Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6914 jäsentä  •  417190 viestiä  •  19934 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi aliisa.nurminen, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Montako kertaa?  (Luettu 8129 kertaa)

d1-nainen

• Lentävä kynä
Vs: Montako kertaa?
« Vastaus #30 : Syyskuu 07, 2012, 21:16:35 ip »

Jahas, lainaukset meni näköjään vähän pieleen eli meikältä tuo jälkiosa. NIin muuten koululla olen huomannut sen, että mä ainoana eräopaskurssin diabeetikkona syön paljon harvemmin kuin muut ja se on kivaa, kun ennen olin aina se, jolle sanottiin, että "taasko sä syöt, justhan me syötiin". Ehkä tää 40v rajapyykin ylitys toi myös sen, ettei tarvi kovinkaan paljon energiaa enää, niin ei tule nälkä, vaikka on päivän syömättä, kyllä mulle ennen tuli.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #31 : Syyskuu 07, 2012, 23:07:10 ip »

Susihukka, pädillä tulee noita huteja...

En syö aterioiden välillä, cräckreitä tai muutakaan. Hyposyömisiä en laske ruuaksi, ne on lääkettä :D

Hei jännää että teidän "ryhmien" aikoina tunnustettiin kasvisten hiilarit! Monipistoshoitoon mennessä sanottiin ettei niille tarvi pistää, mut joka ateriaan pistettiinylimääräistä, tyyliin 60hhg/8ky. Tämä siis päivällinen...
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #32 : Syyskuu 08, 2012, 00:34:59 ap »

Itse asiassa se kasvisryhmä oli juuri se, jota sai syödä vapaasti joka aterialla niin paljon kuin halusi ja sille ei pistetty. Mutta kun runsashiilihydraattisia aterioita oli päivässä 7, niin ei sitä paljon kasviksia jaksanut syödä sen lisäksi eikä paljon muutakaan. Muistan, kuinka unelmoin herkkusienimunakkaasta ja isosta pihvistä, mutta kun piti syödä ne 6 perunaa/ateria, niin ei jaksanut, kun munakkaan ja pihvin syönnistä ei ollut mitään "hyötyä", vaan olisi pitänyt silti syödä ne perunat.
Kirjattu

Susihukka65

• Vieras
« Vastaus #33 : Syyskuu 08, 2012, 01:13:33 ap »

Hei jännää että teidän "ryhmien" aikoina tunnustettiin kasvisten hiilarit! Monipistoshoitoon mennessä sanottiin ettei niille tarvi pistää, mut joka ateriaan pistettiinylimääräistä, tyyliin 60hhg/8ky. Tämä siis päivällinen...

Joo, oli "vapaat" (ei pistetty mitään): tomaatti, kurkku, lehtisalaatti. Sitten oli raasteryhmä (porkkana ym, en muista mitä kaikkia siihen kuului). Yksi raasteryhmä = 5 hhg = 1/2 leipäryhmää. Ehkä sitten tuon kertomasi päivällisen 2 ky:n  "ylimäärän" ajateltiin osuvan suunnilleen oikeaan raasteiden ym määrän kanssa?

"Ryhmistä" vielä: Niiden välillä ei oikeastaan saanut hyppiä, esim maitoryhmää ei mielellään saanut vaihtaa hedelmäryhmään, vaikka kummatkin sisälsivät 10 hhg - oli siis tarkkaan määrätty, kuinka monta annosta mistäkin ryhmästä piti päivän aikana syödä.

« Viimeksi muokattu: Syyskuu 08, 2012, 01:26:33 ap kirjoittanut Susihukka65 »
Kirjattu

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #34 : Syyskuu 08, 2012, 01:25:43 ap »

Minäkin olen aikanani sairaanhoitaja-opistossa nuo ryhmät yms opiskellut. No kun välissä oli vuosia jne, eipä niistä apua ollut (paljoa) kun oma lapsi sairastui. Helppoa ei ole. Vaan minä optimistina uskon, että nykyinen systeemi on lähempänä oikeaa kuin muut...
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #35 : Syyskuu 08, 2012, 01:33:20 ap »

"Ryhmistä" vielä: Niiden välillä ei oikeastaan saanut hyppiä, esim maitoryhmää ei mielellään saanut vaihtaa hedelmäryhmään, vaikka kummatkin sisälsivät 10 hhg - oli siis tarkkaan määrätty, kuinka monta annosta mistäkin ryhmästä piti päivän aikana syödä.

