Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6916 jäsentä  •  417191 viestiä  •  19934 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Lucas56, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Montako kertaa?  (Luettu 8136 kertaa)

Hippa

• Matkailija
Vs: Montako kertaa?
« Vastaus #15 : Syyskuu 06, 2012, 22:33:03 ip »

Jotenkin on jäänyt selkärankaan tuo säännöllinen ateriarytmi, kun se oli niin tärkeää silloin 90-luvulla kun sairastuin. Ainaski mulla ateria-ajat ja hiilihydraattimäärät (muistatteko maitoryhmän, leipäryhmän ja kasvisyhmän jne. joita vaihdettiin päikseen) oli tuolloin tosi tarkkoja.

Eli nykyisinkin varmaan syön samalla kaavalla... aamupala, aamupäiväkahvit, lounas, päiväkahvit, päivällinen, päiväkahvit ja iltapala. Kahvilla en ota mitään herkkuja - vaikka tekisikin mieli - aika useinkin :)
Kirjattu
"Asioilla on tapana järjestyä"

Accu-chek Spirit Combo

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #16 : Syyskuu 06, 2012, 22:49:20 ip »

Joo, mulla se veitsi/haarukka/lusikka on yksi hyvä mittari ;)
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

ptrkrhn

• Aloittelija
« Vastaus #17 : Syyskuu 06, 2012, 22:53:59 ip »

tällä hetkellä syön aamupalan ja sit ehkä lämpimän aterian jossain vaiheessa ja iltapalan. ei muuta :(
Kirjattu
"Nään kuolemaa pelkäävän joka ei uskalla elää, liikaa elävän joka ei elä kauaa enää, ateistin uskovan mitä kirja sanoo, nään tipattoman tammikuun ja ikuisen janon" - Laineen Kasperi

D1 08/2011
Lantus&Novorapid

Susihukka65

• Vieras
« Vastaus #18 : Syyskuu 07, 2012, 00:35:51 ap »

Ainaski mulla ateria-ajat ja hiilihydraattimäärät (muistatteko maitoryhmän, leipäryhmän ja kasvisyhmän jne. joita vaihdettiin päikseen) oli tuolloin tosi tarkkoja.

Muistissa on kyllä... ja raasteryhmä, joka oli puoli leipäryhmää (vai oliko se juuri tuo kasvisryhmä, ja sitten erikseen olivat ns. vapaat kasvikset), ja mitä vielä...

Nykyään syön yleensä kaksi kertaa päivässä: puolilta päivin ja illalla kuuden ja kahdeksan välillä. Joskus iltapäivällä jotakin pientä, jos alkaa mennä matalille.

työsikana aamukahvi erikseen töissä

;D ;D  Repesin, anteeksi  :) .
Kirjattu

Tepa88

• Jäsen
« Vastaus #19 : Syyskuu 07, 2012, 00:53:27 ap »

Mun syömiset on just niin epäsäännöllisiä kun voi 3-vuorotyöläisellä olla. Tänään heräsin klo 15 ja söin aamupalan, sitte ennen töihin lähtöä klo 19 pari voileipää ja tossa puolenyön aikaan salaatin, eli tän päivän saldo oli 3 ateriaa.
Aamuvuoropäivinä voi mennä 5 ateriaa (aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala).
Joskus vapaapäivinä saatan juoda vaan aamukahvin ja huomata illalla, että en oo syöny mitään ja sitte puputan koko illan jotain..
Kirjattu
DM1 vuodesta -96.
Pumppu vuodesta -05, nyt Paradigm 715 + Humalog.

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #20 : Syyskuu 07, 2012, 10:28:40 ap »

Jotenkin on jäänyt selkärankaan tuo säännöllinen ateriarytmi, kun se oli niin tärkeää silloin 90-luvulla kun sairastuin. Ainaski mulla ateria-ajat ja hiilihydraattimäärät (muistatteko maitoryhmän, leipäryhmän ja kasvisyhmän jne. joita vaihdettiin päikseen) oli tuolloin tosi tarkkoja.

