Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Pumppuun tutustuminen osastolla  (Luettu 1238 kertaa)

Lupita

• Vanha tekijä
Pumppuun tutustuminen osastolla
« : Syyskuu 12, 2012, 14:42:07 ip »

Minkälainen reissu tuo eri osastoilla eri puolilla Suomea on?

Täällä kuulema laitevalmistajalta on oma esittely ja sitten osastolla ihmetellään asiaa. Urheilutreeneihin pääsee, jos haluaa.

Sitä vain ihmettelen, että henkilökuntaa ottaa pumppuopiskelija vastaan on vain yhtä varten/viikko.

Mikä "hoitotieteenintendentti-koordinaattori" tällaisen prosessin on luonut?

Luulisi, että menisi useampi kerralla?
Kirjattu

Lupita

• Vanha tekijä
Vs: Pumppuun tutustuminen osastolla
« Vastaus #1 : Syyskuu 12, 2012, 19:13:16 ip »

Ihana Veo ketjusta löysin:

"Sairaalajaksokin oli tosi simppelisti järjestetty. Maanantaina noin 2h edustajan antamaa opetusta ja sen jälkeen sitten
pääasiassa vain oltiin ja mietittiin annostelua ruokien yhteydessä, pääasiassa itsekseen sekin. Mennä ja tulla sai miten halusi.
Tiistaina oltiin "kotilomalla" koko päivä ja yöksi vain takaisin (mikäs siinä kun hoitaja suorittaa yömittaukset    ) ja keskiviikkona lounaan jälkeen lähtö kokonaan kotiin. Eka setin vaihtokin tehtiin vasta kotona ja sekin sujui hyvin. Poika itse on ottanut lunkisti ja on ylpeä ihan omasta laitteestaan"

Mihin tässä sitä henkilökuntaa tarvitaan, niin ettei voisi olla useampi samaan aikaan opissa?
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Syyskuu 12, 2012, 19:34:40 ip »

Lapset taidetaan aika usein ottaa osastolle sisään, muutenhan kai nykyään aikuiset perehdytetään pumppuhoitoon poliklinikalla. Meillä P-HKS:ssa aiemmin otettiin ainakin ensimmäistä pumppua varten sisään. Niin minutkin muistaakseni 2 päiväksi vuonna 2006. Se oli kyllä turvallista ja tarpeen, sillä insuliinimääriä jouduttiin sinä aikana pudottelemaan aika reippaasti, kun hypot yllättivät. Silloin täällä pumppuja myönnettiin todella harvoille eli käyttöönottoja oli harvoin.

Uusimman pumppuni sain d-polilla d-hoitajan opastuksella. Pari viikkoa myöhemin meillä oli sairaalassa yhteisistunto pumppuedustajan kanssa. Sinne tuli minun lisäkseni 2 juuri Veon saanutta, joista toinen sai ensimmäisen pumppunsa. En tiedä oliko hän jossakin vaiheessa myös osastolla.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 12, 2012, 19:36:34 ip kirjoittanut äskoo »
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Syyskuu 12, 2012, 19:46:21 ip »

Minä koskaan ketään pumppuedustajaa tavannut..  ::)

Sain Veo-pumpun reilu pari vuotta sitten. Ja ihan Peijaksen diabetespolilla d-hoitajan neuvojen perusteella aloitettiin. Näin siis ainakin Vantaalla aikuisten kanssa. Lasten käytäntöä pumppuasioissa en tunne.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Syyskuu 12, 2012, 20:09:06 ip »

Sain Veo-pumpun reilu pari vuotta sitten. Ja ihan Peijaksen diabetespolilla d-hoitajan neuvojen perusteella aloitettiin. Näin siis ainakin Vantaalla aikuisten kanssa. Lasten käytäntöä pumppuasioissa en tunne.

Sama käytäntö myös Hesassa. Ja edustajaa en ole "live" tavannut, vain pari kertaa puhulimessa jutellut. Toki kerran oli isolle joukolle pumppailujoita luento, jolloin edustajakin oli paikalla, vaikka aihe oli liikunta, tosin lähinnä pumppulaisilla.

Tuosta isommalle joukolle kerralla -asiasta. Mä kuvittelisin, että joku yleisopetus voisi olla kerralla isommallekin joukolle, mutta noin muuten ainakin mun kohdalla käytiin niin henkilökohtaisesti kaikkea läpi, että parempi oli (siis ainakin minulla), ettei muita ollut samalla. Toki voisi toimia hyvinkin.

Se varsinainen asennuspäivä taisi olla puolen viikon maissa, ei siis ainakaan loppuviikosta. Oletan, että sillä varmistetaan ihan ekoiksi päiviksi avun paikallaolo ja saatavuus, jos jotain tulee eteen. Mulla ainakin puhelinkontrolli oli päivittäistä alussa, siis D-hoitsu soitteli ja käytiin läpi miten mennyt, tehtiin säätöjä ym.ym.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Syyskuu 12, 2012, 21:14:39 ip »

Ymmärtääkseni tapaaminen ja opastus riippuvat ihan siitä, minkälaisen sopimuksen sairaanhoitopiiri on maahantuojan kanssa tehnyt eli mitä palveluja on ostanut. Muistan kuinka pumppuedustaja oli todennut, etten tarvi mitään tarkempaa sensorointiopastusta, (kun olin aloittanut sensoroinnin ihan ominpäin.) Silloin d-hoitaja sanoi, että se on pidettävä, koska "ostosopimuksessa sanotaan niin!"
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Syyskuu 12, 2012, 21:33:01 ip »

Me saatiin eka pumppu 2009. Silloin etukäteisessä pumppuinfossa taisi olla 4 perhettä tutustumassa. JA siinä voi hyvin olla useampia.
Sitten varsinainen pumppu mentiin saamaan osastolle, maanantaina jos muistan oikein. Ja samalla pumpun aloitukseen tuli toinenkin lapsi. Osastolla meni 3 vrk. Käytännössä kaikki ohjaus oli yksilöllistä.
Veon vaihto olikin sitten ihan polikliininen. Edustaja näytti meille eroja - ja huomattiin, että osasimme vanhan pumppumme häntä paremmin  ;)
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

Linkkejä