Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Keskus-Sairaalan D-1 Potilaan ruoka?  (Luettu 11738 kertaa)

äskoo

• Lentävä kynä
Vs: Keskus-Sairaalan D-1 Potilaan ruoka?
« Vastaus #15 : Elokuu 21, 2012, 12:39:06 ip »

Keväisellä sairaalakeikallani tarjottiin lounaaksi vatsakipuiselle D1:lle mm. tällainen lounasannos:

Siinä oli pieni kippo raastetta, runsaasti lihalimessä keitettyä perunaa, muutama siivu mautonta lihaa, keitettyä kukkakaalia, 2 viipaletta tiivistä ruisleipää ja mukillinen tuoremehua, jonka vaihdoin veteen.

Päivän muut ruuat: salaattia, mannapuuroa, puolukkakiisselliä ja 2 siivua ruislimppua!! Banaania välipalaksi!
Olin pyytänyt diabeetikolle sopivaa ruokaa, hiilaritietoja en saanut edes pyytämällä. Seuraavana päivänä pyysin nesteruokaa, joka tarkoitti ihan maukkaita sosekeittoja, hiilaritietoja en edelleenkään saanut.  :(

Muoks.
Tämä siis samassa keskussairaalassa, missä Viljokin oli.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 21, 2012, 12:41:50 ip kirjoittanut äskoo »
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Hula1

• Veteraani
« Vastaus #16 : Elokuu 21, 2012, 12:58:07 ip »

Vaikka itse syön hiilihydraatteja suht paljon, niin äsköön esimerkki kuulostaa silti aikamoiselta hiilarimätöltä. Nopeita hiilareita ja vähän imeytymistä hidastavia muita ravintoaineita (proteiineja, kasviksia, rasvaa). Tuoremehua en ymmärrä lainkaan, vai onko se ollut päivän hedelmäannos? Että eipä eletä täydellisessä maailmassa sairaalaruoan suhteen.
Kirjattu
Paradigm 515 ja Humalog

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #17 : Elokuu 21, 2012, 16:10:12 ip »

Tässä taas malliesimerkki siitä, miten utopistista olisi että syötäisiin/saisi syödä EDES lautasmallin mukaan..
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Veijo Puustinen

• Intoilija
  • D0=D2 ilman lääkitystä
    • Tietoa LCHF-ruokavaliosta
« Vastaus #18 : Elokuu 23, 2012, 09:54:25 ap »

Hei!

Selvittelin asiaa. Ruokien ravintosisällöt pitäisi pystyä selvittämään ravintokeskukselta/keittiöltä. Sairaaloissa käytetään vakioruokaohjeita ja niistä on tehty ravintosisältölaskelmat, mikäli tarjotaan suosituksen mukaista ruokaa. Tällaisessa asiassa voi vedota Ravitsemushoitosuositukseen (Ravitsemushoito. Suositus sairaaloihin, terveyskeskuksiin, palvelu- ja hoitokoteihin sekä kuntoutuskeskuksiin, 261 s. ISBN 978-951-37-5767-0).
http://www.ravitsemusneuvottelukunta.fi/portal/fi/ravitsemussuositukset/erillisryhmat/ravitsemushoitosuositus/

Suosituksessa on seuraavat maininnat:
Ruokapalvelujen laatukriteerit: Ruokapalvelu toimittaa pyydettäessä tiedot aterioiden ravintosisällöstä.
ja
Ruokapalvelun omavalvontasuunnitelma: Riittävän ja virheettömän tiedon antaminen, esim. erityisruokavaliota noudattavalle ruokavalion koostumuksesta ja ravintosisällöstä, on tärkeää.

Jos tietoa hiilihydraattisisällöstä ei edes pyytäessään saa, voi ottaa yhteyden sairaalan ruokahuollosta vastaavaan henkilöön tai potilasasiamieheen. Liitto vaikuttaa näihin asioihin välillisesti; kun koulutamme vuodeosastolla työskentelevää terveydenhuoltohenkilöstöä tai keittiöhenkilökuntaa tyypin 1 diabeteksesta, painotamme aina, että ns. vaikeiden ruokien (esim. jälkiruuat ja sosekeitot) hh-määrä täytyy pystyä selvittämään ravintokeskukselta.

DLT

Kaksi asiaa jotka todella huolestuttaa linkeissä:

Diabeetikon ruokavaliosta ei minkäänlaista ohjetta?
Missä voi ruokaaineiden joukosta-margariini (teollisuusrasva) kukoistaa kyllä.

Vai luinko väärin??
Kirjattu
“First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.”

Mahatma Gandhi

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #19 : Elokuu 23, 2012, 13:25:29 ip »

Nuo sairaaloiden ruokavalion rasva-asiat margariineineen ja niihin vaikuttaminen taitaa olla vähän pidemmässä kuusessa, ja niihin tuskin liitto ihan heti puuttuukaan  ::) Niiltä osin ajattelen, että yleensä hoito on itselle väliaikaista eikä mun terveys siihen kaadu. Kroonikkojen suhteen tilanne on ikävämpi kun syövät sitä vuosikausia, tosin viime aikoina on taidettu mummoille alkaa syöttää kermaa että saavat vähän lihaa luiden ympärille.

