Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6933 jäsentä  •  417408 viestiä  •  19955 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi hirax, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Hyvä ruoka, parempi mieli?  (Luettu 41436 kertaa)

Friita

• Lentävä kynä
Vs: Hyvä ruoka, parempi mieli?
« Vastaus #30 : Syyskuu 03, 2012, 17:52:36 ip »

Ilmankos mä aina keitän punajuuren, kai se on sieltä kotoa tuokin lähtenyt, kun tiedostamatta niin teen :)
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

Dad

• Vanha tekijä
« Vastaus #31 : Syyskuu 03, 2012, 18:07:10 ip »

Kasvisten keittäminen lähes haluttuun kypsyyteen ennen lopullista ruoan valmistusta auttaa parhaan lopputuloksen saavuttamisessa.
Englannin sana parboiling on vissiin suomennettu kiehauttaminen tai ryöppäys, vaikka ihan samasta asiasta ei olekaan kysymys. (esim korvasienet ryöpätään, eli kiehautetaan monta kertaa vettä vaihtaen, että saadaan myrkyt pois)

Esikeitettyjen kasvisten käyttäminen kokkaamisessa helpottaa esim. makujen ja värien säilyttämisessä ja ruoka-aineiden kypsymisen samanaikaisuudessa.
Kirjattu
"Well managed diabetes is the leading cause of nothing", Dr. William Polonsky

"It never ceases to surprise me at the infinite capacity of the human mind to resist the introduction of useful knowledge." Thomas Raynesford Lounsbury

soteka

• Intoilija
  • D1 -06; Levemir & NovoRapid
« Vastaus #32 : Syyskuu 03, 2012, 19:20:32 ip »

Ihan sellainen perusherkku on uunituore ruisleipä. Ja senkin kun äiti itse tekee, niin aina kun on leipäpäivä niin tätä herkkua täytyy olla kotona odottamassa.

Toisen olen älynnyt ihan vastikään. Laitan uunivuokaan kesäkurpitsaa, porkkanaa, maissia, kukkakaalia ja parsakaalia, pyörittelen öljyn niihin ja vielä tylsästi tuollaisia, mitä nuo nyt on, perunakuorrutemausteita sekaan, niin olen saanut maittavan höysteen monelle aterialle. Kasvisten maku ei peity, ellei sitten hurauta koko pussillista mausteita sekaan. Olen tykännyt paljon.
Kirjattu
Ten Tonne Skeleton.

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #33 : Syyskuu 03, 2012, 20:46:50 ip »

Ilmankos mä aina keitän punajuuren, kai se on sieltä kotoa tuokin lähtenyt, kun tiedostamatta niin teen :)

Joka keitetyn paistaa, se makean maistaa! Pätee myös punajuureen!  ;)

Mutta olettekos koskaan keittäneet naurissuikaleita esim. kesäporkkanasuikaleiden kanssa, päälle pikkuisen voita... Aijai kun on taas herkkua!  ;)
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #34 : Syyskuu 03, 2012, 21:14:56 ip »

Sain minä punajuuria ostetua, muttei ne varmastikaan olleet tämänsyksyisiä, eivät siis kovin tuoreen näköisiä. Viikonloppuna torille, sieltä löytyy ;)
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

Dad

• Vanha tekijä
« Vastaus #35 : Syyskuu 03, 2012, 21:16:56 ip »

......perunakuorrutemausteita sekaan.........

AAAARGH, mitä ihmemaustetta. Voisitko laittaa tuoteselosteen tänne. Nettiin ei valmistaja halunnut laittaa.

edit: Muistan vuosikymmeniä sitten nähneeni "jauhelihamaustetta" taitaa tämä olla samaa sarjaa.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 03, 2012, 21:19:11 ip kirjoittanut Dad »
Kirjattu

"It never ceases to surprise me at the infinite capacity of the human mind to resist the introduction of useful knowledge." Thomas Raynesford Lounsbury

soteka

• Intoilija
  • D1 -06; Levemir & NovoRapid
« Vastaus #36 : Syyskuu 03, 2012, 21:33:13 ip »

AAAARGH, mitä ihmemaustetta. Voisitko laittaa tuoteselosteen tänne. Nettiin ei valmistaja halunnut laittaa.

edit: Muistan vuosikymmeniä sitten nähneeni "jauhelihamaustetta" taitaa tämä olla samaa sarjaa.

En muista mitä meksikolaisessa oli mukana, mutta lista taisi olla aika pitkä. Tänään käytin tulista paprikaa ja siinä aineksina ovat seuraavat: Korppujauho, suola, glukoosi, paprika, sipuli, valkosipuli, mustapippuri, juustokumina, chili ja oregano.

En ole vielä jokaista eri pussia kokeillut, näitä kahta vaan.
Kirjattu
Ten Tonne Skeleton.

Dad

• Vanha tekijä
« Vastaus #37 : Syyskuu 03, 2012, 21:43:32 ip »

Kiitos vastauksesta.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #38 : Syyskuu 03, 2012, 22:01:34 ip »

Mun kaikkien uunijuuresten ja toki paistinpannussakin muhivien juttujen ehdoton mauste on  valkosipulinen yrttimauste. Ainekset: valkosipuli, basilika, mustapippuri, sipuli, oregano, persilja, rakuuna. Antaa niin hyvän maun, ettei tarvi suolallakaan tekeleitä pilata lainkaan ;).

