Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6929 jäsentä  •  417335 viestiä  •  19951 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi EiSi, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Hyvä ruoka, parempi mieli?  (Luettu 41284 kertaa)

PateT

• Lentävä kynä
Vs: Hyvä ruoka, parempi mieli?
« Vastaus #15 : Syyskuu 02, 2012, 20:21:44 ip »

Punajuurta. saksanpähkinöitä, omppua ja homejuustoa salaattipedillä. Päälle hyvä kastike...  :)

Keitetyt ja paistetut punajuuret menee ihan sellaisenaankin. Ovat älyttömän hyviä!
+++++Grillatut punajuuret,parasta!+++++Haloumi-juustoa yms.+++++
Kirjattu
Elämä on kuin kameli.Sen saa tekemään mitä tahansa paitsi peruuttamaan.
-Marcelene Cox

Pussukka-81

• Vanha tekijä
« Vastaus #16 : Syyskuu 02, 2012, 20:43:39 ip »

Hah, myös mun oli haettava kaupasta punajuuria. Punajuuret kera vuohenjuuston siis uunissa paahtumassa ja pöhisemässä. Slurps! :P
Kirjattu
DM1 vuodesta 1986
Pumpussa Humalog

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #17 : Syyskuu 02, 2012, 20:48:26 ip »

Mun on kai tästä kans huomenna lähdettävä punajuuriostoksille, alkoi tekemään kummasti mieli paistettuja punajuuria :)
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #18 : Syyskuu 02, 2012, 20:49:32 ip »

Hah, myös mun oli haettava kaupasta punajuuria. Punajuuret kera vuohenjuuston siis uunissa paahtumassa ja pöhisemässä. Slurps! :P

En vielä ehtinyt hakea, mutta aion kyllä  :D

Luen aina oikein oikein mielelläni kaikkia ruoka-aiheisia ketjuja joissa ehdotetaan jotakin hyvää syömistä. Liittyi sitten herkkuihin, kesäruokiin tms.

Meillä on juhlittu lakkiaisia tänä viikonloppuna  :)  On herkuteltu. Omatekoinen vadelmatäytekakku ja lohivoileipäkakku olivat juhlapöydän kunkkuja. Lisäksi tein koko pellillisen omenapiirakkaa (netistä kaivettu raparperipiirakan ohje jota muunsin) jonka seuraksi tarjosimme vaniljakastiketta.
Väinämöisen palttoonnappien päälle ostin valmiita savukala- ja kalkkunatahnoja.
Sitten valmiita pikkuleipiä, kahvia jne...
Oli mukavat juhlat. Nyt vuorossa palaaminen arkeen...
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

Philomela

• Vanha tekijä
« Vastaus #19 : Syyskuu 02, 2012, 20:50:57 ip »

Munkin täytyy ostaa punajuuria. Heti huomenna!  Kiitoksia kaikille vinkeistä.
Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #20 : Syyskuu 03, 2012, 09:55:20 ap »

Jännä, osa foorumin jäsenistä ei kai syö, että saa hyvänmielen :D
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #21 : Syyskuu 03, 2012, 10:45:47 ap »

Onpa punajuurista tullut oikein suosikki, no ne kyllä ovatkin niin hyviä ;D

Mä olen kohta saanut syödyksi kilon keitettyjä punajuuria, kylminä ja lämpiminä ja ilman mitään lisämakuja, siis ihan itsensä makuisina, mutta toki muun ruoan kera. Ja sen kyllä huomaa - ainakin vessassa ;) ::). Ekan syönnin jälkeen oli kyllä helppo laskea kauanko safkalla menee aikaa päästä päähän.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #22 : Syyskuu 03, 2012, 12:52:15 ip »

Onpa punajuurista tullut oikein suosikki, no ne kyllä ovatkin niin hyviä ;D

Minun suosikkini on munakoiso  ::)
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #23 : Syyskuu 03, 2012, 13:06:48 ip »

Munakoiso, mmmm  :P
Näin sadonkorjuuaikaan tulee käytetyksi kasviksia monipuolisemmin, kun ne on niin hyviä tuoreena.  :)  Omenoita on tänä syksynä niin runsaasti, että yritän lykätä niitä vähän joka ruokaan. Tein eilen mureketta, johon mm. raastoin runsaasti tuoretta omenaa ja silppusin kourallisen tuoreita yrttejä. Kylläpä tuli maukasta ja mehevää! Jälkiruuaksi omenoita uuniin.  :P
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Ruiskaunokki

• Aktiivinen
« Vastaus #24 : Syyskuu 03, 2012, 13:11:10 ip »

Mmm, punajuuret on minunkin herkkua!Lisukkeena ihan minkä tahansa kanssa. Mutta ei missään nimessä etikassa liotettuina, yök..  :P Ah, tätä ketjua lukiessa mulle tulee kauhea ikävä Aurajuustoa, ainoa sinihomejuusto joka on just sopivan voimakas/mieto ja ah niin kermainen... Täältä saatavat sinihomeet on aina jotenkin liian vahvoja mun makuun.  :-[

