Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Kokemuksia/vinkkejä soijasta ruuanlaitossa...  (Luettu 4312 kertaa)

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
Kokemuksia/vinkkejä soijasta ruuanlaitossa...
« : Elokuu 15, 2012, 16:42:05 ip »

Soijarouhe, soijasuikaleet ym. kiinnostaa.

Tein kaalipataa, johon lisäsin soijarouhetta jonka olin ensin keittänyt ja maustanut. Tuli hyvää.  :)

Käytättekö soijaa ruuanvalmistuksessa ja miten? Jauhelihan korvikkeeksi siitä ainakin on, mutta mitä muuta?

Lihansyönti on alkanut tökkiä, en minä muuten...  ;)
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Tepa88

• Jäsen
Vs: Kokemuksia/vinkkejä soijasta ruuanlaitossa...
« Vastaus #1 : Elokuu 15, 2012, 17:49:57 ip »

Mä käytän soijaa jonki verran. Punasen lihan syömisen oon lopettanu jo yläasteikäsenä ja nyt pikkuhiljaa myös kana/broileri on alkanu itsestään karsiutua ruokavaliosta.
Mä käytän soijarouhetta just jauhelihan tilalla, soijasuikaleita sitte kanasuikaleiden tapaan kastikkeissa ja tofusta on helppo tehä pihvejä tai pyöryköitä. Mun ruokavalio on siis hyvin pitkälle kasvis & hiilari -painotteinen, kalaa pyrin syömään vähintään kerran viikossa ja sitten soijatuotteita tulee syötyä 1-3 päivänä viikossa..
Kirjattu
DM1 vuodesta -96.
Pumppu vuodesta -05, nyt Paradigm 715 + Humalog.

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Elokuu 15, 2012, 21:15:09 ip »

Tepa, kiitos!  :)

Pitääkö niitä soijasuikaleita ensin marinoida? Kun olen kuullut, että ne on muuten ihan mauttomia?

Entäs tofu, miten sitä käytetään?
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Tepa88

• Jäsen
« Vastaus #3 : Elokuu 15, 2012, 22:20:53 ip »

Mä en marinoi suikaleita. Mä keitän ne kana- tai kasvisliemikuution kanssa ja sen jälkeen puristelen ne kuiviks (mitä kuivemmat suikaleet, sitä paremmin maut tarttuu), sitte pannulle ja sinne sekaan mausteet. Sitte paistan vähän aikaa ja rakennan siihen sen kastikkeen esim. tomaattimurskasta, ruokakermasta tms.

Tofun laittaminen on tosi helppoa. Mä en yleensä osta valmiiks marinoitua tofua, koska ne ei mun makuun maistu tarpeeks ja joudun aina lisäilemään mausteita. Marinoitu tofu on tosi jees, jos ollaan menossa esim. kaverille grillaamaan, mut kotona tykkään tosiaan ite maustaa.
Tofua voi paistaa ihan sellasenaan, mut yks tosi helppo pihviresepti: 1 sipuli, 270g maustamatonta tofua, paprikamaustetta, suolaa, pippuria, chiliä ja 1dl vehnäjauhoja. Ensin leikkaan sipulin ja tofun pieneks ja laitan ne ja mausteet kulhoon. Tän jälkeen vedän edellämainitut sauvasekottimella tasaseks. Sitte lisään jauhot ja sekotan kunnolla. Nyt taikina on valmis, taputtelen siitä 4 pihviä ja paistan pannulla öljyssä ruskeeks. Mausteet mä heitän ihan mututuntumalla ja maistelen sitä valmista taikinaa et koska on sopivasti, välillä sekotan mukaan esim. raastettua porkkanaa tai paprikasilppua .

Tofu ja soijasuikaleet /-rouheet ei tosiaan maistu oikeen miltään, joten mausteita saa käyttää ihan reilusti.
Kirjattu
DM1 vuodesta -96.

jester

• Veteraani
« Vastaus #4 : Elokuu 16, 2012, 03:51:43 ap »

vihreita palkoja, papuja purkista,  kuivattuja papuja  kuten herne keitto,    jauhelihan vastike.   erilaiset tofut.  tofussa on  erittain paljon kalkkia.   soija soossin  varmaan kaikki tuntee.    jalki ruuat
Kirjattu

Susihukka65

• Vieras
« Vastaus #5 : Elokuu 16, 2012, 06:05:18 ap »

Toukkis ja Tepa, minun suosikkini on aika hienojakoinen soijarouhe. Ostin kerran jotakin karheapintaisia pätkiä, ja ne näyttivät ruuassa ihan pulleilta karvaisilta perhosentoukilta  :-X . Tofua en ole käyttänyt, kun en hallitse sen maustamista ja marinointia.

Soijarouhe sopii hyvin kaikenlaisiin kasvispatoihin ja -muhennoksiin, oma suosikki on soijalla terästetty meksikonpata. Varmaan monenlaisia uuniruokia voisi myös kokeilla, esimerkiksi uunivuokaan juureksia, perunanviipaleita, valkosipulinkynsiä, mausteita, päälle soijarouhe-kasvisliemiseos.

Ehkä sieniruokiinkin voisi lisätä soijaa? Toisaalta monien sienien oma maku on niin hyvä, etteivät ne kaipaa mitään ylimääräistä.

Voisikohan soijajogurttia/-kermaa käyttää ruuanlaitossa?

