Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6915 jäsentä  •  417191 viestiä  •  19934 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Hajonnut, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Montako kertaa?  (Luettu 8130 kertaa)

Erja80

• Jäsen
Montako kertaa?
« : Syyskuu 06, 2012, 14:59:22 ip »

Montako kertaa päivässä te syötte?
Mä en kerkee kun 3 kertaa: aamupala, lounas ja iltapala. Näilläkin tietysti ajat vaihtelee reilustikin esim. ns. aamupala voi olla klo 14 joinakin päivinä...
Oikein harmittaa kun katsoo vihkoa ja siinä on niin paljon tyhjiä sarakkeita, minä kun vielä kirjoitan hiilari ja inska määrät ylös.
Päivässä kuluu keskimäärin 80-150g hiilareita ja inskaa 15ky:n molemmin puolin. Töissä kerkeää sitten syömään enemmänkin kun tunteja on 16 ja yö on rauhallista aikaa valvomossa.. :)
Kirjattu
D1 5/12
monipistoshoito Levemir ja Novorapid

Antsu1

• Lentävä kynä
Vs: Montako kertaa?
« Vastaus #1 : Syyskuu 06, 2012, 15:28:32 ip »

Mä syön nykyisin 3-5 kertaa päivässä. Aamut menee joskus niin, että aamiainen vasta kahdeltatoista ja sillon jää lounas pois (olen siis nykyisin määräaikaisella kuntoutustuella). Iltapäiväkahvi on tossa mukana, mutta sen kanssa syömiset on niin pieniä, etten niitä oikein varsinaisiksi syöntikerroiksi laske. Jotain ihan pientä kuitenkin sillonkin aina otan, joskus yhden voileivän tai pienen pullan ;).

Työaikana oli ihan vakiona
- aamiainen
- lounas
- päivällinen
- iltapala
Töissä iltapäiväkahvin syömiset olivat tosi harvinaisia, siis meillä ei harrastettu "pullakahveja", ainakaan usein.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

rane58

• Aktiivinen
« Vastaus #2 : Syyskuu 06, 2012, 16:16:20 ip »

Kerran, päivällisen. Iltapala maitoa ja leipä, väliin kahvia aamu, päivä ja ilta.. :P
Kirjattu
-Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
-Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.

Ruiskaunokki

• Aktiivinen
« Vastaus #3 : Syyskuu 06, 2012, 16:22:31 ip »

3-4. Aamiainen, lounas ja päivällinen ovat vakioita, sitten joskus liikunnasta / nukkumaanmenoajasta riippuen vielä ihan pieni iltapala (15-30 g hh).
Kirjattu
D1 vuodesta 1987
"If you don't like where you are, move. You are not a tree. "

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Syyskuu 06, 2012, 16:25:15 ip »

Minun pitäisi syödä monta kertaa päivässä pieniä aterioita, mutta valitettavan huonosti muistan päivällä syödä. Yleensä syön aamupalan, päivällisen ja iltapalan. Lounas silloin, kun muistan. Nyt suruaikana en ole sitäkään oikein tahtonut muistaa.  :(
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #5 : Syyskuu 06, 2012, 17:05:47 ip »

Aamupala, työsikana aamukahvi erikseen töissä, lounas, iltapäiväkahvi ja sen kanssa ehkä hiukka suklaata varsinkin nyt kotona ollessa, (töissä välipala ennen kotiinlähtöä jos sokerit käskee), päivällinen, iltapala. Ja nykyään monesti myöhäisiltapala että saa sokerit turvallisiksi yötä vasten.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Syyskuu 06, 2012, 18:03:36 ip »

Minun pitäisi syödä monta kertaa päivässä pieniä aterioita, mutta valitettavan huonosti muistan päivällä syödä. Yleensä syön aamupalan, päivällisen ja iltapalan. Lounas silloin, kun muistan. Nyt suruaikana en ole sitäkään oikein tahtonut muistaa.  :(

Onko sulla paino alkanut laskemaan, jos ruoka ei maita/unohtuu? Vai yritätkö sitten korvata syödessäsi vähän runsasenergisemmällä safkalla? Pystyykö sitä muuten laskemaan painon muutoksista paljonko on sitä nestelastia ja paljonko aitoa painon muutosta?
Kirjattu
Antsu1

MiniMi

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Syyskuu 06, 2012, 18:24:16 ip »

Minä syön pieniä annoksia usein; ehkä 5-7 pientä (5-30 hhg) annosta päivän aikana. Ja tämä ihan sen vuoksi että tämä tapa sopii mun vatsalle ja suolistolle parhaiten.
Kirjattu
D1 vuodesta -72 + "kaikki" liitännäiset + vähän muitakin juttuja
Kokemus on hyvä opettaja,joka lähettää sikamaisen kalliita laskuja

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Syyskuu 06, 2012, 18:46:09 ip »

Minä syön pieniä annoksia usein; ehkä 5-7 pientä (5-30 hhg) annosta päivän aikana. Ja tämä ihan sen vuoksi että tämä tapa sopii mun vatsalle ja suolistolle parhaiten.

