Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Raskaus ja diabeetikon ruokavalio  (Luettu 7453 kertaa)

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
Raskaus ja diabeetikon ruokavalio
« : Kesäkuu 20, 2012, 17:39:14 ip »

Jäi tänään mietityttämään kun ä-polin kätilö kyseli ennen ultraa sokereista ja innostuin kertomaan, miten hyvin nyt on mennyt, ja millaisella ruokavaliolla siihen olen päässyt. Hän sanoi että onkin miettinyt, pätisikö ykkösiin sama kuin mitä he neuvovat raskausdiabeetikoille, eli hiilihydraattien vähentämistä, ja oli kiinnostunut kun kohdallani näin on. Ymmärsin että RD-tapausten kohdalla alkaa olla jo itsestään selvää, että vaikkapa peruna on monelle nopea hiilari. Juttelin asiasta vielä lekurinkin kanssa ja hän sanoi, että itse tiedät parhaiten millaisella ruokavaliolla näin hienoihin tuloksiin pääset.

Jäin miettimään, miksi ykköstyypin diabeetikoille on eri normit kuin muille? Miksi meillä siedetään korkeampia sokereita, tai monille ne melkein aiheutetaan kieltämällä tai passiivisesti olemalla suosittelematta hiilihydraattien kohtuullista vähentämistä sokerien hallintakeinona? Jos se kerran ei ole vaaraksi raskausdiabeetikoille ja heidän lapsilleen, vaan sokerien pysyminen terveiden arvoissa katsotaan tärkeämmäksi, niin miksei meille?

Tuntuu pahalta että edellisessä raskaudessa oli koko ajan vuoristorataa ja sokerit joka lounaan jälkeen yli kympissä, kun nyt ne saa niin helposti pidettyä alle kympissä - ne aterianjälkeiset korkeathan lasta kasvattaa.

Siis hyvähän se on että ymmärretään ettei me voida terveiden arvoihin päästä eikä se koskaan meille helppoa ole, mutta että kun tällainen keino on äitiyshuollossa tiedossa niin voisi se sopia monelle meistäkin, vaikkei kaikille sopisi tai kaikki ei tarvisikaan...Ja nyt en puhu mistään ketokarppauksesta vaan vaikkapa tällaisesta 60-90 hhg/vrk kohtuuhiilaroinnista, ja runsaista kasviksista ja pehmeistä rasvoista.

Millaisia ajatuksia muilla on aiheesta?
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Kirppuli

• Jäsen
Vs: Raskaus ja diabeetikon ruokavalio
« Vastaus #1 : Kesäkuu 20, 2012, 19:47:53 ip »

Meillä on äpoli kätilön kans ollut keskustelua joka kerta myös ruokapuolesta, ja siitä mikä ruoka milläkin tapaa nostattaa sokereita kohdallani. Dlääkärikin kannusti punnitsemaan vaihtoehtoja jotta sokerit pysyy parempina.

Mulla on pysyny sokerit nyt kyllä ihan ok, ne ruokailunjälkeisetkin nousee nykysin max. 8-9, ehkä kerran kaksi viikossa mennään yli kympin, Ja nämäkin tulee sitten ns. herkuista. Muuten kyllä ihan hyvin viitearvoissa pysyn, ja minun lääkäri ainakin painottaa aika rankasti sitä alle 6.4 aterian jälkeisille.

En tiedä miten muualla on, mutta kyllä itse ainakin koen saavani ns. "kannatusta" hiilareiden vähentämiseen.
Kirjattu

Ellu1979

• Matkailija
  • Diabetes vuodesta 1984
« Vastaus #2 : Kesäkuu 20, 2012, 20:34:50 ip »

Niin aina herää kysymys,
kumman valitset otatko patongin vai ruisleipää...vaaleaa vai tummaa? Syötkö karkkia vai valitsetko ksylitoli purukumia....Juotko maitoa vai vettä...Ja lista on loputon. Olin tosi onnellinen tänään, kun diabeteslääkäri sanoi, että hb oli 5,5. Jippii, mutta kuinka kauan, kun normaali "elämä" palaa kuvioihin. Ei ole enää säännöllistä syömistä vaan syödään silloin kun huvittaa ja melkein mitä huvittaa...korvataan helposti heikotus suklaalla eikä omenalla jne...Toivon kuitenkin,että synnytyksen jälkeenkin tasapaino pysyisi kutakuinkin jossain kuoseissa  :P
Kirjattu

milja2010

• Vanha tekijä
« Vastaus #3 : Kesäkuu 21, 2012, 08:43:21 ap »

