Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6929 jäsentä  •  417332 viestiä  •  19951 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi EiSi, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Hyvä ruoka, parempi mieli?  (Luettu 41265 kertaa)

Friita

• Lentävä kynä
Hyvä ruoka, parempi mieli?
« : Syyskuu 02, 2012, 12:37:22 ip »

Plarasin 7 sivua ravintoketjua, enkä oikein aiheeseeni liittyvää keksinyt sieltä. Yleisilmäys oli aika "karppaus sitä, karppaus tätä". Kuitenkin ravitsemus on osa tätä taudin hoitoa ja tahtoisin tähän sellaisia juttuja, että mikä oli hyvä makuelämys. Ei siis paasausta hiilareista, vaan ajatellaan ruokaa, pelkkänä ruokana, unohdetaan nyt, mitä ruoka aiheuttaa verensokereille, onnistuisiko? Eli millaisia makuelämyksiä teillä on ollut.

Olin eilen systerillä ja hän teki pikapikaa muutaman lämpimän voileivän. Paahtoleipää, päällä sipaus oliiviöljyä, makkarviipale ja päälle juustoviipale. Oli muuten tosi hyvää ja tuotos siis noinkin yksinkertainen.

Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

äskoo

• Lentävä kynä
Vs: Hyvä ruoka, parempi mieli?
« Vastaus #1 : Syyskuu 02, 2012, 12:42:48 ip »

Minä kävin eilen Lahden torilla Sadonkorjuukylässä ja söin uutispuuroa, jota oli haudutettu pitkään rautapadassa kolmijalalla. Se rukiin maku, joka puurossa oli, toi elävästi mieleen lapsuuden.  :P Kokeilin sitä eri lisukkeilla: voisulaa, puolukkahilloa ja mustaviinimarjahilloa. Ja nam, jälkimmäinen oli ehdottomasti parasta, vaikkakin 2 ensimmäistä olivat minun lapsuudessani ne vakiolisukkeet. Maistumiseen vaikuttivat varmaan myös reippailu ulkoilmassa, joukkotapahtuman hyvä fiilis ja hyvä seura.  :)
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Snanna

• Vieras
« Vastaus #2 : Syyskuu 02, 2012, 12:46:06 ip »

Mun tänä kesänä opittu herkkuresepti on yksinkertainen salaatti, mihin tulee kaalisuikaleita, punasipulisuikaleita ja porkkanaraastetta. Yleensä nautin tämän valkosipulitonnikalan kanssa ja saan varsinkin työpaikan lounastilassa kovia kommentteja. Ei haittaa, mulle maistuu.  ;D

Toinen suurherkku on varrasleipä uunissa kuorrutettuna. Sellaisia pieniä valmispaloja, joiden päälle ripottelee kuivattuja yrttejä ja lätkäisee juustosiivun oman maun mukaan. Sitten vain uunissa 10 min/200 c ja ihanat leipäset ovat valmiita. :)
Kirjattu

Hula1

• Veteraani
« Vastaus #3 : Syyskuu 02, 2012, 12:47:57 ip »

Viime aikoina on tullut kokeiltua thaimaalaisia reseptejä. Perusmakuyhdistelmä on tulinen + makea + hapan. Chili, inkivääri, valkosipuli, kookosmaito, lime ja kalakastike. Tätä mausteyhdistelmää voi käyttää esim. keiton tai kastikkeen pohjana. Sipulia, kanaa, porkkanaa, paprikaa sekä hiilareina nuudeleita tai riisiä sekaan, niin saa monenlaisia variaatioita herkullisesta ruoasta!

Itse ajattelen, että hyvä ruoka on arjen suurimpia nautinnon lähteitä ja siksi itse nautin suunnattomasti hyvistä mauista!
Kirjattu
Paradigm 515 ja Humalog

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #4 : Syyskuu 02, 2012, 13:14:46 ip »

Keiju taisi edellisen hiilarisodan aikana aloittaa juuri saman idean ketjun, ja tuli silloinkin tarpeeseen! Eli jatketaan vaan tästä, en mie sillä.

Haaveilen homejuustosta ja avokadosta ja cevichestä just nyt, vaikka sairaalaruoka yllättävän hyvää onkin...joo ja punaviinistä ;)
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #5 : Syyskuu 02, 2012, 13:18:05 ip »

http://keskustelu.diabetes.fi/index.php/topic,1874617.0.html

Se oli se Olisipa edes yksi viestiketju...

Enkä tarkoita että pitäisi siirtyä sinne, siellä oli vaan herkullisia vinkkejä sielläkin! Tulee nälkä...
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Syyskuu 02, 2012, 13:28:30 ip »

Mulla on just nyt todella hyvä maku suussa. Aika helpolla sen sain :)

Saarioisten lihaperunasoselaatikkoa, tuoretta keitettyä punajuurta ja ihan perussalaatti: jäävuorisalaatti, tomaatti, kurkku, paprika, viinirypäleet ja lisukkeina vähän raejuustoa sekä sinappikastiketta.

Mä olen yksinkertaisten makujen ystävä.

