Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Vaellusruoat  (Luettu 9603 kertaa)

d1-nainen

• Lentävä kynä
Vaellusruoat
« : Syyskuu 04, 2012, 08:17:41 ap »

Nyt on päällä kova mietintä Lapin vaelluksen (9 pv) vaellussafkoista. Kaiken joutuu siis kantamaan, joten kevyttä pitää olla. Kasviksia tuskin pystyy juurikaan ottamaan mukaan, vaikka niitä kuivaisikin, enkä ole hommannut kuivuria, joten kaupan tuotteilla mennään. Ainakin kuivattuja hedelmiä, pähkinöitä, kaurahiutaleita, nuudeleita tms, voita ja mätitahnaa lähtee mukaan. No nuudelit menee aika murusiksi, ehkä pastaa jossain muussa muodossa. Couscou on aika hyvä, kun kypsyy äkkiä. Kuivattu liha, niin hyvää kuin se onkin, on lähinnä vain muun ruoan mauste noissa oloissa, siitä tulee  niin vähän energiaa. Ehkä otan myös oliiviöljyä mukaan, se käy samalla ihorasvaksi. Yritän saada rinkat painoksi alle 20kg, mutta se on kyllä aika haastavaa. Asiaa helpottaa se, että siellä ei tarvi kantaa juomia mukana, kun ulkona on juomakelpoista vettä. Nuo 9 päivän ruoat saisi painaa siis n 3 kiloa paketteineen eli se tekee 330 grammaa/päivä.   
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

jester

• Veteraani
Vs: Vaellusruoat
« Vastaus #1 : Syyskuu 04, 2012, 09:31:45 ap »

siemenia  muovi pulloon  pakattuna
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Syyskuu 04, 2012, 09:49:50 ap »

No helpolla varmaan pääsisi, jos hommaisi noita erilaisia retkiruokia, siis niitä kuiva-ainepusseja. Aikanaan veljeni niitö testasi johonkin tarkoitukseen ja pääsin maistelemaan. Olivat ainakin silloin aika hyviä. Vain vettä puuttuu ja sitähän teillä oli tarjolla.

Tää siis olisi laiskan vaihtoehto - esim. minun, jos olisi tarve ;)
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

rasvis

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Syyskuu 04, 2012, 10:40:18 ap »

Where´s tonnikala??? no painaahan ne toki jonkinverran...syön itse lähinnä S-Ryhmän Rainbow merkin tonnikaloja,hyviä ovat,ikävä kyllä jo suht hintavia nekin :o
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Syyskuu 04, 2012, 11:26:25 ap »

Siemenet ois hyvä energialisä puuroon. Retkimuonat ok, paitsi kalliita ja niihin pitää keittää vesi eli käy lähinnä pääaterioille, jolloin pysähdytään vettä keittämään tai tehdään nuotio. Varmaan otan jonkun sellaisen. Tonnikala on liian painavaa (se purkki), ellei kuivaa, mutta kuivattu kala yleensä ois hyvä, jos vaan jaksais kuivata. Hauki kuulemma haisee vähiten kuivattuna. Ja siis tonnikalaakin voi kuivata ja silloinhan sitä purkkia ei tarvita.
Kirjattu

Lupita

• Vanha tekijä
« Vastaus #5 : Syyskuu 04, 2012, 17:15:26 ip »

Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Syyskuu 04, 2012, 17:49:48 ip »

Kiitokset vinkeistä.
Pavut aiheuttaa mulle sen verta vatsavaivoja, etten välttis niitä maastossa halua syödä, mutta kananmunia voi kyllä myös kuivata ja jotkut meidän ryhmässä ottaakin kuivattua kananmunaa mukaan. Itse olen liian laiska sellaiseen hifistelyyn, mutta voi olla, että vaelluksen jälkeen jo olen.