Lihansyönti tökkii täälläkin, se loppui jo 90-luvun puolivälissä. Minulla on jossain etno-kasvisruokakeittokirja, jossa on myös soija-/tofureseptejä, taidanpa kaivaa sen esille...
Kirjattu

Diabetesliiton tiedotus

• Administrator
  • Veteraani
« Vastaus #6 : Elokuu 16, 2012, 09:43:30 ap »

Jaoin ketjun kahteen, tähän ketjuun keskustelu kokemuksista soijasta ja siihen toiseen mielipiteet soijan soveltuvuudesta ihmisravinnoksi.
http://keskustelu.diabetes.fi/index.php/topic,1875031.0.html

DLT
Kirjattu

Tepa88

• Jäsen
« Vastaus #7 : Elokuu 16, 2012, 11:22:30 ap »

Voisikohan soijajogurttia/-kermaa käyttää ruuanlaitossa?

Mä oon monissa resepteissä nähny soijajogurttia käytettävän kastikepohjana. Ite en oo kokeillu, koska en oo vegaani, enkä siis oo kokenu siihen mitään tarvetta. Jos pitäis vegaanille tehdä ruokaa, käyttäisin varmaan kookosmaitoa, koska siitä on kokemusta.

Kiitos keskustelujen jakamisesta  :)
Kirjattu
DM1 vuodesta -96.

Susihukka65

• Vieras
« Vastaus #8 : Elokuu 16, 2012, 13:33:29 ip »

Minäkään en ole vegaani, olen ovo-lakto-vegetaristi. Ajattelin tuota soijajogurttivaihtoehtoa jos kookosmaitoa ei löydy kaupasta tms. En ole kovin innokas ruuanlaittaja, lähinnä terästän kasvispatoja heittämällä joukkoon soijarouhetta  :) .
« Viimeksi muokattu: Elokuu 16, 2012, 13:44:46 ip kirjoittanut Susihukka65 »
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Elokuu 16, 2012, 13:41:42 ip »

Mun kokemukset on pelkästään syönnin puolelta ;)

Sain eräässä kyläpaikassa ihani coctailpyöryköitä, olivat tosi hyviä.

Vasta ruokailun jälkeen illan emäntä kertoi, että eivät ne pikkupyörykät olleet lihaa nähneetkään. Valmistusaineena soija (mausteet kohdallaan), tekijä oli ulkomailta kotoisin ja täytyy todeta, että hänellä ainakin oli vallan erinomainen resepti.

Niin ja ei meistä vieraista kysellessä kukaan arvannut raaka-ainetta, niin olivat normilihapullien näköisiä ja tuntuisia :).
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Susihukka65

• Vieras
« Vastaus #10 : Elokuu 16, 2012, 13:48:12 ip »

Falafel-kasvispullat ovat herkullisia, olisivatko olleet niitä?
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Elokuu 16, 2012, 14:24:38 ip »

No jos minulta kysyt, niin tekijä oli kyllä tuolta Karibialta päin eikä niissä pikkupullissa ollut mitään cickhernettä tai vastaavaa. Eli eivät mielestäni olleet falafel-pyöryköitä. Oletan, että tummasta soijaruoheesta.

Pitäsköhän kysellä illan emännältä, josko hänellä ohjekin olisi. Tosin tapahtumasta on jo vuosia ::)
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

nopal

• Jäsen
  • DM1. Remission venytystä jo vuodesta 2011.
« Vastaus #12 : Elokuu 16, 2012, 15:09:04 ip »

No jos minulta kysyt, niin tekijä oli kyllä tuolta Karibialta päin eikä niissä pikkupullissa ollut mitään cickhernettä tai vastaavaa. Eli eivät mielestäni olleet falafel-pyöryköitä. Oletan, että tummasta soijaruoheesta.

Pitäsköhän kysellä illan emännältä, josko hänellä ohjekin olisi. Tosin tapahtumasta on jo vuosia ::)
Myös soijapavuista voidaan valmistaa falafel -pyöryköitä, ei pelkästään kikherneestä, itse tein joskus härkäpavuista ja seesaminsiemenistä.

Ja varsinaiseen aiheeseen:
Paahdettua soijajauhoa (mm. punnitse ja säästä:stä löytyy) olen käyttänyt joskus rieskojen ja pizzapohjien leivonnassa, yhdessä esim. mantelijauhon, tai tattarijauhon ja vaikka vehnäleseen kanssa.
Kirjattu
remissioni.blogspot.fi

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Elokuu 16, 2012, 17:55:53 ip »

Maun puolesta syön kyllä soijajuttuja ihan mielelläni, mutta niistä tulee sellaiset ilmavaivat, että hohhoijakkaa. Tai jos ihan murusen vain syö, niin ei tule. Joskus olen jopa tehnyt pehmeästä tofusta "kermavaahtoa", mikä varmaan käsin jälkiruokaan, jos vegaaneja paikalla. Tyttö oli just partioleirillä muonituksessa ja oli ollut jotain 10 erilaista erikoisruokavaliota, mitä piti tehdä normiruoan lisäksi (ja kaikki tietty oli jo muutenkin esim laktoositonta), niin siinä aloin kyllä jo vähän miettimään, että onkohan nää erikoisruokavaliot menneet jossain kohtaa vähän överiksi (ja tää ihan offtopiccia taas). Meillä on tietty tuolla eräruokahommissa sama homma, että jos tarjoaa loimulohta tai rosvopaistia, niin sitten pitää miettiä muitakin vaihtoahtoja. Mutta eilen oli nuotilla jotain soijafilepihvejä.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 16, 2012, 17:59:41 ip kirjoittanut d1-nainen »
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

jester

• Veteraani
« Vastaus #14 : Elokuu 16, 2012, 21:39:14 ip »

jos joku ei halua  soijaa     niin voi kokeilla   LENTILS.    vaikka leivan  sijasta              vihannes oljy  on tavallisesti soija oljya
Kirjattu

Linkkejä