Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6882 jäsentä  •  416777 viestiä  •  19914 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi d1hemuli, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Hyviä matkaeväsvinkkejä, kiitos!  (Luettu 2145 kertaa)

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
Hyviä matkaeväsvinkkejä, kiitos!
« : Heinäkuu 12, 2012, 10:56:49 ap »

Eli reissua Ruotsin kautta Norjaan ja Lofooteille tiedossa ensi maanantaista lähtien. Jipii!  ;D

Kertokaa hyviä ja säilyviä matkaeväsvinkkejä tyyliin "mennään bussilla"...

Ruotsin ja Norjan kruunuja on vaihdettu pikkuostoksia varten ja valmiina on mm. pillimehuja, rusinoita, myslipatukoita.

Muuta?  ;)
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

d1-nainen

• Lentävä kynä
Vs: Hyviä matkaeväsvinkkejä, kiitos!
« Vastaus #1 : Heinäkuu 12, 2012, 11:09:22 ap »

:)
Pari kuukautta elämästäni olen elänyt suunnilleen norjalaisella Kavli-lehtileivällä ja mätitahnalla, kuutipoikana silloin tällöin mainiota norjalaista kuminahapankaalia. Suosittelen! Mätitahna kestää myös lämmintä jonkun aikaa ja äkkiähän se yksi tuubi menee. Onko teillä mahdollisuus keittää kuumaa vettä termariin aamuisin? Jos on, niin lämmin kuppi -keitot tms tai sitten ainakin teet/kaffet. Sitten on kaupoissa noita tuorejuustonäkkäreitä, jotka säilyy lämpimässä. Väinämöisen palttoon nappeja jonkun tuubipäällisen kanssa. Retkiateriointi on mun lempiaihe  8)
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Heinäkuu 12, 2012, 11:36:26 ap »

Siis onko kyseessä järjestetty bussimatka, ei siis omatoimimatka? Eikös niillä aina hyvin pysähdellä taukopaikoille, joista löytyy syötävääkin...

Itse olen ollut omatoima-automatkalla Norjassa (myös Lofooteilla) pari kertaa ja meillä oli ideana aina aamulla yöpymispaikalla laittaa päivän eväät valmiiksi tyyliin isoon termariin kahvit, hedelmiä, keitettyjä kanamunia, tomskuja, kurkkua, leipää, muut päälliset. Pieni kylmälaikku oli matkassa. Ja sitten tietty käytettiin paikallisia kauppoja kaikenlaisten purkkikeittojen ym. ostoon sekä leirintäalueiden keittopaikkoja niiden lämmitykseen.

Diabeetikon hypoeväät olivat sitten ihan oma juttunsa, mutta siinähän ei ollut eroa siihen miten kotomaassakin oli toiminut.

Teillä on tulossa upea reissu, toivotaan aurinkoisia ilmoja 8)
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #3 : Heinäkuu 12, 2012, 11:41:47 ap »

Kade!! Lofootteja on pitkään haaveiltu, ja nyt oliskin ihanaa ajella kun on uus auto - jossa on mm. pistorasia takakontissa kylmälaukkua varten ;) Mutta ehkä en enää uskalla tässä vaiheessa raskautta..

Mulle kaikilla matkoilla on liki hauskinta käydä paikallisissa kaupoissa ja väsätä syömiset niistä! Norjassa on kaupoissa paljon sellasta "suolasta" syötävää, niiden pasteijat ja makkarat/salamit ja tuubijuustot on kaikki sellasta säilyvämpää tavaraa, uskoisin että bussista/tauoilla pääsee piipahtamaan kaupoissa? Rasioita mukaan, niihin pilkkoo makkaraa ja juustoa vaikka majapaikassa valmiiksi.

Meillä aika usein saattaa bussievässetti olla sellainen, että on lihapullia ja nakkeja, kirsikkatomaatteja (nämä pysyy koossa ja tuo syömiseen mehevyyttä valumatta ja vaatimatta leikkaamista, kuten oikeat tomaatit - hedelmissä vastaava on viinirypäleet), jotain pikkukeksejä kuten just palttoonnappeja, ja juustoa - joko kovaa/leikattavaa tai dipattavan pehmeää, ettei tarvi veistä. Pienellä vaivalla kaikki aterian elementit :) Pähkinät, coctail-suolakurkut valutettuna, valmiiksi keitetyt munat...

Leipää jos haluaa niin paras on tosiaan että voitelee ne valmiiksi mutta ei laita muita päällisiä ettei vety, ne siis rasioihin ja leipä kootaan valmiiksi vasta ennen syöntiä.

Aiemmin tehtiin paljon pastasalaatteja rasiaan mukaan, pastan määrä riippuu omasta hiilarinsiedosta, mutta siis pastaa, kanaa/kinkkua, oliivia, tomaattia ja purjoa, ja sitten pestoa! Tämä säilyy ja maistuu kylmänäkin oikeana ateriana, siisti syödä rasiasta bussissa.