Tsekkasin juuri noita valmisaterioita kaupassa, mutta hinta 6-8 euroa kerta ja ateria koostuu lähes pelkästä hiilarista (vaikka nimi oli stroganoff, niin enimmäkseen riisiä ja makuainaita), niin samaan pääsee ottamalla riisiä tai pastaa sellaisenaan mukaan ja jotain maustetta. Kuivatussa lihassakin on niin vähän energiaa (250 kcal/pussi), ettei sillä pitkälle pötkitä. Toisaalta paljo hiilarin syönti ei tuolla ehkä niin haittaa, kun sitä myös kuluu rutkasti. Että kun vaan jaksais kuivata noita munia, niin sais hyviä protskua siitä mukaan. Juustoahan mun tietenkin tekis mieli ottaa, mutta saa nähdä nyt. Parmesan ois kevyttä. Ja ostinkin jo kilon suolapähkinöitä, jotka aion laittaa pienempiin annospusseihin. Ja kermajauhetta ostin tietenkin teehen.
Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Syyskuu 04, 2012, 21:00:38 ip »

Yhtään en muista, mitä systeri pakkas mukaan häämatkavaellukselle Kevon luonnonpuistoon, 20 vuotta sitten. Kukaan tiennyt näistä viikoon vaiko kahteen, eikä kukaan huolestunut. se oli sitä aikaa :D Ei netistä löydy mitään, mitä kannattaisi mukaan ottaa?
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Syyskuu 04, 2012, 22:04:58 ip »

Löytyy toki netistä ja meidän kurssiltakin, mutta mua aina kiinnostaa omat kokemukset, jos jollain ois jotain hyvää erityisesti diabeetikoille sopivaa mielessä. Ja erityisesti kiinnostaa, onko joku onnistunut syömään kasviksia vaeltaessaan edes jonkun verran. Niistä kun on suurin osa vettä, niin ei ainakaan tuoreena voi ottaa mukaan.
Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Syyskuu 04, 2012, 22:24:18 ip »

Eikö noita kasviksia kuivata, silloinhan ne on kevyitä mukaan. Varmaan vaikeeta ottaa evästä mukaan, kun sullakin on pitkähkö vaellus ja painoa tulee kaikesta.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Syyskuu 04, 2012, 22:31:47 ip »

Joo siis periaatteessa kaikkea voi kuivata, mutta mua vähän laiskottaa tehdä tästä erittäin kosteasta asunnosta kuivaamo ja yritän päästä ilman, että tarttis kuivuria hankkia. Toisaalta kyllähän se 1,5 viikkoa varmasti menee ilman kasviksiakin, kun ottaa vitamiiniporetabletteja mukaan. Ja jotain syötävää voi tietty löytää luonnostakin, ainakin isohirvenjäkälää ja sieniä.
Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Syyskuu 04, 2012, 22:51:59 ip »

Mä muuten joskus muinoin, ostin aina kuivattuja kasviksia, oli sellainen pikkupussi, yhtään kyllä en muista mistä ostin, mutta edullisia olivat. Käytin niitä, milloin mihinkin ruokaan. Siitä tuli kasviksia sopivasti ruokiin. Ei ne kalliita voineet olla, kun mä olin opiskelija :P
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019

Hula1

• Veteraani
« Vastaus #12 : Syyskuu 04, 2012, 22:57:53 ip »

Itse olen syönyt parin kolmen päivän vaelluksillä pääosin makaronilla terästettyjä pussikeittoja, näkkäriä ja hapankorppuja. Noin pienellä vaelluksella en ole kantanut huolta kasvisten määrästä, kun vaeltamassa on tullut käytyä n. kerran vuodessa. Jos vaeltaa useamminkin ja pitempiä aikoja niin varmaan on fiksua miettiä ravintoarvoja muutenkin kuin energian saannin kannalta.

Öljyä on ollut mukana kyllä. Samoin metwurstia, se säilyy suolaisena jonkun aikaa huoneen lämmössäkin ja maistuu luonnon keskellä taivaalliselta! Itsellä on ollut mukana ihan rehellistä karkkia naposteltavaksi ja matalien sokereiden varalta. Kuivahedelmät kuulostavata hyvältä.
Kirjattu
Paradigm 515 ja Humalog

jester

• Veteraani
« Vastaus #13 : Syyskuu 05, 2012, 00:07:27 ap »

jos otatte  poron  tai  lampaan mukaan,saatte kunnon paistin
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Syyskuu 05, 2012, 00:23:29 ap »

Hyvä idea, poro kamoja kantamaan ja vikana päivänä syötäis se  ;)
Kirjattu

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59