Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
3 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Sensoroinnin saatavuus ja hoito-organisaation nihkeys  (Luettu 64986 kertaa)

ralfremus

• Vieras
Vs: Sensoroinnin saatavuus ja hoito-organisaation nihkeys
« Vastaus #15 : Syyskuu 02, 2012, 16:26:51 ip »

Sama täällä. HUSissa hoitotiimini oli ehdottomasti sitä mieltä, että minun tulisi saada x määrä sensoreita vuodessa, mutta kaupunki pisti kampoihin ja jouduin sitten "taistelemaan" kaupungin kanssa erikseen Meikun hoitotiimini avutuksella, jotta saisin ne mulle hoitotiimin "lupaamat" sensorit.
Kirjattu

hogan

• Vieras
« Vastaus #16 : Syyskuu 03, 2012, 15:33:04 ip »

Sama täällä. HUSissa hoitotiimini oli ehdottomasti sitä mieltä, että minun tulisi saada x määrä sensoreita vuodessa, mutta kaupunki pisti kampoihin ja jouduin sitten "taistelemaan" kaupungin kanssa erikseen Meikun hoitotiimini avutuksella, jotta saisin ne mulle hoitotiimin "lupaamat" sensorit.

Voi hyvää päivää. Minulla hoitotiimi tekee yhteistyötä kaupungin kanssa, ettei tarvikkeita saatais. [Karkea kirous]. Mutta siis, kun hoitotiimi perustelee lääketieteellisin perusteluin jonkun hoitohärpäkkeen tarpeen ja sitä ei terkkarista myönnetä tehkää seuraavasti:

1) pyytäkää päätös KIRJALLISENA. Siinä siis lukee: "... potilaalle NNN ei anneta/myönnetä tarviketta TTT, koska Ugandassa/Pohjois-Koreassa/Moskovassakaan ei moisia tarvikkeita anneta/meillä ole tapana antaa/meillä ei ole rahaa/ylilääkäri kieltää/budjetti on ylitetty/henkilöstöä ei ole/kaapissa ei ole tilaa..."

2) Kaikki tuollaiset perusteet ovat vastoin lakia. Laki määrää yskiselitteisesti, että tarvittavat hoitotarvikkeet on _saatava_. Sitten kun olet saanut kirjallisen lapun, ota minuun yhteyttä sähköpostilla (hogan@iki.fi) (mieluummin ei yksityisviestillä). Etsitään sitten yhdessä taho, johon valitus tulee toimittaa. Ja kirjoitetaan se yhdessä. Ilman kirjallista päätöstä ei kuitenkaan voi valittaa pääsääntöisesti mihinkään. Ennen täällä diabetesliiton sivuilla oli joku ohje valituksen laatimiseksi ja toimittamiseksi, mutta se jostain syystä kadonnut.

Sävystä voi varmaan jo päätellä, että minua jurppii ihan oikeesti tää meininki. Kehottaisin teitä kaikkia, ystävät ja kohtalontoverit, jos ei nyt suorastaan barrikaadeille, niin ainakin pitämään asiasta melua. Puhukaa siitä työpaikallanne ja ystävillenne, kuinka surkeasti diabetesta sairastavia kohdellaan. Kummallisinta tässä on se, että liitto ja monet muut tahot kehittävät kaikensorttisia ohjelmia ja julkilausumia, mutta sitten käytännön tasolla kaikki kilpistyy siihen terveydenhoitajatanttaan joka polkee jalkaa lattiaan ja sanoo EI.