Sen sijaan nuo valtavat hiilaripitoisuudet (keittojen perunamäärä on älytön - ja nakinpaloja 3...), sokerisuus, sekä vähäiset lihan ja kasvisten määrät sairaalaruuassa eivät monesti ole EDES suositusten rajoissa, ja sokereiden pitäminen hyvinä sairaalassaoloaikana esim. leikkauksesta toipuessa olisi kuitenkin tärkeää niin ykkösille kuin kakkosille - sairaalaruualla se on usein tosi vaikeaa. Ja ykkösille ilman muuta nuo hiilaritietojen saaminen on inska-annostelun kannalta olennaista, kiitos asian edistämisestä! Nyt synnytyksen lähestyessä onkin ajatus, että otan mukaan vähän omaa kinkku- ja vihanneslisää...
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #20 : Elokuu 23, 2012, 13:45:47 ip »

Mä muistelen, että täällä oli joskus aiemmin puhetta esim. Husin ruokailuista. Mä muista, että silloin kaivoin esille Raviolin sivut. Siellähän on esim. ruokalistat ja kaiken lisäksi palautelomake. Tuota palautelomaketta kannattaisi varmaan käyttää, josko tehtäis oikein "hyökkäys", eli jokainen diabeetikko kirjoittaisi palautteen noista aterioiden ravintosisältöjen ilmoittamisista, että haluamme ne. Ainakin palautetta pitäisi niin saada.

http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,5544,5546

Oiskohan muuallakin tälläinen mahdollisuus olemassa? Sitä en tiedä.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Konrad

• Vieras
« Vastaus #21 : Elokuu 23, 2012, 20:52:10 ip »

Kirjattu

NooNoo

• Vieras
« Vastaus #22 : Elokuu 26, 2012, 00:53:59 ap »

Mulle oli yllätys kun makasin HYKS silmäklinikalla kuinka perillä asioista hoitaja oli. Tarjotinta tuodessaan suurinpiirtein kertoi paljonko HH sisältää ja kun pyysin margariinin tilalle voita sain sitä-seuraavilla kerroilla erikseen pyytämättä. Jäi ihan hyvä fiilis sen paikan ruokailusta.
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #23 : Elokuu 26, 2012, 23:34:32 ip »

Tuoremehua en ymmärrä lainkaan, vai onko se ollut päivän hedelmäannos?

Ne rakastaa tuoremehua, sitä on mukillinen joka aterialla ainakin HUSissa eli yhteensä lähes litra/nuppi päivässä. Mutta helppohan se on jättää juomatta. 
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #24 : Elokuu 29, 2012, 23:43:40 ip »

Miksköhän mulla on mennyt tuo tuoremehu kokonaan ohi ::). Ruokajuomaksi sain aina vettä, kun halusin ja sitten janojuomaksi tuotiin jotain aika laihaa hapanta laimennettua mehua, joskus punaista ja joskus laihan tuoremehun väristä.

Mutta enpä mä muutenkaan muista mitenkään tarkasti aterioita :-[. Aamiaisella olisi kyllä voinut tuoremehukin olla, mutta ne muista, mieleen on vaan jäänyt ne aamun vellit, kun aina olen ollut vellien ystävä ;D.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

MiniMi

• Lentävä kynä
« Vastaus #25 : Elokuu 30, 2012, 12:07:53 ip »

Joo! Sairaalan vellit on parhaita ;D Mullekaan ei ole tuotu mitään kamalan paljon tuoremehua. Joskus hypoon pyytäessä....
Kirjattu
D1 vuodesta -72 + "kaikki" liitännäiset + vähän muitakin juttuja
Kokemus on hyvä opettaja,joka lähettää sikamaisen kalliita laskuja

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #26 : Elokuu 31, 2012, 16:59:43 ip »

Mulla on kokemusta vain Kokkolasta ja siellä sai aamupalalla 1 dl:n tuoremehun ja sen sai olla juomatta tai juoda, mä keräilin niitä hypoihin, kun muutenkaan aamulla ei ruoka maita. Iltapalan sai itse valkata, "kun sulla on tuo diabetes, niin ota sitä mitä mieles tekee kärrystä" ;D Mutta ne lounaat ja päivälliset oli sitten aikamoista arpapeliä.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #27 : Syyskuu 10, 2012, 14:45:34 ip »

Oltiin reilu viikko synnärillä, niin synnytyspäivän 90hhg:n lounasta lukuunottamatta oltiin tosi tyytyväisiä! Salaattia oli ihan liian pieni annos mutta itse ruuassa lämpimiä kasviksia reilusti. Liiat potut oli helppo lonia pois, ja tietty olinkin runsaammalla hiilarilla kuin normaalisti imetayksen käynnistyessä. Sokeretia myös pidettiin tarkoituksella korkeammalla.

Rasvavaihtoehdot oli voi ja teollisuusmargariini, öljymäiset rasvat tuntui itse ruuasta puuttuvan kokonaan. Vähän täydennettiin omilla vihanneksilla, kuten kirsikkatomaateilla, sekä kalaöljykapseleilla ja herkuilla, kuten samppanjalla ja sushilla perhehuoneessa, sekä itelle maittavilla hypoeväillä. Mehua yms. olis kyllä ollut kaapissa, ja iltapalan jämät aina otettavissa jääkaapista koko yön.
Kirjattu

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59