Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Seisovat pöydät uhkana  (Luettu 6633 kertaa)

Veijo Puustinen

• Intoilija
  • D0=D2 ilman lääkitystä
    • Tietoa LCHF-ruokavaliosta
Vs: Seisovat pöydät uhkana
« Vastaus #30 : Elokuu 23, 2012, 18:35:36 ip »

Laivalla seisovasta pöydästa haetaan ensin kalaa ja salaattia. Ja sitten lihaleikkeleitä ja salaattia. Ja sitten lämmintä ruokaa. Ja sitten juustoja. Ja sitten jälkiruokaa. Lopuksi kahvi. Sitten mennään hyttiin ja podetaan täyttä mahaa ja huonoa omatuntoa, Sokeria ei mitata vuorokauteen.
Ei Pläski, en todellakaan osaa sanoa, miten seisovassa pöydässä pitäisi käyttäytyä. Ei olisi pitänyt kirjoittaa tätäkään. Anteeksi.

Minulla on aina sokerimittari mukana ja tarkastan aina verensokerin kun syön "oudossa" paikassa. Kuten sanoin henkilökunnan osaamattomuus on kantona kaskessa. Kalat, leikkeleet ja sitten lämminruoka ja runsaasti vihanneksia riittävän rasvaisella kastikkeella. Juotavana soodavettaä. Jälkiruoaksi viimeksi muutama mansikka runsaalla smetanalla (tarjoilija toi kermavaahtoa joka oli tehty jostain kasvisoljysekoituksesta ja jäi syömättä). Kahvit siihen päälle seuranaan yksi konjakki.
Sitten hyttiin, ei voivottelemaan vaan kylläisenä ja tyytyväisenä. Verensokerit kohdallaan.
Kun on 36 vuotta reissannut vähintään kaksi kertaa vuodessa reittiä niin katselemiset on vähissä ja pienet ruokatorkut lyhentää matkaa.
Kirjattu
“First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.”

Mahatma Gandhi

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #31 : Elokuu 23, 2012, 18:47:36 ip »

Hmm. Itse olen pudottanut sen lähes 20 kiloa painoa ns. linjastolounailla. Eli, en käyttänyt (tai käytä enää muutenkaan) erillistä salaattilautasta, vaan kasaan tosiaan salaatin ruokalautaselle, niin että puolet peittyy. Ja sen jälkeen sitten sitä lämmintä ruokaa - kun pudotin painoa aktiivisesti, otin puolet siitä määrästä, mitä olin normisti ottanut. Sama syödyn ruoan määrän puolitus toki kotonakin (eli esim. aamupalan kaksi leipää vaihtui yhteen leipään, vaikka päälliset pysyivät samoina, toki niitäkin puolet vähemmän).

Ja tuolla siis -17 kiloa painoa alas. Ja joo, ekat kolme päivää vatsa huusi lisää ruokaa, sen jälkeen helpotti eli vatsa tottui pienempään ruokamäärään.

Kyllä se nyt jotain itseltäkin vaatii, kun puhutaan päivittäin toistuvasta tapahtumasta. Eli pistä vaikka tavoite, että viikon verran teet ns. uudella mallilla vaikka päällä seisten. Ja sitten mietit sen seuraavan viikon, jotta miten mennään.
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

jester

• Veteraani
« Vastaus #32 : Elokuu 23, 2012, 19:46:01 ip »

ahneella on   paskanen  loppu.           onko totta                         kotona voi kayttaa  pienempaa lautasta
Kirjattu

Pläski

• Veteraani
  • ♂ D2
« Vastaus #33 : Elokuu 23, 2012, 19:50:42 ip »

Ei Pläski, en todellakaan osaa sanoa, miten seisovassa pöydässä pitäisi käyttäytyä. Ei olisi pitänyt kirjoittaa tätäkään. Anteeksi.

