Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6882 jäsentä  •  416765 viestiä  •  19912 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi d1hemuli, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: pensasmustikat ja metsämustikat  (Luettu 3985 kertaa)

Antsu1

• Lentävä kynä
pensasmustikat ja metsämustikat
« : Heinäkuu 28, 2012, 14:49:29 ip »

Katselin Finelistä enkä löytänyt sieltä kuin metsämustikan hiilaritiedot 6,4 gHH/100g. Sitten löytyi Pirkka pensasmustikoiden (kotimaiset) hiilarimäärä 13,0 gHH/100g ja jossain muualla mainittiin jopa 15 gHH/100g. Ja toki metsämustikoistakin oli jossain maininta 8 gHH/100g.

Mitä hiilarimäärää te käytätte arvioidessanne pensasmustikoiden hh-määrää, kotimaisten tai ulkomaisten?
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Antsu1

• Lentävä kynä
Vs: pensasmustikat ja metsämustikat
« Vastaus #1 : Heinäkuu 29, 2012, 10:37:19 ap »

Kyselenpä edelleen noiden pensasmustikoiden hiilarimääriä?

Toki eihän niitä taideta Suomessa pahemmin syödä, mutta kait joku kuitenkin on niillä herkutellut...
Kirjattu
Antsu1

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #2 : Heinäkuu 29, 2012, 11:43:46 ap »

Hädin tuskin oon maistanut...
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

rane58

• Aktiivinen
« Vastaus #3 : Heinäkuu 29, 2012, 14:57:51 ip »

Nii.i...  ??? -Ihan uusi tuttavuus, tuo pensasmustikka, oonkohan ikuna (en tietääkseni) edes maistanut... :-\
Kirjattu
-Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
-Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.

PateT

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Heinäkuu 29, 2012, 15:33:11 ip »

JOS arvioisin pensasmustikan hh-pitoisuutta,laskisin sen puolivälin *krouviin.*(eli en usko olevan merkittävän erilaista kuin metsämustikka).Minusta se ei ole kovin makeata,mutta ei samana päivänä verrata kotimaiseen mettämustikkaan,eikä sinistä hampaita  8) eikä sitä voi muussata.Pikkupoika syljeksi kuoria pois,kun jukurtin seassa oli pensasmustikkaa  ;D
Kirjattu
Elämä on kuin kameli.Sen saa tekemään mitä tahansa paitsi peruuttamaan.
-Marcelene Cox

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Heinäkuu 29, 2012, 16:07:48 ip »

No mä nyt sitten pistin sen Pirkka-tuotteen ravintotietojen mukaan. Siis tuplasti ois hiilareita verrattuna metsämustikkaan. Tais olla aika kohdalleen, vaikka sitten tosta imeytymisnopeudesta en tiedä eli ei tullut ainakaan totaalista hypoa ;).

Minusta maistuu kyllä selvästi makeammalta kuin nää kotoiset metsästä poimitus, mutta muuten rakenne on kyllä hyvinkin toisenlainen. Ja siis toki ulkolaisia olivat (Belgiasta, jos oikein muista torilla myyjän plakaatissa lukeneen).

Mutta edelleen jos joku ois löytänyt ihan virallistakin tietoa, niin kaipailisin ja toki noita omakohtaisia kokemuksia...
Kirjattu
Antsu1

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Heinäkuu 29, 2012, 23:53:16 ip »

Mua kiinnostaisi variksenmarjan, juolukan ja marjasinikuusaman marjojen vitamiini- ja hh-pitoisuudet.