Mä en tainnut ihan noita pienempiä edes laskea aterioiksi, pidin sellasta 10gHH rajana. Siis mullakin noita ihan pieniä tulee päivässä aina useampia lisää ja syy taitaa olla sama kuin MiniMillä...
Kirjattu
Antsu1

Hula1

• Veteraani
« Vastaus #9 : Syyskuu 06, 2012, 20:17:32 ip »

Minä syön 5-7 kertaa:

aamupala
lounas
välipala
välipala
iltapala
iltapala.

Välipalojen ja iltapalojen määrä voi vaihdella :). Tämä rytmi on muotoutunut opiskelu- ja työpaikkojan mukaan.
Kirjattu
Paradigm 515 ja Humalog

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Syyskuu 06, 2012, 20:30:04 ip »

Kuinka pienet syömiset te laskette lukumäärään? Siis ihan kaikkiko, vaikkapa yksi crackeri (a' 5gHH) tai vaikka pieni kaurakeksi kahvin kera (a' 3gHH)?
Kirjattu
Antsu1

Hula1

• Veteraani
« Vastaus #11 : Syyskuu 06, 2012, 20:34:51 ip »

Itse laskin minimissään n. 20 g sisältävät välipalat. Jos juon vaikka 10 g hiilareita tuoremehusta hypoon en laske sitä ateriaksi.
Kirjattu
Paradigm 515 ja Humalog

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Syyskuu 06, 2012, 21:16:08 ip »

Itse laskin minimissään n. 20 g sisältävät välipalat. Jos juon vaikka 10 g hiilareita tuoremehusta hypoon en laske sitä ateriaksi.

Ok, mulla on usein ihan ateriana sellanen 3dl keitto, jossa hiilareita on esim. 17g, se on jo ihan selvä ateria, kun on vielä lämminkin ;). Alle 10gHH en laske enkä toisaalta pelkkiä juomia esim. hypoonkaan. Mulle on ruoka jotain sellaista, jota syödessä tarvin veistä, haarukkaa tai lusikkaa jossain muodossa.
Kirjattu
Antsu1

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Syyskuu 06, 2012, 21:21:14 ip »

Aamupala, lounas, päiväkahvi tai hedelmä/marjoja fiiiliksen mukaan, päivällinen ja iltapala.

Työaamuina kotona vaan jukurtti ja voileivät kahvin kanssa vasta töissä. Muuten sama.
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Hula1

• Veteraani
« Vastaus #14 : Syyskuu 06, 2012, 22:30:50 ip »

Ok, mulla on usein ihan ateriana sellanen 3dl keitto, jossa hiilareita on esim. 17g, se on jo ihan selvä ateria, kun on vielä lämminkin ;). Alle 10gHH en laske enkä toisaalta pelkkiä juomia esim. hypoonkaan. Mulle on ruoka jotain sellaista, jota syödessä tarvin veistä, haarukkaa tai lusikkaa jossain muodossa.

No joo, tokihan se ateriaksi laskeminen riippuu muistakin kuin hiilareista. Esim. 17 g keiton lasken kyllä ateriaksi!  ;) Ja voihan ateria olla vaikka salaatti ja iso annos raejuustoa, tai vaikka munakas, joissa ei periaatteessa ole juurikaan hiilareita. Tosin itse olen kokenut verensokerien hallinnan kannalta ongelmalliseksi pelkän proteiinin syönnin (tuppaa sokerit nousemaan, saattaa johtua siitä, mulla saattaa tiheään bolustamani ateriainsuliini kompensoida osittain perusinskaa...) , joten yleensä pyrin syömään aina hiilareita.
Kirjattu
Paradigm 515 ja Humalog

Linkkejä

Lääkehoito onnistuu yhdessä

Julkaistu 08.10.2019 | 15:07