Siis ehdoton mielimauste ;D.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #39 : Syyskuu 03, 2012, 22:46:06 ip »

Antsu, mä käytän tasan samoja mausteita, joskin mulla ei ole sekoitusta, vaan otan jokaista eri purkista.

Paitsi oreganoa en käytä, en tykkää. On pahaa. Ostin kerran pitsan kotipakettiin. Kun pääsin kotiin avasin sen, ja se oli pilattu oreganolla!! :o >:(

Ajattelin uunijuuresten keittämisellä lähinnä sitä, että ne ois nopeampia. Jos laittaa vain uuniin niin niillä menee ikuisuus. :D

Tuohon korvasienten ryöppäämiseen mun on pakko puuttua... ;)
Nimittäin korvasieniä ei ryöpätä. Ryöppääminen tarkoittaa nopeaa kiehauttamista. Korvasieniä KEITETÄÄN väljässä vedessä (1osa sieniä, 3osaa vettä) vähintään 5minuuttia, vähintään kaksi kertaa. Välissä vesi vaihdetaan ja sienet huuhdellaan huolellisesti. Korvasieniä keitettäessä huolellinen tuuletus(lieskari täysillä) on tärkeää, koska myrkyt haihtuvat ja ovat vaarallisia myös hengitettyinä.
Anteeksi pilkunviilaukseni, mutta koska tiedän ja osaan asian, tunnen velvollisuudekseni kertoa sen eteenpäin. :)
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #40 : Syyskuu 03, 2012, 23:06:54 ip »

Joo ajattelin sitä keittämistä ihan laittamisen helppouden, en terveellisyyden kannalta...jos unohdetaan se tästä ketjusta. Ei meidän uunijuureksissa mene kuin n. 35-45 minsaa, ja kun kerran laittaa uuniin ne saa unohtaa sinne - meneehän sinä eestaas keittämisessä jne. aikaa ja vaivaa myös. Punajuuren osalta voisin ottaa onkeeni, sitä en siis koskaan käytä muiden juuresten kanssa kun käyttäytyy erilailla. Ja on pidempi se aikakin. Kypsymisaika varmaan vaihtelee myös vuodenajan mukaan, olisko nämä uuden sadon pikkujuurekset nopeampia - ja mahdollisesti vähänitraattisempia...

Nyt paljastan yhden superpaheeni, joka kyllä viimeksi maistettuna ei ollutkaan enää yhtään hyvää (oli muinoin sellainen krapulaherkku, mutta nyt en edes muista viimeistä krapulaani...) ; makaroni, puolisula keiju ja AROMISUOLA...sitä jostain ihmeen syystä on vieläkin kaapissa kun sitä ei käytetä mihinkään. Ai joo ja tuore kurkku samala myrkyllä, pitäsköhän taas pitkästä aikaa kokeilla ;)
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #41 : Syyskuu 03, 2012, 23:21:00 ip »

Mä huomioin uunijuureksissa palojen koossa sen erilaisen kypsymisajan :)
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #42 : Syyskuu 03, 2012, 23:29:13 ip »

Punajuuren osalta voisin ottaa onkeeni, sitä en siis koskaan käytä muiden juuresten kanssa kun käyttäytyy erilailla. Ja on pidempi se aikakin. Kypsymisaika varmaan vaihtelee myös vuodenajan mukaan, olisko nämä uuden sadon pikkujuurekset nopeampia - ja mahdollisesti vähänitraattisempia...

Joo, aika nopeasti nämä tuoreet ja esikeitetyt punajuuret kypsyivät uunissa: tuli tänään vahingossa mustia kikkareita.  ::)
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #43 : Syyskuu 03, 2012, 23:35:59 ip »

Mä huomioin uunijuureksissa palojen koossa sen erilaisen kypsymisajan :)

Nerokasta!

Musta punajuuri ei vaan muuten sovi muiden joukkoon...tekee värihaittaakin. Ja maistuu yksi NIIN hyvältä!
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Susihukka65

• Vieras
« Vastaus #44 : Syyskuu 04, 2012, 02:33:41 ap »

Jännä, osa foorumin jäsenistä ei kai syö, että saa hyvänmielen :D

;D

Itsenäisyyspäivän perinne (voi syödä muulloinkin  :) ):
Keitettyjä perunoita, Provencen yrteillä maustettua suppilovahverokastiketta (yrtit antavat metsäisen aromin ja rosmariinit näyttävätkin aivan havunneulasilta), suolakurkkua, ruisleipää ja Rambol-yrttijuustoa. Itsenäisyyspäivänä lisäksi kuivaa kuohuviiniä.

Kantarellit paistettuna voinokareessa ruohosipulisilpun kera.

Intialainen hyvin maustettu kasvisruoka (juustokumina erityisen hyvää).

Omenapiirakkapala, hiven kermavaahtoa ja iso latte  :P .
Kirjattu

Linkkejä