Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Kun sitten jotain jää matkasta...  (Luettu 8036 kertaa)

Tea

• Lentävä kynä
Kun sitten jotain jää matkasta...
« : Heinäkuu 17, 2012, 11:45:58 ap »

Terveisiä lomalta - 100km kotoa huomasin sitten, että mittari & mittarikotelossa olevat liuskat on kyllä matkassa, muttei yhtään lisäliuskaa. Pakattu kun oli koko aamu (fillarien & kattotelineen kiinnitys kestivät taas aikansa), ei jaksanut kääntyä takaisin, joten... Arvoin sitten mökkeilyn osalta mittaamiset niin, että ostin Kouvolasta (sic! Kouvostoliitto on nyt nähty, Voima-junalla ajeltu, Tykkimäelle hukattu yhdet autonavaimet (putosivat taskusta eräässäkin laitteessa ollessa, mutta henkilökunta osasi haravoida oikeasta suunnasta talteen. Eikä olleet ekat tänä kesänä  :P ) uuden mittarin & liuskoja 50. Ei tullut ihan halvaksi, muttei jaksanut siis säätää sen enempiä kesken reissun tällä kertaa...

Mietin, jotta tähän ketjuun voisi kerätä vinkit siitä, miten unohtuneet/hajonneet välineet olette onnistuneet ratkomaan kesken reissun tai muuten epätavallisissa olosuhteissa (talvea en laske epätavalliseksi olosuhteeksi, mutta mahtuuhan nekin vinkit tänne jos joku haluaa/jaksaa kirjata).

Mitäpä teiltä löytyy ratkaisuvaihtoehdoksi? Muistan ainakin jonkun kuitanneen puuttuvan insuliinin vodkashotilla  ;D ;D
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 17, 2012, 11:47:30 ap kirjoittanut Tea »
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

Ninski

• Vanha tekijä
Vs: Kun sitten jotain jää matkasta...
« Vastaus #1 : Heinäkuu 17, 2012, 12:05:44 ip »

Viime talvena kävi semmoinen, että jouduin käymään tk:n osastolla kolme kertaa päivässä antibiootteja ottamassa suoneen. Aamukäynti ajoittui sitten aamun Lantus-annoksen kanssa yksiin ja kynä oli kotona, kun kuvittelin pääseväni ajoissa pistämään kotiin. Sain uuden kertakäyttökynän osastolta sitten ja siinä tippuilua ootellessani pistinkin Lantuksen. Viereisellä penkillä istui taksikuski, joka oli toista potilasta tuonut samaiseen tippaan ja huomas mitä tein, ja totesi vaan, että "jaa sullakin on diabetes - mulla jäikin insuliinit kotiin, saa nähdä kauanko täällä joutuu odotteleen". Kysyin sitten mitkä inskat hänellä on käytössä ja hänellä oli pelkkä Lantus käytössä (oli 2-tyyppiläinen). Tarjosin omaa kynää ja tietty steriilin neulan ja sanoin, että "anna mennä vaan"  ;D Ensin hän vähän yritti kieltäytyä, mutta sanoin itsekin saaneeni kynän sieltä osastolta, ei mene minun pussista nämä inskat. Ja niin se veti housut alas siinä odotusaulassa ja pisti melkein kynän tyhjäksi (itse pistin siihen aikaan lantusta n. 15 yks aamuisin ja hänellä meni kerta-annoksena 80 yksikköä!)
Jäi hyvä mieli kuitenkin, kun olin itse saanut avun osastolla ja sain laittaa avun eteenpäin :)
Kirjattu
D1 vuodesta 1996 - ♀
Hypotyreoosi
Thyroxin ja Medtronic Paradigm Veo Humalogilla 6/2012 ->

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Heinäkuu 17, 2012, 12:57:15 ip »

Mä olen ostanut Tampereen diabetesyhdistyksestä liuskoja, kun iski sinne mennessä kerran pään hataruus. Olihan se tietysti kallista, mutta ei viittiny lasten kanssa kääntyä takaisinkaan. :)

Kerran männä vuosina unohtui pikat kotiin mökille mennessä. Ei tainnu olla edes reseptiä... Jossain Helsingin ja Savonlinnan välissä menin apteekkiin selittämään tilannetta ja ajattelin, että täytyy järjestää puhelinresepti jostain. Mutta eipä tarvinnut: farmaseutti oli diabeetikko ja antoi oman Humalog-ampullinsa! Ostin siihen sitten vain kertispiikit. :)
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #3 : Heinäkuu 17, 2012, 23:39:10 ip »

Olen saanut liuskoja toisen paikkakunnan tk:sta, kun olen luvannut postittaa paketin tilalle. Ja muistaakseni postitinkin...