Muistissa on varmaan elämäni loppuun asti!  ;D

Mut oikeesti, mulle tulee huono olo jos jätän syömisiä väliin. Siis vaikka ei olisikaan nälkä ja sokerit ok, niin esim. väliin jäänyt päivällinen saa aikaan inhottavan olon: Etoo ja kiukuttaa eikä mikään suju.  :( Siksi syönkin säännöllisesti vaikka sitten vähän vähemmän. Eilenkin päivällinen oli pieni annos suppiskeittoa ja pieni voileipä. Olo pysyi hyvänä ja virtaa riitti...  ;)
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Hula1

• Veteraani
« Vastaus #21 : Syyskuu 07, 2012, 13:17:56 ip »

Hauskaa, olen itse sairastunut 1998 (vai oliko se -97...) ja mulle on opetettu hiilihydraattilaskenta juuri noitten leipä-, maito-, liha-, hedelmä- ja kasvisryhmien kautta. Vieläkin hahmotan ruokailuani pitkälti noitten mukaan!
Kirjattu
Paradigm 515 ja Humalog

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #22 : Syyskuu 07, 2012, 13:24:27 ip »

Muistissa on varmaan elämäni loppuun asti!  ;D

Samoin, mähän opettelin varsinaisesti hiilarilaskennan vasta vuonna 2006. Olin kai vähän jumissa tän taudin kanssa ::)
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

Hippa

• Matkailija
« Vastaus #23 : Syyskuu 07, 2012, 13:32:46 ip »

Friita kirjoitti: " Samoin, mähän opettelin varsinaisesti hiilarilaskennan vasta vuonna 2006. Olin kai vähän jumissa tän taudin kanssa"

Kuin myös... ei minullakaan ollut oikein käsitystä siitä, että hiilareiden ja insuliinimäärän välillä voisi olla jokin tietty kaava... tyyliin 0,4 yksikköä/10 hh kohti. Olin oppinut elämään "ryhmien" mukaan ja siihen sopi aina tietty insuliinimäärä... jumissa olin... onneksi siitäkin ajasta on selvinnyt ja nyt tietää paljon paljon enemmän.
Kirjattu
"Asioilla on tapana järjestyä"

Accu-chek Spirit Combo

Kian

• Aktiivinen
« Vastaus #24 : Syyskuu 07, 2012, 14:09:44 ip »

Aamupala, lounas ja illallinen.
Aamupala ja lounas ovat kaikista tärkeimmät mulle, ilman niitä en jaksa. Välipaloja laitan joskus, riippuen miten treenaan.
Mun päämenetelmä on että silmä saa kuvata lautallisen ja sitä mukaa inskat, pikku hiljalleen kasvaa joku tietoisuus. Johtuu kait siitä että syön lounaan lähes aina ulkona.
Hiilareita lasken jonkun verran kotona ja sen mukaan saan myös jonkunlaisen käsityksen.
Kirjattu
D1 1974, N.
Pumppu ja Humalog vuodesta 2001.
Animas Vibe.
(Dexcom 4: maksoin vuoden käyttääkseni 2013-2014. Sain Toukokuu 2015 CGM Dexcom, asun Ruotsissa.)

V. Kuutti

• Veteraani
« Vastaus #25 : Syyskuu 07, 2012, 19:48:13 ip »

Aika moni meistä syö liian harvoin ja liian epäsännöllisesti.
Tarttis kai käydä joku kurssi jossa opetettais syömisen alkeet.
Useammin ja säännöllisemmin. Huokaus.
Kirjattu

Erja80

• Jäsen
« Vastaus #26 : Syyskuu 07, 2012, 20:07:43 ip »