Mulle jäi edellisestä raskaudesta "päälle" parempi hoitotasapaino, eli mittaillut tässä kohta sitten 3 vuotta jo todella tiheästi ja hoitotasapaino ollut mun mittapuulla hyvä. Enimmäkseen 7 ympärillä pyörinyt hobis raskauden jälkeen... Mutta siis tähän ruokavaliopuoleen johdattelua tuo, niin viimeiset puoli vuotta kun olen syönyt hiilaritietoisesti, niin on ollut huomattavasti helpompaa saada tasapaino pysymään. Ja jos tästä nyt raskaudun, niin ihan takuuvarmasti jatkuu hiilaritietoinen syöminen koko raskauden ajan. Mulla on kolme edellistä lasta olleet makrosomisia Syntyneet 37, 36, 36 viikoilla ja painot olleet 3610g, 4030g, 3650g. Jännä katsoa vaikuttaako hiilaritietoinen syöminen lapsen kokoon... Täällä on joskus ollut keskustelua siitäkin aiheesta. Eli vaikuttaako korkeiden sokereiden lisäksi isot insuliinimäärät lasta kasvattavasti?? Mullakin kuitenkin jokaisessa raskaudessa ollut hobat siinä 6n ympärillä lähes koko raskauden ajan. Toki alkuun lähdetty siellä 7n paikkeilla olevalla hoballa, mutta raskausaikana sen jotenkin saa huomattavasti helpommin laskemaan.
Kirjattu

mylvija80

• Veteraani
« Vastaus #4 : Kesäkuu 21, 2012, 09:20:38 ap »

Ei mene ihan otsikkoon mutta jännä miten makrosomisen määritelmä on erilainen eri ihmisillä??! Voinen puhua kahdesta raskaudesta jotka ovat jatkuneet suht pitkälle, tyttö syntyi 36+2 ja painoi 3364 g ja kuopus 37+1 ja painoi 3788 g. Kukaan, ei koskaan puhunut makrosomiasta omalla nimellään??
Ja otsikkoon...Itse koen että tietyssä vaiheessa raskautta ja muutenkin elämässä kroppani on tarvinnut hiilareita. Syön melkein aina niin, että kuuntelen kroppaani ja mitä se toivoo. Esim on protskukausia, hiilarikausia, marjakausia yms. On ollut voikausikin ;D Ja sitten taas voi saattaa ällöttää (niin kuin yleensä).
Tässä vaiheessa eli vikalla kolmanneksella en ole syönyt lainkaan pasaa tai riisiä (yök!!!) vaan uusia perunoita ja ruisleipää. Joskus ruokana on esim pelkkää kanaa ja vettä. Ja monta päivää saattaa mennä melkein ilman syömistä (lämpimillä ilmoilla) ja silti inskamäärät ovat lisääntyneet.
Mie oon sitä mieltä, että jokaisen kroppa tekee yksilölliset jutut hiilareitten suhteen. Ja myös hyvin vahvasti veikkaan, että yksilöllisesti se myös vaikuttaa vauvan kokoon :)
Kirjattu
"On mentävä hirvittävän lähelle toista ihmistä hämärään huoneeseen, ilman yhtäkään asetta ennen kuin voi kuulla kuinka kauniisti vapaus laulaa"
<a href="http://irc-galleria.net/view.php?nick=deetikko" target="_blank">http://irc-galleria.net/view.php?nick=deetikko</a>

milja2010

• Vanha tekijä
« Vastaus #5 : Kesäkuu 21, 2012, 12:36:19 ip »

Mylvija: Eihän se vauvan koko sinänsä sitä makrosomisuutta tarkoita. Ensimmäinen oli keskivartaloltaan melko punkea, keskimmäinen oli aivan turvoksissa, eli selkeästi makrosominen, korvatkin oli ihan sellaiset paksut lärpyt kun syntyi ja häneltä paino putosi todella runsaasti syntymän jälkeen, tää nuorin nyt ehkä kaikista normaalein mittasuhteiltaan. Ja taas ihan ohi aiheen.  :o
Kirjattu

Annu-80

• Intoilija
  • D1 todettu 1981, Levemir ja Humalog
« Vastaus #6 : Kesäkuu 21, 2012, 12:53:52 ip »

Mielenkiintoinen keskustelunavaus! Ja ehdottoman hyvä sellainen.