Toissakesänä mökkireissulta jäi varakanyylit kotiin - oma pumppuedustaja antoi mökkialueen edustajan numeron, ja tehtiin sen kanssa treffit jonnekin huoltarin parkkikselle keskelle pohjanmaata, jonne sekä meillä että edustajalla oli "vain" reilu sata kilsaa matkaa...onneksi appivanhemmatkin oli mökillä ja jäi katsomaan lasta. Sain sekalaisen satsin mallikanyyleja, joilla pärjättiin loppumatka.

Sellasta on käynyt useamman kerran, että varakamat on kyllä matkassa, mutta ei just siellä missä satun sillä hetkellä olemaan - kuten mökillä siskon häissä tms. ja kanyyli menee tukkoon. Teräskanyylin paras puoli on, että siitä saa inskan tulemaan kyllä läpi ja tuikattua uudestaan eri paikkaan - ainoa mikä kärsii on kanyylin teippi. Ja senhän korvaa - se mikä pelastaa aina - JESARI :)
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Heinäkuu 18, 2012, 13:00:28 ip »

Mulla on joskus jäänyt viikon lomalta lansetit ja pistolaite kotiin. Alkuhätään käytin kynäneuloja sormenpäiden rei'itykseen, mutta sitten jatusin käydä edes laivan (olin Punaisenmeren risteilyllä) sairaanhoitajalla kyselemässä apuja ja häneltä löytyi lansetteja, joita hän mulle kourallisen myi, kovasti anteeksi pyydelleen, että hänen on pakko pieni hintakin pyytää, oli 3€ muistaakseni. Pistolaitetta ei ollut, joten koko viikon sitten tökin sormenpäitäni niillä pelkillä lanseteilla.

Tuli todettua, että se pelkkä lansettikin on parempi kuin niillä kynäneuloilla yrittää tökkiä sormiaan ;).
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Jape

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Heinäkuu 18, 2012, 13:27:55 ip »

Muutama vuosi sitten Tallinnan reissulla huomasin vasta siellä, että mittari on, muttei ensimmäistäkään liuskaa. No ei siinä muu auttanut kuin etsiä sellainen apteekki josta sai sekä uuden mittarin että liuskoja.....
Kirjattu
Jape, vanha pessimisti.

Seibe

• Jäsen
« Vastaus #6 : Heinäkuu 19, 2012, 21:44:11 ip »

Olen unohtanut kaikkea mahdollista. Appiukon synttäreiltä unohtui kotiin inskat, siitä selvittiin kun laitoin kakkukahvien jälkeen pojan juoksemaan pihalle, 5v:lle ei oikein sitä vodkashottia kehtaa antaa  :P Viikon mökkireissulle on lähdetty välillä ilman neuloja ja liuskoja, mutta onneksi apteekista saa. täytyy vain sanoa, että liuskapurkista 50€ kirpaisi aika ikävästi  :(
Kirjattu
Poika -06, jolla 1DM -08, A-C Combo cum Novorapid 9/12 lähtien.

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Heinäkuu 22, 2012, 14:28:20 ip »

Matkasta ei nyt jäänyt mitään, tai itse jäin siinä mielessä, että tilasin ihan viimetipassa noita tarvikkeita. Ois pitänyt tietty tilata liuskat erikseen, kun ne on aina saanut nopsaan ja pumpputarvikkeet sitten erikseen, kun niissä on se viikon toimitusaika.