*** Intensiivistä googlausta ***

http://www.viikkifoodcentre.fi/viikkifoodcentre/julkaisut/oppaat/fi_FI/oppaat/_files/11736978730003214/default/Kasvisten%20ravintoarvo-opas.pdf

..................... kcal ... p .... r ..... hh
Karpalo............ 22 .. 0,4 .. 0,7 .. 3,5
Lakka.............. 42 .. 1,4 .. 0,5 .. 7,8
Mustikka.......... 33 .. 0,5 .. 0,6 .. 6,4
Pihlajanmarja... 32 .. 0,7 .. 0,0 .. 6,3
Puolukka......... 34 .. 0,4 .. 0,5 .. 6,8
Tyrni............... 79 .. 0,7 .. 5,0 .. 6,3
Vadelma.......... 32 .. 1,0 .. 0,8 .. 4,1
Variksenmarja.. 48 .. 0,6 .. 0,5 .. 6,3
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Heinäkuu 30, 2012, 09:29:51 ap »

Minä olen käyttänyt pyöreätä lukua 10 gHH7100g pensasmustikan kohdalla.

Samaa käyttäisin myös juolukan kohdalla, sillä se on mielestäni vähän samanmakuinenkin. Tänään olisi tarkoitus mennä suolle katsomaan, joko muuraimet ovat kypsiä ja samalla poimia niitä juolukoitakin. Jotenkin harmillista, ettei juolukoita arvosteta, vaikka sen ravintosisältö on arvatenkin erinomainen, niinkuin metsämarjojen yleensä.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

rasvis

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Heinäkuu 30, 2012, 10:48:12 ap »

Aika yllättävää,että Vadelmissa noinkin vähän hiilareita,enpä oo kiinnittäny huomiota aikaisemmin.
Olen yleensäki pistelly pikaa marjoille vähän mututuntumalla tietämättä tarkkoja hh määriä.
Kirjattu

mmol/L 5.0

• Vanha tekijä
« Vastaus #9 : Elokuu 02, 2012, 10:19:56 ap »

Kyllä luonnossa kasvanut suomalainen mustikka on  ihan eri hyvä makuinen kuin keinoruokittu ulkomailta kotoisin oleva pensasmustikka. Se Pirkan juttu oli ihan p****:stä.

Kerätkää hyvät diabeetikot itse mustikkanne, niin saatte puhtaita ja tuoreita mustikoita. Samalla saatte diabeetikolle tärkeää hyötyliikuntaa.

Meillä on jo n. 40 litraa pakkasessa itsepoimittua suomalaista metsämustikkaa. Ei muuten kannata tiirailla tai arvailla mustikoitten hiilareita, jos ei syö niitä sankotolkulla ytämenoa. Normaaliannos aamupuuroon tai Turkkilaiseen jugurttiin puolenkymmentä ruokalusikallista. Mustikoita kannattaa syödä ilta-annos turkkilaisen jugurtin kera.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Elokuu 02, 2012, 10:37:55 ap »

Kyllä luonnossa kasvanut suomalainen mustikka on  ihan eri hyvä makuinen kuin keinoruokittu ulkomailta kotoisin oleva pensasmustikka. Se Pirkan juttu oli ihan p****:stä.

Eli olet siis tota Pirkkaa maistanut. Nehän oli kotimaisia, siis Suomessa kuitenkin kasvatettuja.

Minä olen tähän mennessä poiminut aina omat mustikkani, mutta nyt en enää pysty. Viime kesänä vielä kävin, mutta tänä vuonna ei näytä onnistuvan ollenkaan. Että kotimaista käsinpoimittua mustakkaa otetaan vastaan, jos jollain ylimääräisiä olisi.

Ja toki erimakuisia ovat, kun ovat vain sukulaisia, siis kaksi eri kasvia, toki sukulaisia. Pensasmustikka on Pohjoisamerikkalaista alkuperää oleva uudehko viljelykasvi Suomessa. Meillä luonnonvaraisesti kasvavia sukulaisia sille ovat puolukoiden sukuun (Vaccinium) kuuluvat marjat kuten iso- ja pikkukarpalo, puolukka, juolukka ja mustikka.

Ja kyllä minulle 1-tyypin diabeetikkona ainakin (pensas)mustikoidenkin hiilarit ovat tärkeä juttu. Niinkuin kaikkien muidenkin marjojen...
Kirjattu
Antsu1

Linkkejä