perunaa ja jos et syönyt, sokrut laski)
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Linkkejä

Ehdota vuoden 2020 diabetestekoa

Julkaistu 23.09.2020 | 08:54