Realismi on hyvä asia. Tosiasioiden tunnistaminen on välttämätön alku kehitykselle.
Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #34 : Elokuu 23, 2012, 19:56:57 ip »

Mä en töissä syö koskaan seisovasta pöydästä, sillä mun on vaikea hillitä itseäni. Just sen takia, että pitää maistaa kaikkea vähän ja siitähän soppa syntyy. Otan puoli annosta, mikä tarkoittaa ihan kohtuullista naisen annosta ja miksei miehenkin  ;D Siihen myös kuuluu salaatti, vaihtoehtoja 4-5. Kun mukaan otan, niin 250 grammaa on kotona se salaattiannos painanut, eli ihan riittävästi.

Muoks. niin meillä saa myös tilattua annoksia, eli yhtä ruokalajia 5:stä eri vaihtoehdosta, sitä saa kokonaisena (=hervoton annos, ei meinaan lautaselle mahtua) ja sitten puoli annos (=normaali, ehkä hieman liian iso annos)
« Viimeksi muokattu: Elokuu 23, 2012, 20:48:30 ip kirjoittanut Friita »
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

Veijo Puustinen

• Intoilija
  • D0=D2 ilman lääkitystä
« Vastaus #35 : Elokuu 23, 2012, 20:32:15 ip »

Mä en töissä syö koskaan seisovasta pöydästä, sillä mun on vaikea hillitä itseäni. Just sen takia, että pitää maistaa kaikkea vähän ja siitähän soppa syntyy. Otan puoli annosta, mikä tarkoittaa ihan kohtuullista naisen annosta ja miksei miehenkin  ;D Siihen myös kuuluu salaatti, vaihtoehtoja 4-5. Kun mukaan otan, niin 250 grammaa on kotona se salaattiannos painanut, eli ihan riittävästi.

Muoks. niin meillä saa myös tilattua annoksia, eli yhtä ruokalajia, sitä saa kokonaisena (=hervoton annos, ei meinaan lautaselle mahtua) ja sitten puoli annos (=normaali, ehkä hieman liian iso annos)

Ei ole olemassa liian pieniä eikä liian isoja annoksia. Annos joka oikeilla elintarvikkeilla saa sinut kylläiseksi ja diabeetikolla ei nosta liikaa verensokeria on se oikea.
Kirjattu
“First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.”

Mahatma Gandhi

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #36 : Elokuu 23, 2012, 20:37:20 ip »

Ei ole olemassa liian pieniä eikä liian isoja annoksia. Annos joka oikeilla elintarvikkeilla saa sinut kylläiseksi ja diabeetikolla ei nosta liikaa verensokeria on se oikea.

Ähkyn voi saada liiankin isolla annoksella.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #37 : Elokuu 23, 2012, 22:08:20 ip »

Mulla on kokemus, että omilla eväillä tulee syötyä epäterveellisemmin, paremmin ja monipuolisemmin kasviksia saa niistä seisovista pöydistä. Eväs on sitten helposti joku leipä tms.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Veijo Puustinen

• Intoilija
  • D0=D2 ilman lääkitystä
« Vastaus #38 : Elokuu 23, 2012, 22:19:32 ip »

Ähkyn voi saada liiankin isolla annoksella.

Ja liian pienillä jää nälkäiseksi.
Kirjattu

Mahatma Gandhi

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #39 : Elokuu 23, 2012, 22:30:18 ip »

Mulle seisova pöytä on mahdollisuus syödä hyvin ja monipuolisesti. Ja ilman, että tarvitsee selitellä mitään erityisruokavalioista, joita mulla on laktoosin ja tärkkelyksen suhteen. Parhaiten pärjäilen sokereidenkin kanssa, kun olen päässyt ite valitsemaan ruokani. :)

Mutta mistä sitä itsekuria sitten saa, on varmaan toinen (ja yksilöllinen) asia. Ite en ole makeansyöppö, joten jätän mielellään ne syömättä. Maha ei kestä perunoita tai muita perinteisiä hiilareita, ja ne on aika helppo jättää syömättä. Työmaaruokalassa käytän tuota yhden lautasen konstia, enkä periaatteesta käy santsaamassa. Ja kun sen lautasen ulkopuolellakaan ei ole mitään, esim. leipää, ruokamäärä pysyy sopivana.

Kyllä mulla liikasyömistäkin voi tapahtua, mutta ne on sitten erityistilanteita jossain juhlissa. Enkä niistä itteäni soimaa. Tärkeämpää on saada se työpaikan syöminen järkeväksi.

