Kohtauspaikka



Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6983 jäsentä  •  418367 viestiä  •  20017 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Humpy Dumpy, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Proteiineista  (Luettu 7986 kertaa)

Konrad

  • Vieras
Vs: Proteiineista
« Vastaus #30 : Toukokuu 19, 2012, 15:00:51 ip »

Aivan sivukommentina tähän ketjuun. Välttämättömät aminohapot ovat parhaiten saatavilla eläinproteiineista. Kasviproteiineistakin pystyy saamaan välttämättömät aminohapot, mutta yleensä täytyy tietää jo tarkemmin koostaminen.

Elimistö muuntaa glukoosiksi ne aminohapot, joita ei suoraan tarvita korvaamaan kuluvia proteiineja tai kasvattamaan niitä (lihakset).

Itselläni yleensä kalan syönti paremminkin laskee verensokeriakin kuin nostaa sitä. Tuo mahdollinen pieni glukoosin nousu veressä saa ilemisesti kakkosella haiman erittämään insuliinia tavallista enemmän. 
Kirjattu

RAR

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 10917
Vs: Proteiineista
« Vastaus #31 : Toukokuu 20, 2012, 19:00:21 ip »

Minä syön proteiinia sattuneesta syystä paljon. Mutta iltaisin enemmän hitaita hiilareita, koska tosiaan se proteiini muuttuu sokeriksi aamuun mennessä. Mutta yksi soijajogurtti ja pari luomulihasiivua ruisleivällä ei nosta sokereita vaikka ne illalla söisinkin.
On tämä niin helkatin vaikeaa tankata tarvittava määrä proteiinia päivässä kun kalalle olen allerginen ja maitotuoteissa on liikaa niitä fosforeita. Prkl..  ???
Kirjattu

Antsu1

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 18083
Vs: Proteiineista
« Vastaus #32 : Toukokuu 20, 2012, 19:28:39 ip »

Keiju, onko sulle annettu rajoja, joissa fosforin pitäisi pysyä tuossa kun protskujen kanssa taiteilet, siis yrität niitä reilummin saada?
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

RAR

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 10917
Vs: Proteiineista
« Vastaus #33 : Toukokuu 21, 2012, 10:07:14 ap »

Keiju, onko sulle annettu rajoja, joissa fosforin pitäisi pysyä tuossa kun protskujen kanssa taiteilet, siis yrität niitä reilummin saada?

Jos tarkoitit fosforia labra-arvoissa, niin sitä en muista. Viimeksi oli kuulema viitearvojen sisällä.
Mutta siis fosforia vuorokaudessa saa olla se 800mg. Esim, jo aamiaisella oli 154mg fosforia mikäli Fineliin on uskominen.

Luomulihaleike, ruisleipä ja maitokahvi olivat aamiaisen suurimmat fosforilähteet.
Kirjattu

RAR

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 10917
Vs: Proteiineista
« Vastaus #34 : Toukokuu 21, 2012, 12:29:10 ip »

Tällaisia lautasmalleja yritän päivittäin tehdä ainakin yhden:

Lisänä 1,5dl vihannesmehua ja soijajogurtti.
Kirjattu

V. Kuutti

  • Veteraani
  • Viestejä: 1239
Vs: Proteiineista
« Vastaus #35 : Toukokuu 22, 2012, 11:26:38 ap »

Ymmärtääkseni Kainuulainen talkkuna on tehty ohrasta, eikä sisällä herneitä.
Ainkin omalla sivullaan niin lukee. Sitä mää olen käyttänyt.
Länsisuomessa ilmeisesti käytetään hernettä ja muitakin viljoja, en ole koskaan
onnistunut saamaan/maistamaan herneistettyä. Saiskohan netistä tilattua?
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 22, 2012, 11:30:48 ap kirjoittanut V. Kuutti »
Kirjattu

V. Kuutti

  • Veteraani
  • Viestejä: 1239
Vs: Proteiineista
« Vastaus #36 : Toukokuu 22, 2012, 11:33:25 ap »

Aivan sivukommentina tähän ketjuun. Välttämättömät aminohapot ovat parhaiten saatavilla eläinproteiineista. Kasviproteiineistakin pystyy saamaan välttämättömät aminohapot, mutta yleensä täytyy tietää jo tarkemmin koostaminen.

Elimistö muuntaa glukoosiksi ne aminohapot, joita ei suoraan tarvita korvaamaan kuluvia proteiineja tai kasvattamaan niitä (lihakset).

Itselläni yleensä kalan syönti paremminkin laskee verensokeriakin kuin nostaa sitä. Tuo mahdollinen pieni glukoosin nousu veressä saa ilemisesti kakkosella haiman erittämään insuliinia tavallista enemmän.

