Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6900 jäsentä  •  416957 viestiä  •  19922 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Tyypin 1, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: 2-sokeritautiset, mitä söitte aamiaiseksi?  (Luettu 11988 kertaa)

Veijo Puustinen

• Intoilija
  • D0=D2 ilman lääkitystä
    • Tietoa LCHF-ruokavaliosta
Vs: 2-sokeritautiset, mitä söitte aamiaiseksi?
« Vastaus #60 : Elokuu 24, 2012, 15:39:14 ip »

tyyppi2: näyt olevan melkoinen "ruokapoliisi kera Puustisen". Syy, miksi? Sullakin näkyisi olevan melkoinen lääkitys, kun lukee näitä viestejä. Antaa kaikkien syödä rauhassa, minkä kokee itselleen parhaaksi. Näitä ravintoneuvoja saa jo aivan riittävästi lekurilta ja hoitsulta. ;)

"tyyppi2: näyt olevan melkoinen "ruokapoliisi kera Puustisen". Syy, miksi?"

Ruokapoliisina toimii sairautesi vaikka et sitä halua ymmärtääkkään D2:lla on hiilihydraatin siedossa niin kapea polku kuljettavana että se hiilihydraattimäärän, joka ei aiheuta vaarallisia huippuja verensokerissa,  pitämiseksi on huomattavasti parempi säästää ne salaatille eikä saavutta päivän suurinta sietoa leivällä ja perunoilla joita uskon hyvin monella sillä linjalla olevalla pitävän erinomaisesti huolen siitä että lääkintätarve säilyy korkeana (ja kasvavana).
Kaikki on tietysti täysin vapaaehtoista. Minä olen valinnut diabeetikon elämän ilman lääkitystä ja ilman korkeita verensokereita minään aikana vuorokaudesta.
Kirjattu
“First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.”

Mahatma Gandhi

lomalle

• Vieras
« Vastaus #61 : Elokuu 24, 2012, 20:12:50 ip »

Et ole tainnut lukea suhdettani rohvessori --:aan?

Kirjattu

Konrad

• Vieras
« Vastaus #62 : Elokuu 24, 2012, 20:45:46 ip »

Kaksi vapaaomegakananmunaa paistettuna, kolme pientä Original Nurnberger   makkaraa paistettuna, noin 10 eri kasviksesta tehtyä salaattia kohtuullinen määrä (5 g hh) ja kahvia mukillinen punaisen maidon kanssa.

Esiaamiaisena heti herättyä söin keskikokoisen avokadon tainnuttamaan aamunkoittoimiön.

Nam nam!   ;D

Kuinka pitkä väli sinulla on sen esiaamiaisen ja varsinaisen aamiaisen välillä?

Herään useimmiten jo kello 5. Tällöin syön avokadon. Varsinainen aamiainen on noin klo 7. Jos herääminen on lähempänä varsinaista aamupalaa, jää avokado myöhemmin syötäväksi.

Verensokeri on yleensä alhaisimmillaan jossakin klo 4:n maissa. Tämän jälkeen alkaa maksa pumpata sokeria vereen. Tämän yleensä katkaisee ulkopuolinen ravinto, siis ruoansulatuskanavan kautta tuleva. Ilmiö perustuu paljolti siihen, että suolistohormonit saadaan liikkeelle. Nämä laittavat haiman erittämään insuliinia. Ruoassa on hyvä olla hiukan hiilareita, mutta ei paljon, jotta verensokeri ei pomppaa liikaa ennenkuin kakkosen laiska haima alkaa toimia. Iimeisesti tässä suolistohormonien liikkeelle saamisessa on suolen venyminen tulevan ruoan ansiosta tärkeä asia. Suolistohormonit ovat tässä tapauksessa inkretiinejä. Januvian pitäisi pidentää vielä vaikutusta omalta osaltaan.

Olen huomannut, että parhaan vaikutuksen saa avokadon syönnistä noin 2 tunnin päästä. Verensokeri on usein hivenen alempi kuin herätessä. Tätä ennen on verensokeri noussut vielä heräämisestä. Toisaalta kahden tunnin yli jos aletaan mennä, vaikutus heikkenee ja verensokeri alkaa taas nousta.

Nuo ovat siis omia havaintojani. Tosin esiaamupala ei ole täysin omaa keksimääni, vaan on muillakin palstoilla tuotu esiin. Soveltamissa käytetty avokado on omaa keksintöäni, koska se täyttää vaatimukset vähistä hiilihydraateista ja täyttävyydestä.