Jos on majapaikassa mahollisuus kylmäkallejen jäädytykseen, sellanen pieni pehmeä piknikkylmälaukku toimii ok, tai sitten aina joka päiväksi uudet eväät niin säilyy kyllä matkan verran. Tai vaan tavalliseen kassiin kylmäkalle. Ai niin ja huippukikka on jäädyttää eväsvesi/-mehupullo, näin juoma on aina ihanan kylmää ja jäähdyttää samalla eväät :)

Onneksi Norjassa harvoin on kovin kuuma...Lofooteilla ainakaan... ;)

Ai niin ja sitten vähän salmiakkia ja suklaata ;)
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Heinäkuu 12, 2012, 13:35:31 ip »

Järjestetty bussimatka on tosiaan kyseessä ja toki pysähdytään taukopaikoille ja majapaikoissa syödään sekä aamiainen että useimmiten päivällinenkin.

Ajateltiinkin pistäytyä mahdollisimman paljon paikallisissa ruokakaupoissa, (etenkin mun intohimo  ;D) ja maistella erilaisia herkkuja ja vähemmän herkkujakin tietysti ihan mielenkiinnosta!  ;)

Tuorejuustonäkkärit onkin hyvä idea ja äippähän on tietysti pakannut taas mukaan ruisleipää ja sokeripaloja  kun mun kanssa lähtee!  ;) (Äiti-tytär-reissu siis...).

Mätitahnaa ja kuminahapankaalia? Ihanaa! Myös erilaiset juustot ja leivät maistuu!

Hyviä ideoita tuli taas paljon, kiitos!  :)
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Heinäkuu 12, 2012, 14:53:02 ip »

Ja jos maistat norjalaista mes-juustoa, niin siinä on aika paljon hiilareita. Mutta hyvää se kyllä on  :D
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #6 : Heinäkuu 12, 2012, 19:53:56 ip »

Jep se on ennemminkin makea, sitä myydään esim. vohvelintäytteenä, kun on melkein toffeeta!
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Heinäkuu 12, 2012, 23:51:12 ip »

Makeita snacksejä löytyy helposti, mutta suolaisten kanssa on heikompaa (en laske chipsejä lukuun). Mun suosikkejani matkoilla ovat hapankorput ja Wasa Sandwichit (ne tuorejuustotäytteiset näkkärit). Pidän niitä minigrip-pusseissa, niin repeilevistä pakkauksista ja muruistakaan ei ole haittaa.

Ja hedelmät tietty on hyviä ja suht säilyviäkin reissussa.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

lomalle

• Vieras
« Vastaus #8 : Heinäkuu 15, 2012, 11:18:42 ap »

Metvurstia ja keitettyjä munia.

Alkoiholi mukaan Suomesta josta norjalaisetkin sen hakee.

Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Heinäkuu 15, 2012, 11:53:15 ap »

Metvurstia ja keitettyjä munia.

Alkoiholi mukaan Suomesta josta norjalaisetkin sen hakee.

Metukkaa eväsleipiin kyllä! Säilyy hyvin ja maistuukin ihan mukavasti reissussa.

Alkoholia en tarvitse, maisemat saa muutenkin pään pyörryksiin!  :) ;)
Kirjattu

lomalle

• Vieras
« Vastaus #10 : Heinäkuu 16, 2012, 13:25:47 ip »

Alkoholia en tarvitse, maisemat saa muutenkin pään pyörryksiin!  :) ;)

Alkoholia tarvitaan Norjassa että sillä saa vaihdettua hyvää kalaa. Myös voi on hyvä vaihtotuote.

Kaikista kevyimmällä varustuksella pääsee kun ottaa mukaan siimaa ja koukun. Kalaa tulee helposti ja paljon.

Kirjattu

rasvis

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Heinäkuu 17, 2012, 13:58:06 ip »

Mun mielestä jopa Suolapähkinätkin ihan ok. OT:na,mitkäs muuten on parhaita suolapähkinöitä,mitä Suomen marketeista saa,mun mielestä Estrellat,tosin kokemuksia ei oo ku 4,5 merkistä.
Kirjattu

lomalle

• Vieras
« Vastaus #12 : Heinäkuu 17, 2012, 15:04:13 ip »

Suolattomattomiinkin tottuu kun suolaisia ei ole. Nykyisin syön pääasiassa suolattomia pähkinöitä.

Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Heinäkuu 22, 2012, 23:17:39 ip »

Hyvin meni matka myös eväitten osalta!  :)

Parhaimmiksi totesin tuorejuustonäkkärit. Olivat kivan rapeita ja sopivan kokoisia eikä niistä tullut äklö olo kuten myslipatukoista. Banaanit ja mandariinit tekivät myös kauppansa ja kaupoista haettiin täydennystä.

Vararusinat ja pillimehut sekä 2 desin mehukeitot matkustivat takaisin kotiin.  ;) Ne pääsevät sitten mukaan mustikkametsään!  ;D
Kirjattu

Linkkejä

Tule meille kurssi- ja koulutussihteeriksi

Julkaistu 22.07.2019 | 09:00