Wov, itsellä kalakeitto on osoittautunut sokeriystävälliseksi (sei, tai järvikala, ei lohi)
Kirjattu

Jape

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 4222
Vs: Proteiineista
« Vastaus #37 : Heinäkuu 29, 2012, 11:38:15 ap »

Proteiineista puheen ollen, innostuin kun näin että Valiolla on jotain Pro-jugurtteja jotka sisältää paljon proteiineja. Mutta : eihän ne helvata maistu millekään !  Vadelmajogurtti ainakin on täysin mautonta, tönkköä jöötiä joka kävisi vaikka tapettiliisteriksi. Ei hitto.....sinne meni muutama euro hukkaan... ;)
Kirjattu
Jape, vanha pessimisti.

dadda

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 12263
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
Vs: Proteiineista
« Vastaus #38 : Heinäkuu 29, 2012, 11:56:41 ap »

Pitääpä testata, ite kun tykkään maustamattomasta, maku taitaa tulla rasvasta...ainakin niissä on soeria vähemmän, mut sokerijuguja en muutenkaan syö.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

ERKKU

  • Aktiivinen
  • Viestejä: 607
Vs: Proteiineista
« Vastaus #39 : Heinäkuu 29, 2012, 12:21:41 ip »

Melko moni on todennut proteiinien nostavan sokereita ilmeisesti "yllättäen". Niin sen pitää nostaakin. Eli proteiineille on pantava insuliinia kuten hiilareille. Syy siihen miksi tätä ei suositella viralliselta taholta lienee se, että proteiinin osuus kuitenkin on kohtalaisen pieni ja hiilareiden kohtuuttoman suuri niin proteiinien osuus hukkuu toleransseihin. Meillä 1-tyyppisillä ei ole "vapaata" ruokailua. Sitä on vahdittava aina.
Kirjattu

Jape

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 4222
Vs: Proteiineista
« Vastaus #40 : Heinäkuu 29, 2012, 13:42:45 ip »

Pitääpä testata, ite kun tykkään maustamattomasta, maku taitaa tulla rasvasta...ainakin niissä on soeria vähemmän, mut sokerijuguja en muutenkaan syö.

Sitä jöötiä on sitten ihan maustamatontakin, se ei sitten varmaan maistu sitäkään vähää..... ;D
Kirjattu
Jape, vanha pessimisti.

dadda

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 12263
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
Vs: Proteiineista
« Vastaus #41 : Heinäkuu 30, 2012, 16:45:03 ip »

Mulla ei päivällä huku toleransseihin, kun en syö juuri hiilaria. Nää menee eri ihmisillä vähän eri lailla..
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

nopal

  • Jäsen
  • Viestejä: 146
  • DM1. Remission venytystä jo vuodesta 2011.
Vs: Proteiineista
« Vastaus #42 : Elokuu 07, 2012, 10:19:33 ap »

Lisäänpä tähän ketjuun omat tärkeimmät protskulähteeni:

päivittäin:
* levät: spirulina ja chlorella (lue näistä lisää http://www.superfoodit.com/index.html)
* pähkinät & siemenet

useita kertoja viikossa:
* hampunsiemenet tai hamppujauho. Täydellinen omega 3-6 suhde, sisältää kaikki 8 välttämätöntä aminohappoa + 12 muuta.
Toisin kuin esimerkiksi eläinperäiset proteiininlähteet - hampunsiemen on raaka, kokonainen ja valmis proteiininlähde sellaisenaan. Sitä ei tarvitse missään vaiheessa kuumentaa, jotta esimerkiksi ravinnon sisältämät bakteerit saataisiin tuhottua. Tämän vuoksi hampunsiemenessä on jäljellä kaikki sen elinvoimaiset ravinto-aineet. (superfoodit.com)
* kananmunat
* juustot
* riisiproteiinijauhe (sunwarrior) esim. treenipäivänä pirtelöön.

* Kalaa 1-2 kertaa viikossa.
* Lihaa n. kerran viikossa, joko hirvenlihaa tai luomunautaa tai -sikaa.

silloin tällöin papuja, tofua tms.

Tattari on myös erittäin hyvä proteiinin lähde (12%), ja sopii erittäin hyvin diabeetikon, tai kenen tahansa ruokavalioon. Siemenet esim riisin korvikkeeksi tai idätettäväksi, myös yön yli liotettuna raakapuuroksi. jauhot leipä- tai pannaritaikinaan, pizzapohjaan jne.

"Tattarin pähkylän sulavista hiilihydraateista lähes puolet on harvinaisia fagopyritoleja, jotka sisältävät D-chiro-inositolia. Nämä toimivat todennäköisesti insuliinin välittäjinä. D-chiro-inositolin tiedetään vaikuttavan esim. entsyymeihin, jotka säätelevät glukoosimetaboliaa solujen sisällä. Fagopyritolien on havaittu eläinkokeissa alentavan veren glukoositasoa aterian jälkeen"

https://portal.mtt.fi/portal/page/portal/mtt/tutkimus/Hankehaku/Hankkeentiedot?p_kielikoodi=FI&p_hanke_seqno=37674

Tattaritutkimuksen hyödyt taisivat koskettaa enemmän kakkosia, mutta eiköhän vastaavanlaisia hyötyjä ole niille ykköstyypeille, joilla vielä on haimassa potkua jäljellä. Päälle vielä anti-inflammatoriset vaikutukset niin huh-huh! Yhteisvaikutuksista pistetyn insuliini kanssa en osaa sanoa.
Kirjattu
remissioni.blogspot.fi
 

Linkkejä