Voisi kokeilla jotakin muutakin kuin avokadoa, jos ei halua kaloreita liikaa. Olen ollut laiska kokeilemaan. Pääasia on omien havaintojeni mukaan, että hiilareita on luokkaa 2-4 grammaa ja syötävä on täyttävää.   
Kirjattu

mirgrud

• Matkailija
« Vastaus #63 : Elokuu 25, 2012, 08:21:04 ap »

Minulle ei oikein ruoka maistu aamuisin,
usein juon vain kookoskahvit = 1rkl kookosöljyä
kahvikupilliseen. Joskus harvoin syön yhden tai kaksi kananmunaa,
majoneesin tai voin kanssa.
Kirjattu

Kelmi

• Intoilija
« Vastaus #64 : Elokuu 25, 2012, 17:35:25 ip »

Kaksi vapaaomegakananmunaa paistettuna, kolme pientä Original Nurnberger   makkaraa paistettuna, noin 10 eri kasviksesta tehtyä salaattia kohtuullinen määrä (5 g hh) ja kahvia mukillinen punaisen maidon kanssa.

Esiaamiaisena heti herättyä söin keskikokoisen avokadon tainnuttamaan aamunkoittoimiön.

Nam nam!   ;D

Kuinka pitkä väli sinulla on sen esiaamiaisen ja varsinaisen aamiaisen välillä?

Herään useimmiten jo kello 5. Tällöin syön avokadon. Varsinainen aamiainen on noin klo 7. Jos herääminen on lähempänä varsinaista aamupalaa, jää avokado myöhemmin syötäväksi.

Verensokeri on yleensä alhaisimmillaan jossakin klo 4:n maissa. Tämän jälkeen alkaa maksa pumpata sokeria vereen. Tämän yleensä katkaisee ulkopuolinen ravinto, siis ruoansulatuskanavan kautta tuleva. Ilmiö perustuu paljolti siihen, että suolistohormonit saadaan liikkeelle. Nämä laittavat haiman erittämään insuliinia. Ruoassa on hyvä olla hiukan hiilareita, mutta ei paljon, jotta verensokeri ei pomppaa liikaa ennenkuin kakkosen laiska haima alkaa toimia. Iimeisesti tässä suolistohormonien liikkeelle saamisessa on suolen venyminen tulevan ruoan ansiosta tärkeä asia. Suolistohormonit ovat tässä tapauksessa inkretiinejä. Januvian pitäisi pidentää vielä vaikutusta omalta osaltaan.

Olen huomannut, että parhaan vaikutuksen saa avokadon syönnistä noin 2 tunnin päästä. Verensokeri on usein hivenen alempi kuin herätessä. Tätä ennen on verensokeri noussut vielä heräämisestä. Toisaalta kahden tunnin yli jos aletaan mennä, vaikutus heikkenee ja verensokeri alkaa taas nousta.

Nuo ovat siis omia havaintojani. Tosin esiaamupala ei ole täysin omaa keksimääni, vaan on muillakin palstoilla tuotu esiin. Soveltamissa käytetty avokado on omaa keksintöäni, koska se täyttää vaatimukset vähistä hiilihydraateista ja täyttävyydestä.

Voisi kokeilla jotakin muutakin kuin avokadoa, jos ei halua kaloreita liikaa. Olen ollut laiska kokeilemaan. Pääasia on omien havaintojeni mukaan, että hiilareita on luokkaa 2-4 grammaa ja syötävä on täyttävää.   

Pitääpä kokeilla. Minulla on aika hyvät vs- arvot-pitkä sokeri viimeksi 5,8 %. Mutta sellainen tuntuma on, että verensokeri nousee aamuisin, vaikka en ole syönyt mitään. Pitää kai ostaa itse liuskoja, ne 150 kpl/vuosi ei riitä mihinkään kokeiluihin.
Kirjattu

lomalle

• Vieras
« Vastaus #65 : Elokuu 26, 2012, 11:57:50 ap »

Pitää kai ostaa itse liuskoja, ne 150 kpl/vuosi ei riitä mihinkään kokeiluihin.

Hae inska resepti. Saat liuskoja niin paljon kun tarvit. Eihän sitä inskaa tarvi koskaan hakea edes apteekista saatikka sitten pistää itseensä.

Kirjattu

ergava

• Veteraani
  • D2 Keliakia
« Vastaus #66 : Elokuu 26, 2012, 12:48:29 ip »

kotijuustoa ja kahvia taas. Pakkauksissa tosin lukee "Leipäjuustoa".
Hmm....liuskojen takia....kannattaisikohan tuota Levemiriä kokonaan pois yrittääkkään.
Kirjattu
D2 vuodesta 1997 ja Keliakia n.1995
Menee toistaiseksi : Levemir 14yks, Metforem 750mg 1,Trajenta 1 aamulla, Met 2 illalla,  ASA-ratiopharm 50mg, Magnesium,  vitamiineja

Kelmi

• Intoilija
« Vastaus #67 : Elokuu 26, 2012, 14:07:06 ip »

Pitää kai ostaa itse liuskoja, ne 150 kpl/vuosi ei riitä mihinkään kokeiluihin.

Hae inska resepti. Saat liuskoja niin paljon kun tarvit. Eihän sitä inskaa tarvi koskaan hakea edes apteekista saatikka sitten pistää itseensä.

Enpä usko, että omalääkäri suostuisi kirjoittamaan inskaa näillä vs-arvoilla, mutta eihän yrittäminen mitään maksa.
Kirjattu

Linkkejä