Itselläni on vain lyhyt ja kesken jäänyt kokemus toistaiseksi, mutta jo siitä olen ehdottomasti sitä mieltä, että hiilareiden määrää kannattaa miettiä. Itse huomasin parhaaksi jättää hiilarit kokonaan pois aamupäiviltä. Koska sokerini pyrkivät muutenkin nousemaan aamupäivisin. Hiilareille jouduin pistämään paljon lyhyttä, mutta siitä huolimatta sokerit pyrki korkealle ja sitten rysähtivät alas. Puoleenpäivään mennessä tämä tasoittui pois ja pystyin syömään leipää/perunaa/riisiä ym. ilman hurjia nousuja ja taas laskuja. Aion myös vastaisuudessa, jos siis tärppää, tarkkailla mikä aika päivästä on hiilareiden suhteen huonoin ja jättää hiilarit lähes kokonaan pois siltä ajalta.

Naistenklinikalla suunnittelukäynnillä diabeteskätilö kertoi minulle, että ruokiin on hyvä kiinnittää huomiota ja että joillekin hiilareiden rajoittaminen on ollut keino päästä hyviin sokereihin. Äärimmäisen karppaamisen hän kuitenkin kielsi kertoen, että sikiö tarvitsee kehittyäkseen jonkin verran hiilareita. Mutta hiilaritietoista syömistä ei siis missään nimessä kielletty.
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Kesäkuu 21, 2012, 14:45:46 ip »

Joo, juuri tuollalailla itseä kuunnellen! Mullakin aamut ja varsinkin lounas on pahimmat hiilareiden suhteen, mutta raskauden myötä tuli varsinkin alkuvaiheessa se hirveä iltanälkä ja ruisleipähimo. Tätä tietysti kuuntelin ja annoin kropalle mitä se halusi :) Ja tuohon aikaan illasta sokeritkin sieti sen hyvin.

Nyt kevään myötä on tullut vähän sellainen ettei tee oikein mitään mieli, sianlihaa varsinkaan, vaan raikkaita ja kitkeriä juttuja. Vaikeaa tehdä perheellekään ruokaa kun ei synny mielikuvia hyvistä mauista suussa ruokalajeja miettiessä.

Tuota juuri toivoisin oikeastaan kaikissa hoitovinkeissä hoitajilta, muussakin kuin ruokavalioasioissa, että "joillakin tämä ja tämä on toiminut, sinuntyyppisessäsi tilanteessa voisi toimia sinullakin", sellaisen kategorisen "näin ja näin tulee jokaisen diabeetikon toimia" -tyylin sijaan jota varsinkin d-lehdessä milloin kenenkin hoitohenkilökunnan edustajan suulla toistetaan.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

mylvija80

• Veteraani
« Vastaus #8 : Kesäkuu 21, 2012, 15:18:31 ip »

Dadda, nimenomaan sitä pitäisikin painottaa että kaikki on yksilöllistä :)
Ja oisko niin että meille olisi tulossa neljäs poika ( ;D), makumieltymyksset aika samoja kun sulla....Ruisleipä (iltaisin varsinkin), hapan ja kirpeä. Pitkään mietin että mitä ihmettä mun tekee mieli, tänään sen tajusin.....smetanaa!!! Ja raikasta, marjoja, hedelmiä, kylmää jogurttia.
Ja lihaa ei sulata kyllä vatsa laisinkaan :( Kun närästys muutenkin on muuttunut jo siihen, että kun närästää niin se tuo vatsalaukusisältöä suuhun saakka :(
Hiilareita olisi kyllä jokaisen syytä jossain määrin karsia, siitä olen ehdottomasti samaa mieltä! Kaikki turha ja ei niin terveellinen....
Ps.Toivon että joku pikkulikka ei hyökkäile tuolta muista osioista kommentoimaan tätä minun  juttua ;D
Kirjattu
"On mentävä hirvittävän lähelle toista ihmistä hämärään huoneeseen, ilman yhtäkään asetta ennen kuin voi kuulla kuinka kauniisti vapaus laulaa"
<a href="http://irc-galleria.net/view.php?nick=deetikko" target="_blank">http://irc-galleria.net/view.php?nick=deetikko</a>

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Kesäkuu 21, 2012, 15:57:26 ip »

Ai mistä? En taida seurata pikkulikkojen juttuja...

