Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6983 jäsentä  •  418361 viestiä  •  20016 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Humpy Dumpy, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Ykkösiä ja kakkosia paljon vai vähän  (Luettu 13676 kertaa)

Philomela

• Vanha tekijä
Vs: Ykkösiä ja kakkosia paljon vai vähän
« Vastaus #15 : Kesäkuu 21, 2012, 09:16:02 ap »

Musta tuntuu tyyppi2 että sullakin on monellalailla todella paha olo. En vain ymmärrä miksi purat sen muihin diabeetikoihin, oli tyyppi mikä hyvänsä.

Komppaan. Nimenomaan näin.
Kirjattu

lomalle

• Vieras
« Vastaus #16 : Kesäkuu 21, 2012, 09:17:41 ap »

Tohtori on oikeassa jos sinulle on 2-sokeritauti vaihtumassa ykköseksi elikä oma inskatuotanto loppuu kokonaan. Toivottavasti hän on sen verran asioista perillä että pelottelee inskalla ja sinut syömään vähemmän huonoja hiilareita, laskemaan painoa ja kuntoilemaan. Nämä "konstit" ovat parempia kun insuliini koska niillä voi 2-sokeritautinen parantua kokonaan. Parantuminen tarkoittaa tietenkin ettei liho takaisin tai aloita syömään huonoja hiilareita.

Kirjattu

lomalle

• Vieras
« Vastaus #17 : Kesäkuu 21, 2012, 09:26:53 ap »

Diabeteksen kaksi päätyyppiä on tunnistettu kauan - jo antiikin aikaan tiedettiin, että tätä sairautta on nopeaa ja hidasta tyyppiä. Toiseen kuoltiin nopeasti ja toiseen hitaasti.

http://www.diabetes.fi/diabetestietoa/yleista_diabeteksesta/diabeteksen_historia

Diabetesliiton tiedotus

Olivatko ne D1 ja 2-sokeritauti? Jos olivat niin miksei niitä vieläkään ymmärretä eri sairauksiksi. D-liittokin hyyssää ykkösiä koska ykköset on muka sairaampia ja tarvitsevat tukea. Mielestäni heitä jokaista on tuettu jo monia vuosia ja vuosikymmeniä.
Missä vaiheessa 2-sokeritautisille aloitetaan oikea neuvonta joka on todettu/hyväksytty lähes kaikkialla muualla, tutkimuksissa, lehdistössä ja ihmisten hyvissä kokemuksissa. Mikäli D-liitto jättäisi --:n omaan arvoonsa ja hyväksyisi tosiasiat, voisi lääkärit ja d-hoitajatkin aloittaa oikeanlaisen hoidon ja neuvonnan syyllistymättä ns. "hoitovirheisiin" eli virallisen lautasmallin häpäisyyn.

« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 21, 2012, 09:29:10 ap kirjoittanut tyyppi2 »
Kirjattu

aazie

• Aktiivinen
« Vastaus #18 : Kesäkuu 21, 2012, 12:49:59 ip »

Tohtori on oikeassa jos sinulle on 2-sokeritauti vaihtumassa ykköseksi elikä oma inskatuotanto loppuu kokonaan. Toivottavasti hän on sen verran asioista perillä että pelottelee inskalla ja sinut syömään vähemmän huonoja hiilareita, laskemaan painoa ja kuntoilemaan. Nämä "konstit" ovat parempia kun insuliini koska niillä voi 2-sokeritautinen parantua kokonaan. Parantuminen tarkoittaa tietenkin ettei liho takaisin tai aloita syömään huonoja hiilareita.

Jos tää oli mulle, olen kirjoitellut tuolla jsn, että selkävaivani rajoittaa liikuntoa ja salilla hyppimistä. Pituuteni =194cm ja painoni just nyt =99Kg, joten ei hirveetä BMI:tä taida tulla, jtn 26,2. Mitä kuites puhut lautasesta, kaikki dippiksethän tietää sen kolmion, huoh. Mitä sinulla on sitä vastaan, jos arvostettu ammattilääkäri määrää insuliinia D II:lle??? Itse en onneksi viel sitä tarvii, eikää tautini ole muuttumassa I:ksi? >:( ;)
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 21, 2012, 12:59:55 ip kirjoittanut aazie »
Kirjattu
Veni Vidi Vici

lomalle

• Vieras
« Vastaus #19 : Kesäkuu 21, 2012, 13:17:31 ip »

Itse laihdutin 80 kilosta 67 kiloon 2,5kk. Silloin pääsin normaali sokerilukemiin enkä olisi enää tarvinnut pillereitäkään. Painoa olen nostanut "yleisön pyynnöstä" koska näytin biafralaiselta, iso maha ja muuten ei mitään.

