Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: neulan vaihto  (Luettu 1090 kertaa)

mattiyy

• Intoilija
neulan vaihto
« : Heinäkuu 14, 2012, 21:53:47 ip »

Miten muilla,vaihdatteko joka kerta uuden neulan.
Olen luullut,että joka kerta vaihdetaan uusi neula kynään,mutta tarvike jakelussa sanottiin,että ateria insuliinille ei tarvitse vaihtaa joka kerta.
Miten on ?
Kirjattu
jep

Tanjaleena

• Vieras
Vs: neulan vaihto
« Vastaus #1 : Heinäkuu 14, 2012, 22:09:32 ip »

mä vaihan joka ilta ja tarpeen vaatiessa, jos vaikkapa neulassa on verta tai se on vääntyny. pitäshän se vaihtaa useemmin, nii ei satu se pistäminen.
Kirjattu

Jape

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Heinäkuu 15, 2012, 12:05:37 ip »

Kerran päivässä. Ei sitä passaa ruveta törsäämään.... 8)
Kirjattu
Jape, vanha pessimisti.

BlueDeath

• Vieras
« Vastaus #3 : Heinäkuu 15, 2012, 12:22:40 ip »

Minulle on ainakin kerrottu, että neula pitäisi vaihtaa joka pistoksella. Näin pyrinkin tekemään, joskus tosin saatan pistää samalla neulalla useampaan kertaan.
Kirjattu

Hula1

• Veteraani
« Vastaus #4 : Heinäkuu 15, 2012, 14:36:20 ip »

Tässä asiassa on monia tapoja toimia. Virallinen neulojen valmistajan ohje on vaihtaa neula joka pistoksen jälkeen. Neula tylsyy jo ensimmäisen pistoksen jälkeen ja kai se on myös hygieenisempää vaihtaa neula joka kerta.

Hoitopaikoissa mua on neuvottu, että yhdellä neulalla voi pistää muutaman kerran. Välinejakelut luonnollisesti haluavat säästää tässäkin asiassa.

Sitten on vielä lukunsa erikseen laiskat käyttäjät. Täytyy tunnustaa, että itselläkin saattoi venyä Humalog-kynän neulan vaihtoväli viikkoon tai ylikin, vaikka pistin 5-7 kertaa päivässä. Kyllähän se loppuaikana alkoi tuntua siltä, että sai työntää tosissaan, että sai neulan nahan läpi... Jotenkin vain ei viitsinyt silti vaihtaa!  ::)

Pitää myös ottaa huomioon eri insuliinit. Esim. Lantus saattaa kiteytyä neulaan, jolloin vanhalla neulalla pistettäessä saattaa annostus muuttua. Lantuksen kanssa suositellaankin, että neula pitäisi joka tapauksessa vaihtaa jokaisen käytön jälkeen. Mutta pikainsuliinit eivät kiteydy ja niiden kohdalla ei ole tällaista riskiä.
Kirjattu
Paradigm 515 ja Humalog

Linkkejä