Mulla tosiaan on Vahva Poikaolo :)

Niin se yksilöllisyys - mun korviin kuulostaa erilaiselta, sanotaanko että "tulee toimia näin ja näin - mutta se on yksilöllistä", kuin että sanotaan "voi toimia vaikka näin, jos oma tilanne on tämä ja taipumusta tällaiseen reagointiin, tai näin, jos on tämäntyyppinen elämäntilanne" :) Että kaikeka ei tarvitse etsiä ihan itsse eikä vastavirtaa potkien.
Kirjattu

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Kesäkuu 21, 2012, 20:56:46 ip »

Naistenklinikalla suunnittelukäynnillä diabeteskätilö kertoi minulle, että ruokiin on hyvä kiinnittää huomiota ja että joillekin hiilareiden rajoittaminen on ollut keino päästä hyviin sokereihin. Äärimmäisen karppaamisen hän kuitenkin kielsi kertoen, että sikiö tarvitsee kehittyäkseen jonkin verran hiilareita. Mutta hiilaritietoista syömistä ei siis missään nimessä kielletty.

Niin se maailma muuttuu... Kaksi vuotta sitten sain todistella excel-taulukoiden ja käppyröiden kanssa, miksi rajoitan niitä hiilareita. Enkä tosiaan ketokarpannut silloinkaan. Siis uskoivat kyllä lopulta. Mutta tiukkaan sai vääntää, että "sai" olla syömättä ruisleipää aamulla. Se kun oli raskaana ollessa mulle sama kuin olisi vetänyt litran sokerikokispullon...
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Kesäkuu 21, 2012, 23:10:15 ip »

Teit siis monelle palveluksen exceleinesi... ;D
Kirjattu

mylvija80

• Veteraani
« Vastaus #12 : Kesäkuu 22, 2012, 05:12:12 ap »

Niin näistä hiilareista....
Vituttaa, vituttaa niin paljon taas. Kuten huomaa, on aika aikanen herätys ollut mulla. Unta kaksi tuntia takana. Ja kyllä nimittäin oli ärsyttävä tunne kun heräät HITOMOISEEN NÄLKÄÄN kaiken muun lisäksi. Verensokeri 6,2 joten ei sen piikkiinkään voi laittaa.
Kirjattu

Kirppuli

• Jäsen
« Vastaus #13 : Kesäkuu 22, 2012, 08:39:40 ap »

Mulla on kans ollut tässä noita nälkäheräämisiä :/ inhottavia.
Kirjattu

KisKis83

• Jäsen
« Vastaus #14 : Heinäkuu 18, 2012, 19:10:05 ip »

Mut aika jännä juttu ku nopeesti lukiessani tuota uutta raskausajan diabeetikon uusia hoitosuosituksia (linkkiä en nyt muista), ni siellä oli ruokavalio-osiossa kirjoitettu että diabeetikot voivat syödä samalla ruokasuosituksella kuin muukin väestö, hiilareita siis muistaakseni about 40% luokkaa  :o Tosin ruisleipää ja täysjyvätuotteita suosien mut siltikki..

Kyllä jos ite vielä joskus raskaudun, aion jatkaa tätä hiilaritietoista syömistä! Nyt kesän aikana hiilareita on menny ehkä saman verran kuin talvellakin, tosin mistä niitä hiilareita saan, on muuttunut. Ja just silleen että mitään totaalikieltoja en ole itselle laittanut, eipä toisaalta sitten tule övereitäkään vedettyä esim. uusien perunoiden suhteen ku ei kiellä iteltään mitään :D Kesällä on muutenki kivempi syödä kevyemmin, ruokaisia salaatteja, kalaa, kanaa.. Niin monenlaisia diabeetikkoja kuin me kaikki ollaankin, niin monia tapoja on syödä terveellisesti. Ja kuuntelemalla omaa kehoa ei varmaan ihan vinksalleen voi mennä  ;)
Kirjattu
DM1 jo vuodesta 1988, A-C Spirit Combo+Humalog
Elän diabeteksen kanssa -en sairasta sitä

Linkkejä