SE EI KÄY.
Kirjattu

hogan

• Vieras
« Vastaus #17 : Syyskuu 03, 2012, 15:42:10 ip »

Yet again... uusi käänne. Sain äsken terveyskeskuksen välinejakelusta sähköpostia, että minulle voidaan nyt toimittaa 2 sensoria. Perusteluna siis se, että muutoin tarvikkeet vanhenevat. En tiedä montako sensorinkäyttäjää Espoossa nyt on, mutta tulee mieleen, että annetaanko tarvikkeiden vanheta hyllyssä mieluummin, kuin että niitä annettaisiin tarvitsijoille. Tuntuu, että ajelu edestakaisin terkkariin maksaa jo enemmän, kuin sieltä saatavien tarvikkeiden arvo on. Jatkossa varmaan päättävät jakaa myös verensokerin mittausliuskat yksittäin erillisen hakemuksen perusteella...

Huh huh. Välillä tuntee olonsa varsin väsyneeksi näiden tuulimyllyjen kanssa taistellessa.

Onkohan ao. ministeri toipunut jo vanhuspalvelulain valmistelun yksityiskohdista? Taitaa lähteä viesti sinne suuntaan seuraavaksi.
Kirjattu

dadda

• Vieras
« Vastaus #18 : Syyskuu 03, 2012, 21:37:19 ip »

Asennetta!
Kirjattu

kuissi-3

• Vieras
« Vastaus #19 : Syyskuu 03, 2012, 22:39:42 ip »

Hienoa, että sait edes 2 alkajaisiksi! :)

En tiedä montako sensorinkäyttäjää Espoossa nyt on, mutta tulee mieleen, että annetaanko tarvikkeiden vanheta hyllyssä mieluummin, kuin että niitä annettaisiin tarvitsijoille.
Sensoreissa on todella lyhyet käyttöajat, yleensä vain muutamia kuukausia. Sain viime viikolla maahantuojalta 10 kpl tuoreinta erää ja vanhenevat 13.12.2012! Joskus on ollut vieläkin lyhyempiä aikoja. Olen kuitenkin huoletta käyttänyt jo vanhentuneita sensoreita ja hyvin ovat pelittäneet! Siinäpä sinulle kiertotie: sano, että sinulle kelpaavat kaikki vanhentuvat sensorit.  ;D

Lainaus
Tuntuu, että ajelu edestakaisin terkkariin maksaa jo enemmän, kuin sieltä saatavien tarvikkeiden arvo on.
Riippuu kulkuvälineestä, arvo vapaassa kaupassa on yhteensä 120e.

Lainaus
Onkohan ao. ministeri toipunut jo vanhuspalvelulain valmistelun yksityiskohdista? Taitaa lähteä viesti sinne suuntaan seuraavaksi.
Kumpi ministerestä on kohteena? Onko se peruspalvelua vai...?  ;)
Kirjattu

JKD1

• Vieras
« Vastaus #20 : Syyskuu 04, 2012, 15:13:56 ip »

noin 60€ näyttää maksavan yksi Enlite-sensori vapailta markkinoilta, sis. ALV, noin 50€ ilman alvia.

http://www.diashop.eu/category4_249/index.html
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 04, 2012, 15:44:37 ip kirjoittanut JKD1 »
Kirjattu

kuissi-3

• Vieras
« Vastaus #21 : Syyskuu 04, 2012, 16:09:36 ip »

noin 60€ näyttää maksavan yksi Enlite-sensori vapailta markkinoilta, sis. ALV, noin 50€ ilman alvia.

Saman se maksaa Medtronic Finlandillakin yksityiselle. Ja, kun hogan on saamassa 2 kpl, se tekee yhteensä 120e.  ;)
Kirjattu

hogan

• Vieras
« Vastaus #22 : Syyskuu 04, 2012, 20:15:52 ip »