Ja nuo keitetyt punajuuret niin kylminä kuin lämpiminäkin ovat todellinen "makupommi" minulle, siis ihan sinällään ;)
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

MiniMi

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Syyskuu 02, 2012, 13:47:46 ip »

Eilen ruokakauppaan lähtiessäni tuli mieleen, että pakkasessa on mulla lampaanfilettä muutama sata grammaa ja aattelin ostaa siihen sopivaks jottain. Kaupassa sitten ostin valkokaalta, palsternakkaa, selleriä, porkkanaa, perunaa, sipulia, valkosipulia, tuoreita yrttejä (salvia, meirami, lehtipersilja), kanttarellifondia ja rypsiporsaan suikaleita ja aattelin niitten avulla väsätä kunnon lammaspadan. No, kotiin tultaessa purin pakasteen "ylös alasin" eikä lammasta löytynytkään. Masennuin niin että jätin ruoan tekemisen sikseen, mutta tänään aion kuitenkin tehdä kaalipataa noista aineista. Yleensä tulee tosi herkkua, joten eiku tuumasta toimeen....... ;D
Kirjattu
D1 vuodesta -72 + "kaikki" liitännäiset + vähän muitakin juttuja
Kokemus on hyvä opettaja,joka lähettää sikamaisen kalliita laskuja

Jape

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Syyskuu 02, 2012, 14:07:08 ip »

Kannattaa syödä aina sellaista ruokaa, joka on omasta mielestä hyvää. Ei sitä mikä omasta mielestä maistuu p***alle mutta jonkun toisen mielestä on maailman parasta ja vielä terveellistäkin !  :D

140 gramman pekonipaketista ei muuten loppujen lopuksi paljoa jää syötävää kun sen pannulla paistaa.... 8)
Kirjattu
Jape, vanha pessimisti.

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Syyskuu 02, 2012, 14:25:18 ip »

http://keskustelu.diabetes.fi/index.php/topic,1874617.0.html

Se oli se Olisipa edes yksi viestiketju...

Enkä tarkoita että pitäisi siirtyä sinne, siellä oli vaan herkullisia vinkkejä sielläkin! Tulee nälkä...

Mä en muistanutkaan, että tuollainen ketju oli jo ;D Oli aika kauas painunut jo ja olin itsekin sinne vastannut ;D

Jape, tässä ketjussa on mainittu jo aika monta sellaista ruoka-ainetta, mitä en voi sietää, muttei niistä sen enempää, ne jotka tykkää, niin tykkää :)
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Syyskuu 02, 2012, 14:30:23 ip »

Antsun innoittamana on kyllä nyt pakko lähteä kauppaan ostamaan tuoreita punajuuria. Ne ovat parhaimmillaan juuri nyt ja sopivan pienikokoisina. Ensin keitän kuorineen, sitten kuorin, lohkon, laitan uunipannulle. Ripaus öljyä päälle ja uuniin. Syön liharuuan lisukkeena ja murennan sinihomejuustoa päälle. Siinä toteutuu se vivianv:n taannoinen ohjekin, jossa punajuuri pitää sekä keittää että paistaa.  :P

Japen pekoni-jutskasta tulee mieleeni taannoin saamani herkullinen salaatti, jonka päälle oli murennettu uunissa rapeaksi kypsennettyä pekoni. Itse en tosin yleensä syö pekonia sappivaivani takia.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Syyskuu 02, 2012, 14:55:24 ip »

Punajuurta. saksanpähkinöitä, omppua ja homejuustoa salaattipedillä. Päälle hyvä kastike...  :)

Keitetyt ja paistetut punajuuret menee ihan sellaisenaankin. Ovat älyttömän hyviä!
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Kelmi

• Intoilija
« Vastaus #12 : Syyskuu 02, 2012, 15:06:06 ip »

Grillattiin eilen porsaanleikkeitä ulkosalla. Mukaan keitettyä ruusukaalta, jonka päällä juustoa. Lisäksi paprika-oliivi-feta salaattia. Ruokajuomana punaviini. Kouluarvosana 8+.
Kirjattu

Snanna

• Vieras
« Vastaus #13 : Syyskuu 02, 2012, 16:48:34 ip »

Antsun innoittamana on kyllä nyt pakko lähteä kauppaan ostamaan tuoreita punajuuria. Ne ovat parhaimmillaan juuri nyt ja sopivan pienikokoisina. Ensin keitän kuorineen, sitten kuorin, lohkon, laitan uunipannulle. Ripaus öljyä päälle ja uuniin. Syön liharuuan lisukkeena ja murennan sinihomejuustoa päälle. Siinä toteutuu se vivianv:n taannoinen ohjekin, jossa punajuuri pitää sekä keittää että paistaa.  :P

Mullakin on kilo punajuuria odottamassa jääkaapin perukoilla. Miä tykkään tehdä niistä "prinsessavuokaa", eli ihanan vaaleanpunaista uuniherkkua siten, että ladon raakoja punajuuriviipaleita sekä merisuolaa uunivuokaan, kaadan ruokakermaa päälle ja tiristän tunnin uunissa. Kaikessa yksinkertaisuudessaan ihan mahtavaa! Ja pannulla paistetut viipaleet Aura-juuston kanssa ovat myös suosikkeja.

Tänään tein mun salasyntiherkkua, eli tummaa riisiä keitettynä kanaliemikuution kanssa. Voisin vetää vaikka litran riisiä näin, ei tarvitse lisukkeita.  ;D
Kirjattu

Dad

• Vanha tekijä
« Vastaus #14 : Syyskuu 02, 2012, 17:48:53 ip »

Ja nuo keitetyt punajuuret niin kylminä kuin lämpiminäkin ovat todellinen "makupommi" minulle, siis ihan sinällään ;)

Kyllä, hyviä ovat sinälläänkin. Jos maustaa haluaa, lämpimänä syötävien keitettyjen ja uunipunajuurien mausteeksi suosittelen vähän öljyä, suolaa ja timjamia, toimii.
Kirjattu
"Well managed diabetes is the leading cause of nothing", Dr. William Polonsky

"It never ceases to surprise me at the infinite capacity of the human mind to resist the introduction of useful knowledge." Thomas Raynesford Lounsbury

Linkkejä