Mä oon huomannu itessäni nyt sairastuttua et niitä ruokailutottumuksia on tosi hankala yrittää muuttaa. Ennen mä olin sellanen "märehtijä" että iltaisin kokoajan oli suussa mutusteltavana jotain pientä (karkkia, keksiä ym jossa on paljon hiilarei...) ja yks ruoka päivässä. Aamuisin oon aina ollu huono huono syömään, kahvilla ja tupakalla menty sinne 16-17 asti. (tupakka muuten jäi pois toukokuussa sairastuttua :)  )
Jotenki tää ruokahomma on jääny painamaan mieltä, just että tasasin väliajoin pitäis syödä ja vielä terveellisesti...
Kirjattu
D1 5/12
monipistoshoito Levemir ja Novorapid

Rodukka

• Vieras
« Vastaus #27 : Syyskuu 07, 2012, 20:59:26 ip »

Klo 0-18 yleensä syön kerran tai kaksi (hedelmä tai leipä tai muroja) ja helkatisti aamusta alkaen kahvia. Joskus voi olla vähän enemmänkin kuin joku noista, jos nälkä tai olen menossa tekemään jotain tosi raskasta.

Klo 18-00 yksi tuhti ateria tai jotain korvaavaa. Eilen meni itse tehty omenapiirakka vaniljakastikkeella, ruokaa ei sitten enää tehnytkään mieli :)

Eli käytännössä syön keskimäärin yhden aterian päivässä ja yhden (tai joskus kaksi) välipalan. Toisaalta mun kahvimääriin lisätyt lehmänmaidot voisi jo laskea pariksi välipalaksi :P

Lekuri on sanonut, että ei tuo ole sen epäterveellisempää kuin mikään tiiviimpikään rytmi. Multa on töiden takia otettu usein laaja verenkuva ja sen mukaan aina kaikki arvot optimaaliset. Nyt D1:n toteamisen jälkeen (maaliskuussa) ei ole ollut seurantaa.
Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #28 : Syyskuu 07, 2012, 21:00:45 ip »

Friita kirjoitti: " Samoin, mähän opettelin varsinaisesti hiilarilaskennan vasta vuonna 2006. Olin kai vähän jumissa tän taudin kanssa"

Kuin myös... ei minullakaan ollut oikein käsitystä siitä, että hiilareiden ja insuliinimäärän välillä voisi olla jokin tietty kaava... tyyliin 0,4 yksikköä/10 hh kohti. Olin oppinut elämään "ryhmien" mukaan ja siihen sopi aina tietty insuliinimäärä... jumissa olin... onneksi siitäkin ajasta on selvinnyt ja nyt tietää paljon paljon enemmän.
Näin se meni, tutuilla määrillä söin tietyn määrän safkaa, joka koostui aikalailla samoista aineksista. Vastaan itse kyssäriin, 5 kertaa päivässä työpäivinä, vapaalla syöminen jää. ravitsemusterapeutti kerran sanoikin, että myös viikonloppusin pitäisi syödä ::)
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 07, 2012, 21:24:10 ip kirjoittanut Friita »
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #29 : Syyskuu 07, 2012, 21:13:10 ip »

[/quote

Kammohan noista jäi ja kun nykyään ei ole pakko olla joka väli syömässä, niin syön harvoin. Usein 3 kertaa päivässä, koululla kun on lounas jo puolen päivän aikaan, tulee syötyä useammin (ellen sitten jätä lounasta syömättä ja vedä tirsat, kuten usein teen). Ja sellaisina päivinä, jolloin paljon liikuntaa (=melkein joka päivä) tulee joskus syötyä ylimääräistä. Mutta perus on siis se aamupala klo 9, lounas klo 16, iltapala klo 21-23. Nälkähän mulla ei ole kovinkaan usein eli sen takia ei tarvi alkaa useammin syömään ja pärjään muutenkin tosi vähällä ruoalla laihtumatta.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Linkkejä

Lääkehoito onnistuu yhdessä

Julkaistu 08.10.2019 | 15:07