"Asiantuntija lääkärit" on saanut ilmeisesati Sinutkin toimimaan pelotteella eli inskalla, ei se niin mukavaa ole. Olen kokeillut pari kertaa ensin Lantusta puolivuotta ja myöhemmin Levemiriä puolivuotta. Molemmilla kerroilla paino nousi n. 5kg. Päivittäinen mittaus oli alle 6mmol mutta yllätys kaikille (myös lääkäreille) pitkäsokeri nousi 6,5-7,5.
Ensimmäisellä kerralla kun lopetin söimme kaksistaan kuukauden aikana 5 joulukinkkua ja lanttulaatikkoa. Minulle jätettiin onneksi kinkun parhaat palat eli läski ettei tarvinnut pelkkää kuivaa kinkkua syödä. Leivän syönti tietysti lopetettiin. Paino laski alle kuukaudessa samaan ennen inskakokeilua.

Vhh:lla paino laskee vaikkei liiku mihinkään. Liikkuminenhan kasvattaa lihaksia jotka ovat painavampia kun rasva.

ps. selkävaivat mullakin on ollut useita vuosia. Koko viime kesän kuljin kumarassa rollaattorilla. Selkää ei leikattu koska oli kuulemma liian hankala leikkaus. Edelleen syön erittäin voimakkaita kipulääkkeitä ja käyn viikottain hoidossa. Kuntosalia olen kokeillut, siitä ei kipujen takia tule kuitenkaan mitään. Kokeilun jälkeen olin kävelemättä 3pv. Autolla en uskalla lähteä yli tunnin matkalle koska nukahdan rattiin lääkkeiden takia. Onneksi ajokortiton vaimo herättelee kun ollaan menossa ojaan.

« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 21, 2012, 13:23:33 ip kirjoittanut tyyppi2 »
Kirjattu

Konrad

• Vieras
« Vastaus #20 : Kesäkuu 21, 2012, 13:54:44 ip »

En vastaa tässä kenellekään erityisesti, mutta kaikille kuitenkin.

Omalta osaltani D2 diagnoosi tuli 2001 syksyllä. Paasto oli noin 20 ja sokerirasitus 30-30.

Oli jäänyt terveeltä mieheltä käymättä 3 vuoden välein toistuvat kontrollit. Ehkä diabetes olisi havaittu aikaisemmin. Itse myöhemmin päättelin, että oireita oli ollut jo ehkä kymmenenkin vuotta.

Ensin lääkäri määräsi metformiinin. Verensokerit ei laskenert tarpeeksi. Ehdotti jo terkkariin inskahoitoon. Olin jo netistä ehtinyt opiskella asiaa ja ehdotin lisäpillereitä. Näillä saatiin verensokeri jollakin lailla hollilleen.

Myöhemmin nuo lisäpillerit, Amaryl, alkoivat aiheuttaa minimiannoksellakin toistuvia hypoja. Jätin ne ja lisäsin metformiinin maksimiin 3g. Painonpudotuksen ja liikunnan vaikutuksesta tuo tuntui riittävän. Ehkä riittäisi vieläkin, mutta täydellisyyteen pyrkivänä lisäsin vielä valikoimaan Januvian. Nyt ollaan käytännössä jatkuvasti terveen arvoissa. HbA1c on ollut 4,9 - 5,3.

Januvian käytössä täytyy huomioida sen vaikutusmekansimi. Suolen täyte saa inkretiinit liikkelle, ei pelkät hiilarit.

Joskus sairastuttuani luin Diabetes-kirjasta, että 10 vuoden päästä kakkoset siirtyvät inskalle. Ymmärrän, että tuo on keskiarvo. Sitä vastaan on useimmiten helppokin kamppailla.

Täytyy muuten verensokereita mitatessa yrittää löytää myös aterian jälkeinen huippu, joka on yleisimmin noin tunnin päästä. Kahden tunnin arvon olisi jo oltava aika lähellä ennen ateriaa ollutta arvoa. Vhh auttaa.

Maksimit:

ennen ateriaa < 6
1 h ateriasta < 7,8
2 h ateriasta < 6,6

Lisäksi vielä huippu alle 2 mmol/l ateraa edeltävästä. Nämä ovat tärkeitä arvoja liitännäisten kannalta.
Kirjattu

rasvis

• Lentävä kynä
« Vastaus #21 : Kesäkuu 21, 2012, 14:00:23 ip »

Sen tähden onkin asia käsitetty väärin koska on menty sorkkimaan asiaa.
Ensinnäkin siinä lukee "esim. hypoihin". Se sisältää mm. murhat ja itsemurhatkin.
Toiseksi kun ykkösiä on 40.000 ja kakkosia ainakin 500.000, on ykkösiä alle 10%.