Viime viikonloppuna meidän kaverit piffas meille hääpäivän kunniaksi ateriat ranskalaisessa ravintolassa naapurikaupungissa - paras ateria minkä olen ikinä syönyt!!!! Ihan mielettömän hyvää, mun mielestä olis ansainnut Michelin-tähden... Alkuruoka oli ehkä kaikista paras, katkarapuja käärittynä ohueen, rapeaan taikinakuoreen ja dipattuna mangokastikkeeseen... Vieläkin valuu kuola kun niitä miettii...  :P
Kirjattu
D1 vuodesta 1987
"If you don't like where you are, move. You are not a tree. "

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #25 : Syyskuu 03, 2012, 14:01:59 ip »

Ekan syönnin jälkeen oli kyllä helppo laskea kauanko safkalla menee aikaa päästä päähän.

;D

Ruiskaunokki, kuulostaa tai-vaal-li-sel-ta...
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #26 : Syyskuu 03, 2012, 14:04:43 ip »

Harmittaa kyllä vähän kun ei näin raksa-aikaan ehdi kunnolla ruokaa tekemään. Pitää joku viikonloppu kun ukolla on töitä jotenkin sopivasti, niin tehdä kunnon ateria. Esim sunnuntaina sillä on kuuteen, niin voisin tehdä jonkun ihan mielettömän ruoan illaksi!! Hieno idea!
- Alkuruoaksi kermainen sienikeitto.
- Pääruoaksi uunijuureksia(punajuuria! ;) lanttua, porkkanaa, perunaa) ja jotain kunnon lihaa haudutuspadassa.
- Jälkiruoaksi suklaamousse.
Eikä ole edes kauhean työläitä ruokia. Sienikeitto on helppo ja nopea, uunijuurekset pitää keittää ja paistaa, mutta se on helppo homma, kun aamulla kuorii ja pilkkoo valmiiksi. Liha tulee haudutuspadassa itsekseen kun laittaa aamulla muhimaan. Suklaamoussea tein kerran ja siinä meni noin vartti. Ja sekin kannattaa tehdä jo aamulla niin ehtii jähmettyä jääkaapissa. Eli teenkin kaiken aamulla viittä vaille valmiiksi, niin voin huidella harrastuksissa koko päivän. :)
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #27 : Syyskuu 03, 2012, 14:29:52 ip »

Nam!! Haluun kotiin syömään HYVIN...

Ei uunijuureksia tarvi keittää -  lohkoiksi vaan, mausteöljyyn ja pellille! Tai sitten nesteeseen vuokaan pidemmäksi aikaa. Punajuuri käyttäytyy erilailla, käytän sitä aina yksinään, pekoniin käärittyjä veneitä pellillä nam...
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #28 : Syyskuu 03, 2012, 14:53:46 ip »

Ei uunijuureksia tarvi keittää -  lohkoiksi vaan, mausteöljyyn ja pellille!

Paitsi, että punajuuri pitäisi keittää, jos uskomme viviania:
Lainaus
Vielä yksi huomio punajuuresta.

Tällä on paljon ohjeita, joissa käytetään keittämättömiä punajuuria. Kuitenkin, punajuuri kuuluu niihin kasvikunnan tuotteisiin, jotka keräävät maaperästä runsaasti nitraattia.  Nitraatti muuttuu elimistössä nitriitiksi. Nitriitti estää hemoglobiinia kuljettamasta happea soluille ja se voi myös muodostaa syöpävaarallista yhdistettä, jonka nimeä en nyt muista. Pikkulapsille siitä on suorastaan välitöntä vaaraa.

Punajuuren keittäminen vähentää niiden nitraattipitoisuutta huomattavasti, ja mikäli punajuurta käyttää säännöllisesti tai tarjoaa sitä lapsille, kannattaa ehdottomasti rutiininomaisesti keittää se ennen muuta valmistusta.

Tässäkin muuten perinnekeittiöt meillä ja Venäjällä ovat kumuloituneen kokemuksensa mukaan jotenkin havainneet asian, ne ovat ohjautuneet esikeittämään punajuuret. Viimeksi kun tein bors-keittoa taitavan ukrainalaisen rouvan kanssa, hän keitti punajuuret eri vedessä kypsiksi, hävitti veden ja lisäsi keittoon kypsänä raastetun punajuuren.

Samassa ketjussa kaiken kalabaliikin keskellä paljon hyviä punajuuriohjeita:
http://keskustelu.diabetes.fi/index.php/topic,1873118.45.html
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #29 : Syyskuu 03, 2012, 17:45:08 ip »

Minulle "hyvä ruoka" eli ole samaa kuin kaikkien oppien mukaan terveellisesti valmistettu, se on vain hyvää ruokaa ;). Siksipä edelleen esim. uunijuureksiin laitan punajuuretkin raakoina, kuorittuina ja lohkottoina ;D
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Linkkejä