Just näin ja siis kamalaa, joku tulee ja sanoo, mihin aikaan päivästä ja mitä ja minkä verran minun tulee syödä, kysymättä ollenkaan, sopiiko minulle tällainen syöminen ja tähän aikaan. Mitenkähän sitä oikein sellaiseenkin aikoinaan suostui  :o
Kirjattu

Susihukka65

• Vieras
« Vastaus #36 : Syyskuu 08, 2012, 01:43:19 ap »

Muistan kun "aamupäivän välipalaksi" (joka oli pakko syödä) käskettiin syödä annos porkkanaraastetta eikä mitään muuta... Huh huh.

« Viimeksi muokattu: Syyskuu 08, 2012, 02:04:48 ap kirjoittanut Susihukka65 »
Kirjattu

Hula1

• Veteraani
« Vastaus #37 : Syyskuu 08, 2012, 10:56:48 ap »

Just näin ja siis kamalaa, joku tulee ja sanoo, mihin aikaan päivästä ja mitä ja minkä verran minun tulee syödä, kysymättä ollenkaan, sopiiko minulle tällainen syöminen ja tähän aikaan. Mitenkähän sitä oikein sellaiseenkin aikoinaan suostui  :o

Ai jaa? Minä kyllä ajattelin aikoinani niin, että 1 annos ryhmästä (paitsi kasvis- tai liharyhmästä) on 10 g hiilareita ja ryhmän sai vaihtaa toiseen miten halusi. Toki ryhmät oli pyritty kasaamaan niin, että jokaisesta ateriasta muodostuisi täysipainoinen kokonaisuus.
Kirjattu
Paradigm 515 ja Humalog

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #38 : Syyskuu 08, 2012, 12:01:11 ip »

Mä ymmärsin sen niin, että vain ryhmän sisällä sai vaihtaa, esim jos oli 40 grammaa leipäryhmästä, niin sen sai koota vaikkapa 2 ruisleipää ja 2 vaaleaa leipää, mutta ei 4 hedelmää tai 4 lasillista maitoa.
Kirjattu

Hula1

• Veteraani
« Vastaus #39 : Syyskuu 08, 2012, 12:08:43 ip »

No, saattoihan se olla noinkin, että ryhmiä ei mielellään saanut vaihtaa toisiin. Mutta itse ajattelin vain, että ryhmien ensisijaisena pointtina on hiilihydraattilaskenta, ja vaihtelin ryhmiä ihan mieleni mukaan.
Kirjattu
Paradigm 515 ja Humalog

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #40 : Syyskuu 08, 2012, 18:44:59 ip »

Muistan kun "aamupäivän välipalaksi" (joka oli pakko syödä) käskettiin syödä annos porkkanaraastetta eikä mitään muuta... Huh huh.

Mä olin vuosikausia "allerginen" porkkanaraasteelle!  :( Muistan sairaalassa vietetyt viikonloput ja lomat, ns. tasapainotusjaksot, ja vuorenkorkuiset kuivat porkkanaraastekasat!  ::) Hyvä ettei aamupalalla tarvinnut raastetta vetää, iltapalalla sitä ainakin oli ja siinä välissä joka ainoalla aterialla. Päiväpalalla oli usein kuivia täysjyväkeksejä ilman minkäänlaisia levitteitä.

apsesta "tosi" hyvää.  :(
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #41 : Syyskuu 08, 2012, 19:55:27 ip »

Mulla on taas jäänyt mieleen tasapainotusjaksojen porkkanat. Porkkanoita tai porkkanapaloja oli kuorittuna saatavilla ja niitä sai hakea välipalaksi mielestäni vapaasti. Mä kyllä tykkään edelleen porkkanoista kuorittuina ja raakoina syötyinä ;)
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #42 : Syyskuu 08, 2012, 20:11:00 ip »

Meilläpäin oli kans porkkanoita, ei raastetta. Ne kokonaiset porkkanat ei tahdo ihan mennä alas vieläkään. Olihan niitä kiva narskuttaa nälkäänsä.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #43 : Syyskuu 08, 2012, 20:15:51 ip »

Ehkä niissä keljuinta oli se, että olivat seisoneet kuorittuina jo jonkin aikaa jääkaapissa eli olivat usein vähän nahistuneita. Sellasia muistikuvia mulla ;)
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Veijo Puustinen

• Intoilija
  • D0=D2 ilman lääkitystä
    • Tietoa LCHF-ruokavaliosta
« Vastaus #44 : Syyskuu 08, 2012, 20:20:24 ip »

Meilläpäin oli kans porkkanoita, ei raastetta. Ne kokonaiset porkkanat ei tahdo ihan mennä alas vieläkään. Olihan niitä kiva narskuttaa nälkäänsä.

Ehkä tyhmä kysymys friita. Miksi olla nälissään?
Minun mielestäni siihen ei löydy mitään syytä.
Kirjattu
“First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.”

Mahatma Gandhi

Linkkejä

Lääkehoito onnistuu yhdessä

Julkaistu 08.10.2019 | 15:07