Olen kuitenkin huoletta käyttänyt jo vanhentuneita sensoreita ja hyvin ovat pelittäneet! Siinäpä sinulle kiertotie: sano, että sinulle kelpaavat kaikki vanhentuvat sensorit.  ;D
Juu. Jonkun seikan johdosta niissä kuitenkin on tuo päivämäärä. Sensori pitää sisällään glukoosioksidaasia ja ihmisen seerumista erotettua albumiinia. Ensimmäinen on tuotettu erään sienen avulla ja toinen on verivalmiste. Varmaankin niillä on biologista alkuperää olevina olemassa selkeät turvalliset käyttö/toimivuusajat. Ja siis valmistaja varmaan haluaa pestä kätensä kaikesta mahdollisesta :) Terkkari varmaan tekisi omien prosessiensa mukaan emämunauksen, jos antaisivat vanhentuneita. Mieluummin ne makuutetaan hyllyssä ja lähetetään tuhottaviksi. Espoossa, jos jossain, kaikkien pykälien noudattaminen on tarkkaa (paitsi tietysti niiden joissa tarvikkeita määritellään jaettaviksi).

Lainaus
Kumpi ministerestä on kohteena? Onko se peruspalvelua vai...?  ;)
Ajattelisin tän olevan melkolailla peruspalvelua, kun kansalaisia koitetaan pitää hengissä ja veronmaksukykyisinä ;-)
Kirjattu

kuissi-3

• Vieras
« Vastaus #23 : Syyskuu 04, 2012, 21:51:32 ip »

Terkkari varmaan tekisi omien prosessiensa mukaan emämunauksen, jos antaisivat vanhentuneita. Mieluummin ne makuutetaan hyllyssä ja lähetetään tuhottaviksi.

Minä en puhunutkaan vanhentuneista, vaan vanhentuvista, joita sinulle nytkin tarjottiin.  ;)
Kirjattu

JKD1

• Vieras
« Vastaus #24 : Syyskuu 04, 2012, 22:37:51 ip »

Terkkari varmaan tekisi omien prosessiensa mukaan emämunauksen, jos antaisivat vanhentuneita. Mieluummin ne makuutetaan hyllyssä ja lähetetään tuhottaviksi.

Minä en puhunutkaan vanhentuneista, vaan vanhentuvista, joita sinulle nytkin tarjottiin.  ;)

Kaikkihan ne vanhentuu, jopa "uudetkin", koska niissä on "parasta ennen"- päiväys. Se on sitten määrittelykysymys, onko vanhentuva sensori sellainen, jossa on "parasta ennen"- päiväys kuukauden, viikon vai päivän päässä.
Kirjattu

Kide

• Vieras
« Vastaus #25 : Syyskuu 30, 2012, 21:19:21 ip »

Voi hyvää päivää. Minulla hoitotiimi tekee yhteistyötä kaupungin kanssa, ettei tarvikkeita saatais. [Karkea kirous]. Mutta siis, kun hoitotiimi perustelee lääketieteellisin perusteluin jonkun hoitohärpäkkeen tarpeen ja sitä ei terkkarista myönnetä tehkää seuraavasti:

1) pyytäkää päätös KIRJALLISENA. Siinä siis lukee: "... potilaalle NNN ei anneta/myönnetä tarviketta TTT, koska Ugandassa/Pohjois-Koreassa/Moskovassakaan ei moisia tarvikkeita anneta/meillä ole tapana antaa/meillä ei ole rahaa/ylilääkäri kieltää/budjetti on ylitetty/henkilöstöä ei ole/kaapissa ei ole tilaa..."

2) Kaikki tuollaiset perusteet ovat vastoin lakia. Laki määrää yskiselitteisesti, että tarvittavat hoitotarvikkeet on _saatava_. Sitten kun olet saanut kirjallisen lapun, ota minuun yhteyttä sähköpostilla (hogan@iki.fi) (mieluummin ei yksityisviestillä). Etsitään sitten yhdessä taho, johon valitus tulee toimittaa. Ja kirjoitetaan se yhdessä. Ilman kirjallista päätöstä ei kuitenkaan voi valittaa pääsääntöisesti mihinkään. Ennen täällä diabetesliiton sivuilla oli joku ohje valituksen laatimiseksi ja toimittamiseksi, mutta se jostain syystä kadonnut.