Siis liuskoista viimeinen purkillinen kovaa vautia menossa... No onhan siihen keino pidentää liuskojen riittämistä: mittaa harvemmin. Kun normisti menee 8-10 liuskaa vuorokaudessa, niin nyt olen käyttänyt vain viisi. Kaikki ruoan jälkeen mittailut on jäänyt ja samoin pidemmät ulkoilut, joiden aikana joutuisi mittailemaan.

Jos ei mitään isoja ongelmia tässä seuraavan viikon aikana tule, niin eiköhän se mene. Toivotaan parasta, toivotaan, ettei mulle tule ongelmia sokereiden kanssa ja toisaalta että ne tarvikkeet tulisivat siinä luvatussa viikossa. Mullehan on kyllä aina tullut, mutta eihän sitä koskaan tiedä, kun viivästyksistäkin olen kuullut ::)
Kirjattu
Antsu1

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Heinäkuu 22, 2012, 15:14:32 ip »

Ihmeen harvoin mitään jäänyt kelkasta, kerran menin opiskelupaikkakunnalta kotiin, niin huomasin, ettei neuloja ole mukana. Ei muuta kuin tk:sta hakemaan, sain kourallisen neuloja ja sunnuntaina sitten kotiin.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Heinäkuu 22, 2012, 18:24:49 ip »

Siis liuskoista viimeinen purkillinen kovaa vautia menossa... No onhan siihen keino pidentää liuskojen riittämistä: mittaa harvemmin. Kun normisti menee 8-10 liuskaa vuorokaudessa, niin nyt olen käyttänyt vain viisi. Kaikki ruoan jälkeen mittailut on jäänyt ja samoin pidemmät ulkoilut, joiden aikana joutuisi mittailemaan.

Antsu, minkämerkkisiä liuskoja tarvitsetkaan? Josko joku lainaisi?
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Heinäkuu 22, 2012, 19:19:20 ip »

Antsu, onko sulla myös Performa? Multa saisit liuskoja.

Mulla jäi joskus liuskat, kun menin pohjoiseen ja eipä ollut kotipuolen apteekissa mitään liuskoja myynnissä.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Heinäkuu 22, 2012, 20:17:27 ip »

Antsu, onko sulla myös Performa? Multa saisit liuskoja.

Mulla jäi joskus liuskat, kun menin pohjoiseen ja eipä ollut kotipuolen apteekissa mitään liuskoja myynnissä.

Voii kiitti, mutta ei ole. Mullahan on se Aviva. Mutta pitäishän noi riittää, tilattu on jo viime keskiviikkona ja nyt olen kaksi päivää ihan tarkoituksella tullut pienemmillä liuskamäärillä toimeen, eilen meni 5 ja tänään on nyt 5 mennyt ja 1 vielä tulee menee. Isompia ongelmia tulee vasta, jos uutta tarvikesatsia ei perjantaihin mennessä tule ja tosiaan mullehan on aina tullut siinä luvatussa viikossa. Toivotaan, että Hertsikka toimii mun kohdalla yhtä hyvin kuin mitä on Kivelä toiminut, nimittäin vaihdoin tilauspaikkaakin.
Kirjattu
Antsu1

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Heinäkuu 22, 2012, 20:30:01 ip »

Ok, toivottavasti saat liuskoja ajoissa. Kuitenkin hukkaliuskoja voi tulla. Mulla on tullut nyt aika paljon, kun mittari reistailee, ilmoittaa vasta siinä vaiheessa, kun olen jo veren laittanut liuskaan, että tarviikin taas päivämäärää laitella tai siis huomaan sen vasta siinä vaiheessa. Ja sitten pitää laittaa uusi liuska.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Heinäkuu 22, 2012, 20:35:51 ip »

No ei voi sitten muuta kuin opetella kuunteleman kehoaan normaalia tarkemmin, sitähän tässä jo vähän olen opetellut ::).
Kirjattu
Antsu1

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Heinäkuu 22, 2012, 23:30:03 ip »

Mittari on ollut matkassa ja liuskapurkkikin, jossa vaan muutama liuska jäljellä. Silloin olen lyhyillä reissuilla säännöstellyt sekä syömistä että mittaamista.

Mitään isompaa unohdusta ei ole (vielä) sattunut.  ;)
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59