Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6912 jäsentä  •  417178 viestiä  •  19933 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Savoost, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Montako kertaa?  (Luettu 8116 kertaa)

Ruiskaunokki

• Aktiivinen
Vs: Montako kertaa?
« Vastaus #60 : Syyskuu 12, 2012, 14:22:35 ip »

Kai tuo usein syöminen oli joku villitys. Sopinee joillekin mutta ei kaikille, enkä henk.koht. usko että on sen terveellisempää kuin harvemmin syöminen. Mun vanhemmat on (ehkä sukupolvensakin puolesta) tuota usein syöjien luokkaa (ja kyllä, ovat ylipainoisia), eli jos lähdetään tunniksi johonkin ja on juuri syöty niin äiti tuputtaa evästä mukaan. Mulla ei todellakaan ole nälkä moneen tuntiin esim. lounaan jälkeen enkä suostu tekemään itselleni ähkyä ja korkeaa verensokeria pakkosyömällä. Mun irkkumies aina ihmettelee kun käydään mun kotona että "teillähän syödään koko ajan"  :) No, tietty kotona käydessä tulee syötyäkin kun saa suomalaisia herkkuja, mutta se on poikkeustapaus mulle... Anyway, mun tänhetkinen 3-4 syöntikertaa päivässä sopii ainakin omalle kropalleni tosi hyvin. Ja mun ei kanssa muuten välttämättä oo saatava lämmintä ruokaa - luulen että sekin on vähän vanhan kansan terveysmyytti...
Kirjattu
D1 vuodesta 1987
"If you don't like where you are, move. You are not a tree. "

Snanna

• Vieras
« Vastaus #61 : Syyskuu 12, 2012, 14:41:46 ip »

Ruiskaunokki, Terveyskirjastossa oli mielenkiintoinen, joskin pintapuolinen artikkeli ateriamääristä.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=skr00073

Täyttä asiaa kuitenkin, salliva useille erilaisille syömätavoille.

Itse syön keskivertopäivänä neljä kertaa, aamupala, lounas, päivällinen ja iltapala. Välillä tulee syötyä vain kaksi kertaa ja joskus taas tuntuu, että leipäläpi käy taukoamatta. ;D
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 12, 2012, 15:02:15 ip kirjoittanut Snanna »
Kirjattu

Ruiskaunokki

• Aktiivinen
« Vastaus #62 : Syyskuu 12, 2012, 14:59:38 ip »

Tuo artikkeli oli tosiaan täyttä asiaa! Itse ainakin allekirjoitan  :) Ja plussana siinä oli ajantasainen maininta myös diabeetikoista:

"Joissakin sairauksissa ruokailun säännöllisyys on myös hyödyksi. Insuliinihoitoisessa diabeteksessa «Diabetes (sokeritauti)» piti aikaisemmin noudattaa hyvinkin säännöllistä ateriarytmiä käytetyn insuliinihoidon jäykkyyden vuoksi. Nykyisin joustava monipistoshoito tekee sellaista noudattaville diabeetikoille mahdolliseksi siirtää aterioita ja muuttaa niiden ominaisuuksia yhdessä käytetyn insuliinin kanssa.
"
Kirjattu
D1 vuodesta 1987
"If you don't like where you are, move. You are not a tree. "

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #63 : Syyskuu 12, 2012, 21:09:51 ip »

Jännää, en enää ajattele että siirtäisin ateriaa tai muuttaisin sitä, niinkuin sairastuessani 90-luvulla opin, koska en KOE että normaalisti söisin tiettyyn aikaan ja tietynlaisen aterian. Siis en jousta koska en tunne että olis mitään normia mistä joustaa. Ja samalla oikeasti syön säännöllisemmin ja samantyyppisemmin kuin aiemmin, varsinkaan silloin kun opiskelijan arki oli joustoa jouston perään. Sitä se aikuistuminen ja vakiintuminen teettää...

Niin muuten, työpaikalla on käsitys että mun Pitää diabeteksen takia syödä usein, koska pidän huolen että työmatkoillakin pidetään ruokatauot ajallaan  - kokemus sanoo että muuten kaikki terveetkin alkaa kärtytä, ja sellanen pikkuevästely vähän väliä on pahinta mitä mun sokerit tietää. Oikeasti mun kanssa kulkiessa syödään HARVEMMIN, koska syödään oikeat ateriat oikeaan aikaan eikä pysähdytä koko ajan "kahville" ;) Sekin siis vaikuttaa tuohon tiheästi/harvoin syömiseen minkä laskee syömiseksi. Ja kuinka paljon sitten kerralla syö.

Jep, nimenomaan maitoJUOMA on sitä vähähiilarisempaa, ja se ei ole makeaa koska laktoosi on poistettu, ei vain pilkottu kuten hylassa.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #64 : Syyskuu 13, 2012, 11:31:10 ap »

Mä en kans ymmärrä sitä kahvittelua. Töissä ja koulussa on kahden tunnin välein kahvitauko. Kai nyt terve ihminen pärjää neljä tuntia syömättä ja kahvitta! Nyt kun oon koulussa, syön 4-5 kertaa päivässä. Jos olen kotona, saatan syödä kahdesti.. En vaan muista syödä. Koulupäivänä syöminen on säännöllisempää. Kirjoitan syömiseni aina ylös, niin pysyn kartalla paljonko oon syönyt ja onko tullut herkuteltua. Kirjanpidosta näkee myös, jos ei ole muutamaan päivään syönyt kunnolla, niin ei tarvi sitten ihmetellä miksi väsyttää.