Sävystä voi varmaan jo päätellä, että minua jurppii ihan oikeesti tää meininki. Kehottaisin teitä kaikkia, ystävät ja kohtalontoverit, jos ei nyt suorastaan barrikaadeille, niin ainakin pitämään asiasta melua. Puhukaa siitä työpaikallanne ja ystävillenne, kuinka surkeasti diabetesta sairastavia kohdellaan. Kummallisinta tässä on se, että liitto ja monet muut tahot kehittävät kaikensorttisia ohjelmia ja julkilausumia, mutta sitten käytännön tasolla kaikki kilpistyy siihen terveydenhoitajatanttaan joka polkee jalkaa lattiaan ja sanoo EI.

SE EI KÄY.

Mahtavaa! Tässä maassa on siis ainakin yksi paikkakuntamme diabetesyhdistyksen puheenjohtajan ja itseni lisäksi, joka vielä jaksaa jupakoida ja etsiä/vaatia yksilöllisen hoitotarpeen mukaista hoitoa vastoin keskiarvoja, budjetteja ja "terveitten" tarpeita.  ;D

2 viikkoa pumppua opetelleena ja 2 sensoria tasapainoilussa apuna käyttäneenä edessäni on taistelu sensoreista mm. mainitsemiasi perusteluja vastaan. Jahka tilanne varmistuu, niin tarvittaessa palataan asiaan.  8)

ps. Diabetesliiton avulla jupakoin aikanaan Lahdessa itselleni riittävän määrän liuskoja. Liitolta löytyi kopio siitä, miten joku oli jaksanut viedä asian käräjäoikeuteen ja saanut päätöksen, että yksilön tarve määrittää määrän eikä bujetti. Se tiskiin lyötynä alkoi liuskoja tulla mukisematta Lahdessakin oman labiilin "tautini" tarpeet.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 30, 2012, 21:46:31 ip kirjoittanut Kide »
Kirjattu

hogan

• Vieras
« Vastaus #26 : Lokakuu 05, 2012, 16:39:40 ip »

No, niin. Nyt sain sitten Espoon välinejakelusta viestin, että uusille sensorilähetteellä oleville potilaille ei sensoreita anneta. Minkäänlaisella lähetteellä minulle ei anneta enempää kuin 1kpl/kk. No sähköpostiviesti jakelun käytännön toteuttajalta ei varmaan ole riittävä. Pyysin samaa kirjallisena. Kukahan sellaisen kirjottaa? Onko kellään kokemusta, että mistä voisin sitä pyytää!? Luultavasti otan seuraavaksi yhteyttä ylilääkäriin kirjallisessa muodossa, jolloin (luulisin) viranhaltijan on vastattava. Saas nähdä.
Kirjattu

aprisj

• Vieras
« Vastaus #27 : Lokakuu 05, 2012, 21:33:21 ip »

No, niin. Nyt sain sitten Espoon välinejakelusta viestin, että uusille sensorilähetteellä oleville potilaille ei sensoreita anneta. Minkäänlaisella lähetteellä minulle ei anneta enempää kuin 1kpl/kk. No sähköpostiviesti jakelun käytännön toteuttajalta ei varmaan ole riittävä. Pyysin samaa kirjallisena. Kukahan sellaisen kirjottaa? Onko kellään kokemusta, että mistä voisin sitä pyytää!? Luultavasti otan seuraavaksi yhteyttä ylilääkäriin kirjallisessa muodossa, jolloin (luulisin) viranhaltijan on vastattava. Saas nähdä.