Mulla on myös nykyään hyvä tuntuma omaan ruokahaluun, ja se on kyllä ihan harjoittelun tulosta. Syön kun on nälkä, mutta ensin ajattelen onko mulla nyt nälkä. En siis syö kellon mukaan.
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #40 : Elokuu 23, 2012, 22:30:30 ip »

Sama systeemi kuin monella edelliselläkin: isolle lautaselle runsaasti alkupaloja ja salaatteja, seuraavaksi lämmintä kasvisruokaa ja hieman kalaa tai lihaa. Lautanen on siinä vaiheessa jo niin runsas, että vatsa tulee täys, eikä jälkiruokaa yleensä mahdu tai sitten kelpaa vain kahvikupponen. Usein otan keittolounaan = salaattipöytä ja keitto. Ainoa kompastuskivi on yleensä leipä, jos tarjolla on just leivottuja erikoisleipiä, sämpylöitä tai rieskoja.

Seisova pöytä on minusta paljon helpompi diabeetikolle kuin valmiit annokset, kun voi kätevästi itse valita mieluista, kevyttä ruokaa. Lähes kaikki lounaspaikat/huoltsikatkin toimii nykyään seisovalla systeemillä. Ainoa ongelma niissä on, että aiheutan aina häiriötä jonossa, kun en ennen salaattilinjaa on pienenpieni lautanen tai kuppi ja se iso lautanen pitää hakea sieltä keskeltä ennen lämpimiä ruokia.  >:(
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #41 : Elokuu 23, 2012, 22:39:33 ip »

Seisova pöytä on minusta paljon helpompi diabeetikolle kuin valmiit annokset, kun voi kätevästi itse valita mieluista, kevyttä ruokaa. Lähes kaikki lounaspaikat/huoltsikatkin toimii nykyään seisovalla systeemillä. Ainoa ongelma niissä on, että aiheutan aina häiriötä jonossa, kun en ennen salaattilinjaa on pienenpieni lautanen tai kuppi ja se iso lautanen pitää hakea sieltä keskeltä ennen lämpimiä ruokia.  >:(

Meillä on ruokalassa tuokin huomioitu siten, että kaikki välineet otetaan jo heti alussa tarjottimelle. Onkohan ne ajatelleet just tuota "poukkoilua" vai muuten vaan ajatelleet fiksusti ;D. Ainoastaan jälkiruokakippo on sitten vasta linjaston lopussa missä itse jälkkärikin.

Ja leivätkin levitteineen on siellä lopussa, joka on myös hyvä juttu, koska ainakin minä sillon vasta tiedän otanko mahdollisesti lepäpalankin - yleensä en koskaan harukkaruoan kanssa.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #42 : Elokuu 23, 2012, 22:49:36 ip »

Keitot olis muuten ok mutta ne on meillä töissä usein sosekeittoja joiden hiilarimäärää on mahdoton arvioida, ja siis mulla niitä perunahiilareita vältellä :) Ja monet lihakeitot jne. on aikalailla enemmän peruna- kuin lihapitoisia - aika erilaisia kuin itse tekemäni.. niinpä meillä usein on keittoa kotona päivällisenä, kaikkien herkkuja.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #43 : Elokuu 23, 2012, 22:56:17 ip »

Meillä parani homma paljon, kun töissä on kaikista ruoista kaikki ravintoarvot näkyvissä. Sosekeitotkin helpottui, kun oli tietä paljonko hiilareita on per 100g ;). Kauhankin koon kertoivat mulle tarkasti, kun sitä kerran kyselin ;).
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #44 : Elokuu 24, 2012, 19:54:51 ip »

Seisova pöytä on minusta paljon helpompi diabeetikolle kuin valmiit annokset, kun voi kätevästi itse valita mieluista, kevyttä ruokaa.

Näin minunkin mielestäni eikä kaikkea ole pakko ottaa, vaikka olisi hyvääkin. Syön koulussa seisovasta pöydästä 3 kertaa päivässä ja se on tosi hyvä homma, kun on paljon eri tavalla valmistettuja kasviksia tarjolla.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Linkkejä