Onhan se tietenkin parempi mitä enemmän teitä ykkösiä on. Silloinhan monet on pysynyt hengissä.
Saattaa jopa olla että ykkösten määrää onkin lisännyt kuolemien siirtyminen myöhäisemmäksi. Mahdollisesti kuitenkin pienille lapsille annettu D-vitamiinin vähäisyys ja odottavien äitien D-vitamiini puutos on aiheuttanut lapselle 1-diabeteksen.

Muistakaa kuitenkin ettei yhdelläkään yli 100 vuotiaalla ole liikaa inskaa veressä koska ovat kuolleet jo aikaisemmin. Tupakoitsijoita ja viinanjuojia kuitenkin on silloinkin vielä hengissä.

<Muokannut Diabetesliiton tiedotus>

Eiks oo muuten erikoista,että silloin kun Suomessa D vitamiinilisää annettiin pikkulapsille kaikkein vähiten,niin 1.tyypin diabetes tapaukset laskivat määrällisesti...mut ehkä sä "tiedät" paremmin.
2.tyypin diabeteksesta vielä:niitä 2.tyypin diabeetikko diagnooseja jaellaan terv.keskuksissa usein ihan halitulijallaa pohjalta. Yrittivät muuttaa iäkkään äitinikin 2.tyypin diabeetikoksi ja lykkäsivät pilleriresptin,onneksi hänellä oli tietävä poika,jonka 2.viikon tehokkaittein mittausten jälkeen voitiin todeta,että äidin sokeriavrvot olivat ihan normaalit.
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #22 : Kesäkuu 21, 2012, 15:18:52 ip »

...ja vielä tuo jos heti eka reaktio on se pilleriresepti - ilmeisesti ovat menettäneet uskon elämäntapamuutoksiin...?
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

NooNoo

• Vieras
« Vastaus #23 : Kesäkuu 23, 2012, 03:48:29 ap »

Anteeksi, anteeksi, anteeksi olemassaoloni.

Sä pyydät nyt väärää asiaa anteeksi. Olemassa saat olla mutta älä edes provotaksesi suolla tuollaista "ykkösiä on niin vähän että ne voisi uhrata"-roskaa. Sitäkin olen saanut kuulla jo ihan tarpeeksi että olen yhteiskunnalle pelkkä kuluerä.
Kirjattu

lomalle

• Vieras
« Vastaus #24 : Kesäkuu 24, 2012, 14:07:35 ip »

En pyytänyt keneltäkää ykköseltä anteeksi. Vai olisko sinulta pitanyt?
Koskahan roffesssori -- aloittaa anteeksi pyynnöt liian pienistä d-vitamiini suosituksista. Itse en ainakaan siihen syyllistynyt.

Kirjattu

NooNoo

• Vieras
« Vastaus #25 : Kesäkuu 29, 2012, 02:19:12 ap »

Olisi pitänyt, kaikilta ykkösiltä.
Kirjattu

lomalle

• Vieras
« Vastaus #26 : Kesäkuu 29, 2012, 09:54:29 ap »

Anteeksi että pyysin anteeksi vain itseltäni.

Ykkösiltä en koskaan pyydä anteeksi koska he dominoivat tätä palstaa ja sekaantuvat 2-sokeritautisten asioihin.

Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #27 : Kesäkuu 29, 2012, 10:06:53 ap »

Anteeksi että pyysin anteeksi vain itseltäni.

Ykkösiltä en koskaan pyydä anteeksi koska he dominoivat tätä palstaa ja sekaantuvat 2-sokeritautisten asioihin.

Ehkei kannata kirjoitella Diabetes yleensä -osioon, jos haluaa vain "2-sokeritautisten" osallistuvan keskusteluun?  ;)
Eikä me ykköset sille mitään voida, jos kakkoset ovat passiivisia kirjoittelijoita + suurin osa ei koskaan käy edes sitä ensimmäistä kertaa KP:lla. Ei ihan kaikki sentään ole meidän "sekaantumisemme" syytä!  ;D
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Philomela

• Vanha tekijä
« Vastaus #28 : Kesäkuu 29, 2012, 10:10:37 ap »

Kaikki eivät sitten todellakaan ole samaa mieltä  ::)  Sekaantukaa pois vaan!
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #29 : Kesäkuu 29, 2012, 22:28:36 ip »

...tai jos suurimman osan kakkosista säikyttää pois tai hiljaisiksi yksi kovaääninen kakkonen, joka katsoo voivansa kirjoittaa kaikkien kakkosten puolesta niinkuin kaikkien kokemus taudistaan olisi samanlainen, ja kaikki muut mielipiteet ovat pahojen dominoivien ykkösten sumutusta... Uskomatonta niputusta ja rasismia :(
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Linkkejä