Millaiset perustelut sinulla on siihen, että tarvisit enemmän kuin 12kpl vuodessa, siis yhden kuukaudessa? Kiinnostaisi mihin vetoaisit enemmän halutessasi, esim. kuinka vaikeita sun hypot/hyperit ovat, kuinka ennakoimattomia,...
Kirjattu

hogan

• Vieras
« Vastaus #28 : Lokakuu 06, 2012, 12:39:25 ip »

Millaiset perustelut sinulla on siihen, että tarvisit enemmän kuin 12kpl vuodessa, siis yhden kuukaudessa? Kiinnostaisi mihin vetoaisit enemmän halutessasi, esim. kuinka vaikeita sun hypot/hyperit ovat, kuinka ennakoimattomia,...
Hmmm... kuinka siis perustelen. No Mulla on tuolta hoita-organisaatiosta lähete 2kpl/kk. Mulla hobis laski sensoroinnissa 78-->58. (9,2%-->7,6). Tän nähdäkseni mahdollistaa oikea-aikaisempi reagointi korkeisiin sokereihin, mahdollisuus laskea keskimääräistä verensokerin tasoa yö-aikaan ja samatan esimerkiksi pitkien autoilureissujen verensokerin parantamainen ilman samanmoista hyporiskiä. Asioista on varmaan monia, mutta noi nyt ainakin tuntuu varsin relevanteilta. Toki on selvää, että samaan on mahdollista päästä myös ilman sensorointia, mutta kyllähän kaikkien sairauksien hoidossa kehitytään ja käytetään uusia lääkkeitä ja hoitotapoja. Ei insuliiniakaan enää ole 40v:een pistetty keitettävillä lasiruiskuilla ;-) Korkeiden ja matalien vaikeus on jotenkin suhteellinen käsite. Mulle hypot on olleen sosiaalisesti tosi vaikeita tilanteita ja siksi olen jotenkin tottunut pitämään sokereita varuuksi vähän korkeammalla. Nyt kuitenkin silmät ja munuaiset vaatisivat tiukkaa kontrollia.
Kirjattu

Kide

• Vieras
« Vastaus #29 : Lokakuu 06, 2012, 13:45:24 ip »

Toki on selvää, että samaan on mahdollista päästä myös ilman sensorointia, mutta kyllähän kaikkien sairauksien hoidossa kehitytään ja käytetään uusia lääkkeitä ja hoitotapoja. ...  Mulle hypot on olleen sosiaalisesti tosi vaikeita tilanteita ja siksi olen jotenkin tottunut pitämään sokereita varuuksi vähän korkeammalla. Nyt kuitenkin silmät ja munuaiset vaatisivat tiukkaa kontrollia.

Hoganin perusteluja kysyttiin, ja kaikki tuttuja myös minulle. Työnnän lusikkani soppaan, jos sallitte. Tai no, työnsin jo.  :P

Kaikkihan eivät kyllä pääse ilman sensoreita mitenkään hyvälle tasolle. Sen jo luulisi riittävän perusteeksi, kun hyvään tasoon pääseminen olisi kaiken hyvinvoinnin A ja O.  Minulla kun nopea muutos alas- tai ylöspäin saattaa tapahtua alle tunnissa, niin kukaan - paitsi budjeteista päättävä - ei varmaan kuvittele, että alle tunnin välein mittaan sormenpäästä. En ainakaan öisin.  8) Tosin minulla alkaa liuskakulutus olla sitä luokkaa, että sensori tulee pian halvemmaksi kuin liuskat.

Pitkään sairastaneilla esim. ruuan imeytymisen vaihtelu voi tuoda yllättäviä laskuja ja nousuja ja niihin on mahdotonta reagoida ajoissa ilman sensoria. Naisilla kk-kierron tuoma vaihtelu on toinen, johon ei pelkillä sormenpäämittauksilla ehdi vastata.

Kun kovilla vaihteluila saatu hyvä keskiarvo on loppupeleissä pahempi kuin tasaisella saatu vähän korkeampi keskiarvo, niin labiilille sensori on must.

Lisäsairauksien uhka tai niiden jo ilmentyminen luulisi olevan syy, että parempaan hoitotasapainoon pyritään myös sensoreiden avulla heidän tilanteessaan, jotka ovat halukkaita ja kykeneviä sensorointia apuna käyttämään. Kuinka paljon maksaakaan se kaikki, mitä huono vs-tasapaino tuo tullessaan. Voi hohhoijaa.
Kirjattu

Linkkejä