Niin muuten, työpaikalla on käsitys että mun Pitää diabeteksen takia syödä usein, koska pidän huolen että työmatkoillakin pidetään ruokatauot ajallaan  - kokemus sanoo että muuten kaikki terveetkin alkaa kärtytä, ja sellanen pikkuevästely vähän väliä on pahinta mitä mun sokerit tietää. Oikeasti mun kanssa kulkiessa syödään HARVEMMIN, koska syödään oikeat ateriat oikeaan aikaan eikä pysähdytä koko ajan "kahville" ;) Sekin siis vaikuttaa tuohon tiheästi/harvoin syömiseen minkä laskee syömiseksi. Ja kuinka paljon sitten kerralla syö.
Harmiton ja jopa hyödyllinen käsitys. :D
Joo, tuo kahvittelu on yks mitä en ymmärrä. Koko ajan pitää käydä kahvilla ja aina pitää tietenkin syödä jotain samalla, vaikka ruoasta olisi tunti, niin täytyy syödä jotain. Sitten ihmetellään kun lihotaan. ::) Mulla on PAKKO olla vähintään kaksi tuntia ruokailuiden välissä, koska muuten välissä ei voi mitata sokeria, ja siitä ei seuraa mitään hyvää. Mun on PAKKO mitata ne sokerit ennen ja jälkeen ruoan, muuten ollaan kohta hyperillä. Jos syön, ja en mittaa sen jälkeen ja syön uudestaan, niin siinä välissä jos sokerit on ollut yhtään koholla (esim 9) ja en korjaa sitä, on seurauksena megalomaaninen hyperi.
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #65 : Syyskuu 13, 2012, 11:49:26 ap »

Mulla töissä kahvittelu oli useinmiten tapa, joka tapahtui ihan yksin omassa huoneessa. Kahvittelueväät mulla oli aika usein, sillä kaapissa oli yleensä esim. pieniä kaurakeksejä, joita siinä kupillisen kanssa yhden otin.

Meillä ei töissä edes ole virallisia kahvitaukoja, mutta kahviautomaatteja (ok, tee-, kaakao-, espresso-, mustaviinimarjamehu-,... automaatteja) joka kerroksessa ja ne toimivat ilmaiseksi koko päivän. Mulla oli ihan tapana hakea kesken tiukan ongelmaratkaisun hakea kahvia mukillinen ja sitä sitten samalla lipitellä, kun yritin aivonystyröitäni ongelmanratkaisuun aktivoida. Seuraus oli toki usein, että lipitin sen mukillisen lopun vasta kylmänä ;) Hhmm, kylmä kahviko kaunistaa, siitä voi olla montaa mieltä ::)
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #66 : Syyskuu 13, 2012, 12:24:10 ip »

Mulla töissä kahvittelu oli useinmiten tapa, joka tapahtui ihan yksin omassa huoneessa. Kahvittelueväät mulla oli aika usein, sillä kaapissa oli yleensä esim. pieniä kaurakeksejä, joita siinä kupillisen kanssa yhden otin.
Kaurakeksi on ihan jees, mutta aamupäivätauolla viineri ja iltapäivätauolla munkkipulla kerryttää viikossa 3000 ylimääräistä kilokaloria. Sitten keksitään niitä ihmedieettejä mitä Friitan työpaikan naiset noudattaa.. ;D
Mulla oli ihan tapana kesken tiukan ongelmaratkaisun hakea kahvia mukillinen ja sitä sitten samalla lipitellä, kun yritin aivonystyröitäni ongelmanratkaisuun aktivoida. Seuraus oli toki usein, että lipitin sen mukillisen lopun vasta kylmänä ;)
Tuo on varmasti ihan toimiva keino!
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #67 : Syyskuu 13, 2012, 12:32:50 ip »

Mulla ehtii työvuorossa olla kaksi kahvitaukoa, tosin aamuvuorossa ollessa iltapäiväkahville ei aina edes ehdi.  :(
Aamuvuorossa ekat kahvit on puoli yhdeksän maissa ja silloin syön aamupalan eli ruisleipää kuorrutettuna vihanneksilla ja salaatilla.

Iltapäiväkahvillakaan en sorru pullaan kuin aniharvoin. Yleensä juon vaan sen kahvin, mutta joskus syön hedelmän tai jukurtin ja jätän sumpit väliin. Ja iltavuorossa juon kahvia satunnaisesti evästauolla.

Näillä eväillä ei ole päässyt lihomaan.  ;)
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #68 : Syyskuu 14, 2012, 16:30:51 ip »

Käyn minäkin töissä kahvilla aamuysiltä ja iltapäivällä kahdelta, mutta kuten kivitatti Vain Kahvilla. No lentokentällä on sellaisia Godivan rasioita, joissa on pieniä suklaahelmiä, sellaisen saatan imutella. Pahinta tuo tiheä rytmi oli aikoinaan diabeteskeskuksessa, oli vaikea kieltäytyä kahvipullista. Mutta kun kahvit oli n.2h edellisestä ateriasta, ja siihen aikaan mulla oli aina sokerit ruuan jälkeen reilusti toisella kympillä ja korkeimmillaan juuri sen pari tuntia ruuasta, se pulla oli aika paha...korkoa korolle. Jälkkäreitäkään en joka arkiruualla ymmärrä...

Sairaalassa oli muuten nyt ihan fiksusti, aamiainen kahveineen oli aikaisin, lounas 11 maissa, iltapäiväkahvir puol 3 maissa ja päivällinen illalla. Eli kahvi oli reilusti lounaan jälkeen ja ennen päivällistä, eikä mulla nykyään sokerit niin pahasti nousekaan ruuan jälkeen.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Linkkejä

Lääkehoito onnistuu yhdessä

Julkaistu 08.10.2019 | 15:07